אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> גשר על מים סוערים

גשר על מים סוערים

תאריך פרסום : 18/05/2021 13:14:00 | גרסת הדפסה

עו"ד אביגיל שיינין | צילום: מומי ריעני

עורכת הדין אביגיל שיינין היא בהכשרתה גם טוענת רבנית, עובדת סוציאלית ומגשרת. מבחינתה, האחריות של עו"ד לענייני משפחה לא פחותה מזו של רופא, "גם בתחום זה מדובר בדיני נפשות"

 

איך הגעת לתחום?

גדלתי בבית דתי מחויב אך פלורליסטי. אבי היה ממקימי בית הספר לחינוך יהודי באוניברסיטה העברית בירושלים והמסר בבית היה מצוינות ועזרה לזולת. לכן מגיל צעיר מאוד ידעתי שאהיה עובדת סוציאלית.

מיד עם שחרורי מהצבא, טסתי למחנה קיץ יהודי בארה"ב, ושימשתי שם כמדריכה נוער. עם חזרתי לארץ, התחלתי בלימודי עבודה סוציאלית. לאחר מספר שנים בהן עבדתי בתחום, התמחתי באוניברסיטת בר אילן ב"גישור לגירושין" ותוך כדי עבודה בתחום סיימתי את לימודיי כטוענת רבנית.

מה זה טוענת רבנית?

התמחות ספציפית בתחום דיני האישות ודיני הממונות עפ"י הדין העברי, המאפשרת ייצוג מדוייק יותר של נשים וגברים בבית הדין הרבני, וזאת בשל הכרת השפה הנוהגת בבית הדין. 

בסיום הלימודים עמדתי בבחינות הרבנות הראשית, בחינות שהוו עבורי אתגר גדול אך מהנה. בתקופה בה למדתי את המקצוע התחום נחשב לגברי, ואנחנו – קבוצת נשים שרובן מהמגזר הדתי לאומי, בראשותה של הגב' נורית פריד - החלטנו כי קיימת חשיבות רבה לכך שנשים תיכנסנה לבית הדין הרבני ותייצגנה נשים וגברים בפניו. ואכן, לדעתי, כניסת טוענות רבניות לתחום תרמה רבות לשינוי האווירה בבתי הדין הרבניים. זו אוירה שונה לחלוטין מזו שהייתה לפני 20 שנה.

אלו היו שלוש שנים של לימודים קשים ומאתגרים אך מאוד מאוד מעניינים. נפתח בפני עולם שלם של מקורות הלכתיים, שאלות ואתגרים הקשורים לחיי אישות ומשפחה, שעמדו מול פוסקי ההלכה במשך הדורות עד ימינו אנו.  למרות שנראה כי ההלכה קופאת על שמריה ואינה נותנת פתרונות לשינויי האקלים החברתי, ועל אף שיש עוד הרבה מה לעשות ולשנות, הרי פסיקות של דיינים אמיצים אף בימינו, מאפשרים גם לשחרר עגונות מאזיקי הנישואין הרעים. כך ולדוגמא, ייצגתי אישה שנישאה בנישואין שניים לעבריין, אשר התחזה לטייס ואיש עסקים, ולאחר שהוא "עקץ" אותה והשאירה חסרת כל, הוא נעלם והיא נותרה עגונה. בית הדין הרבני לא חסך במאמצים, חיפש אותו בכל העולם אך לא העלה דבר. במהלך חופשת הקיץ, בעת שבתי המשפט ובתי הדין בחופשה, מצאתי אותו (בעזרת בלש) בבית חולים באילת. הדיינים שהיו באותה העת בהשתלמות בים המלח, הורו למשטרת אילת לאזוק אותו למיטה, יצאו מיד אל בית החולים באילת וסדרו את הגט במקום! דוגמא נוספת לפסיקה אמיצה, הוא פסק דין שנתן בית הדין הרבני בצפת, אשר שחרר אישה עגונה מנישואיה לאחר שבעלה הפך לצמח. 

מתי החלטת לעבור לתחום עריכת הדין?                                                                                                                        

במהלך לימודי לקראת טיעון רבני הבנתי, שתחום המשפחה הינו עשיר ומרתק וכולל בתוכו מגוון רחב של נושאים, אשר הכשרתי כעובדת סוציאלית וכטוענת רבנית נותנת מענה, אך מענה חלקי, וכדי לייצג באופן מיטבי את לקוחותיי, יש צורך בהבנה משפטית רחבה ועדכנית. הרגשתי צורך להתמקצע גם בתחום המשפטים, שבסופם הוכשרתי גם כעורכת דין. 

מה הייחודיות של המשרד שלך?

זוגות העומדים להתגרש זקוקים לייצוג משפטי חד, חכם, מדויק, עדכני ומכיל. אני לא רואה את עצמי כעורכת דין העומדת ומייעצת מהצד, אלא כשותפה מלאה לדרך שעל לקוחותיי לעבור, ולכן אני צועדת איתם יד ביד - כאילו היו ילדיי או חבריי - ומעבירה אותם את הים הסוער והגועש לעבר חוף מבטחים.

הכשרתי כבעלת תואר בעבודה סוציאלית, כעורכת דין, כטוענת רבנית וכבעלת תואר שני במשפטים עם התמחות בניהול משא ומתן וגישור, נותנת לי את כל הכלים הדרושים לטיפול בכל תחומי דיני המשפחה.

צריך לזכור שגירושין וסיום מערכת יחסים בין בני זוג אינם מסתכמים בקבלת גט. מדובר על פיצול התא המשפחתי ושינוי באורח החיים של המשפחה. ההתבוננות והטיפול מצריכים השגת הסכמות טובות ביותר עבור בני הזוג – שניהם – ועבור ילדיהם הן בהיבט האישי, הן בהיבט הרגשי והן בהיבט המשפטי. הכשרותיי האקדמיות והניסיון הרב שצברתי, מאפשרים לי לשלב יחדיו את כל ההיבטים, לתת את הייעוץ והייצוג המיטיבי, תוך הכלה, קבלה והעצמה של הלקוח או הלקוחה שאני מייצגת.

נכנסים למשרדי אנשים שחשים שהקרקע נשמטת מתחת לרגליהם, חלקם במצב נפשי קשה ובעלי ביטחון עצמי ירוד. עזבו אותם, שיקרו להם, הכאיבו להם... המטרה הראשונה היא להוציא אותם מתחושת חוסר אונים והחרדה, ולהביאם למצב בו יוכלו לקבל החלטות מושכלות ונכונות עבורם. רק לאחר מכן אפשר לשבת לבחון את נקודות ההסכמה ונקודות המחלוקת, הנושאים החשובים ללקוח שעליהם לא נוותר והנושאים עליהם הוא מוכן להתגמש. אז אנחנו בונים יחד את האסטרטגיה.

מדובר באנשים, בילדים ובמשפחה – שבהתאם להשקפת עולמי וערכי הם יצטרכו (אם ירצו או לא) להמשיך להתנהל ביחד לאורך השנים, להוביל יחדיו ילדים לחופה, להיות סבא וסבתא לנכדים משותפים וכדומה. לכן, תמיד ובכל שלב וגם בתוך הכאוס, המריבות והמלחמות בערכאות השונות, אני משאירה את האופציה לסיים את ההליכים בהסכמות כדי לייתר את ההחלטות השיפוטיות שלצערי לא תמיד צפויות או מטיבות עם הצדדים ועשויות בטווח הקצר או ארוך לפגוע בקטינים.

למרות זאת, במקרים שבהם הצד השני אינו מראה נכונות להגיע לוויתורים ולהסכמות, לא אהסס לצאת למלחמה כשלנגד עיניי תמיד תהיה טובת הלקוח וטובת הילדים 

התמצאותי והכשרתי הן בעולם המשפט העברי, והן בעולם המשפט האזרחי, נותנת לי את היכולת לבחון מתי נכון יותר להפנות את הלקוח לבית הדין הרבני, מתוך הבנה ששם הוא יגיע לתוצאה טובה יותר, ומתי יהיה נכון להפנות את הלקוח לבית משפט למשפחה. 

הדבר נכון אף כשלקוח מגיע לכתוב צוואה או במלחמות ירושה. לאחרונה, למרבה הצער מגיעים למשרדי יותר ויותר אחים שמתכתשים על עיזבון הוריהם בבית המשפט.

גם כאן, עריכת צוואה במשרדי נערכת תוך הבנת המשפט, הבנת הצרכים המשפחתיים והסוציאליים של כל אדם ואדם והכרת צרכי המשפחה והאינטראקציה המתקיימת בה, והכל כדי למנוע סכסוכים על העיזבון בעתיד. 

הדעה הרווחת על בתי הדין רבניים היא לא חיובית

לבית הדין הרבני היה מאז ומתמיד שם לא טוב, בשנים האחרונות מונו כדיינים אנשים מקצועיים, מצוינים וקשובים, חבל שהם לא יודעים לעשות לעצמם יחסי ציבור טובים. התקשורת איננה משקפת את הדברים האמיצים שנעשים שם, את ההכלה וההקשבה שלהם, ואת הפסיקות החכמות והרגישות שיוצאים תחת ידם. מה גם שברוב רובם של ההליכים שאני ייצגתי בבית הדין הרבני, הם היו מהירים וממצים. 

מה האני מאמין שלך?

אני מאמינה שצריך וניתן להתגרש בדרך מכובדת ומכבדת, ולכן האלטרנטיבה "לסיים יפה" - היא בראש מעיני.

אני מתפרנסת  ממלחמות למרות שאני לא אוהבת אותן, לא כולם מבינים את הרגישות של עולם דיני המשפחה, ולא פעם אני נתקלת בעורכי דין שששים אלי קרב. מבחינתי האחריות שלנו היא לא פחותה מזו של רופא, גם אצלנו זה מדובר בדיני נפשות וטעויות יכולות להרוס חיי אדם. לכן תמיד אנסה לפנות גם לצד השני בניסיון להנמיך את הלהבות ולהושיט יד לשלום, אם לא למען הצדדים עצמם אז לפחות למען ילדיהם.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ