אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> ירושות וצוואות >> הסתכסכה עם אחיה – וחויבה למכור להם את חלקה בירושת אביהם

הסתכסכה עם אחיה – וחויבה למכור להם את חלקה בירושת אביהם

מאת: מערכת פסקדין | תאריך פרסום : 12/08/2021 11:22:00 | גרסת הדפסה

אילוסטרציה: Kamil Szumotalski, Unsplash

שלושה אחים הגישו תביעה לפירוק שיתוף נגד אחותם המחזיקה בחלק קטן מנכסי העיזבון. בית המשפט הורה לנתבעת למכור לתובעים את חלקה תמורת כ-161,000 שקל

בין ארבעה אחים קיים סכסוך ארוך שנים כיצד לחלק את נכסי עיזבון הוריהם המנוחים שכולל חלקת מגורים, מסעדה ומטע. אחת האחיות השתלטה על המסעדה ולא שיתפה פעולה עם יתר האחים. השופט רן ארנון קיבל לאחרונה תביעה לפירוק שיתוף שהגישו שלושה מהאחים נגד אחותם וקבע כי הם יוכלו לרכוש את חלקה בעיזבון ולרשום את היתרה על שמם.

אביהם של הצדדים נפטר באוקטובר 2004. הוא לא הותיר צוואה, וניתן בעניינו צו ירושה שלפיו ירשו את העיזבון האם המנוחה וארבעת הילדים.

לאחר הליך משפטי בין האם והילדים הם הגיעו לפשרה. האם נרשמה כבעלים של 71.25% מהמטע והמסעדה והנתבעת כבעלים של 10% מהם.

האם נפטרה אחרי האב והותירה צוואה בה נישלה את הנתבעת והותירה את כל רכושה לתובעים. הנתבעת הגישה התנגדות לצוואה אך היא נדחתה בפסק דין חלוט.

האחים, שיוצגו על ידי עו״ד מאירה אזרד, טענו שהנתבעת מסרבת לשתף פעולה בכל הקשור לחלוקת נכסי העיזבון.

הם סיפרו שהמסעדה הושכרה לנתבעת על ידי הקרן לחסויים ששימשה בזמנו כאפוטרופא של האם המנוחה, אך חרף העובדה שהאם נפטרה ותוקף המינוי פג, הנתבעת ממשיכה להפעיל את המסעדה ולעשות בה ובציוד שבתוכה שימוש בלעדי.

הם עתרו לרכוש את חלקה של הנתבעת בנכסי העיזבון, בין היתר לנוכח העובדה שהיא מחזיקה בחלק קטן ושולי מהזכויות. 

הנתבעת, שייצגה את עצמה, טענה שהתובעים עשו שימוש בלעדי במטע, השכירו אותו ונהנו מפירותיו מבלי שהעבירו לה את חלקה בדמי השכירות. לעניין המסעדה, היא טענה שהשקיעה כספים רבים בסך של כ-30,000 שקל לשיפוץ המקום ואף אחד מהתובעים לא רצה את הנכס.

היא הוסיפה שהתובעים עושים שימוש בבית המגורים לצרכיהם באופן המונע ממנה אפשרות להפיק הנאה מזכויות הקניין שיש לה בנכס.

השופט רן ארנון מבית המשפט למשפחה בקריית שמונה מינה מומחה להערכת שווי העיזבון. המומחה העריך את חלקת הקרקע כולל הבית והמסעדה ב-1.7 מיליון שקל. שווי המטע הוערך בכחצי מיליון שקל (ערך הקרקע עצמה ללא מטע הפרי הנטוע בה).

מלחמת התשה

השופט כתב כי יש לשים סוף למלחמת ההתשה בין הצדדים ולהורות על מתווה חלוקה ברור וחד משמעי לחלוקת נכסי העיזבון.

הוא ציין כי בדיון שנערך במאי 2020 הועלתה הצעת פשרה להתמחרות פנימית בין היורשים שלא התגבשה לידי הסכם, במסגרתה ניתנה לנתבעת אפשרות לרכוש את חלקם של התובעים בעיזבון.

משלא מימשה הנתבעת את זכותה אין לכפות על התובעים להישאר עימה בשותפות כפויה. זאת בהתאם לדיני הירושה שלפיהם אין למסור נכס מנכסי העיזבון ליותר מאדם אחד אלא אם כן הסכימו ביניהם לקבלו יחד.

הוא הדגיש כי הותרת היורשים ״אחוזים וכרוכים זה בזה״ תגביר את המחלוקות והסכסוכים שבין הצדדים ותביא להתמשכות ההליכים המשפטיים בכל הקשור לפירוק ולכן יש לבצע חלוקת עיזבון תוך הפרדה בין היורשים.

הוא קבע שבהתאם לפסק הדין שניתן בעניין עיזבונו של האב לנתבעת 10% מהמטע והמסעדה ולגבי יתר נכסי העיזבון היא זכאית, לפי פרשנות מרחיבה המיטיבה איתה, לנתח של 1/8 מהעיזבון, כמו יתר האחים.

לאחר חישוב קבע השופט שחלקה של הנתבעת בעיזבון האב עומד על 161,111 שקל. הוא הורה כי התובעים יירשמו כבעלי העיזבון לאחר הפקדת הסכום לטובת הנתבעת. 

לפסק הדין המלא בתיק 14290-08-18

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום ירושות וצוואות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום ירושות וצוואות
מתגרשים? כך תמנעו את השבר המשפחתי הבא
עו״ד אסנת הכהן (צילום: רינת בורג)

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ