אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> אזרחות זרה ודרכון זר >> אוסטריה אישרה: צאצאי נרדפי הנאצים יוכלו לקבל אזרחות

אוסטריה אישרה: צאצאי נרדפי הנאצים יוכלו לקבל אזרחות

מאת: עו"ד אתי אלמגור | תאריך פרסום : 13/09/2020 11:10:00 | גרסת הדפסה

עו״ד אתי אלמגור I צילום: ג׳ורגיו שוויגר

חוק חדש מעניק אזרחות אוסטרית לצאצאים של נרדפי הנאצים שגרו באוסטריה בגבולותיה היום. מדובר בהזדמנות חשובה עבור רבים שיכולים כעת בהליך פשוט יחסית לקבל דרכון אוסטרי של האיחוד

בית המחוקקים האוסטרי חוקק לאחרונה חוק חדש שנכנס לתוקף ב-1 לספטמבר 2020. החוק מבסס זכאות לאזרחות אוסטרית לצאצאים של מי שהיו אזרחים אוסטרים, או אזרחי מדינות שהיו חלק מהאימפריה האוסטרו-הונגרית (איטליה, יוגוסלביה, קרואטיה, סרביה, סלובניה, פולין, רומניה, צ'כוסלובקיה והונגריה) שנאלצו לעזוב את אוסטריה לפני 15 במאי 1955 בשל רדיפה או חשש מרדיפה של הנאצים. כמו כן זכאים לאזרחות צאצאים של מי שלא הייתה לו אזרחות באותה עת אך גרו באוסטריה באותה תקופה ועזבו בשל חשש מרדיפה לפני התאריך הקבוע בחוק.

מדובר בתיקון חשוב המרחיב את מעגל הזכאים לאזרחות אוסטרית ומאפשר קבלת אזרחות לצאצאים של תושבי אוסטריה שנרדפו על ידי הנאצים, שעד כה לא היו זכאים לאזרחות בשל מגבלות שונות בחוק.

קריטריונים מקלים

הקריטריונים החדשים לקבלת אזרחות אוסטרית מקלים מאוד בהשוואה לחוק הקודם. כך, בעוד שבעבר רק גברים יכלו להעביר אזרחות אוסטרית לצאצאיהם, החוק החדש קובע שהזכאות לאזרחות נקבעת ללא קשר לשאלה האם הנרדף שעליו מסתמכים היה זכר או נקבה.

כמו כן, שירות קבע או שירות במשרד הביטחון של מבקש האזרחות (או של אחד מהאבות שעליהם מסתמכים בבקשה לאזרחות) מנעו בעבר קבלת אזרחות אוסטרית. כיום, שירות קבע לא פעיל אינו מונע את קבלת האזרחות.

הקלה נוספת קשורה למועד עזיבת המדינה. כיום, מי שאבותיו התגוררו באוסטריה (על פי גבולותיה כיום) ועזבו לפני 15 למאי 1955 יהיה זכאי לקבל אזרחות בעוד בעבר התקופה היתה קצרה בהרבה.

זאת ועוד, כיום, אין מניעה לאשר אזרחות אוסטרית למי שיש אזרחויות נוספות, וזאת ללא צורך לוותר על אזרחויות קיימות.

יתרונות קבלת האזרחות

אזרחות אוסטרית מאפשרת קבלת דרכון אוסטרי אשר הינו דרכון האיחוד האירופי. המשמעות היא אפשרות לחיות ולעבוד בכל מדינות האיחוד באופן חוקי, כניסה לארצות הברית ללא צורך בהוצאת ויזה תייר, אפשרות ללמוד במוסדות אקדמיים ברחבי האיחוד האירופי בעלות מופחתת השמורה לתושבי האיחוד ועוד הטבות רבות נוספות שמקבלים אזרחי האיחוד.

בשונה מאזרחויות אירופאיות אחרות, מי שמבקש אזרחות אוסטרית אינו נדרש לעבור מבחני שפה או לגור באוסטריה בטרם קבלת האזרחות. כמו כן, לא הכרחי שהדורות הקודמים עליהם מבקש האזרחות מסתמך לשם קבלת האזרחות, יוציאו אף הם אזרחות אוסטרית (חסכון נוסף בעלויות מיותרות).

עם זאת, כדי לקבל אזרחות יש להוכיח כי למבקש אין עבר פלילי. 

לסיכום, הדרישה המרכזית והכמעט יחידה ממבקש האזרחות היא להוכיח שהוא צאצא לנרדפי הנאצים שהתגוררו בשטחי אוסטריה של היום והיו אזרחי המדינה או האימפריה האוסטרו-הונגרית או מחוסרי אזרחות, ונאלצו לעזוב לפני 15 במאי 1955.

בכך נפתח בפני רבים חלון הזדמנויות שלא היה קיים בעבר לקבלת דרכון של האיחוד האירופי.

* עו"ד ונוטריון אתי אלמגור עוסקת בהוצאת אזרחויות זרות 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
2

דרכון אוסטרי

לניצול שואה פולני??
1

מעניין מאוד.

ניסינו בעבר ולא היתאפשר בחוקים שהיו קיימים עד השינוי החדשד בחוק
1
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום אזרחות זרה ודרכון זר באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום אזרחות זרה ודרכון זר
שלילת אזרחות על פוסט תמיכה בחמאס: מה אומר החוק?
אילוסטרציה: Ehimetalor Akhere Unuabona, Unsplash
אזרחות פורטוגלית: המדריך לאזרח החדש
אילוסטרציה: Macau Photo Agency, Unspla

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ