אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תחום >> המלצה להדיח שופט עליון בניו-המפשיר

המלצה להדיח שופט עליון בניו-המפשיר

מאת: שחר ולנר, עו"ד | תאריך פרסום : 06/07/2000 18:04:00 | גרסת הדפסה

סערה רבתי עופפת בימים אלה את מערכת השיפוט בארה"ב, לאחר שהומלץ לפתוח בהליכי הדחה (impeachment) כנגד שופט בית המשפט העליון של ניו-המפשיר, דויד ברוק, בטענה כי ניסה להשפיע על הליך שיפוטי בנושא גירושין, לו היה צד סנאטור בעל השפעה במדינה, ומעשים לא אתיים אחרים.

הועדה המשפטית של בית הנבחרים חקרה שני שופטים נוספים, בנוגע לפרשה, אולם לגביהם החליטה הועדה שלא לפתוח בהליכי הדחה.

ברוב של 17 מול 5 הצביעה הועדה המשפטית של הבית התחתון של הקונגרס (בית הנבחרים) כי קיימות ראיות מספיקות לפתוח בהליכי הדחה כנגד השופט ברוק. בימים הקרובים תעביר הועדה את המלצתה להצבעת כל החברים בבית הנבחרים, ובאם תתקבל ההמלצה, יועבר הנושא לדיון משפטי בפני הבית העליון של הקונגרס (הסנאט).

סמכות הרשות המחוקקת של ארה"ב (הקונגרס) להעמיד לדין ולהדיח פקידי ממשל, מהווה התערבות של הרשות המחוקקת ברשויות השלטון האחרות. השיטה האמריקאית דוגלת בשיטת הפרדת סמכויות פרסונלית באופן מוחלט, ועל כן מפעילה מערכת של שילוב רשויות המוכנה "איזונים ובלמים", לפיה, בין השאר, הרשות המבצעת (הנשיאות) משתתפת בהליכי החקיקה, והרשות המחוקקת רשאית להדיח פקיד ממשל או שופט.

הליכי ההדחה מתחילים בועדה המשפטית של הבית התחתון של הקונגרס (בית הנבחרים), הממנה תובע או שופט שיחקור את הנושא, לאחר מכן מחליטה הועדה האם להעביר את הענין לדיון והצבעה בפני בית הנבחרים. באם בית הנבחרים מצביע בעד ההדחה, מתחיל ההליך המשפטי של ההדחה. ההליך מתנהל בפני הבית העליון של הקונגרס (הסנאט) המשמש כבית משפט, התובעים הינם בית הנבחרים והמועמד לדין הינו הנתבע. בסוף ההליך מתקיימת הצבעה של חברי הסנאט. לשם הדחה נדרש רוב של 2/3 מהחברים בסנאט.

עד היום הועמדו לדין בהליכי הדחה 10 שופטים פדרליים, רק 4 מהם הודחו. כמו-כן הועמדו לדין גם 3 נשיאים (ג'ונסון, ניקסון ו- קלינטון), ג'ונסון וקלינטון לא הודחו בהצבעה, וניקסון, שהועמד לדין בגין פרשת ווטרגייט, התפטר לפני ההכרעה וההליך הסתיים.

כל הזכויות שמורות לאתר המשפט הישראלי "פסק דין"

www.PsakDin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





חיפוש עורך דין לפי עיר :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ