אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> סדר דין אזרחי וראיות >> בקשה לייצוגית נגד פייסבוק בשל שליחת מסרונים פרסומיים מוסווים

בקשה לייצוגית נגד פייסבוק בשל שליחת מסרונים פרסומיים מוסווים

מאת: שירי אורן, עו"ד | תאריך פרסום : 06/01/2013 14:59:00 | גרסת הדפסה

לבקשה בעניין רונית כהן ומיכל בן יוסף נ' Facebook, Inc ואח'

לביהמ"ש המחוזי בתל אביב הוגשה בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד הרשת החברתית 'פייסבוק', בטענה כי מסרונים ששלחה לחבריה, בהם הוזמנו לצפייה בתמונות של מכרים, היוו למעשה פרסומת, שנשלחה שלא כדין.

בבקשה לאישור תובענה ייצוגית שהוגשה באמצעות משרד עורכי דין מרקמן את טומשין, נטען כי 'פייסבוק' גרמה למטרד ולפגיעה בפרטיות כאשר הפיצה הודעות SMS לחבריה, מבלי שמסרו לרשת את פרטי מספר הנייד שלהם, וזאת תוך הטעייתם, שכן אותן הודעות, שנחזו להיות פנייה אישית של מכר, היוו למעשה דבר פרסומת לשירות של 'פייסבוק'.

המבקשות, שתי נשים בעלות חשבון פייסבוק, טענו כי קיבלו לטלפון הסלולרי שלהן מסרון (SMS) מהאתר, אשר מורה ללחוץ על קישור כדי לצפות באלבום תמונות של אדם אחר, המוכר להן. הודעה זהה התקבלה אצלן מאוחר יותר גם בדואר האלקטרוני האישי.

לטענתן, מעולם לא מסרו את מספר הסלולר שלהן ל'פייסבוק' ולא נתנו שום הסכמה לשימוש בפרטיהן האישיים, וככל הנראה, 'פייסבוק' הגיעה אליהן באמצעות שליפת נתוניהן מתוך טלפונים סלולריים של מכריהן, אשר התקינו במכשיריהם אפליקציה של אותו שירות.

בנוסף טענו, כי הלחיצה על אותו קישור לא הובילה לתמונות המובטחות, אלא למסך המבקש מהנמען לצרף את פרטי הטלפון או המייל, כך שלמעשה, מדובר בדבר פרסומת, שנועד לעודד את ההצטרפות והשימוש בשירות, ולא להזמין לצפות בתמונות של אדם אחר.

המבקשות טענו, כי הכללת פרטי החברים במאגריה ללא אישורם, ושליחת ההודעות הפרסומיות למאות אלפי גולשי הרשת החברתית בישראל, מבלי שנתנו הסכמתם לדבר, מהווה הפרה בוטה של חוק התקשורת וחוק הגנת הפרטיות.

עוד טענו, כי התנהלות פייסבוק מהווה גם הטעייה ומצג כוזב, שכן הנמענים מקבלים את הרושם שמדובר בהודעה שנשלחה אליהם על ידי אחד ממכריהם, ואין כל אינדיקציה לכך שמדובר למעשה בדיוור פרסומי.

לפיכך, התבקש ביהמ"ש לפצות את המבקשות ב 200 שקל בגין כל פרסום שנשלח אליהן, ובפיצוי כולל של 900 מליון שקל לכל חברי הקבוצה שקיבלו מסרון ללא אישורו.

כן נתבקש ביהמ"ש להורות לחברת 'פייסבוק' להימנע משליחת פרסומות ללא הסכמת הנמען ותוך הטעייתו בנוגע למהות העסקה. לבסוף ציינו המבקשות, כי על ביהמ"ש לקבל את הבקשה ולו על מנת להרתיע גופי ענק כמו 'פייסבוק' ואחרים, המשגרים פרסומים שלא כדין ופוגעים בפרטיותם של האנשים.

עו"ד ליאת גלילי פרל מגיבה: "אכן, הסוגיות של דואר זבל ושל פגיעה בפרטיות וניצול פרטי משתמשים בעידן החשיפה הטכנולוגית הן כואבות ונוגעות לכל אחד מאיתנו. המשתמשים מוצאים עצמם לא פעם חסרי אונים מול חברות גדולות כמו פייסבוק ובלית ברירה נכנעים לשימוש מסחרי בפרטיהם האישיים."

לדבריה, "דווקא בתחום זה, פעמים רבות, הדרך האפקטיבית ביותר לפעול כנגד הפגיעה בזכויות היא באמצעות פרסום שלילי בתקשורת, ראו למשל מקרה אינסטגרם, אשר החזירה את הזכויות בתמונות למשתמשים".

לדעתו של עו"ד אלי נחום "אם העובדות הנטענות בכתב התביעה אכן יתבררו כנכונות- פסק הדין בתיק זה עשוי להוות אבן דרך בקביעות ה'אסור והמותר' לפייסבוק ולאתרי אינטרנט נוספים, בכל הקשור למשלוח פרסומות למשתמשי האינטרנט, תוך שימוש במידע הרב הנצבר ברשותם".

לבקשה בעניין רונית כהן ומיכל בן יוסף נ' Facebook, Inc ואח'

למדור: סדר דין אזרחי וראיות

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום סדר דין אזרחי וראיות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום סדר דין אזרחי וראיות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ