ת"ק
בית משפט לתביעות קטנות חיפה
|
14969-04-16
12/11/2016
|
בפני השופט:
זיו אריאלי
|
- נגד - |
תובע:
אושר סלם
|
נתבעת:
קופת חיפה - כרטיסים (1989) בע"מח.פ. 512672205
|
פסק דין |
בפני תביעה לפיצויים, שעניינה פרסומים אשר נשלחו לתובע, לטענתו, בניגוד לסעיף 30 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), תשמ"ב-1982 [להלן: חוק התקשורת].
רקע וטענות הצדדים:
כנטען בכתב התביעה, לתובע תיבת דואר אלקטרוני. לטענתו, הנתבעת שיגרה אליו 32 דברי פרסומת, באמצעות הודעה אלקטרונית, בתקופה שמיום 6.12.15 ועד 4.4.16. על פי הטענה, התובע מעולם לא נתן את הסכמתו המפורשת לקבלת דברי פרסומת מאת הנתבעת. משכך, ובהתאם להוראות סעיף 30א(י)(1) לחוק התקשורת, עותר התובע לפצותו בסך של 1,000 בגין כל הודעת, ובסה"כ 32,000 ₪.
הנתבעת טענה בכתב ההגנה כי התובע רכש ביום 16.11.15 2 כרטיסים דרך אתר האינטרנט של הנתבעת. במעמד הרכישה, התובע הסכים לקבל דואר פרסומי מאת הנתבעת, והזין בעצמו את כתובת הדוא"ל שלו. משכך, הרי שיש לראות את התובע כמי שהסכים לקבל דואר פרסומי מהנתבעת. לתמיכה בטענתה צירפה הנתבעת לכתב ההגנה צילום מסך של פרטי הלקוח של התובע, בו מופיע אישור התובע לקבלת דואר פרסומי. עוד הפנתה הנתבעת לכך שבדבר הפרסומת קיימת האפשרות להסיר את כתובת הדואר האלקטרוני מרשימת התפוצה של הנתבעת. התובע בחר שלא לעשות כן, ולמעשה "אגר" 32 הודעות מיילים בתקופה של שנה וארבעה חודשים, זאת – לטענת הנתבעת – על מנת להתעשר על חשבון הנתבעת שלא כדין. עוד טענה הנתבעת כי התובע הודיע לה שהוא אינו מעוניין בקבלת דואר פרסומי רק במועד הגשת התביעה. משלא ביקש התובע להסירו מרשימת התפוצה, הרי שאין לפסוק לו כל פיצוי, ובוודאי שלא פיצוי מקסימלי כאמור בסעיף 30א(י)(1) לחוק התקשורת.
בדיון שהתקיים ביום 9.8.16 אישר התובע כי אכן רכש כרטיסים מאת הנתבעת דרך אתר האינטרנט. עם זאת, טען כי לא הסכים שיישלח לו דואר פרסומי. התובע הפנה אל נספח 1 לכתב ההגנה של הנתבעת – צילום מסך של פרטי הלקוח (התובע) אצל הנתבעת, ממנו עולה לכאורה כי השורה בדבר הסכמה לקבלת תוכן פרסומי – אינה מסומנת.
נציגת הנתבעת בדיון טענה כי נספח 1 הינו צילום בשחור/לבן, ועל כן לא ניתן לראות שהתובע סימן את השורה המתאימה [לטענתה, כאשר לקוח בוחר לקבל תוכן פרסומי, נצבעת המשבצת המתאימה בצבע תכלת]. לאור חוסר הבהירות בהסברי נציגת הנתבעת, נדחה הדיון, לבקשת הנתבעת, על מנת שלדיון הנדחה יתייצב איש טכני מטעמה אשר יסביר את אופן פעולת המערכת. הדיון לפיכך נדחה ליום 8.11.16.
לדיון שהתקיים ביום 8.11.16 התייצב מר שקד ניר, מטעם הנתבעת, ומסר הסבר מפורט בדבר אופן פעולת המערכת של הנתבעת. לטענתו, קיימת אבחנה בין מערכת רכישת הכרטיסים של הנתבעת (הנקראת "טופטיקס") לבין מערכת שליחת הדיוור ושיווק דואר פרסומי (מערכת "אקטיב טרייל"). באמצעות מערכת "אקטיב טרייל" נערך סינון, על פי כללים שנקבעו מראש, של נתוני הלקוחות שמולאו במערכת "טופטיקס". פעולת הסינון, לטענתו של מר ניר, מביאה לכך שמתקבל קובץ הכולל רק פרטי לקוחות אשר סומנה (במערכת "טופטיקס") הסכמה לקבלת דואר פרסומי. לדברי מר ניר – מדי שבוע מוזמנים דרך הנתבעת עשרות אלפי כרטיסים, ומדי שבוע הנתבעת מסננת מתוך מסד הנתונים הכולל את מזמיני הכרטיסים (דוגמת ת/1) קובץ בגיליון אקסל, הכולל שמות ופרטי לקוחות אשר הסכימו לקבל תוכן פרסומי. פרטים אלו מועברים למערכת "אקטיב טרייל", ולהם (ורק להם) נשלחות הודעות דוא"ל הכוללות חומר פרסומי.
דיון והכרעה: