אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תעבורה >> חריג: נהג שאיבד שליטה וגרם למוות יקבל רק עבודות שירות

חריג: נהג שאיבד שליטה וגרם למוות יקבל רק עבודות שירות

מאת: מערכת פסקדין | תאריך פרסום : 19/10/2017 16:50:00 | גרסת הדפסה

עורך דין תעבורה, באופן חריג: נהג שאיבד שליטה וגרם למוות יקבל רק עבודות שירותצילום: 123RF, Dmitry Kalinovsky

הנאשם סטה מהכביש למדרכה, פגע בהולכת רגל וגרם למותו של אחר. ביהמ"ש לתעבורה גזר עליו מאסר בפועל, אך שופטי המחוזי השתכנעו כי מצבו הבריאותי והנפשי, וחרטתו הכנה, מצדיקים הקלה משמעותית.

בית משפט המחוזי בחיפה הורה באחרונה להפחית בעונשו של נהג שגרם ברשלנותו למותו של הולך רגל, לאחר שסטה מהנתיב בעיר התחתית. השופטים סברו כי מתקיימות במקרה הזה נסיבות אישיות חריגות ומיוחדות המצדיקות התחשבות בנאשם, ובמקום עונש מאסר בפועל, הוא ירצה חצי שנה של עבודות שירות.

לפי כתב האישום, לפני כשנתיים וחצי נסע הנאשם ברחוב נתנזון בעיר התחתית בחיפה, וכשהגיע לעיקול סטה מהדרך, הפיל שני עמודי בטון ונתקע בעץ, תוך שהוא פוגע בבני זוג שעברו במקום. הגבר נפטר מפצעיו זמן קצר לאחר האירוע.

כתב האישום ייחס את מותו של המנוח ואת הנזקים שנגרמו לאישה ולרכוש הציבורי לרשלנותו של הנאשם, שבאה לידי ביטוי בנהיגה בקלות ראש וללא רישיון רכב תקף. על רקע הודאתו של הנאשם, הוא הורשע בין היתר בעבירות של גרימת מוות ברשלנות, נהיגה ללא רישיון רכב וסטייה מנתיב.

לצורך בחינת העונש, הוגש תסקיר שירות מבחן שהעלה כי הנאשם גרוש בן 49, יליד רוסיה, עובד בחנות מחשבים, וסובל מבעיות רפואיות רבות הכוללות בין היתר סוכרת. עוד נכתב בו כי מדובר בנאשם ללא עבר פלילי, שהביע חרטה על מעשיו וחש אשמה כבדה, אם כי ניסה להשיל מעצמו את האחריות כשסיפר כי התאונה אירעה עקב "התנתקות" פתאומית.

על רקע האמור שירות המבחן המליץ על  צו מבחן לתקופה של שנה במהלכה ישתלב הנאשם בטיפול ייעודי לנהגים שגרמו מוות, ובד בבד יוטלו עליו פסילת רישיון, עבודות שירות ופיצוי למשפחת המנוח ולנפגעת.   

אלא שבית המשפט לתעבורה בחיפה החליט להטיל עליו עונש חמור יותר של מאסר בפועל ל-8 חודשים לצד פסילה ל-10 שנים ופיצוי של 13,000 שקלים למשפחה.

הנאשם החליט לערער על גזר הדין. עו"ד ניצה כהן שהגישה בשמו את הערעור טענה כי בית המשפט החמיר עם הנאשם יתר על המידה ולא נתן משקל משמעותי לנסיבות חייו, מצבו הבריאותי והתסקיר החיובי של שירות המבחן.

בתוך כך נטען כי בעקבות התאונה מצבו הרפואי של הנאשם התדרדר והוא נקלע למצב נפשי קשה. עוד נטען כי אירוע ההתנתקות שחווה בזמן התאונה אינו תלוש מהמציאות ולכל הפחות מצדיק שלא לשלוח אותו אל מאחורי סורג ובריח ולגרום לו למשבר כלכלי בנוסף לכל.

אולם עו"ד שרון אייל שייצג את המדינה ביקש לדחות את הערעור עקב מידת הרשלנות הגבוהה של המערער.

נסיבות אישיות

בפתח הכרעתה הסבירה השופטת טאובר כי על פי פסיקות בית משפט העליון, העונש הראוי למי שגרם למותו של אדם ברשלנות בנהיגה הוא מאסר בפועל, וכי קדושת החיים והצורך להילחם בתאונת דרכים מחייבים ענישה מחמירה, גם כשמדובר באנשים נורמטיביים.

עם זאת, ו"מבלי להקל בתוצאה הטרגית ולהשלכותיה על כל הסובבים" עונש המאסר שנגזר על המערער אינו משיג את תכלית הענישה, ולטעמה "זהו אחד המקרים החריגים" שמחייבים לתת לנסיבותיו האישיות של המערער משקל משמעותי ביותר.

השופטת התייחסה בדבריה למצבו הבריאותי ולעובדה שהפנים את חומרת מעשיו והביע עליהם חרטה. לפיכך היא הורתה להמיר את עונש המאסר ל-6 חודשי עבודות שירות (יתר רכיבי העונש נותרו על כנם). לקביעה זו הצטרפו השופטים תמר נאות פרי ורון שפירא.

לקריאת פסק הדין המלא לחצו כאן

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
3

הזוי!

ומה עם חייו של ההרוג? ומה עם האחריות של הנהג שלא לנהוג במצב נפשי קשה? עם פסקי דין כאלו פלא שיש תאונות?
2

לא ברור איזה נסיבות מיוחדות מצאה טאובר

על פניו לא שונה מהרבה תיקים עם נסיבות דומות
1

צוחק על המתים

נסע כמו מטורף, בלי רשיון. מה הקשר לסכרת?
1
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום תעבורה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום תעבורה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ