אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> בבעלותך נכסים בחו"ל? מה חשוב לדעת לפני עריכת צוואה

בבעלותך נכסים בחו"ל? מה חשוב לדעת לפני עריכת צוואה

מאת: עו"ד שירי מלכה | תאריך פרסום : 14/03/2017 12:05:00 | גרסת הדפסה

עו"ד שירי מלכה (צילום: איציק שוקל)

אנשים המחזיקים נכסים או חשבונות בנק בחו"ל לא תמיד מודעים לבעיות שעלולות להיווצר בהעברת הנכסים בירושה. חשוב להבין שנכסים אלה כפופים לחוקי המקום בו הם נמצאים ולכן יש להתאים את הצוואה לאותם חוקים.  

לכל אדם יש שאיפות רבות, מטרות גדולות ורצון להגשמה עצמית. יש שמחליטים לרכוש לעצמם בית נופש בעיירה בקרבת האלפים, אחרים מקימים את עסק חלומותיהם בארה"ב בכדי לחוות את החלום האמריקאי ויש כאלה שמשיקולי מס שונים מעדיפים שיחולו על עסקיהם דינים אחרים מאשר הדין הישראלי.

אך מה לגבי דור ההמשך? כיצד ניתן לוודא שהרכוש שצברנו בחו"ל במהלך החיים יישאר במשפחה אחרי לכתנו?  

חשיבות עריכת צוואה

חשוב להבין שלכל מדינה דיני ירושה שונים הקובעים כיצד יחולק רכושו של אדם בעת פטירתו אם הוא לא הותיר אחריו צוואה. כך למשל באוסטרליה נקבע כי בפטירת בן זוג כל הרכוש עובר ישירות לבן הזוג הנותר בחיים בלבד, בעוד שבמונקו הנכסים מחולקים בין בן הזוג והילדים שווה בשווה. לכן מומלץ לערוך צוואה במיוחד במצבים בהם קיים רכוש בחו"ל.

אף אם ערכתם צוואה מומלץ לוודא שהיא חוקית ותקנית לפי דיני הירושה של המדינה בה נמצאים הנכסים.

בראש ובראשונה יש לבדוק האם במדינה חל עקרון "חופש ההורשה" הקובע שאדם יכול לצוות את חלוקת רכושו כרצונו. בעוד שבמדינת ישראל העניין ברור מאליו, במדינות רבות אחרות הנושא מעורפל ואינו מוגדר או אף אסור ומותנה בכללים נוקשים שקבעה המדינה. לדוגמא, החוק בצרפת קובע שחלק מהירושה משוריין לטובת בן/בת הזוג והילדים ואותו לא ניתן להוריש לפי רצונו של המנוח.

שנית יש לבחון מהם הכללים החלים על עריכת הצוואה שכן יש שוני רב בהקשר זה בין המדינות השונות. ויודגש, אם הצוואה לא תעמוד בכללי המדינה, זו עלולה לפסול אותה ולחלק את העיזבון בהתאם לדיני הירושה הרגילים תוך התעלמות מרצון הנפטר.

ישנם מקרים בהם חוקי המדינה אינם מכירים בצוואה ישראלית ולכן בנוגע לרכוש הנמצא במדינה מעין זו מומלץ לערוך צוואה נפרדת. גם במצבים בהם המדינה בה נמצא הרכוש קבעה פרוצדורות מאוד ארוכות לאישור הצוואה הישראלית נעדיף לערוך צוואה נפרדת.

קיום צוואה ישראלית בחו"ל

כאשר מבקשים לקיים בחו"ל צוואה שנערכה בישראל יש לקבל צו קיום צוואה בארץ ולאחר מכן לפעול לתרגם את הצוואה ואת צו קיום הצוואה בתרגום נוטריוני לשפה הרלבנטית במדינה בה נמצא הרכוש. כמו כן, יש לקבל אישור אפוסטיל על התרגום – פעולה שהופכת את המסמך לבינלאומי.

עם המסמכים הללו פונים לקבלת האישורים הנדרשים בהתאם לפרוצדורות של כל מדינה ומדינה. יצוין כי מרבית המדינות דורשות אישור משפטי של צוואה שנערכה מחוץ לגבולותיה של המדינה.

בכל הקשור לחשבונות בנקים, מרבית הבנקים בעולם ידרשו תעודת פטירה מתורגמת ומאושרת עם אישור אפוסטיל להוכחת הפטירה, ואז יפעלו לפי הוראת מוטבים שבהסכם מול הלקוח או לפי צוואה מאושרת בהתאם לחוקי המדינה בה נמצא הבנק.

לסיכום

צו קיום צוואה שניתן בישראל ניתן לאכיפה ביחס לנכסים בחו"ל בהתאם לפרוצדורות השונות שבכל מדינה ומדינה. במרבית המקרים ניתן לחסוך זמן ומשאבים בקיום הצוואה אם עורכים צוואה מקומית שרלבנטית למקום שבו נמצא הנכס.

* עורכת דין שירי מלכה עוסקת בדיני משפחה

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ