אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תחום >> חותמת לכם: כך תזהו חתימה מזויפת

חותמת לכם: כך תזהו חתימה מזויפת

מאת: מירי לוי | תאריך פרסום : 25/07/2022 15:05:00 | גרסת הדפסה

אילוסטרציה: Gabrielle Henderson on Unsplash

זייפו חתימה שלכם? מישהו מתנער מהסכם אתכם וטוען שהחתימה לא שלו? הגרפולוגית המשפטית מירי לוי על הדרכים לזיהוי חתימה מזויפת וכיצד להימנע ממנה

כמה קל לזייף חתימות על מסמכים כמו חוזים, צוואות וצ'קים? מתברר שקל מאוד. משנה לשנה משתכללות השיטות לזיוף מסמכים וחוזים. משם, הדרך לתסבוכת כלכלית ומשפטית עגומה עבור מי שחתימתו זויפה היא קצרה.

מירי לוי, גרפולוגית משפטית עם ותק של שנים בתחום, מסייעת לאתר את אותם זייפנים וכמי שראתה כבר כל שיטה אפשרית לזיוף היא חושפת חלק מרזי המקצוע.

איך מזהים חתימה מזויפת?

"מומחה לכתב יד יודע לפענח מרכיבים בחתימה שמאפיינים את הכותב. אנשים לא יודעים שכאשר אנחנו כותבים אנחנו יוצרים סימנים לא מודעים בכתיבה שהמוח שלנו מופקד עליהם. אין לנו שליטה על זה, גם אם הזיוף הוא מודע, הסימנים מגיעים מהתת-מודע. יש גם אנשים שמזייפים את החתימה של עצמם וכותבים אותה קצת אחרת מהחתימה שלהם כדי שיוכלו לטעון בעתיד שלא הם חתמו על המסמך. התפקיד שלי הוא לראות את השינויים שאדם לא מודע להם".

מהם הסימנים לחתימה מזויפת?

"חתימה שהיא אחד על אחד, כלומר, זהה לחלוטין, ישר חשודה כזיוף. אם החתימה מאוד מדויקת ונראית בדיוק כמו חתימה קודמת של האדם שלכאורה חתם, היא ככל הנראה מזויפת. בן אדם לעולם לא חותם אותו דבר בדיוק,  תמיד יש שינוי כלשהו בחתימה.

גם חתימה איטית היא חשודה וניתן לבדוק את מהירות הכתיבה של החתימה. אדם שחותם באופן אינטואיטיבי ואוטומטי יעשה זאת מהר. ניתן לאבחן גם את האנרגיה של האדם בעובי הקו של החתימה והתנועה שלו. זה דבר שלא ניתן לשליטה. גם הזייפנים הכי גדולים יכולים ליפול בזה.

עוד סימן שעוזר לזהות חתימה מזויפת הוא סוג העט בו השתמשו לחתום. בבדיקות מעבדה ניתן לבחון את סוג הדיו ואת המועד בו החתימה נכתבה".

מה לגבי חתימה אמיתית שהושגה שלא כדין?

"היה למשל מקרה של אדם שמכר את חלקו בעסק לשותף שלו. החלק נמכר במחיר מגוחך ורק לאחר כמה חודשים בניו של המוכר גילו על העסקה. הם פנו לבית המשפט וטענו שאביהם אינו כשיר קוגניטיבית לחתום על מכירת העסק היות שהוא סובל מאלצהיימר."

"גרפולוג משפטי לא יכול להחליט אם החותם כשיר מבחינה בריאותית", אומרת לוי, "אבל הוא כן יכול להוכיח שקיימים הבדלים בין חתימות ישנות של האדם לחתימות שלו לאחר התפתחות המחלה. המקרה הזה הגיע אליי וגיליתי שקיימים חולשה ורפיון בחתימה על הסכם המכירה, בניגוד לחתימה היציבה של החותם בשנים שלפני הפגיעה הקוגניטיבית. ממצא כזה עשוי לבטל את הלגיטימיות של העסקה". 

אדם אחד, שלוש חתימות שונות

הסיפור הזה הוא אחד מיני רבים. לדברי לוי, זיוף חתימות הוא עניין נפוץ, שכיח אפילו יותר בחוזים של נדל"ן וקרקעות, זייפנים מקצועיים ומנוסים הספיקו להכיר את חלק מהשיטות של זיהוי חתימות מזויפות ומנסים כל הזמן להתחכם ולהקשות על המומחים.

"קיבלתי לידי מסמך שהחתימות בו, שהיו מיוחסות לאותו כותב, נכתבו על ידי 3 כותבים שונים ב-3 עטים שונים. במסמך הזה נעשו המון מניפולציות. אדם שקנה סחורה ב-300 אלף שקלים והתחייב להעביר אותה למפעל צמיגים התכחש שחתם על שטר חוב. הוא נתבע ע"י בעלי המפעל ובית המשפט חייב אותו להתייצב בפניי ולהראות לי דוגמאות חתימה שלו. בכל פעם שנפגשנו הוא שינה את כתב ידו ואת סגנון החתימה שלו עם זוויות כתיבה שונות. נתתי לו מבחן מורכב ובחנתי אותו בכתיבה בכמה סוגי עטים. בסופו של דבר גיליתי שחתימה אחת הייתה שלו ושהוא נתן לאנשים אחרים לחתום בשמו בחתימות האחרות. חתימה אחת מקורית שלו מספיקה כדי להראות שהוא התחייב לעסקה". 

איך גילית אילו חתימות מזויפות ואילו לא?

"יש לי כלים מדויקים כמו מיקרוסקופ, מד זווית, סרגלים שונים וזכוכית מגדלת. קשה לעבוד על גרפולוג שפוגש אותך כמה פעמים ועושה לך טסטים שונים. אני יכולה לזהות את האנרגיה של האדם בסימנים הלא מודעים. אם הוא כותב ש' בצורה מיוחדת או כותב את מספר תעודת הזהות באופן שונה, זה הרגל. לכל אדם יש בכתב היד סימנים בלתי מודעים שהם שלו. אפילו לאנשים קטועי ידיים שכותבים באמצעות כפות הרגליים יש סימנים לא מודעים. כתב יד הוא למעשה כתב המוח – באופן לא מודע המוח שולט בתוצאה".

לוי חולקת עוד סיפור שלא ייאמן מהמפגש שלה עם לקוחות. "אישה מבוגרת שהתאלמנה, גילתה שבעלה המנוח השאיר אחריו חוב גדול. לצורך כיסוי החוב היא נאלצה ללוות כסף מהבנק ולשם כך נדרשה להשיג ערב. היא פנתה לבתה ולחתן שלה בבקשה שיהיו ערבים להלוואה. החתן הסכים ברצון אך היה לו תנאי, הוא ביקש את הבית של האלמנה כערובה, וכך בהסכם ביניהם העבירה לו האישה את ביתה במתנה באופן חוקי, והוא התחייב שכאשר תחזיר את ההלוואה לבנק הוא יחזיר לה בחזרה את הבית. ברבות הימים סיימה האישה לשלם את ההלוואה וביקשה לקבל את ביתה בחזרה. אלא שהחתן סירב ואף הציג חוזה שכירות חתום שלפיו האישה (חמותו!) היא דיירת ארעית ובסיום החוזה עליה לפנות את ביתה."

"האישה טענה שהחוזה מזויף, והמקרה הגיע לפתחו של בית המשפט שדרש חוות דעת של גרפולוג. האישה פנתה אליי ולאחר שבחנתי את החתימה על חוזה השכירות ראיתי שהחתימה מועתקת אחד לאחד והגשתי את חוות דעתי לבית המשפט. חשוב להבין שאי אפשר להגיש חוות דעת בלי להסביר למה היא מוצדקת ולהביא הוכחות חד-משמעיות ופורנזיות. אני לא מביעה דעתי על האישיות של האדם, אלא מסייעת לשופט להגיע למסקנה הנכונה".  

מה את מייעצת לאנשים שרוצים למנוע זיוף של חתימה שלהם?

"אנשים לפעמים מבקשים שיחתמו בשמם ואני ממליצה מאוד לא להסכים לכך. ברגע שהאדם שביקש שתחתמו בשמו יתכחש לחתימה – זה יכול לחזור כמו בומרנג. במיוחד על ציבור עורכי הדין להקפיד שהאדם שחותם יזוהה באמצעי זיהוי כמו תעודת זהות. כיום, בעידן הטלפונים החכמים, הכי פשוט לתעד את החותם ולצלם את שלב החתימה ואני ממליצה לעשות זאת".

  • מירי לוי היא גרפולוגית משפטית מוסמכת מטעם האגודה לגרפולוגיה מדעית, עוסקת בזיהוי זיופים, השוואת מסמכים ומתן חוות דעת מומחה לבית משפט 
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





חיפוש עורך דין לפי עיר :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ