עד התביעה עמד באופן משכנע בחקירתו וגרסתו הברורה, התומכת באופן מלא בגרסת התובעת הנ"ל, לא נסתרה. יצוין כי העד נשאל בחקירתו אם הכביש במקום היה בשיפוע (בעלייה) והשיב שאינו זוכר שיפוע כזה. ואכן, בתמונות מוצג נ/3 שהוצגו לעד לא נראית כל עלייה, ואם בכלל, נראה שיפוע במורד דווקא בכיוון שבו עומדים הרכבים המצולמים בתמונות. דרך אגב, העד, בהגינותו, לא סתר את טענת השיפוע/העלייה עפ"י התמונות שהוצגו לו בחקירתו, ומשלא זיהה את המקום המצולם בתמונות, פשוט אמר שאינו מזהה המקום. אני מוצא עובדה זו לזכותו, מאחר שהעד יכול היה בקלות רבה להיאחז בצילום (הצילום מחזק את גרסתו הנ"ל), אך מאחר שלא זיהה המקום המצולם, לא עשה זאת.
הנתבעת 1 אישרה בעדותה כי לא ראתה בעיניה את רכב התובעת מדרדר לאחור לעברה. הסברה לכך אינו משכנע (ראו בתחתית עמ' 16 לפרוטוקול).
הכרעה בשאלת הכיסוי הביטוחי-חוזי
אין חולק כי הנתבעת 2 הינה בעלת רכב הנתבעות ואין חולק כי במועד התאונה השכירה הנתבעת 2 את הרכב לשוכר (לקוח) בשם "סימון שניר – אופטימייז סיסטם", הוא הצד השלישי הנ"ל שנגדו ניתן פסה"ד הנ"ל בהיעדר הגנה, בחוזה השכרה מס' 333202941. המחלוקת היא בשאלה, האם הנתבעת 1 נחשבת כמורשית נהיגה ברכב עפ"י תנאי השכרת הרכב והאם הנתבעת 2, כמשכירת הרכב, מחויבת בחבות ביטוחית כלפי התובעת, כמבטחת או כמעין מבטחת של הנתבעת 1 ושל רכב הנתבעות, והכל בשים לב לכך שהנתבעת 1 לא הייתה רשומה במועד התאונה במסמכי הנתבעת 2 כנהגת מורשית ברכב הנתבעות לפי חוזה ההשכרה הנ"ל.
על בסיס התשתית העובדתית והראייתית שהוצגה בתיק ולאחר יישום של הדין הרלוונטי על תשתית זו, באתי למסקנה, לפיה הדין עם התובעת ועם הנתבעת 1, כלומר יש לקבוע, בנסיבות המקרה, שהנתבעת 2 מחויבת לעמוד ביטוחית, כלפי התובעת, מאחורי הנתבעת 1.
על חבותן הביטוחית של חברות השכרת רכב בישראל הזדמן לי לכתוב לאחרונה בהרחבה בפס"ד שאמור להיות מוכר לנתבעת 2 – פס"ד בתא"מ (שלום ת"א) 3489-11-13 אלבר ציי רכב (ר.צ.) בע"מ נ' ביקוב (פורסם בנבו, 24.4.16). לא אחזור כאן על כל הדברים ורק אציין, כי באותו פס"ד הראיתי שכל חברות ההשכרה בישראל מחויבות עפ"י דין בהענקת תנאי ביטוח ממש שלא נופלים מתנאי ביטוח לפי הפוליסה התקנית, משמע הפוליסה הקבועה ב תקנות הפיקוח על עסקי ביטוח (תנאי חוזה לביטוח רכב פרטי), התשמ"ו – 1986.
אך עדיין, גם על בסיס מצב דברים זה, שבו יש לראות את הנתבעת 2 כמחויבת בתנאי הפוליסה התקנית (לרבות חבות כלפי צד שלישי כמתחייב גם מהוראות סעיף 68 לחוק חוזה הביטוח), יש להמשיך לדון בטענת הנתבעת 2 לפיה עפ"י חוזה ההשכרה שנעשה לא הייתה הנתבעת 1 מורשית לנהוג ברכב הנתבעות ולכן הנתבעת 2 לא אמורה להעניק כיסוי ביטוחי לנהיגתה ברכב, כלפי התובעת.
טוענת הנתבעת 2, כי מאחר שהנתבעת 1 לא הייתה רשומה מלכתחילה בחוזה ההשכרה כנהגת מורשית, אין לה כיסוי ביטוחי, ולכן אין לחייב את הנתבעת 2 בהענקת כיסוי ביטוחי במקרה זה כלפי התובעת, שאחרת יהיה בכך כדי לרוקן מתוקף וממשמעות את חוזי ההשכרה, שבהם נוהגות חברות השכרה להגביל בשם ובכמות את הנהגים המורשים. למרות שהתובעת ולמעשה גם הנתבעת 1 חולקות על הנתבעת 2, אני סבור שיש ממש בעמדה עקרונית זו של הנתבעת 2, לפיה, גם במשטר שבו מחויבת חברת השכרת רכב לפוליסה התקנית, עדיין בכוחה המשפטי לצמצם ולהגביל את התקשרותה החוזית (ולכן גם הביטוחית) לנהגים מסוימים בלבד. זאת, בדומה לאפשרות הנפוצה לצמצם ולהגביל את הנהגים המורשים גם בפוליסות ביטוח ממש, לעיתים רק לנהג אחד ויחיד נקוב בשם. עקרון חופש החוזים אמור לאפשר ולהתיר זאת. ואולם, במקרה שלנו, סבורני שאין באפשרות ההגבלה העקרונית הנ"ל כדי להועיל לנתבעת 2, מאחר, שבנסיבות המקרה הקונקרטיות שלנו, נחה דעתי שהנתבעת 1 כן הייתה מורשית נהיגה ברכב הנתבעות עפ"י תנאי השכרת הרכב, למרות רישומיה של הנתבעת 2 (שאפשר אף שאינם משקפים באופן מדויק את כוונת הצדדים מלכתחילה), באופן מהותי ועפ"י מכלול הראיות והאינדיקציות שהוצגו. להלן נימוקיי:
-
הנתבעת 1 עשתה בפועל שימוש קבוע ברכב הנתבעות, וזאת בהמשך לשימוש קבוע שעשתה ברכב קודם, גם הוא רכב שהושכר ע"י הנתבעת 2 לעסק משפחתי של קרובה של הנתבעת 1. הנתבעת 1 העידה על שימוש קבוע זה, והנתבעת 2 לא סתרה זאת בראיות.
-
הנתבעת 1 העידה, ועדותה זו לא נסתרה, כי בעת התאונה (ואף קודם לכך) נהגה ברכב הנתבעות מתוך הבנה שהיא מורשית נהיגה בו, והרושם הברור הוא שאכן הנתבעת 1 הייתה תחת הרושם הכן והאותנטי לפיו היא מורשית נהיגה ברכב ואין כל בעיה בנהיגתה ברכב. ניתן אמנם להקשות ולומר שראוי היה לנתבעת 1 גם לוודא פורמאלית שאכן היא רשומה כנהגת מורשית ברכב (כפי שהייתה רשומה כך לגבי רכב קודם), אך במכלול הדברים והנסיבות המתוארים ע"י הנתבעת 1, ומשמדובר בסידור קבוע ונמשך, במסגרת משפחתית-עסקית, ומול אותה חברת השכרה, ניתן לקבל, ולו בדוחק, את הסברה של הנתבעת 1, לפיו היא לא מצאה כל צורך לערוך וידוא פורמאלי כזה.
-
הנתבעת 1 העידה כי יום לאחר מועד התאונה היא דיווחה לנתבעת 2 על התאונה, והנתבעת 2 קיבלה דיווח זה, רשמה אותו במסמכיה (ראו דו"ח האירוע שצורף כנספח 8 לכתב ההגנה מטעם הנתבעת 1) ולא עשתה דבר (עפ"י הראיות שהוצגו) נוכח ידיעתה כי ברכב המדובר נעשה לכאורה שימוש ע"י נהגת בלתי מורשית. סביר שאילו אכן הנתבעת 1 לא הייתה מורשית, הייתה הנתבעת 2 מתריעה על כך ופועלת בגין כך, אולם כזאת לא עשתה הנתבעת 2, עפ"י הראיות שהוצגו.
-
הנתבעת 2 גם הציגה עמדה לפיה רכב הנתבעות ניזוק בתאונה, ותוקן, אך הנתבעת 2 לא תבעה מהנתבעת 1 פיצוי בגין נזק זה, בניגוד למצופה.
-
הוכח שכחודשיים לאחר מועד התאונה הוסיפה הנתבעת 2 את הנתבעת 1, ברישומי הנתבעת 2, כנהגת מורשית ברכב הנתבעות, וזאת ללא כל בירור וקושי או תוספת עלות (עפ"י הראיות שהוצגו), וניתן לראות בכך ביטוי מובהק לכך שרישומיה של הנתבעת 2 הינם טכניים בלבד, לפחות בכל הנוגע להרשאתה של הנתבעת 1 לנהיגה לפי חוזה ההשכרה המדובר. עדות הנתבעת 2 העידו כי הוספה מאוחרת זו של הנתבעת 1 כנהגת מורשית נעשתה בעקבות כך, שרק באותו מועד (כחודשיים לאחר התאונה) נודע במקרה לנתבעת 2 שהנתבעת 1 נוהגת בפועל ברכב, אך, כאמור לעיל, כבר ביום שלאחר התאונה נודע לנתבעת 2 על כך שהנתבעת 1 נוהגת ברכב (מדו"ח הרכב). מכל מקום, הנתבעת 2 גילתה בכך דעתה ועמדתה, לפיה ראוי שהנתבעת 1 תירשם במסמכי הנתבעת 2 כנהגת מורשית, משמע הנתבעת 2 מסכימה לראות בנתבעת 1 כנהגת מורשית, ו"תגלית" של הנתבעת 2 (על כך שהנתבעת 1 נוהגת ברכב) לא הייתה בבחינת הפרת חוזה ההשכרה או בבחינת מעשה אסור (חוזית) כלשהו. אחת משתי עדות הנתבעת 2 העידה במפורש שהליך הוספתה של הנתבעת 1 כנהגת מורשית הוא "הליך טכני" (ראו שורה 30 בעמ' 26 לפרוטוקול).
-
הוכח שלגבי רכב אחר שהשכירה הנתבעת 2 לעסק המשפחתי של קרוב הנתבעת 1 כן הייתה הנתבעת 1 רשומה מלכתחילה כנהגת מורשית, וזאת כנראה לגבי חוזה במספר זהה.
לסיכום
אני קובע כי הנתבעת 1 אחראית בנזיקין לקרות התאונה, באופן בלעדי.
אני קובע כי קיים כיסוי ביטוחי-חוזי אצל הנתבעת 2, כלפי התובעת, וכי מכוח כיסוי זה מחויבת הנתבעת 2 לשלם לתובעת כל מה שייקבע, ככל שייקבע, שהנתבעת 1 מחויבת לשלם לתובעת.
כמפורט מעלה, נותר להכריע בשאלת הנזק, ולשם כך קבוע דיון נוסף בתיק.
המלצתי החמה לצדדים (כולם) היא להגיע להסכמה מחוץ לכותלי ביהמ"ש, ללא צורך בדיון נוסף וללא צורך בהכרעה שיפוטית נוספת.
מובהר, כי במידה שיידרשו דיון נוסף והכרעה שיפוטית נוספת, ובמידה שאקבע בסופו של יום שיש לקבל התביעה, כי אז צפוי חיוב בהוצאות בשיעור גבוה בהרבה מהמקובל בתיקי נזקי רכב פשוטים, בשים לב למשאבים החריגים שהושקעו בתיק זה וגם בשים לב לתוצאת פס"ד חלקי זה.
פס"ד חלקי זה יישלח לכל הצדדים.
התיק לא ייסגר והדיון הנוסף הקבוע בתיק לא ייבוטל, בשלב זה.
ניתן היום, י"ד אב תשע"ו, 18 אוגוסט 2016, בהעדר הצדדים.
