אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני עבודה >> היריון ולידה: המדריך השלם לזכויות הגבר

היריון ולידה: המדריך השלם לזכויות הגבר

מאת: עו"ד מידן גריסרו | תאריך פרסום : 27/07/2016 10:18:00 | גרסת הדפסה

עו"ד מידן גריסרו. צילום: עדי ארד

רבות נכתב על זכויות האישה במהלך הריונה ולאחר הלידה, אך מהן זכויות בן הזוג? האם הוא יכול לצאת לחופשת לידה? האם ניתן לפטר אותו במהלכה? מדריך זה יסקור את זכויות האב הטרי בהתאם לתיקון שהתקבל לאחרונה בחוק עבודת נשים.

היעדרות מהעבודה בעקבות היריון או לידה של בת זוג

עובד זכאי להיעדר מעבודתו עד 7 ימים על חשבון ימי המחלה הצבורים שלו עקב היריון או לידה, בתנאי שההיעדרות היא בנסיבות הבאות:

  • ליווי בת הזוג לבדיקות או טיפולים הקשורים להריון ושכרוך בהם סיכון לחיי האישה או העובר (לדוגמא: בדיקת מי-שפיר). במקרה של הפלה רשאי הגבר להיעדר עד לתום 24 שעות לאחר סיום ההליך.  
  • ליווי בת הזוג לבדיקות או לטיפולים הקשורים להריון, אף אם לא כרוך בהם סיכון לחיי האישה או העובר, כאשר בת הזוג תלויה בעזרת הזולת בביצוע הבדיקות (למשל, כשהיא סובלת מנכות).
  • לצורך נוכחות בלידה. "לידה" מתחילה עם הופעתם של צירי הלידה ועד 24 שעות מתום הלידה.

בהתאם לתיקון האחרון לחוק, עובד שבת זוגו ילדה יכול להיעדר מהעבודה גם במהלך 5 ימים שלאחר הלידה, וזאת בנוסף לזכות ההיעדרות על חשבון ימי המחלה כאמור. שלושת הימים הראשונים יחשבו כחופשה שנתית. אם אין לעובד מספיק ימי חופשה צבורים – הם ייחשבו כחופשה ללא תשלום. היעדרות בימים הרביעי והחמישי שלאחר הלידה תיזקף על חשבון ימי המחלה של העובד והוא יהיה זכאי לדמי מחלה בשיעור של 50% משכרו.  

במקרה בו האישה עברה ניתוח קיסרי יכול בן הזוג לזקוף את תקופת האשפוז שלה על חשבון ימי המחלה שלו.

חופשת לידה של הגבר – באילו תנאים ולכמה זמן?

עובד יכול להחליף את אשתו בחופשת הלידה החל מסוף השבוע השישי שלאחר הלידה – בתנאי שהאישה חזרה לעבוד. עובד שיצא לחופשת לידה יהיה זכאי לקבלת דמי לידה מהביטוח הלאומי בגובה המשכורת שלו ועד לתקרה של 1,459.50 ₪ ליום. בדומה לחופשת לידה של נשים, חופשת הלידה של בן הזוג יכולה להימשך עד סוף השבוע ה- 14 מהלידה בתשלום, ולאחר מכן - 12 שבועות נוספים ללא תשלום.

הזכות להאריך את חופשת הלידה (ללא תשלום) מותנית בכך שלעובד ותק של שנתיים לפחות והאישה חזרה לעבודה, ומתקיים אחד מהתנאים הבאים:

  • האישה עבדה לפחות חצי שנה לפני יציאתו של בן הזוג לחופשה ללא תשלום. 
  • האישה נפטרה או אינה מסוגלת לטפל בילד שנולד עקב מחלה או נכות. במקרה זה הגבר זכאי לממש את מלוא חופשת הלידה, ובלבד שהילד נמצא בהחזקתו ובטיפולו הבלעדי. חופשת לידה זו מתקיימת במקביל לחופשת הלידה של בת הזוג ונמשכת כל עוד היא אינה מסוגלת לטפל בילד.

האם מותר לפטר עובד בזמן חופשת הלידה ולאחריה?

חל איסור לפטר עובד במהלך חופשת הלידה, וכן במשך 60 ימים לאחר החזרה מחופשת הלידה, ללא קבלת היתר ממשרד הכלכלה (היתר כאמור לא יינתן אם יוכח שהפיטורים קשורים ללידה/לחופשת הלידה).

אסור לפטר את העובד גם בתקופת הארכת חופשת הלידה וכן במשך 45 יום מיום חזרתו מהחופשה ללא תשלום, אלא לאחר קבלת היתר ממשרד הכלכלה.

שמירה על היקף המשרה והכנסת הגבר

בכל התקופות בהן חל איסור על פיטורי העובד, קיימת הגבלה גם על פגיעה בהיקף משרתו או בהכנסתו, ללא קבלת אישור ממשרד הכלכלה. האישור לא יינתן אם יוכח שהפגיעה קשורה לחופשת הלידה.

ומה בקשר לזכויות הסוציאליות?

עובד היוצא לחופשת לידה זכאי לקבל ממעסיקו הפרשות לקרן הפנסיה, בדומה לזכותה של עובדת, וזאת בתנאי שהעובד עבד אצל אותו המעסיק לפחות 6 חודשים לפני תחילת ההיריון ויחסי העבודה המשיכו להתקיים כל תקופת ההיריון.

התפטרות לצורך טיפול בילד

עובד בעל ותק של שנה ומעלה במקום העבודה, זכאי לקבלת פיצויי פיטורים אם התפטר לצורך הטיפול בילד, ובלבד שהתקיים אחד מהתנאים הבאים:

  • בת זוגו הועסקה במשך 6 חודשים רצופים לפחות לפני התפטרותו (תקופת חופשת הלידה נחשבת) וחזרה לעבודתה.
  • הילד נמצא בהחזקתו וטיפולו הבלעדיים עקב מחלה או נכות של בת זוגו.
  • בת זוגו הייתה עובדת עצמאית במשך 12 חודשים רצופים לפחות לפני יום הלידה ולא הפסיקה את עיסוקה לצורך הטיפול בילד.

שעת הנקה/שעת הורות

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה לאחרונה את חוק הורות שוויונית, שמטרתו לעודד אבות לחלוק עם האימהות את משימות ההורות והטיפול בילדיהם.

על פי הצעת החוק, אבות יוכלו לקחת "שעת הנקה" ולצאת מוקדם מהעבודה במשך ארבעה חודשים מסיום חופשת הלידה, ללא פגיעה בשכרם. שמה של "שעת ההנקה" יכונה מעתה "שעת הורות", והמונח "חופשת הלידה" יהפוך בחוק ל"תקופת לידה והורות", וזאת במטרה לעודד אבות לממש את האפשרות לחלוק עם האם את הטיפול בילד.

לסיכום, התיקון האחרון בחוק עבודת נשים מקדם אותנו כחברה צעד נוסף אל עבר מודל של הורות שוויונית והגברת מעורבותם של האבות בטיפול וגידול ילדיהם. מדובר בצעד מבורך, אשר יש לקוות שהוא רק הסנונית הראשונה שתוביל לעריכת תיקונים נוספים בחקיקה.

* עורך דין מידן גריסרו עוסק בדיני עבודה   

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.  

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את Get Lawyer

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני עבודה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני עבודה
אלה הכללים הלא חוקיים שכדאי להוציא מהסכמי העבודה
עו"ד שרית לנגה כהן (צילום: אופיר הראל)
זכויות נכים לאחר גיל הפרישה
עו"ד בת-חן טייץ | צילום: דן לוין

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ