"לפני למעלה משנה לא חידשתי את תעודת הכשרות עד שלא יהא משגיח נוסף בזמן שהמשגיחה לא נמצאת. [...] בלשון הכי עדינה שאפשר להתבטא: מובן מאליו שמשגיח אחד לא יכול להיות במשך כל השבוע כולל שבתות. בוקר. צהריים וערב".
א.הפרסום נעשה במאי 2017. בתחילת חודש יולי 2015 או סמוך לכך סירב הנתבע לחדש את תעודת הכשרות לאכסניה לאחר שהעלה השגות ודרישות שונות בכתב לגבי העסקתה של המשגיחה הקבועה אילנית. אנ"א, באמצעות דגול, השיבה על כל מכתבי הנתבע אליה [סע' 42-22 ב-ת/2 והנספחים שנזכרים בהם].
ב.הסכסוך בין התובעות לבין הנתבע ארוך שנים. בשנת 2002 סירב הנתבע ליתן לאכסניה תעודת כשרות. הנושא הובא לפתחה של הרבנות הראשית; היא נטלה מהנתבע את הסמכות לפקח על הכשרות באכסניה והעבירה אותה לרבנות האזורית מטה אשר. או אז נתנה רבנות זו לאכסניה תעודת כשרות נושאת תאריך 26.3.2002 [סע' 18-17 ונספח 4 ב-ת/2]. בהמשך ניתנה לאכסניה תעודת כשרות על-ידי הרבנות הראשית עצמה, זאת ביום 30.10.2002 [סע' 19 ונספח 5 ב-ת/2].
ג.ביום 22.9.2003 נחתם מסמך שכותרתו "סיכום נושא הכשרות באכסניית הנוער שלומי" [סע' 20 ונספח 6 ב-ת/2]; חתמו עליו הרב חיים לסרי מאגף הכשרות הארצי ברבנות הראשית (להלן הרב לסרי), דגול בתפקידו כמנכ"ל אנ"א והנתבע כרב המקומי בשלומי (להלן הסיכום מ-2003).
ד.אלו עיקרי הסיכום שיש להם נגיעה להעסקת המשגיחה אילנית: ראשית, ועל-רקע סיום עבודתם של המשגיחים הקיימים שנמנו במסמך, הנתבע ימנה משגיח לאכסניה; בתום שלושה חודשים יערך דיון בין הנתבע לאנ"א כדי לקבוע מי ישמש כמשגיח קבוע באכסניה. שנית, התשלום למשגיח הקבוע יהא 4,000 ₪ נטו לחודש כולל ימי שישי ושבת ויעודכן אחת לשנה בגין תוספת יוקר. מאחר שאנ"א גרסה שהסכום גבוה ביחס להיקף פעילות האכסניה, יערך דיון בנושא בתום שלושה חודשי השגחה. שלישית, תוקם ועדה בהשתתפות הרב לסרי שתדון בכל מקרה של חילוקי דעות; תעודת הכשרות לא תוסר מן האכסניה על-ידי הרבנות המקומית באופן חד-צדדי, אלא לאחר שהנושא יובא לדיון בוועדה ותתקבל החלטה. לבסוף, כל התיאומים בנושא כשרות יעשו בין משגיח הכשרות באכסניה לבין מנהלת האכסניה.
ה.אין מחלוקת שבהמשך לסיכום זה מינה הנתבע את אילנית כמשגיחה קבועה באכסניה. שכרה של המשגיחה שולם באופן שוטף, לאורך זמן, על-ידי חב' בישולים. ביום 20.1.2005 שיגר דגול מכתב לנתבע, בהמשך לשיחה שקיימו באותו יום; צויין בו כי אם יתגלעו חילוקי דעות בנושא שכר המשגיחה בינה לבין וקנין, אזי המשגיחה תועסק לאלתר באמצעות חברת כוח-אדם [סע' 22 ונספח 7 ב-ת/2]. כך נהגו הצדדים לאורך זמן, תוך שחב' בישולים היא מעסיקתה הישירה ומשלמת שכרה של המשגיחה [עדות וקנין בעמ' 71 ש' 5-3]. לא הוצג תיעוד לגבי תלונות או השגות של הנתבע בסוגיה זו במשך עשור, משנת 2005 עד שנת 2015.
ו.ביום 26.2.2015 שיגר הנתבע למנהלת האכסניה מכתב בו הודיע כי מיום 1.4.2015 יכנס לאכסניה משגיח אחר, דרש להוציא למשגיחה אילנית מכתב פיטורין וליידעו בכתב מה נעשה לשם כך [נספח 8 ב-ת/2]. דגול העיד שעם קבלת המכתב התקשר לנתבע והעמידו על הקושי בביצוע הדרישה: ראשית, משום שאנ"א אינה מעסיקתה של המשגיחה אלא חב' בישולים; שנית, משום שאין עילה בדין לפטר את המשגיחה, ועל הליך פיטורין להתקיים על-פי הדין. דגול הרחיב על תוכנה של השיחה; הוא מסר כי הנתבע תלה את רצונו בפיטורי המשגיחה במה שכינה "דרישת הרב"; אחר כך תלה זאת במחלת בעלה של המשגיחה – שלא הייתה ולא נבראה. בתום שיחה נוספת, בה עמד דגול על דעתו שלא ניתן לפטר את המשגיחה ללא סיבה על-מנת שתזכה בדמי אבטלה מקופת המדינה, סוכם שהנתבע יחזור בו מהדרישה לפטרה ללא צורך במענה של אנ"א למכתבו [סע' 29-24 ב-מ/2].
ז.או אז שיגר הנתבע לאנ"א מכתב נושא תאריך 24.3.2015, בו העלה טענות לגבי מתכונת העסקתה של המשגיחה ושכרה; בשוליו הודיע כי ישקול לא לחדש את תעודת הכשרות אשר מסתיימת בערב פסח עד שיקבל התייחסות הולמת בכתב כיצד בדעתה של אנ"א, האחראית המשפטית בנושא, למלא אחר נהלי הכשרות באכסניה [נספח 9 ב-ת/2]. אנ"א הלינה על כך בפני הרב הראשי ומועצת הרבנות הראשית [סע' 32 ונספח 10 ב-ת/2]. לפי הסיכום מ-2003, נבצר מהנתבע ליטול באופן חד-צדדי את תעודת הכשרות של האכסניה, ללא עריכת בירור וקבלת החלטה בדרך האמורה שם. מכתבו של הנתבע לתובעת התעלם מכך.
ח.סמוך לאחר מכן, ביום 14.4.2005, שוב העלה הנתבע דרישות בכתב בנוגע לזהותו של הגורם שמעסיק את המשגיחה ובנוגע לגובה שכרה; בתוך כך דרש כי היא תועסק על-ידי אנ"א ולא על-ידי קבלן המזון וכי ישולמו לה הפרשים רטרואקטיבית בגין סכומים שלטענתו לא שולמו. דגול השיב לנתבע במכתב ארוך ומפורט מיום 29.4.2005; הודגש כי המשגיחה מועסקת בידי קבלן המזון בידיעת הנתבע מזה עשור והעסקתה בידי אנ"א – לה מונפקת תעודת הכשרות, דווקא תחזק את התלות בין המשגיח לגורם המושגח. דגול גרס שטענות הנתבע בסוגיה זו אינן עילה שלא לחדש את תעודת הכשרות ועמד על דעתו שכל מחלוקת בנושא צריכה לבוא לידי פתרון באופן שנקבע בסיכום מ-2003 [סע' 36-33 ונספחים 11 ו-12 ב-ת/2].
ט.כך נמשכה ההתכתבות בין הנתבע לבין אנ"א בנושאים הללו, עד שלילת תעודת ההכשר של האכסניה בתחילת חודש פברואר 2016 [עדות דגול בעמ' 35 ש' 25-5 ובעמ' 43 ש' 24 עד עמ' 15]. טענות בנוגע למתווה ההעסקה ושכר המשגיחה אינן עשויות לשמש עילה לשלילת תעודת כשרות; מתן תעודת כשרות או שלילתה מוכרעים רק משיקולים של דיני הכשרות ולפיהם בלבד. ניתן לכך ביטוי מפורש בסעיף 11 בחוק איסור הונאה בכשרות: "במתן תעודת הכשר, יתחשב הרב בדיני כשרות בלבד".
י.כפי שיובהר בהמשך, לא ניתן היה לתלות את שלילת תעודת הכשרות בהיעדרות של המשגיחה הקבועה; הצבת משגיחים מחליפים באכסניה בעת שהמשגיחה אילנית נעדרת נתונה לאחריות הנתבע. אם לא היו משגיחים מחליפים, המחדל מונח לפתחו של הנתבע ואינו עילה לשלילת תעודת כשרות. לכל אלה לא ניתן ביטוי בפרסום באופן שיצר מצג מטעה וחלקי שאינו אמת. הדיבור על כך יורחב בהמשכו של חלק זה.
יא.אילו היו למשגיחה טענות במישור תנאי העסקתה ותשלום שכרה, אזי היה עליה לנקוט הליך מתאים בבית-הדין לעבודה נגד מעסיקתה, חב' בישולים. אילנית לא עשתה כן; הנתבע אינו אפוטרופוס למשגיחה, אינו חליף שלה על-פי דין ולא היה רשאי לטעון דבר-מה בעניין זה בשמה, קל וחומר כעילה לשלילת תעודת הכשרות מהאכסניה. המשגיחה שיגרה למנהלת האכסניה מכתב נושא תאריך 8.7.2015, בו הלינה על שרבוב שמה למחלוקת בין האכסניה לבין הנתבע והדגישה שאין לה טענות בנוגע לתנאי העסקתה על-ידי חב' בישולים, תשלום שכרה והיחס כלפיה [נספח 18 ב-ת/2 ועדות דגול בעמ' 27 ש' 26-20]. שאלות בנושאי תנאי העסקתה ושכרה של המשגיחה חורגות במובהק מן השאלה הממשית במחלוקת, והיא אם עלה בידי הנתבע להוכיח הגנה מפני הפרסום ובתוך כך להראות שתוכנו אמת.
יב.אם הייתה בפי הנתבע תלונה על זיקה לא תקינה בין המשגיחה לחב' בישולים ודרישה כי שכר המשגיחה ישולם בידי גורם אחר, היה עליו להביאה לבירור באופן שנקבע בסיכום מ-2003, תוך מעורבות של הרבנות הראשית וקבלת החלטה – ולא על-ידי שלילה חד-צדדית של תעודת הכשרות מהאכסניה. דא עקא, הנתבע פעל בניגוד לסיכום ודווקא שלל את תעודת הכשרות באופן חד-צדדי. לפיכך נערך ביום 12.7.2015 דיון ברבנות הראשית בו השתתפו גורמים שונים ובהם הרב לסרי, הנתבע, דגול ווקנין [נספח 19 ב-ת/2]. בסופו נקבע כי תעודת הכשרות תושב לאכסניה למספר חודשים, יועסק משגיח כשרות נפרד לשבתות וחגים בנוסף למשגיחה הקבועה, ובמהלך התקופה תבחן הרבנות הראשית את בקשת הרב לנתק את הקשר בין קבלן המזון לבין המשגיחה, בהיבט המשפטי. בדיון הודגש על-ידי הרב לסרי כי לא ניתן להסיר תעודת כשרות מטעמים שאינם קשורים לכשרות.
יג.הרבנות הראשית לא התערבה במתווה העסקתה ותשלום שכרה של המשגיחה אילנית. וקנין מסר שגם עם העברת הסמכות לרבנות נהריה, הוסיפה חב' בישולים להיות מעסיקתה של המשגיחה ולשאת בתשלום שכרה – כפי שנעשה לגבי כל המשגיחים [עמ' 65 ש' 21-2]. הוא הציג במהלך חקירתו הנגדית את התיעוד שנוגע להעסקתה של אילנית בחב' בישולים [נ/2]. וקנין ציין שהפיקוח על שעות עבודתה והיקף העסקתה של המשגיחה נעשה בידי רבנות נהריה ולו אין כל מעמד להתערב בנושא. בתקופות של עומס, יש לפנות לרבנות המפקחת על המקום כדי לקבל תגבור של המשגיחים [עמ' 65 ש' 27-22; עמ' 66 ש' 8-3, 18-13].
יד.בקטע הפרסום שצוטט לעיל אין זכר לכל הדברים הללו. בכך הוא חלקי ומגמתי, מטעה וחוטא לאמת. חלקי אמת שמגלים מעט ומסתירים הרבה אינם אמת.
"המשגיחה - אילנית - מתפקדת בעיקר על תקן של יחסי ציבור לאכסניה והיא בלשון חלקלקה יכולה ""למרוח"", את כל מי שישאל ויברר על הכשרות במקום. בהעדרויות רבות שלה התנגדו בתוקף שיהא מחליף. וזה רק מהמעט שבנתיים אני מרשה לעצמי לכתוב. כשהיא נעדרת מהמקום כפי שצריך להיות (אי אפשר לדרוש ממשגיח להיות אחראי במקום 7 ימים בשבוע כולל שבתות וזה מעוגן בחוק) - אין לה מחליף. ובאכסניה לא מסכימים שיהיה מחליף. כל אחד יכול להסיק את המסקנות המתבקשות - לבד. באכסניה יקבעו האם יהיה מחליף..!!!".
א.הנתבע לא הביא כל ראיה להוכחת נכונות חלקו הראשון של הפרסום לעיל, קרי, כי המשגיחה הקבועה אילנית ממלאת תפקיד של יצירת מראית עין כלפי צדדים שלישיים בכל הנוגע לשמירת הכשרות במקום – תוך "מריחתם בלשון חלקלקה". לכל הפחות נדרש הנתבע לזמן את המשגיחה עצמה כעדה מטעמו, אך הוא נמנע מכך ללא מתן טעם והסבר. לא-זו-אף-זו, הנתבע ויתר על העדת משגיחי הכשרות – נאמני כשרות על-פי תפקידם לאשורו, שאת תצהיריהם הגיש מלכתחילה ואותם משך במהלך הבירור. בכלל העדויות והראיות אין בדל ראיה שתראה כי יש שמץ אמת בדברים הקשים שפרסם הנתבע על-אודות האופן בו ממלאת המשגיחה תפקיד ביצירת מראית עין של כשרות באכסניה, ללא כשרות אמיתית.
ב.מאחר שאילנית אינה תובעת בהליך זה, אין צורך לעסוק בלשון הרע שטמונה בפרסום זה כלפיה; בה בעת יש בו לשון הרע גם ביחס לאכסניה. בחלק זה של הפרסום הציג הנתבע את האכסניה כמי שעוסקת בהונאת הציבור: מתהדרת בכשרות מן השפה ולחוץ אך אינה ממלאת אחר דיני הכשרות הלכה למעשה, באופן שמצריך "יחסי ציבור" ו"מריחה" של מי ששואל ומתעניין על הכשרות במקום.
ג.אי-הוכחת אמיתותו של רכיב זה בפרסום היא בעוכרי הנתבע. לא-זו-אף-זו: בסיכום הדיון שהתקיים ברבנות הראשית ביום 12.7.2015 [נספח 19 ב-ת/2] צוין ותועד כי הרב לסרי ביקר באכסניה ומצא שהמשגיחה מסורה מאוד לתפקידה ופועלת מעבר לנדרש בגדרו. יש בכך כדי לשלול את אותו חלק של הפרסום בו הציג הנתבע את המשגיחה כמי שפועלת לשם יצירת מראית עין של כשרות, במה שכרוך מניה וביה בהפרת נאמנותה לתפקידה.
ד.אנ"א הציגה מכתב שכתבה המשגיחה הקבועה אילנית ביום 20.3.2016 לרב יעקב סבג, ראש אגף כשרות ארצי; הוא נשלח לגורמים נוספים כמתועד בשוליו, ביניהם גם דגול [נספח 38 ב-ת/2; להלן מכתב המשגיחה]. במכתב ארוך ומפורט גוללה אילנית טענות שאינן של מה בכך כלפי הנתבע ודרישותיו ממנה שחרגו מתפקידה. מאחר שאנ"א היא אחת הנמענים הגלויים במכתב המשגיחה, היה ביכולתה להציגו כראיה לקיומו והפנייתו בידי המשגיחה לגורמים שנמנו בו. המכתב מעיד לכאורה על טענות על-אודות פגמים בהתנהלות הנתבע אל-מול המשגיחה שעל-פניו אינם קשורים לשמירת כשרות באכסניה. יש בו אמירה על-אודות שלילת תעודת הכשרות מן האכסניה בשל עניינים שאין להם קשר לנושאי שמירת כשרות.
ה.מכתב המשגיחה גולל טענות קשות נגד הנתבע בעניינים שיש להם זיקה לפרסום. בתוך כך נרשם בו: "עליי לציין שרב היישוב הבהיר לי מספר פעמים שבנוסף לעבודתי כמשגיחה עליי לבצע מטלות שונות במשרדו של הרב במועצה הדתית. [...] מרבית הכלות שנרשמו בשלומי קיבלו הדרכת כלות ממני באופן אישי ובהתנדבות מאחר ונאמר לי כי אין תקן למדריכת כלות במועצה. בכל פעם שנוצר מצב שלא הייתי מסוגלת לעמוד בדרישות הרב, נאמר לי שאני אשלם מחיר על כך בהתייחסות לקיצוץ מקומות העבודה שלי. וכאמצעי לחץ הרב היה שם של משגיח חדש שיגיע ויקבל שכר מהמקומות שלי". המשגיחה הלינה על דרישת הנתבע כי היא תישאר ללון באכסניה בשבת, למרות שהיא גרה ביישוב ואם לארבעה ילדים; כאשר סירבה, "סירוב זה עלה לי במכתב לאכסניה המורה על פיטוריי ואחריו היו עוד מספר מכתבים עם הוראה זהה באמתלות שונות. קיצוץ במשרה או הבאת משגיחים שונים שיעבדו במקומי". היא הדגישה: "לכן נוצר מצב בלתי נסבל שבו אני מצויה מחד גיסא הרב לא חידש את תעודת הכשרות בגלל חילוקי דעות כספיים ומנהלתיים. ומאידך גיסא אם אפסיק להגיע למקום יחשב הדבר כהתפטרות ואפסיק לקבל את שכרי. בהמלצת ההסתדרות ובית הדין לענייני עבודה אני ממשיכה להגיע ועושה את עבודתי בלי התעודה של הרב המקומי. מצב זה אינו נתפס אינני רוצה לחתור תחת סמכויותיו הרב שיש לי הערכה רבה לעובדה שהעסיק אותי במשך שנים אך מסיבותיו הוא שינה את עורו".
ו.אם ביקש הנתבע להראות כי תוכנו של המכתב אינו אמת, היה עליו להתכבד ולזמן את המשגיחה, או גורמים אחרים בעלי נגיעה לעניין, להעיד. הוא נמנע מכך באופן גורף. דגול קשר בין תלונות המשגיחה במכתב זה על דרישות הנתבע ממנה וסירובה לקיימן לבין שלילת תעודת הכשרות מהאכסניה בידי הנתבע [עמ' 23 ש' 25-22]. הנתבע לא כפר בכך שדרש מן המשגיחה לבצע מטלות שאינן קשורות להשגחה אך טען כי קיבלה על כך תשלום במזומן; לשיטתו יש על כך קבלות, שלא צורפו ולא הוצגו [עמ' 122 ש' 35 עד עמ' 123 ש' 1].
ז.הדברים הללו מעמידים באור הנכון את חלקו הראשון של הפרסום שנדון בחלק זה, בו הטיל הנתבע דופי אישי קשה במשגיחה, באופן שיש לו השלכה גם על אנ"א והאכסניה.
ח.גם אמיתות חלקו השני של פרסום זה לא הוכחה; הוכח דווקא שטענות הנתבע בהקשר זה, כפי שהוצגו בפרסום, אינן נכונות ואינן אמת. לכל הפחות, הן לקו בחלקיות ומגמתיות. דגול ציין שהמשגיחה הקבועה באכסניה היא אילנית ובהיעדרה תמיד היו כמה מחליפים; אין זה מתפקידה של אנ"א לדעת מי הם ומה שעות עבודתם. עם העברת האחריות לרבנות נהריה – יותר משנה לפני עשיית הפרסום, רבנות זו היא שקובעת את המשגיחים המחליפים שיגיעו לאכסניה, מכשירה אותם ומנחה אותם לגבי אופן ביצוע עבודתם [עמ' 25 ש' 12-3; 23-15]. דגול שלל את טענת הנתבע כי בעקבות הפרסום נקלט באכסניה משגיח נוסף; הוא שב והטעים כי כל נושא המשגיחים המחליפים נתון לטיפולה ופיקוחה של רבנות נהריה [עמ' 49 ש' 17-9].
ט.האחריות למנות משגיחים לאכסניה ולשבצם לעבודה בה היא אחריותו של הגורם אשר מפקח על הכשרות באכסניה. הדברים הודגשו בידי דגול: "[...] יש משגיחה והיא מטעמו של הרב במקום או הרב שנתן את התעודה, שהוא זה שממנה את המשגיחים [...] הם עושי דברו וצריכים להשגיח שהנוהל מקוים" [עמ' 28 ש' 18-16]. אם ביקש הנתבע להראות כי בתקופות בהן נעדרה המשגיחה הקבועה אילנית לא היו באכסניה משגיחים או נאמני כשרות מחליפים מטעמים שמונחים לפתחה של אנ"א, כפי שהציג בפרסום, היה עליו לזמן את המשגיחה הקבועה והמשגיחים המחליפים ליתן עדות. הוא נמנע מכך ביודעין.
י.דגול עמד על כך ששעות עבודתה של המשגיחה הקבועה אינן בידיעתה של אנ"א שכן היא אינה מעסיקתה; שכרה של המשגיחה שולם לה על-ידי חב' בישולים אך תכנית עבודתה נקבעה בידי הנתבע. משרת המשגיחה הייתה גלובאלית והושפעה מהיקף התפוסה באכסניה, שמשליך על תכנית הבישול במטבח [עמ' 26 ש' 21-18]; לכל אורך שנות קיומה של האכסניה הייתה בה תפוסה נמוכה [עמ' 30 ש' 20 עד עמ' 31 ש' 24]. עדותו שללה את מצגי הפרסום, כאילו נדרשה נוכחות של משגיח באכסניה שבעה ימים בשבוע, עשרים וארבע שעות ביממה, ואנ"א מנעה זאת.
יא.טענת הנתבע בדבר צורך במשגיח מחליף בעת שהמשגיחה הקבועה נעדרת היא בעלת זיקה הדוקה להיקף הפעילות באכסניה ובמטבח; בימים בהם לא מוגשות ארוחות כלל בשל היעדר אורחים, או שמוגשות רק חלק מהארוחות עקב נתוני תפוסה נמוכים, הדבר משפיע על פעילות המטבח ועל צורך במשגיח – קבוע או מחליף. הנתבע אישר שכאשר אין ארוחות, אין צורך במשגיח [עמ' 119 ש' 18]. מעדותו בחקירה נגדית עלה שלא הייתה לו כל ידיעה בנושאים הללו והוא לא טרח לבדוק אותם [עמ' 119 ש' 18-4].
יב.דגול ביאר שאופן שיבוצם של משגיחים מחליפים לעבודה באכסניה בידי הנתבע, בזמן היעדרותה של המשגיחה הקבועה, הוא שייצר קשיים בהעסקתם. משגיחים מחליפים שאת זהותם קבע הנתבע הגיעו לאכסניה זמן קצר מאוד לפני כניסת השבת, ברגע האחרון ממש; בשל כך נבצר מהם לקיים חפיפה עם המשגיחה הקבועה ולקבל הנחיות מבעוד מועד לגבי מידע הנוגע לעבודת המטבח ולהשגחתם עליה [עמ' 35 ש' 26 עד עמ' 6 ש' 36]. לא-זו-אף-זו, אותם משגיחים מחליפים ששלח הנתבע סרבו למסור לחב' בישולים מידע בסיסי לגבי שמם ומספר תעודת הזהות שלהם ובכך מנעו את קליטתם לעבודה, תשלום שכרם וקבלת תעודת יושר לגביהם, כמתחייב מדרישות אנ"א לגבי העסקת עובדים במוסדותיה [עמ' 36 ש' 28-11].
יג.דגול עמד על תרומת הנתבע לכך: "[...] מי שאחראי לשליחה שלהם זה הרב ולא אני. זה לא חברת בישולים זה הנתבע, הוא זה שהיה צריך להעביר שבועות חודשים מראש את שמות האנשים תעודות הזהות שלהם לדאוג לזה שהם יבדקו כמו שצריך גם תברואתית וגם מהאספקטים האחרים שהם יכולים לעבוד במטבח ואז לשלוח אותם, להפיל את האחריות למחדלים של הנתבע, על אנ"א או חב' בישולים זה באמת מעשה שלא יעשה. זה עיוות של כל המציאות שבה הדברים היו צריכים להתנהל". אנ"א כלל לא התנגדה להעסקת משגיח מחליף; האחריות לשיבוץ מחליפים הייתה של הנתבע: "זו אחריותו של הרב ואף אחד לא מנע ממנו מלשבץ אנשים. [...] זה באחריותו שלו וברגע שאין משגיחה שישבץ מחליף" [עמ' 47 ש' 28-27 וכן שם בש' 9-7].
יד.אותה מציאות תוארה על-ידי וקנין בחקירתו הנגדית. הוא סיפר על משגיחים מחליפים שנשלחו לאכסניה בידי הנתבע, סרבו להזדהות בשמם או להציג תעודת זהות, פטרו עצמם באמירה כי נשלחו על-ידי הנתבע – ובכך מנעו את קליטתם כעובדים בתהליך מסודר, יצרו סיכון של העסקתם ללא כיסוי ביטוחי במקרה של פגיעה בעבודה וכפו את נוכחותם בניגוד לכללים להם מחויבת חב' בישולים ביחסיה עם אנ"א. וקנין הצהיר שלא נתקל בבעיה דומה באכסניות אחרות של אנ"א, הדגיש שהדברים ידועים לו מידיעה אישית וסיפר במפורט על שני משגיחים, סנדרס וגורן, תוך תיאור הקשיים שנוצרו בעת נוכחותם באכסניה במהלך סוף השבוע, בין השאר בשל הגעתם ברגע האחרון לפני כניסת שבת ללא תהליך חפיפה עם המשגיחה הקבועה ובשל סירוב להזדהות ולמסור פרטים [עמ' 52 ש' 30-4; עמ' 55 ש' 7-3]. עדותו על כך הייתה רבת פרטים והותירה רושם אמין.
טו.אכן, עדותו של וקנין כי שמע מפי סנדרס שהנתבע אסר עליו למסור פרטים אינה ראיה לנכונות תוכנה אלא רק לעצם אמירת הדברים על-ידי אותו סנדרס; היה ביכולתו של הנתבע לסתור את הדברים באמצעות עדותו של סנדרס אשר נתן תצהיר מטעמו. הנתבע נמנע מכך וויתר על העדתו של סנדרס. אי-השמעת עד רלוונטי, קל וחומר לאחר שהלה כבר נתן תצהיר מטעם הנתבע, מקימה נגד הנתבע חזקה שמתקפת את עדותו של וקנין [ע"א 465/88 הבנק למימון ולסחר בע"מ נ' מתתיהו, פ"ד מה(4) 651, 659-658 (1991)].
טז.דגול מסר שנשלחו לנתבע מכתבים בנושא על-מנת לתקן את המעוות ולקבל מראש את פרטי המשגיחים המחליפים לשם קליטתם לעבודה ותשלום שכרם [עמ' 38 ש' 18-1]; הוא טיפל בכך באופן אישי [עמ' 49 ש' 17-15].
יז.מציאות כאוטית זו אינה באחריותן של התובעות. הנתבע משך את תצהירי המשגיחים המחליפים ומנע את העדתם בסוגיה זו. דגול הדגיש: "אנחנו רוצים לשלם, לא התנגדנו מעולם למשגיח חלופי, וכשנקבעו ההסדרים להשגחה בשבתות זה היה על דעתנו הכוונה ברבנות הראשית ועל דעת חברת בישולים מתוך כוונה לשלם" [עמ' 47 ש' 9-7].
יח.הוכח אפוא שלא הייתה התנגדות מצד התובעות להעסקת משגיחים מחליפים כאשר המשגיחה הקבועה נעדרת, ובכלל זה בסופי השבוע. גם בכך חטא הפרסום לאמת באופן גורף ועוצמתי. הנתבע השמיט מהפרסום התייחסות לכשלים ותקלות בהעסקתם של משגיחים מחליפים שהיו באחריותו שלו; גם בכך עשה את הפרסום לחלקי, מטעה ומגמתי. בחקירתו הנגדית הודה הנתבע שאסר על המשגיחים המחליפים למסור את פרטיהם לחב' בישולים, קרי, לגורם שאחראי על תשלום שכרם; הוא פטר עצמו בטענה כי הנחה אותם למסור את פרטיהם רק למנהלת האכסניה, זאת במציאות בה שכרה של המשגיחה הקבועה משולם על-ידי חב' בישולים מאז שנת 2005 ברציפות [עמ' 99 ש' 25 עד עמ' 100 ש' 1].
יט.עדות הנתבע, בה ביקש לשלול את התמונה שציירו דגול ווקנין בכל הנוגע להעסקתם של משגיחים מחליפים שנשלחו על-ידו לאכסניה, הייתה רפה ולא עוררה אמון. הוא אישר כי המשגיחים הללו הגיעו לאכסניה כחצי שעה לפני כניסת השבת, לא מוקדם מכך [עמ' 97 ש' 18-17]. דובר בעדות מפי השמועה; היא נסמכה רק על שיחות טלפון עמם ולא על ידיעה ממשית, אישית. התובעות התנגדו לעדות מסוג זה [עמ' 72 ש' 19-15]. מצד אחד, טען הנתבע שהמשגיחה הקבועה פגשה את המחליפים לצרכי חפיפה בפעם הראשונה שהגיעו לאכסניה; אין לכך כל תימוכין והמשגיחה אילנית או המשגיחים המחליפים לא העידו כדי לאשר זאת. מצד שני, טען הנתבע שלא היה צורך בחפיפה שכן משגיח שמגיע לשבת לא נדרש לעשות דבר בתחום הבישול. מצד שלישי, הודה שדווקא נדרשת הדרכה של המשגיח שמגיע לשבת על-ידי המשגיח הקבוע [עמ' 97 ש' 20 עד עמ' 98 ש' 2]. גם בסוגיה זו, דובר בעדות לא אמינה.
כ.להוכחת טענתו על-אודות אמיתות הפרסום היפנה הנתבע לתצהיריהם של גורן, סנדרס וטנג'יר; אלו תצהירים שהוא עצמו משך בתחילת הבאת ראיותיו והם אינם חלק מהבסיס שעל-פיו תוכרע התביעה [עמ' 98 ש' 22-18]. הישענות על מה שכלל אינו ראיה לשם הוכחת טענה נזקפת לחובתו של הנתבע, ואין צורך להרחיב את הדיבור על משמעותה. לבסוף אישר הנתבע כי אינו יכול לשלול שהמשגיחים המחליפים הפגינו חוסר ידיעה בעניינים בסיסיים הקשורים למלאכת ההשגחה במקום, כגון מקום הימצאותם של המפתחות לתנורים ולגז [עמ' 98 ש' 27 עד עמ' 99 ש' 3]. לכך, ולאחריות הנתבע מהיותו הגורם האחראי על עבודת משגיחים מחליפים, אין כל זכר בפרסום.
כא.בעדותו בחקירה נגדית נתלה הנתבע בטענה שהיה מוסמך ליטול מהאכסניה את תעודת הכשרות בשל אי-תשלום שכר למשגיח [עמ' 91 ש' 5 עד עמ' 92 ש' 10]. אין לכך כל רלוונטיות לענייננו. השאלה שטעונה הכרעה אינה אם הנתבע הסיר את תעודת הכשרות מן האכסניה בשנת 2016 בצדק או שלא בצדק; השאלה היא אם הפרסום בו שלח את ידו חוסה תחת איזו מן ההגנות שבהן נתלה על-מנת להצדיקו. אין בפרסום טענה כי הנתבע שלל את התעודה מן האכסניה משום ששכרו של משגיח, המשגיחה הקבועה אילנית או משגיח מחליף, לא שולם. האזכור הבודד למילה "תשלום" בפרסום נעשה בהקשר אחר: "משסרבתי לחדש את התעודה ולא שילמו למשגיח המחליף בזמן שהמשגיחה העיקרית לא נמצאת העבירו את הכשרות לנהריה". משמע, קודם שלל הנתבע את תעודת הכשרות מן האכסניה ורק אחר כך לא שולם שכרו של המשגיח המחליף, וההשגחה הועברה לרבנות נהריה.
כב.לא-זו-אף-זו, התחוור כי אי-תשלום שכרם של המשגיחים המחליפים היה אילוץ שנבע מסירובם למסור פרטים שהיו חיוניים לצרכי העסקתם והסדרת התשלום, תוך שהמשגיחים תלו זאת בהנחיית הנתבע. עוד הודה הנתבע כי המשגיחים המחליפים ששלח הוא לאכסניה, גורן, סנדרס וטנג'יר, כלל לא היו עובדים של חב' בישולים או של אנ"א, כך שהן לא נדרשו לשלם את שכרם [עמ' 95 ש' 7-1]. בטענה שביקשה לקשור בין אי-תשלום למשגיח מחליף לבין שלילת תעודת הכשרות מן האכסניה אין אפוא כל ממש וממילא אין בכוחה להצדיק או להכשיר את הפרסום באיזה שהוא אופן.
כג.גם בכל הנוגע לתעריף שהנתבע דרש כתשלום למשגיחים הייתה עדותו רצופה אמירת דבר והיפוכו; הוא נע ונד בין הפניה לתעריף לגביו טען שהוא מעוגן בחוזר מנכ"ל – אליו לא הצליח להפנות, לבין הפניה לתעריף "מקובל" שאין לו עיגון [עמ' 99 ש' 22].
כד.הנתבע ייחס לעצמו ידיעה אישית בכל נושאי עדותו [עמ' 97 ש' 23-22]. לא זה הרושם שהיא הותירה. כאשר הנתבע נדרש להיקף עבודתו באכסניה של אחד המשגיחים המחליפים ענה: "לשאלת ביהמ"ש אם יש לי ידיעה אם הוא עבד 4 או 5 שבתות אני משיב שאין לי ידיעה אבל אין ספק שהוא עבד 4 שבתות. אני לא זוכר כרגע" [עמ' 101 ש' 4-3]. לא זו העדות שתקנה הגנה של אמת הפרסום.
כה.הפרסום נעשה במאי 2017. הנתבע התחמק בגלוי כאשר נדרש להעיד על המועד בו נכח בפעם האחרונה במטבח האכסניה; לבסוף הודה שהדבר היה בחודש פברואר 2016 [עמ' 104 ש' 19-8]. אני דוחה את מבוקשו של הנתבע לטעון שגם לאחר מכן ידע על הנעשה במטבח על-בסיס שיחות שניהל עם צדדים שלישיים שאותם לא טרח לזמן למתן עדות [עמ' 104 ש' 22-20]; שני הצדדים התנגדו לעדות מפי השמועה. נובע מכך שהנתבע עשה את הפרסום כמי שבקיא ויודע את כל רזי ההתנהלות באכסניה ובמטבחה, אך לאשורו של דבר ביקר במטבח האכסניה בפעם האחרונה שנה ושלושה חודשים קודם לכן. הדברים משליכים במישרין על יכולתו של הנתבע לטעון כי תוכנו של הפרסום נכון וחוסה תחת הגנת אמת דיברתי. בפרסום אין זכר לאמירה כי הנתבע לא ביקר במטבח האכסניה יותר משנה קודם לעשייתו.
כו.בעדותו לפני ביקש הנתבע לטעון כי משגיח מחליף הוכנס למטבח האכסניה לראשונה רק לאחר הפרסום [עמ' 104 ש' 26-25]. הוא הודה שלא הציג כל ראיה לכך וביקש להסתמך על הודעות מהמכשיר הנייד שלו שלא צורפו, לא הוצגו ואינן חלק מחומר הראיות [עמ' 105 ש' 6-4]. כשהוטח בו שלפי עדותו, הוא עצמו אינו יודע דבר על הנעשה במטבח האכסניה מאז חודש פברואר 2016, אמר: "אני יודע היטב בדיוק מי היה ומי החליף, אם יש צורך חיוני לחקירה אני אחשוף הרבה פרטים" [עמ' 105 ש' 10-9]. אותם פרטים לא נמסרו, לא נכללו בראיות הנתבע ונותרו בגדר נעלם [ר' גם שם, ש' 24-17]. הנתבע ביקש להסתמך על דברים ששמע, לשיטתו, מפי הרב מתי כהן מרבנות נהריה, אך הוא לא זימנו להעיד ולא ידע לנמק זאת [עמ' 106 ש' 24-22]. הנתבע התעלם מכך שנטל ההוכחה והשכנוע לגבי ההגנות שעליהן הסתמך מונח לפתחו והתנהל כמי שעוד יביא ראיות ופרטים, "אם יש צורך" [שם, ש' 21]. כל אותם פרטים וראיות לא הובאו; המועד להצגתם הוחמץ.
כז.הוצג לנתבע תיעוד בכתב שהראה כי אנ"א לא התנגדה לשיבוץ משגיחים מחליפים בזמן שהמשגיחה הקבועה נעדרת אלא דווקא הסכימה לכך, באופן שסותר מניה וביה את תוכן הפרסום. מדובר בסיכום שגובש ברבנות הראשית, בדיון בהשתתפות הנתבע, ביולי 2015 [נספח 19 ב-ת/2]. אחת הקביעות בתום הדיון הייתה כי יועסק משגיח כשרות נפרד לשבתות וחגים בנוסף למשגיחה הקבועה. על כך ענה הנתבע שאנ"א יכולה להסכים למה שהיא רוצה אך הוא לא הסכים, וכוח מתן תעודת כשרות מצוי בידו [עמ' 124 ש' 36 עד עמ' 125 ש' 17]. נוכח הדברים הללו ניתן להבין מדוע מצאה הרבנות הראשית שהקיץ הקץ על הניסיון להביא את הצדדים לידי הסכמה ושיתוף פעולה, ואין מנוס משלילת סמכות מתן התעודה מן הנתבע והעברתה באופן קבוע לגוף אחר.