אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תחום >> "בית המשפט היום הוא בית משפט לעשירים בלבד"

"בית המשפט היום הוא בית משפט לעשירים בלבד"

מאת: מערכת PsakDin.co.il | תאריך פרסום : 31/05/2006 11:13:00 | גרסת הדפסה

כך אמר יו"ר תכנית "שכר מצווה" - סיוע משפטי למיעוטי אמצעים (פרו בונו) של הלשכה - עו"ד שחר ולנר - בכנס השנתי של לשכת עורכי הדין באילת, במסגרת אירוע חגיגי שהתקיים לכבוד התכנית.

לדברי עו"ד ולנר, בשנת 2005 נפתחו מיליון וחצי תיקים במערכת המשפט הישראלית. חצי מיליון מתוכם היו כנגד אנשים בלתי מיוצגים. "אנחנו יודעים שלבוא לבית משפט בלתי מיוצגים זה להפסיד את התיק". "חבל אפילו על הנסיעה באוטובוס. בית המשפט היום הוא בית משפט לעשירים בלבד.

השופטת סירוטה אמרה בראיון לביטאון 'עורך הדין': 'הצדק נעשה אבל הוא לא שווה. תלוי מי מייצג את הצדדים'. אנחנו עורכי הדין לא יכולים לשבת ולהגיד שהמדינה תעשה. זאת לא חובה אלא זכות שלנו לסייע לנזקקים. זאת התכלית שלנו. אין תענוג גדול מזה", ציין עו"ד ולנר.

השופט בדימוס אליהו מצא, יו"ר קרן התרומות החדשה של התכנית, ציין כי נדהם מהנתונים. "זאת תעודת עניות למדינת ישראל. בושה וחרפה. יכולים שופטי העליון לכתוב בפסקי דין שהנגישות לבית המשפט היא זכות על חוקתית". השופט מצא הוסיף, כי עלה בידו במאמצים קשים להכיר בקרן התרומות של שכר מצווה כחברה לתועלת הציבור שפועלת למטרה שמצדיקה פטור חלקי של התרומות ממס לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה. "השירות המקצועי ניתן על-ידי עורכי דין בהתנדבות מלאה. אבל אין הליך שאין סביבו הוצאות. ואם לא נהיה מסוגלים לתת לנזקק סל שירותים מלא, כל ההתנדבות של עורך הדין לא תיתן כלום. לכן הקול צריך לצאת מכאן -להתנדב גם למשיבת התרומה".

ראש הלשכה, עו"ד ד"ר שלמה כהן, אמר כי תוכנית הסיוע המשפטי למעוטי יכולת, היא התוכנית החשובה ביותר של לשכת עורכי הדין מאז שנוסדה. "משפט איננו עניין ערטילאי בלבד אלא בראש ובראשונה שירות שכל אזרח במדינה דמוקרטית ראוי לו", אמר ראש הלשכה. "משפט שאין אליו נגישות איננו משפט. החובה הראשונה במעלה של החברה היא להבטיח, שלציבור כולו ובמיוחד לשכבות החלשות שאין ידן משגת לקנות את שירותי המשפט, תהיה נגישות למשפט".

עו"ד יגאל ארנון, יו"ר התכנית, אמר כי "בקרוב נחגוג חמש שנים לתוכנית שכר מצווה. וכמו שמקובל לקראת העלייה מגן הילדים לבית הספר, אנחנו צריכים לעלות מדרגה. כיום מתנדבים בתוכנית כ-1500 איש. בכך אין די. אני קורא לכל המתנדבים למבצע 'חבר מביא חבר' ולהכפיל את מספר המתנדבים בתוך שנה ל-3000, כדי להגדיל את יכולתנו לסייע, להקטין את העומס על המתנדבים הקיימים ולהעשיר את המתנדבים החדשים".

אורח הכבוד באירוע היה הלורד פיטר גולדסמית, היועץ המשפטי של ממשלת בריטניה, שבעבר, כהן כראש לשכת עורכי הדין של אנגליה ווילס, הקים את תוכנית הפרו בונו של הלשכה האנגלית ועדיין מכהן כנשיא התוכנית. הלורד גולדסמית' דבר על הניסיון בבריטניה לתקוף את הטרור במסגרת החוק.

הוא הסביר את השקפת עולמו בסוגיה זו. "זהו האתגר הגדול ביותר של הדמוקרטיות. איך אתה שומר על האיזון בין ההגנה על חירויות בסיסיות". הלורד הסביר את העקרונות שעל הממשלות לנהוג על פיהם, כבוד לחוק, שמירה על ערכים בסיסיים כמו משפט הוגן, והצורך להבטיח שהצעדים הננקטים הם הפרופורציונליים והנחוצים ביותר בהתמודדות עם הטרור.

במהלך האירוע הוקרן סרטון מרגש על תכנית "שכר מצווה" הפועלת זו השנה הרביעית ב - 24 תחנות סיוע ברחבי הארץ. לדברי עו"ד שירי דביר, מנהלת "שכר מצווה", התכנית פועלת לפתיחת תחנות נוספות שתפעלנה גם מתוך בתי המשפט.

בסרטון הוצג גם סיפורה הנוגע ללב של דורית, אם צעירה לשני ילדים, שעברה התעללות קשה מצד בעלה ופנתה לתכנית "שכר מצווה" לקבלת ייצוג משפטי . בתה של הפונה, בת ה- 5, סובלת ממחלה אורטופדית קשה שגורמת לפירור מפרק הירך, והיא זקוקה לניתוח דחוף על מנת למנוע נזק בלתי הפיך. הסיוע המשפטי הממלכתי דחה את בקשתה של האם לקבלת ייצוג משפטי עקב חריגה של 116 ש"ח בלבד מעל רף הזכאות. לפונה נאמר שאם תאבד בהמשך את מקום עבודתה בעקבות הניתוח הצפוי, אזי תוכל לחזור אליהם. הפונה הגיעה לתכנית "שכר מצווה" כשהיא על סף ייאוש וחסרת אונים והיא הופנתה לעו"ד ליטל בלומנפלד, המייצגת אותה בהתנדבות בהליך הגירושין והמזונות.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





חיפוש עורך דין לפי עיר :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ