אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני צרכנות ותיירות >> האם נוסע שהורד מהטיסה עקב העלאת כבודה במשקל עודף זכאי לפיצוי ?

האם נוסע שהורד מהטיסה עקב העלאת כבודה במשקל עודף זכאי לפיצוי ?

מאת: שירה הימן, עו"ד | תאריך פרסום : 23/11/2011 10:53:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין איהאב עיסא נ' ישראייר תעופה ותיירות בע"מ

רופא שביקש לטוס לאיטליה תבע את חברת ישראייר בטענה כי הורד מהטיסה בגלל היותו ערבי. ישראייר טענה כי הנוסע הורד מאחר ועלה למטוס עם משקל עודף לאחר שהתבקש לא לעשות כן. מה קבע בית המשפט ?

התובע, אזרח ישראלי, הינו רופא המתגורר ועובד רוב ימות השנה בוורונה שבאיטליה. באחת הפעמים בהן ביקש לחזור לאיטליה לאחר ביקור בארץ באמצעות חברת ישראייר, התברר לאחר שקילת חלק מהכבודה, כי היא נושאת משקל עודף.

לטענת התובע, במזוודה אותה נשא היה משקל עודף של 4 ק"ג בלבד, כאשר לטענתו מדובר בדבר שגרתי עליו נהוג לוותר, והוא עלה למטוס ללא כל עימות או ויכוח, אולם כעבור זמן מה עלו למטוס כמה אנשים, בהם שני שוטרים, ובהוראת קברניט המטוס, ביקשו ממנו לרדת מהטיסה. בתביעה שהגיש לבית משפט השלום בת"א, דרש התובע פיצויים בגין הנזקים שנגרמו לו עקב הורדתו מהמטוס, כאשר לטענתו, הוא הורד מהמטוס עקב היותו ערבי ומחמת אפליה פסולה.

ישראייר טענה כי התובע הגיע לדלפק הבידוק עם מזוודות במשקל עודף אותו סירב לשלם, ולאחר דין ודברים, סוכם לבסוף כי הוא יעלה למטוס ללא כבודת יד תמורת ויתור על גביית התשלום בגין משקל עודף, אולם לאחר תום הבידוק התברר כי התובע ריכז את כל תכולת מזוודותיו במזוודה אחת אותה לקח לשער העלייה למטוס ככבודת יד.

החברה טענה, כי משהבחין בכך אחראי משמרת דיילי הקרקע של ישראייר בשער העלייה למטוס, והזכיר לו כי התחייב שלא להעלות את הכבודה, התפרץ התובע והודיע כי יעלה למטוס, תלש את ספח כרטיס העלייה, תחב את השובר הנותר לידי הדיילת, עבר בשער העלייה והתקדם במהירות ב"שרוול" לכיוון דלת הכניסה למטוס, כשהוא מתעלם מניסיונות אחראי המשמרת להניאו ממעשיו, ובעקבות אירועים אלה, החליט הקברניט להוריד את התובע מהמטוס עקב חשש כי לשיבוש הסדר והמשמעת בטיסה.

גם רופא צריך להוכיח את תביעתו

השופטת יעל הניג דחתה את התביעה, לאחר שקבעה כי אמנם התובע התנהג בצורה שאינה ראויה, אך לא היתה הצדקה להורידו מהמטוס. עם זאת, דחתה השופטת את התביעה לאחר שקבעה כי לישראייר חסינות על פי חוק.

השופטת העדיפה את גרסת ישראייר להתרחשויות על פני גרסת התובע, לאחר שקבעה כי גרסתו מצומצמת ו'מעגלת פינות', כאשר בין היתר הוא לא התייחס לאינטראקציה ספציפית עם אנשי השדה, רק בחקירתו הנגדית גילה לראשונה כי ניהל דיאלוג עם הדיילת בדלפק הבידוק בעניין משקל עודף, טען כי הצליח להשיג טיסה חלופית רק כעבור ארבעה ימים למרות שהוכח כי למעשה טס עוד באותו יום, ועוד.

"...גם רופא צריך להוכיח את תביעתו ככל תובע אחר ואינו זוכה ל"הנחות" מעצם עיסוקו." כתבה השופטת, ופסקה כי התובע לא הוכיח כי הורד מהטיסה עקב היותו ערבי.

לעניין הסמכות להוריד אדם מהטיסה, קבעה השופטת כי יש לפרש את האמצעים השונים שהוקנו בחוקי הטיס לשם הגנה על בטחון הציבור באופן מידתי לאור פגיעתם בזכויות יסוד, וכי יש לגבש קווים ברורים יותר לאופן הפעלת שיקול הדעת בהחלטה למנוע מנוסע את הטיסה.

ניסה 'לתחמן' אבל לא היה אלים

לגופו של עניין נקבע, כי התובע ניסה "לתחמן" את צוות הקרקע על מנת להעלות לטיסה משקל עודף ללא תשלום ואף נהג בכוחנות כאשר הגיע לשער העלייה למטוס, תלש לעצמו את שובר הכרטיס, ברח מהצוות והושיב את עצמו בתוך המטוס, אולם לא הפעיל אלימות.

"התנהלות זו יש לגנות ויש להוקיע. אך אלימות - אין בה" כתבה השופטת, והוסיפה כי יתכן ודרישה תקיפה של בעל סמכות מהתובע לרדת מהמטוס, להסביר את עצמו, לשקול את כבודת היד שלו ולשלם עבורה או לוותר עליה, הייתה יכולה לפתור את העניין, אך הדבר לא נעשה, ומשכך, הפעילה ישראייר שיקול דעת מוטעה העולה כדי רשלנות.

עם זאת, נקבע כי בהתאם לחוק, ומשלא פעלו הקברניט ואנשי הצוות במזיד כלפי התובע, הרי שעומדת לישראייר חסינות ומשכך דין התביעה להדחות.

לאור דחיית התביעה, חויב התובע לשלם הוצאות ושכ"ט עו"ד של 4,000 שקלים.

לפסק הדין בעניין איהאב עיסא נ' ישראייר תעופה ותיירות בע"מ

למדור: דיני צרכנות

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני צרכנות ותיירות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני צרכנות ותיירות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ