אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תמ"א 38 >> האיסור על הוצאת היתרי בנייה בגבעתיים לא יחול על בעלי מוגבלויות

האיסור על הוצאת היתרי בנייה בגבעתיים לא יחול על בעלי מוגבלויות

מאת: עו"ד דניאל גולשה | תאריך פרסום : 19/12/2019 10:23:00 | גרסת הדפסה

עורך דין תמ"א 38, האיסור על הוצאת היתרי בנייה בגבעתיים לא יחול על בעלי מוגבלויותעו"ד דניאל גולשה | צילום: סיגל קולטון [אילוסטרציה: ximagination,123RF]

בעקבות קידום תוכנית התחדשות עירונית בצפון מערב העיר הוחלט להגביל באופן גורף היתרים לתוספות בנייה. ערר שהגישה בעלת מוגבלות שבקשתה להנגשת דירתה נדחתה הובילה לשינוי חיובי בתנאים המגבילים.

המועצה הארצית לתכנון ובנייה הורתה לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז תל-אביב לתקן החלטה האוסרת על מתן היתרים לתוספות בנייה בצפון-מערב גבעתיים לצורך קידום תוכנית להתחדשות עירונית, באופן שיאפשר לבעלי מוגבלויות להגיש בקשות לצורכי הנגשה. חברי ועדת המשנה לעררים שבראשות עו"ד שמרית גולן קבעו כי זכותם החוקתית של בעלי המוגבלות לשוויון ולכבוד גוברת במקרה הזה על האינטרס הציבורי למנוע שימוש בזכויות בנייה כדי לאפשר התחדשות עירונית בעתיד.

המקרה המסוים בו דנה המועצה עסק בסירוב של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה גבעתיים לדון בבקשה שהגישה תושבת העיר, בת 70 הלוקה בעיוורון, לקבלת היתר לתוספת בנייה לצורך בניית חדר שירותים ומקלחת בצמידות לחדר השינה שלה.

הוועדה המקומית פעלה בהתאם להחלטה שניתנה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה לפני כשנתיים להקפיא כמעט לחלוטין הוצאת היתרים לתוספות בנייה באזור צפון-מערב גבעתיים כדי לאפשר קידום תוכנית התחדשות עירונית. בהחלטה זו קבעה הוועדה המחוזית תנאים מגבילים שנועדו למנוע ככל האפשר ניצול אחוזי בנייה באופן שעשוי לסכל את האפשרות לבצע פרויקטים של תמ"א 38 או פינוי בינוי שישתלמו ליזמים.

בשנה שעברה החליטה הוועדה להאריך את תוקף ההקפאה עד ספטמבר 2020, ובערר שהגישה בעלת המוגבלות היא טענה כי ההחלטה פוגעת בה וביתר בעלי המוגבלויות בצורה בלתי סבירה ובלתי מידתית כיוון שהיא מונעת מהם להנגיש את דירותיהם.

הוועדה המחוזית והוועדה המקומית התנגדו לערר. הוועדה המחוזית טענה כי בין היתר כי הצורך האקוטי בקידום התוכנית שיזמו הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ועיריית גבעתיים אינו מאפשר לייצר חריגים, והמניעה חייבת להיות כוללת שכן כל תוספת בנייה עשויה לסכל את התוכנית. עוד נטען כי סיכויי התממשות התוכנית גבוהים וכי ההקפאה לא תחרוג מתקופה של שלוש שנים בסך הכל.

הוועדה המקומית הוסיפה כי התוכנית נמצאת בשלבים מתקדמים ומאפשרת יישום כמעט מיידי של פרויקטים, וקבלת בקשת העוררת בשלב זה תפגע בה ובפיתוח העיר כולה.

צורך חיוני

ועדת המשנה החליטה לקבל את הערר. "הנגשה היא צורך חיוני עבור בעלי מוגבלויות, וצורך זה מכניס אל מלאכת האיזון שבין זכות הקניין לבין חשיבות התכנון המתגבש, את שאלת זכויותיהם של בעלי המוגבלויות, שהן זכויות שזכו להכרה כזכויות חוקתיות כגון הזכות לשוויון והזכות לכבוד", כתבה יו"ר הוועדה עו"ד שלומית גולן.

לפיכך נקבע כי האינטרס של בעלי מוגבלות לחיות בדירות מונגשות צריך לגבור על האינטרס הציבורי לאפשר תכנון עתידי של התחדשות עירונית. מעבר לכך, צוין בהחלטה כי בקשות לצורכי הנגשה אינן שכיחות ברמה שעשויה לסכל את ההתחדשות העירונית כולה.

על כן נפסק כי יש לאפשר למי שזקוק לכך להגיש בקשות לצורכי הנגשה ולהחריג נושא זה מהתנאים המגבילים. בהתאם לכך הורתה ועדת המשנה על תיקון התנאים תוך שהודגש כי בנוסח החדש צריכה הוועדה לגבש קריטריונים ברורים שיימנעו ניצול של חריג זה לצרכים אחרים.

בינתיים, עד לגיבוש הנוסח המתוקן תוכל הוועדה המקומית לדון בבקשות דוגמת זו של העוררת ולהחליט בהן על פי שיקול דעתה.

  • ב"כ העוררת: עו"ד שלום סהר
  • ב"כ הוועדה המחוזית: עורך דין דרורי שפירא
  • ב"כ הוועדה המקומית: עו"ד מיכל שפירר 
עו"ד דניאל גולשה עוסק/ת ב- תמ"א 38
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום תמ"א 38 באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום תמ"א 38
חושבים פעמיים אם לחנות בחניה שקיבלתם מהקבלן? אתם לא לבד
עו״ד שרית לנגה כהן (צילום: אופיר הראל)

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ