לאור תוצאת ההליך ונסיבותיו והעובדה שב"כ המשיב לא היסס מלעתור לחיוב המערער בהוצאות לדוגמה בגין עצם הגשת הערעור, שמצאתי בו ממש, היה מקום לחייב בהוצאות, ואולם בהתחשב במצבו של המשיב ובתוצאת ההליך, אציע לחבריי לא לעשות כן, ולהורות על קבלת הערעור ללא צו להוצאות.
-
אודה כי התלבטתי. בסופו של יום אף אני סבור כי יש לקבל הערעור. עמדתי דומה בעיקרה לעמדת חברתי, כב' השופטת קראי-גירון, בשינויים מסוימים. אינני סבור שהומחש ברף הנדרש שהמשיב קיבל תמורה כספית הקשורה סיבתית לקשרים האסורים שקיים כסוהר. ואף אינני סבור כי נודעת משמעות ניכרת לעובדה שלא בחר לתקוף משפטית את פיטוריו.
ראיתי להוסיף הדברים הבאים, שעיקרם נוגע לאופן שבו על קצין התגמולים לפעול כאשר הוא רואה לטעון לתחולת סעיף 9 של חוק הנכים (תגמולים ושיקום), תשי"ט-1959 [נוסח משולב] (להלן: "החוק").
הסעיף קובע –
"נכה שהתנהגות רעה חמורה מצדו גרמה לנכותו, לא יחולו עליו הוראות חוק זה המקנות טובות הנאה כל שהן, אך אם קצין תגמולים קבע כי הנכה אינו מסוגל להשתכר למחייתו באופן קבוע ומלא בשל נכותו וכן קבע כי אין לו הכנסה לחודש מכל מקור שהוא העולה על השכר הקובע, רשאי הוא להעניק לו מטובות ההנאה הניתנות לנכים לפי חוק זה כפי שייראו בעיניו, ובלבד שלא יעלו על טובות הנאה שהנכה הזה זכאי להם, אלמלא הוראות סעיף זה."
-
לטעמי, שלוש שאלות מציבות עצמן במרכז ערעור זה:
הראשונה – מהי ההתנהגות אותה ייחס המערער למשיב בהחלטת הדחייה מיום 26.7.2022, שהותקפה בוועדה קמא, ואליה התייחס המערער כמקיימת "התנהגות רעה חמורה"?
השנייה – האם צדק המערער ואכן מדובר "בהתנהגות רעה חמורה"?
השלישית – אם התשובה לשאלה השנייה בחיוב: מה מידת ההוכחה בה על המערער לעמוד כדי להוכיח אותה התנהגות, בהינתן מחלוקת עובדתית, והאם עמד המערער בנטל המוטל עליו.
שאלה ראשונה – מהי ההתנהגות המיוחסת למשיב כהתנהגות רעה חמורה
-
החלטת הדחייה שנתן המערער והותקפה בוועדה קמא, מיום 26.7.2022, נשענה הן על דחיית הקשר לשירות (כמו רוב החלטות הדחייה), והן על סעיף 9 לחוק. בכל הקשור להנמקת הדחייה שיסודה בסעיף 9, לקתה ההחלטה בעמימות שאיננה במקומה. זה נוסחה (הדגשה לא במקור) –
"הריני להודיעך בזה, כי בקשתך שבנדון נדחתה, בהסתמך על חומר ההוכחות שברשותי, לרבות החלטת שב"ס על פיטוריך מאחר ונמצא כי הפרת הפרות חמורות של חובותיך כסוהר, הגעתי למסקנה כי ההפרעה הנפשית ממנה הנך סובל לא ארעה עקב השירות, כנדרש לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום) התשי"ט-1959, ולכל הפחות אירעה כתוצאה מהתנהגות רעה וחמורה מצידך בהתאם לסעיף 9 בחוק".
המשך ההחלטה הוא הנוסח האחיד המעמיד המשיב על זכות הערעור הקנויה לו ואופן מימושה.
-
במה שקשור לסעיף 9 לחוק – קצין התגמולים ציין אפוא רק עצם החלטתו לדחות תביעת המשיב להכרת זכות בשל התנהגות רעה וחמורה. אין פירוט מינימלי לטעמים שביסוד אותו חלק בהחלטת הדחייה, הנוגעים לסעיף 9 לחוק, ומהן אותן הפרות חמורות של חובות המשיב כסוהר. נוסח זה איננו תקין. בעוד התובע הכרת זכות הוא זה שעליו הנטל להמחיש שהמחלה או החבלה באו לו עקב השירות, הרי על קצין התגמולים הטוען להתנהגות רעה וחמורה ליתן פירוט לטענתו זו, ועליו הנטל להוכיחה. גם אם המשיב מודע למסכת הטענות שיוחסה לו (שכן נחשף לטענות לעת החקירה המשטרתית, ובהמשך בשתי ישיבות שימוע ובהחלטת הפיטורין) אין הוא אמור לעסוק בניחושים אילו מעשים בדיוק מכלל הטענות כלפיו ייחס לו קצין התגמולים, שעמדו בבסיס החלטתו להפעיל את סעיף 9 לחוק. הרי יכול למשל שקצין התגמולים בחר להשתית החלטתו בדבר "התנהגות רעה חמורה" רק על חלק מן החשדות שיוחסו למשיב במקור (ראה להלן).
-
החלטת הדחייה של קצין התגמולים היא החלטה מנהלית, שהחוק מקים זכות לתקוף בערעור, כפי שאכן עשה המשיב בפני הוועדה קמא. לשם כך אמור המשיב לדעת את שלפניו, ולמה בדיוק אמור הוא להתייחס. היה על המערער (קצין התגמולים) לפרט בהחלטת הדחייה שלו עוד במקור, מהי אותה התנהגות אותה ייחס למשיב, ככזו שמקימה תחולתו של סעיף 9 לחוק. לא נדרשה הנמקה ארוכה, אך היה עליה להיות ברורה, כזו שתציב בפני המשיב באופן מוגדר מהם המעשים שייחס לו קצין התגמולים, שעולים לשיטת האחרון כדי "התנהגות רעה חמורה".
-
נזכיר כי בחוק סוציאלי עסקינן. אם אכן מחלה או חבלה, בגינן הוגשה לקצין תגמולים תביעה להכרת זכות, לא נגרמו במהלך ובעיקר "עקב" השירות, הרי שממילא דין התביעה להכרת זכות לדחייה. על המערער, כמי שאמון על יישום אחד מן החוקים הסוציאליים החשובים שעלי ספר החוקים, לנקוט זהירות, ובעיקר לדייק טעמיו, כשהוא מפנה לסעיף 9 לחוק כאחד מטעמי הדחיה. שכן הסעיף מיועד לשלול תגמולים בחוק סוציאלי ממשרתים בכוחות הביטחון, עימם ביקש המחוקק להיטיב, וחשיבותו נעוצה דווקא במצבים בהם כן מתקיימת דרישת "העקב" שבין הפגימה (הליקוי הרפואי שיסודו בחבלה או מחלה) לבין השירות. זאת בלי קשר לשאלה כלום תתברר ראשית תחולת סעיף 9, עת טוען המשיב לתחולתו, קודם שיושקעו זמן ומשאבים בבירור רפואי ועובדתי של הקשר הסיבתי בין הפגימה הרפואית הנטענת לבין השירות.
-
עת ניתנה החלטת הדחייה של המערער ב-26.7.2022, נחזה שכבר עמדו בפניו מסמכים שצירף לוועדה קמא: תיק החקירה המשטרתי (נספחים 2 עד 5 להודעת הערעור בפנינו, שהוגשו שלא לפי הסדר הרץ שבתוכן העניינים); פתיח לשימוע שנערך למערער ביום 3.3.2015 (צורף בכפל כנספחים 6 ו-9 להודעת הערעור); השימוע עצמו מיום 18.3.2015 (הוגש לעיוננו בהודעה מיום 22.12.2024), והחלטת הפיטורין מיום 12.4.2015. לאחר שעיין, צריך היה המערער לפרט בהחלטת הדחייה שלו, האם אותה התנהגות רעה חמורה שייחס למשיב נוגעת להחדרת סמים לכלואים במתקן בו שירת, או קשירת קשר להחדיר סמים (להלן: "חלופה 1", בה נחשד המשיב במקור, ובגינה נחקר במשטרה); או רק עצם קיום הקשר האסור עם עבריינים, אסירים ובני משפחותיהם כמצוין בהחלטת הפיטורין (להלן: "חלופה 2"). בעוד שחלופה 1 אם התקיימה עובדתית, ניתן לראות בה הגיונית, במובנה הרחב, כמי שמקיימת גם קשירת קשרים אסורים עם עבריינים או בני משפחה של אסירים כדי להעביר סמים לכלואים, הרי חלופה 2 לא כללה בהכרח גם התקיימות חלופה 1.
-
באין פירוט נדרש בהחלטת הדחייה, מובן מדוע נזקקה הוועדה קמא לכתב התשובה של קצין התגמולים שהוגש לה, כדי ללמוד ממנו לראשונה מה עמד ביסוד אותו חלק בהחלטתו שנגע לסעיף 9 בחוק. הוועדה למדה מאותו כתב תשובה את הפירוט שהחסיר המערער בהחלטת הדחייה: שההתנהגות שיוחסה למשיב ועמדה בבסיס ההחלטה היא מה שציינתי כחלופה 1: "קשירת קשר עם עבריינים, אסירים ובני משפחותיהם להחדרת סמים לכלא, תוך ניצול תפקידו, מעמדו והאמון שניתן בו כסוהר בבית הסוהר (סע' 2 לכתב התשובה)" (עמ' 3 לפסק דינה של ועדה קמא, פסקה אחרונה).
איש מחברי הוועדה קמא לא חלק על כך שהתנהגות זו, לו הוכחה, עולה כדי "התנהגות רעה חמורה" וברי שכך פני הדברים. קשירת קשר להחדרת סמים לכלא, בין אם הבשילה, ובין אם נותרה ברמת תכנית שלא זכתה למימוש, ודאי עולה כדי התנהגות רעה חמורה.
אלא שלדעת הרוב בוועדה קמא, לא זו בלבד שהמשיב לא הועמד לדין בסופו של יום, אלא שאף לא הוכח חשד זה, שהוא שעמד בבסיס הטענה להתנהגות רעה חמורה. לפיכך התקבל ערעורו של המשיב בדעת הרוב. ואילו דעת המיעוט גרסה שיש לדחות ערעור המשיב, שכן דיינו בכך ששירת הוא כסוהר והפר חובותיו, בכך שיצר קשר פסול עם אסירים ובני משפחותיהם עבור טובת הנאה כספית.
-
לטעמי יש קושי עם הקביעה הקצרה בדעת המיעוט שחלופה 2 הייתה קשורה בקבלת טובת הנאה כספית. כעולה מדעת הרוב (עמ' 5 למטה לפסק דינה של הוועדה) הסכום היחיד לגביו לא ניתן הסבר הוא סך זעום של 500 ₪ שהופקד בחשבונו. אף לטעמי, לאחר עיון בתיק החקירה שהוצג, לא הוכח, אף לא ברמת הראיה המנהלית, לא כל שכן האזרחית, שסכום זה קשור סיבתית לאותם קשרים פסולים עם בני משפחות אסירים או עבריינים, יהא טעמם של אותם קשרים אשר יהא (לא כל שכן שלא הוכח, ולו מנהלית, שמטרת הקשרים הפסולים והלא מדווחים הייתה הברחת סמים לכלא).
עם זאת יש לומר כי בהמשך דבריה הפנתה חוו"ד המיעוט להחלטת הפיטורין, שם לא צוינה קבלת טובת הנאה כספית, אלא ההנמקה הייתה עצם הקשרים האסורים שקיים המשיב כסוהר. ניתן אפוא להבין שאף לדעת המיעוט, די באותם קשרים אסורים בנסיבות, כדי להקים אותה התנהגות רעה חמורה. זו גם דעתי.
-
ככל הנראה, לא בכדי ביקשה החלטת הפיטורין לצעוד על קרקע בטוחה מבחינת תשתית הראיות המנהליות שעמדו בפני מקבל ההחלטה. למרות שבהחלטת הפיטורין נזכר שהמשיב נעצר ביום 4.12.2014 בחשד להחדרת סמים לכלא, החלטת הפיטורין השתיתה עצמה רק על החלופה השנייה שנזכרה לעיל, בזו הלשון (הדגשה לא במקור):
"התנהלות הסוהר הנה חמורה וקיימות ראיות מנהליות מספיקות, בדבר חריגות קשות של טוהר מידות, בדגש על ניהול קשרים אסורים ובלתי מדווחים עם עבריינים, אסירים, ובני משפחותיהם".
לא צוין בהחלטת הפיטורין שלדעת נציב בתי הסוהר, החתום עליה, יש ראיות מנהליות לקבלת טובת הנאה פסולה מאותם גורמים, לא כל שכן להחדרת סמים לכלא.
-
לו גרסתי שבשל אותה עמימות שבהחלטת הדחייה של קצין התגמולים, נפגעה יכולתו של המשיב להתגונן מפני טענה שעל קצין התגמולים להעלות ולהוכיח (פירוט ההתנהגות העולה כדי התנהגות רעה וחמורה, ושזו קשורה סיבתית בפגימה הגופנית בעטיה הגיש המשיב בקשתו להכרת זכות), הרי יכול ודין הערעור היה לדחייה.
אולם אינני סבור שכך אירע בנסיבותינו. המעט כלול במרובה. לאחר הגשת כתב התשובה של המערער בפני הוועדה קמא, הסכימו הצדדים לסכם בכתב על בסיס החומר, בלא חקירות. מעת שבכתב התשובה של קצין התגמולים שהוגש לוועדה קמא, הובהר שאותה התנהגות רעה וחמורה המיוחסת למשיב היא קשירת קשר עם בני משפחה של אסירים וגורמים עברייניים כדי להחדיר סמים לכלא, ברור שכלולה בכך אותה יצירת קשרים אסורים ולא מדווחים עם עבריינים ובני משפחות אסירים. ותהא המטרה שביסודה אשר תהא (חלופה 2, שנזכרה בהחלטת הפיטורין).
ענייננו איננו בהשוואה מדוקדקת של נוסח עבירה בגינה הועמד נאשם לדין לעומת עבירה בה הורשע מכוח סעיף 184 לחוק סדר הדין הפלילי, כדי לבחון אם ניתנה לו הזדמנות סבירה להתגונן. ענייננו אינטואיטיבי יותר, ונוגע להתנהגות שיוחסה למשיב. ועדיין נדרש שהמשיב יידע למה נדרש הוא להתייחס. בענייננו היה הוא מודע בפועל, מעיון בכתב התשובה של המערער, שלמצער מיוחסת לו על ידי קצין התגמולים יצירת קשרים אסורים בניגוד לחובות החלות על סוהרים (ואכן גם במצטבר שהדבר היה למטרה של החדרת סמים לכלא). המשיב היה מודע לחלופה 2 שציינתי, ככזו שעליו להתגונן מפניה. הוא אף עשה כן בפועל, אמנם בקצרה, בסעיף 17 לסיכומיו בפני הוועדה קמא, שם ציין בא כוחו שהמשיב זוכה (הוא לא זוכה אלא לא הועמד לדין – י.פ). וכי אף לו היה מועמד לדין ומורשע בחריגה מנהלים, לא היה בכך משום התנהגות רעה חמורה שיש בכוחה לשלול ממנו זכויות סוציאליות. המשיב בחר אפוא בהכחשה עובדתית של החשד שיוחס לו בדבר קשרים אסורים ולא מדווחים בניגוד לפקודות הנציבות החלות על סוהרים. והוסיף טענה משפטית כי אף לו נניח שהיו קשרים כאלה, בניגוד לעמדתו, מדובר אך בעניין משמעתי של חריגה מנהלים, שלא נכון לראות בו כהתנהגות רעה חמורה שבכוחה לשלול זכויות סוציאליות. לטענה המשפטית אתייחס בהמשך. כרגע החשוב לענייננו שהייתה למשיב היכולת להתגונן מפני אותה טענה של יצירת קשרים אסורים גרידא, והוא אף התייחס בפועל אליה ואל נפקותה.
השאלה השנייה – האם עצם יצירת הקשרים האסורים והלא מדווחים של סוהר עם כלואים, בני משפחה ועבריינים עולה אכן לבדה כדי "התנהגות רעה חמורה"?
-
לשאלה זו ניתנה תשובה חיובית בדעת המיעוט, ותשובה שלילית בדעת הרוב בוועדה קמא. דעת הרוב לא שללה הפסול שבהתנהגות זו, אך גרסה שאין די בה, על מנת לשלול זכאויות לפי החוק. ואכן לא כל התנהגות רעה היא "התנהגות רעה חמורה". מדובר בסוג של ביטוי שסתום. כפי שציינה חברתי, שאלת התקיימותו נדרשת לבחינה בנסיבות הקונקרטיות של כל מקרה. לפיכך, לא אחת התעוררה השאלה איזוהי ההתנהגות החמורה דיה שתקים תחולת סעיף 9 לחוק, ומהם המבחנים שיחולו כאן.
-
סוגיית המבחנים לזיהוי "התנהגות רעה חמורה" לצורך סעיף 9 לחוק, נדונה בפעם האחרונה בהלכה במותב תלתא ברע"א 4399/08 קצין התגמולים נ' נפתלי רוקח (23.5.2013) (להלן: "עניין רוקח"). כל אחד משלושת השופטים הציע מבחן אחר. אותה הלכה, בנסיבותיה, נגעה לזיהוי "התנהגות רעה חמורה" בהקשרן של תאונות דרכים. אך ניתן להקיש מדברים שנאמרו שם גם למקרים אחרים.
א.כב' השופטת ארבל ציינה שלא כל התנהגות רעה ולא כל מעשה אסור עולים כדי "התנהגות רעה אסורה". אין דרישה שהמעשה יהא פלילי כדי שיעלה כדי התנהגות רעה חמורה. מאידך, ברגיל אין הכוונה למעשים של חריגה מסמכות גרידא או התרשלות בעלמא. היא אזכרה שהמעשה הפסול צריך שיעלה כדי התנהגות רעה חמורה במבחן אובייקטיבי. אך גם המבחן הסובייקטיבי צריך להתקיים במצטבר, והוא נוגע למצבו הנפשי של החייל לעת המעשה, שמא עומדת לו הגנה זו או אחרת שיסודה במצבו הנפשי (ע"א 308/86 כרפיש נ' קצין תגמולים 23.5.2013). בכל מקרה נדרש קשר סיבתי בין ההתנהגות הרעה והחמורה לבין הנכות של מבקש התגמולים. לאור התכלית הסוציאלית שבבסיס החוק כלפי ציבור המשרתים, יש לפרש את סעיף 9 בצמצום. שאלת האשמה הפלילית איננה המרכזית, והדין הפלילי הוא שצריך ליתן לה מענה. היינו יש תכליות שונות לדין הפלילי ולדין הסוציאלי. באשר לשאלה הקונקרטית שעמדה שם להכרעה בהקשרן של תאונות דרכים, הציעה שהתנהגות רעה חמורה תיחשב נהיגה ברכב בחוסר זהירות תוך סטייה חמורה מרמת זהירות סבירה (לא כל חוסר זהירות). כאשר תקום אז חזקה ניתנת לסתירה שהנהג היה מודע לאפשרות הגרימה של תוצאות מעשיו. ולא התרשל גרידא.
ב.כב' השופטת חיות (כתוארה אז) הסכימה כי נדרש קשר סיבתי בין ההתנהגות לבין הנכות הנטענת. היא גרסה כי סעיף 9 לחוק נועד לשלול הטבות מחיילים שנכותם נגרמה מהתנהגות שעלתה כדי עבירה פלילית שאיננה קלה. היא ציינה כי שלושת התיקים שנדונו במאוחד באותו מקרה עסקו בתאונות דרכים, אך שאלת פרשנותו של סע' 9 עשוי שתעלה גם במקרים אחרים שאינם תאונות דרכים. פנייה אל הדין הפלילי יכולה לסייע בזיהוי "התנהגות רעה חמורה". כאשר הדין הפלילי קובע ממילא מדרג של עונשים, כסוג של שיקוף עמדת החברה ביחס לחומרת התנהגות מסוימת לעומת אחרת. אין לקבל המבחן לפיו רק בהתקיים מודעות לאפשרות גרימת תוצאות המעשים – תקום התנהגות רעה חמורה. זה מבחן צר מדי בהיותו מושתת רק על היסוד הנפשי, ופעמים שגם התנהגות המבוססת על רשלנות בלבד עולה כדי התנהגות רעה חמורה. יש להתחשב ביסוד העובדתי וגם בחומרת התוצאה. ככל שהענישה מבטאת את רצון החברה להרחיק העבריין מן החברה לתקופה ממושכת יותר, יש קושי עם מתן פריבילגיות מכוח החוק המבטא הוקרה של אותה חברה לשירותו של האדם, בהקשר לאותו מעשה. כלומר זה שיקול של התאמת השיקולים שמאחורי מערכות הדינים השונות (הפלילית והסוציאלית). גם כאשר לא הוגש כתב אישום בגין ההתנהגות הנדונה, או אם כן הוגש אך ההליך הפלילי טרם הסתיים, ניתן להיעזר בעונשי המקסימום שנקבעו לעבירות הרלבנטיות.
בשים לב לכל אלה, המבחן שהוצע על ידי השופטת חיות הנו שהתנהגות העולה כדי עבירה פלילית שהעונש המקסימלי הקבוע בה הוא שנתיים מאסר ומעלה, הנה "התנהגות רעה חמורה". וקצין התגמולים יוכל לעשות שימוש בקריטריון זה כקריטריון עזר גם במקרים בהם לא הוגש כתב אישום או שההליך הפלילי טרם הסתיים בהכרעת דין, אם כי אז יש להשתמש בקריטריון זה באופן זהיר, בין יתר השיקולים שעל קצין התגמולים לשקול. ניתן לשקול גם השפעת עבירות שנקבעה להן ענישת מינימום, מה שמבטא ברגיל חומרה מיוחדת. ומאידך התנהגות המקימה עבירות קנס (ברירת קנס או ברירת משפט) תסווג ברגיל לכזו שאיננה התנהגות רעה חמורה.
יחד עם זאת: הובהר כי הפנייה לדין הפלילי נעשית כמבחן עזר. יש רציונאלים שונים החלים אכן בדין הסוציאלי לעומת אלה שבדין הפלילי. ענישה פלילית חמורה היא לפיכך קריטריון עזר ומקימה חזקה, אך כזו שניתנת לסתירה, שמדובר בהתנהגות רעה חמורה.
ג.כב' השופט הנדל גרס שהפנייה לדין הפלילי כמבחן עזר צריך שתהא מצומצמת (בין לצורך מבחן השם הדגש על היסוד הנפשי, ובין לצורך מבחן הבודק ההתנהגות בפריזמת חומרת הענישה המוקנית לה בדין הפלילי). אף לאור ההבדל שבין מערכות הדינים השונות, הפלילית והסוציאלית. לטעמו אין לייחס משקל לתוצאה שנגרמה מאותה התנהגות, עת נבחן אם מדובר בהתנהגות רעה חמורה. היות ורמת הענישה הקבועה בדין הפלילי מושפעת לא אחת גם מן התוצאה המזיקה שנגרמה, הרי שהדבר מחזק שאין להיזקק לדין הפלילי כמבחן עזר.
כב' השופט הנדל תמך בגישת כב' השופטת ארבל, אך בסייג שאין ליתן משקל מכריע ליסוד הנפשי, כאשר לשונו של סע' 9 שמה הדגש בעיקר על הרכיב ההתנהגותי, השני חשש מהרחבת תחולתו של סעיף 9 לחוק אם יושם דגש מופרז על היסוד הנפשי, מטעמים שביאר. אף הוא גרס שיש לפרש את סעיף 9 לחוק בצמצום, כאשר שלילת זכויות סוציאליות שמורה למקרים חריגים.
המבחן שהציע לזיהוי התנהגות רעה – חמורה דומה לזה שהוצע על ידי כב' השופטת ארבל: בשלב ראשון נבחן בבחינה אובייקטיבית מה מידת הסטייה מנורמת ההתנהגות המקובלת. לצורך קביעת הנורמה ניתן להיעזר בחוק הפלילי. אין די בסטייה מן הנורמה אלא עליה להיות סטייה רבתי וחמורה ממנה. אז תקום חזקה ניתנת לסתירה שמדובר בהתנהגות רעה חמורה. בשלב השני יוכל מבקש התגמולים לנסות ולסתור שמדובר בהתנהגות רעה חמורה. בין בשל הנסיבות האופפות אותה התנהגות ועמדו ביסודה (כגון היענות לפקודה), ובין בשל מצב נפשי ספציפי של המשרת, לעת ביצוע המעשים.
-
נראה כי דעת הרוב בוועדה קמא נטתה לכיוון המבחן שהוצע על ידי כב' השופטת חיות, הנשען בעיקרו על חומרת הענישה בדין הפלילי. לטעמי יש לבכר בנדון עמדתם של כב' השופטים ארבל והנדל, שממעטת בהפניה לדין הפלילי כאמצעי עזר לאיתור התנהגות רעה חמורה, בזיקה לחומרת הענישה. מטבע הדברים, ייתכן מתחם חפיפה לא מבוטל בין התנהגות כזו לבין התנהגות שתעלה כדי עבירה פלילית שעונש לא מבוטל בצידה. אולם לא מדובר בחפיפה הכרחית. עוד לטעמי, יש אכן לשים הדגש על עצם ההתנהגות, להבדיל מתוצאותיה. תוצאות חמורות יכול שתדגשנה ביתר הפסול שהיה טמון עוד במקור בהתנהגות.
-
אני ער לכך שעל נקלה ניתן לגלוש מ"התנהגות רעה" להתנהגות רעה חמורה, ומפני כך יש להישמר. אין בנדון אמת מידה מתמטית מדויקת. ואף לטעמי, את סעיף 9 לחוק ראוי לפרש בצמצום. עם זאת בנסיבותינו, מעת שלטעמי לא חומרת הענישה היא הקריטריון שאמור לשמש כאבן בוחן, אני סבור שלאור העובדה שבסוהר עסקינן, נחצה הרף. בעצם הקשרים הלא מדווחים האסורים משמעתית עם משפחות אסירים ועבריינים באמצעות טלפון (כרטיס סים) נסתר, היה כדי להקים אותה סטייה ניכרת מן הנורמה המקובלת והמצופה מסוהר, שעוגנה במפורש בפקודה של נציבות בתי הסוהר המופנית לסוהרים (ראה להלן). זאת מטעמים הקשורים בטוהר השירות ותדמית הסוהרים בעיני הכלואים המחייבת הקפדה. גם אם לא עלה אותו קשר למדרגה פלילית, ואף תחת הנחה שלא היה מדובר בקשר שטובת הנאה בצידו.
ההתנהגות בה נחשד המשיב יש בה משום סטייה ניכרת מן הנורמה המצופה מסוהר ועניינה לא היה בקשר מקרי ולא מודע שנוצר ככזה, אלא ממן הקשרים המודעים, שעליהם היה צריך לדווח ככל שהיו מותרים או מקריים. הדבר עוגן בפירוש בפקודת נציבות השב"ס 02.11.00 שהיא פרסום רשמי ועניינה קשר אסור בין סוהר לאסירים/עבריין ומקורביהם (בתוקף מיום 1.5.2001 עדכון אחרון מיום 8.12.2022). קשר אסור עם אסיר, עבריין או מקורב מוגדר בפקודה גם כקשר טלפוני, והגדרת "עבריין" היא רחבה, ואיננה נוגעת רק למי שהורשע בדין. מקורב הוא גם בן משפחה כהגדרתו שם. סעיף 7 קובע איסור יצירת הקשר. עיון בפקודה הנ"ל מלמד כי יש לה חריגים מוצדקים שעוגנו בה, ואף ניתן במקרים מסוימים לבקש היתר לקיום קשר: אך ראש וראשון יש לדווח, ולבקש ההיתר.
אותה סטייה ניכרת מן הנורמה בענייננו יסודה אפוא ברגישות התפקיד ומהותו, לשמה הותקנה פקודת הנציבות הנ"ל. אמת, על פי הראיות המנהליות שעמדו לנגד עיני המערער, מדובר בעניין משמעתי. אך לא נכון לגזור שיעור החומרה הנעוץ בהתנהגות רק מן הכותרת "משמעתי ולא פלילי". הרגישות נובעת מן ההצלבה שבין כלואים במתקן הספציפי בו משרת המשיב, לבין הגורמים מבחוץ עמם נוצר הקשר (וגם אם מדובר בקשר אסור עם אסירים "בלבד"). יצירת קשרים סמויים כאלה באמצעות סוהר, עשויה להקרין לשלילה על מעמד הסוהר הספציפי ועל מעמד סוהרים בכלל באותו מתקן. ולפגום כתולדה במשמעת שמתוך תחושת ריחוק מחויבת שבין סוהרים לכלואים. שמירה על הכללים שבפקודת הנציבות חשובה ליצירת אווירה, שהיא חיונית להצלחת התפקיד המאתגר ממילא של השלטת סמכות ומשמעת מול כלואים, בעלי בעיות ואפיונים שונים. ברור שאי שמירת הנוהל במקרה של סוהר בודד איננה מביאה כשלעצמה למיטוט הסדר והמשמעת במתקן הכליאה. אלא שאומדן מידת החומרה שבהתנהגות אותו סוהר לצורך סע' 9 לחוק, מבחינת המסר, צריך שתביא בחשבון גם השלכות רוחב אפשריות הנודעות להתנהגותו, דווקא על רקע תפקידו.
-
בהתאמה, בפתיח לאותה פקודת נציבות 02.11.00, בסעיפים 1-2 שלה, מוגדרות מטרותיה בזו הלשון:
"כללי:
1. סוהר חייב להגביל את קשריו עם אסירים למסגרת המוטלת עליו מתוקף תפקידו בשירות בתי הסוהר וזאת על-מנת למנוע הפעלת לחצים ופיתויים עליו ושמירה על טוהר המידות.
מטרה:
2. לקבוע כללי התנהגות לסוהרי הארגון על מנת למנוע קשר אסור בין סוהר לאסיר/עבריין כהגדרתם בפקודה זו."
-
מעיון בתיק החקירה ובשימועים (השימוע המקדים, והשימוע עצמו) המשיב לא סיפק הסבר לפשר אותם קשרים שנוצרו. ראה בפרט הפתיח לשימוע מיום 3.3.2015 בו הוטח בו ריכוז הממצאים שעלה מתיק החקירה:
שיחה 3 פעמים ביום אחד 18.8.2014 עם עבריין סוחר סמים ואסיר לשעבר; דיבור באמצעות מכשיר נייד תוך שימוש בכרטיס סים שנתפס בבגדיו ביום מעצרו עם בחורה המקורבת לשלושה אסירים או אסירים לשעבר, ועם אביהם של 4 אסירים; אסירים משני מתקני כליאה שהתקשרו אליו כמה פעמים, מבלי שדיווח על הקשר עמם. הכל כאמור בניגוד לפקנ"צ 02.11.00 אליה הופנה המשיב.
על פי מספרי הקווים ופלט השיחות, לא מדובר בשיחה בודדה אחת או שתיים שקיים המשיב. לעתים "הכמות עושה איכות". אני מקבל אפוא שמדובר ב"התנהגות רעה חמורה" במובן סע' 9 לחוק.
השאלה השלישית – מידת ההוכחה המוטלת על המשיב להמחיש אותה התנהגות שטען שהיא התנהגות רעה חמורה:
-
הראיות העומדות לנגד עיני קצין התגמולים לראשונה עת ניתנת החלטתו, הן לא אחת מנהליות באופיין, בפרט כאשר ההתנהגות המיוחסת לא הניבה הכרעת דין מרשיעה (בין כי לא הוגש כתב אישום, בין כי טרם ניתנה הכרעת דין). יחד עם זאת נראה לי שבשים לב שבחוק סוציאלי עסקינן, ונטל ההוכחה להמחיש תחולת סעיף 9 לחוק רובץ על המערער, עליו לעמוד במידת הוכחה הנהוגה במשפט האזרחי (ויכול שאם מדובר בטענה המקרינה אשם פלילי, גם להציב ראיות בעלות עוצמה ומשקל, כנהוג בהתדיינות אזרחית בה מועלות טענות כאלה על ידי הנושא בנטל הוכחתן. במקרה שלנו, מעת שלא הומחש שמדובר על החלופה שעניינה בקשר להחדרת סמים לכלא, אלא מה שכיניתי "חלופה 2", מדובר על מידת ההוכחה האזרחית הרגילה).
היינו: היה ומוגש ערעור על החלטת דחייה שנתן קצין התגמולים שיסודה בסע' 9 לחוק, על קצין התגמולים נטל השכנוע להמחיש עובדתית אותה התנהגות, ושעולה היא משפטית כדי "התנהגות רעה חמורה", במידת הוכחה של מאזן ההסתברויות. במקרה החריג יחסית בו ייוותרו כפות המאזניים מעויינות, יפעל הספק לטובת מבקש התגמולים. הן כי הנטל מוטל על קצין התגמולים, והן כי עסקינן בחוק סוציאלי.
-
קביעה זו עולה בקנה אחד עם עמדת כב' השופטת ארבל בפסק הדין בעניין רוקח: גם בהינתן המבחנים שגזרה בהשאלה ממבחני הדין הפלילי ביחס לסיווג שונה של עבירות לפי היסוד הנפשי שבהן, ציינה היא כי "לצורך הוכחת סעיף 9 לחוק הנכים תידרש רמת הוכחה הנדרשת במשפט אזרחי בלבד" (סע' 27 סיפא לפסק דינה). לא נראה כי יש להקל עם קצין התגמולים מעבר לכך, בשים לב שמדובר על שלילת זכויות בחוק סוציאלי.
עניין זה איננו נוגע להליכי פיטורין, שם לא נדרש לעמוד במידת הוכחה הנהוגה בהליכים אזרחיים. גם הוועדה קמא לא חלקה על כך שלא הומחש כל דופי בהליך הפיטורין. מכל מקום אינני סבור כי העובדה שהמשיב לא תקף משפטית בהליך נפרד את פיטוריו, מעלה או מורידה. זאת דווקא בשים לב לכך שיש להבדיל בין השאלה כלום ניתן היה לפטר את המשיב על בסיס הראיות המנהליות שעמדו בפני נציב שירות בתי הסוהר, לבין השאלה כלום הומחשה במצטבר גם התנהגות רעה חמורה כמאזן ההסתברויות. אותן שאלות היו מציבות עצמן לפנינו גם לו תקף המשיב את פיטוריו בערכאות ונדחה.
-
אבהיר כי דבריי הנוגעים לנטל השכנוע ומידת ההוכחה הרובצת על קצין התגמולים, לא נועדו לסרבל ההתדיינות. יש להבדיל בין מידת השכנוע בו חב קצין התגמולים, והשאלה אם עמד בה נבחנת בסופה של דרך, לבין הגמישות הראייתית הקנויה לוועדה קמא בבירור הטענות: אותה גמישות כידוע, עולה ממשית על זו הנהוגה בהתדיינות אזרחית רגילה. עיין: סעיפים 20-21 לחוק בתי דין מנהליים; סע' 28 של חוק הנכים (תגמולים ושיקום), תשי"ט-1959.
-
יישום הדברים לענייננו: בפתיח לשימוע מיום 3.3.2015, רוכזו הנתונים בדבר הקשרים האסורים שנדלו מתיק החקירה והוטחו במשיב (ציינתי הפרטים בסע' 17 לעיל). החשדות התבססו כאמור על ריכוז שיחות נכנסות ויוצאות לפי מספרי קווים. הנטל עבר אפוא אל המשיב לסתור החזקה שקמה שמדובר בהתנהגות רעה חמורה, מעצם הקשרים האסורים שאף לא דווחו. לבד מהכחשה גורפת של השיחות שסבירות אין בה (לאור העובדה שאין מדובר על מספר קו יחיד או שיחה בודדה עם גורם אסור בקשר) – לא הציע המשיב כל הסבר שיוכל לבאר הקשר כקשר מותר או מקרי.
לאחר שנחשף לריכוז הנתונים, בשימוע עצמו מיום 18.3.2025 היינו שבועיים אח"כ, הציע ב"כ המשיב הסברים היפותטיים לפשר אותן שיחות בכרטיס הסים שנתפס בחיפוש: הסברים שברמת "הכול ייתכן" הם אולי אפשריים, אך לא סבירים. במצב דברים זה, ועל בסיס החומר שהוגש לוועדה קמא, ניתן להגיע למסקנה כמאזן ההסתברויות, שאכן מדובר בקשרים אסורים שנעשו במודע, ואף תוך הפרת חובת הדיווח עליהם על ידי המשיב.
-
למעשה אף דעת הרוב בוועדה קמא לא חלקה על כך עובדתית, למצער במה שקשור לקשרים עם אסירים: בהתייחס לטענות ציינה כי אמנם מדובר בטענות חמורות, שעה שהסוהר האמון על אסירים מנהל איתם לכאורה קשרים אסורים באמצעות מכשיר טלפון נסתר (עמ' 4 למעלה לפסק הדין). בהמשך קבעה הוועדה קמא עובדתית כי הראיות מצביעות "רק" על קיום קשרים עם אסירים למטרות שלא הובהרו, וכי בהתנהגות נפל דופי ללא ספק (עמ' 6 של פסק הדין).
-
אף שאני מסכים כאמור שלא הוכחה יצירת קשר למטרה של הברחת סמים, אף לא טובת הנאה אסורה שהתקבלה (ולא הובהר מה מקור אותו סכום זעום של 500 ₪, אף לא הומחש שהתקבל ממי שחשוד להיותו מקורב של אסיר הנכנס לאיסור יצירת הקשר כאמור בפקנ"צ 02.11.00) הרי אף לא ניתן הסבר בעל כוח שכנוע ממשי, שבכוחו לבאר הקשר הטלפוני לא רק עם אסירים, אלא עם גורמי חוץ שצוינו בפתיח לשימוע (וכן נכנסים לגורמים שהקשר עמם אסור, נוסף על האסירים עצמם, אף שלטעמי דיינו גם בקשרים הטלפוניים עם האסירים).
-
המערער הוכיח אפוא "התנהגות רעה חמורה" במידת ההוכחה המוטלת עליו, של מאזן ההסתברויות. היות ולא ניתן לנתק סיבתית בין גורמי הנכות הנפשית לבין אותה התנהגות, דין הערעור להתקבל. מן הטעמים שציינה חברתי, ואף בשים לב לאופן הלקוי בו נוסחה החלטת קצין התגמולים, אף אני הייתי נמנע מהטלת הוצאות.
כב' השופטת עדי חן-ברק:
-
אני מצטרפת לאמור בהכרעות חברי.
-
אני סבורה שדי בקשרים אסורים, שהוכח כי קיים המשיב במקרה דנן עם עבריינים, אסירים ובני משפחותיהם, מבלי שדיווח על כך, במידת הוכחה של מאזן ההסתברויות, על מנת לקבוע כי מדובר בהתנהגות רעה וחמורה, כאשר מדובר בסוהר, ובשים לב למשמעות תפקידו על כל המשתמע מכך.
סיכום:
-
הוחלט כאמור לעיל על קבלת הערעור, עם זאת ללא צו להוצאות.
ניתן היום, ט' ניסן תשפ"ה, 07 אפריל 2025, בהעדר הצדדים.

|
|

|
|

|
ישראלה קראי-גירון, שופטת
[אב"ד]
|
|
עדי חן-ברק, שופטת
|
|
יואב פרידמן,שופט
|