אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> רשלנות רפואית >> אסותא תפצה בני זוג בכ-400 אלף ש׳ על השמדת ביציות מופרות

אסותא תפצה בני זוג בכ-400 אלף ש׳ על השמדת ביציות מופרות

מאת: מערכת פסקדין | תאריך פרסום : 28/04/2022 09:31:00 | גרסת הדפסה

אילוסטרציה: ThisisEngineering RAEng, Unsplash

הזוג עבר טיפולי הפריה ולאחר שהוחזרו כמה עוברים (בהיריון שהסתיים בלידת תאומים) בית החולים השמיד את יתר הביציות המופרות ובכך סתם את הגולל על אפשרותם להביא ילדים נוספים לעולם

השופט שי מזרחי קיבל לאחרונה תביעה שהגישו בני זוג נגד בית החולים אסותא. השניים עברו טיפולי הפריה בבית החולים כשהאישה הייתה בת 44. לאחר שהוחזרו כמה עוברים עובדי המעבדה השמידו את היתר. הביציות המופרות הושמדו ביום ראשון לאחר שנמצאו לא מתאימות להקפאה. יום קודם לכן, בשבת, העוברים לא נבדקו מאחר שעובדי המעבדה הניחו כי הזוג הדתי לא מעוניין לחלל שבת. עמימות עובדתית בשאלה האם בשבת ניתן היה להקפיא את העוברים הביאה לקבלת התביעה.

התובעת ילידת 1971 והתובע יליד 1969- כיום בני זוג. הם פנו לאסותא ב-2016 לצורך טיפולי הפריה לאחר שהתובעת לא הצליחה להרות.

בכתב התביעה, שהוגש באמצעות עו״ד עמית אוריה ועו״ד אורי גלבוע הם סיפרו כי מגופה של התובעת נשאבו 14 ביציות. 11 ביציות הופרו והוחזרו לרחמה 5 מתוכן, כלומר נותרו 6 ביציות מופרות שלא הוחזרו. 

מהעוברים שהוחזרו נוצר הריון שבסופו נולדו לתובעים תאומים. ששת העוברים הנותרים לא הוקפאו לצורך החזרתם בעתיד. 

לטענת התובעים, נמסר להם בדיעבד כי העוברים לא הוקפאו משום שהתובעת ציינה בפני הצוות שהיא שומרת שבת. לדבריהם, העוברים לא נבדקו ביום שבת, שהיה היום ה-5 להפריה, ואילו היו נבדקים יש להניח שהם היו נמצאים מתאימים להקפאה. אלא שהצוות בדק את העוברים רק ביום ראשון, אז הם נמצאו לא מתאימים להקפאה והושמדו. 

התובעים הדגישו כי בשום שלב לא נאמר להם שהביציות המתאימות לא יוקפאו מפאת קדושת השבת והמעבדה מבצעת בשגרה בדיקות גם בשבת. 

התובעים תיארו את הצער שנגרם להם כתוצאה מהשמדת העוברים וסיפרו כי חשו ש״רצחו״ להם את הילדים. הם הדגישו כי רצו משפחה גדולה ולא יכלו לממש זאת בשל התרשלות הנתבעת. 

אסותא, שיוצגה על ידי עוה״ד בנימינה בוטש ויזל, טענה כי בדיקת הביציות ביום ראשון הצביעה כי ההפריה לא צלחה ולא היה כל הבדל בין בדיקתן בשבת לבין בדיקתן ביום ראשון. היא ציינה כי התובעת מסרה לצוות המטפל כי היא שומרת שבת ולאור זאת לא נבדקו הביציות בשבת. 

״שבת שלום״

השופט שי מזרחי מבית משפט השלום בבת ים קבע כי אין אינפורמציה חד משמעית לגבי התפתחות העוברים שהיו במצב סביר נכון ליום הרביעי להפריה, לא נבדקו ביום החמישי וביום השישי נמצאו במיעוט תאים או ללא תאים כלל. 

״הפכתי והפכתי בעדויות ובראיות והגעתי לכלל מסקנה כי בנסיבות העניין קיימת עמימות עובדתית המובילה למבוי סתום, וכי יש לזקוף זאת לחובת הנתבעת״, כתב השופט. הוא ציין כי הנתבעת לא עמדה בנטל להוכיח כי לא התרשלה, בין היתר לנוכח החסר ברישום בנוגע למצב הביציות ביום שבת. ברשומה הרפואית צוין בכתב יד ״שבת שלום״ ותו לא. 

השופט הבהיר כי אלמלא התובעים היו מצהירים על היותם שומרי שבת ברור כי העוברים היו נבדקים על ידי אנשי המעבדה ביום שבת. באי ביצוע הבדיקות נותרה עננה המרחפת מעל ראש הנתבעת, שמא יתכן כי בדיקת הביציות ביום החמישי הייתה מובילה להקפאתן ובסופו של דבר להריון ולידה.

השופט פסק לטובת התובעים פיצוי של 150,000 שקל בשל אובדן הסיכוי להולדת ילד ו-150,000 שקל נוספים על הפרת חובת הגילוי. 

בנוסף חויבה הנתבעת בשכ״ט עו״ד בסך 70,000 שקל ובהוצאות בסך 20,000 שקל. 

לפסק הדין המלא בתיק 10131-09-19

  • ב״כ התובעים: עו״ד עמית אוריה ועו״ד אורי גלבוע
  • ב״כ הנתבעים: עוה״ד בנימינה בוטש ויזל
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום רשלנות רפואית באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום רשלנות רפואית

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ