-
כב' השופט (כתוארו אז) הנדל ציין בבע"מ 1118/14 פלונית נ' משרד הרווחה והשירותים החברתיים ואח' (1.4.15) כי: "במעבר מדין הטבע לטבע הדין נדרשת זהירות, פיקוח ומעורבות הדין...".
-
בבע"מ 3518/18 ב"כ היועמ"ש נ' פלוני (3.2.20 – להלן: פס"ד 3518/18), ציין כב' השופט הנדל ביחס לקביעת הורות באמצעות צו הורות פסיקתי מכוח "זיקה לזיקה" כי:
"יש להפעיל פתרון פסיקתי זה בזהירות רבה, תוך היצמדות מרבית לקווים העקרוניים שהתווה המחוקק... הזהירות הנדרשת בהגדרת ההורות על בסיס זיקה לזיקה נובעת גם משיקולים מהותיים – שכן, "ככל שמתרחקים ממודל ההולדה הטבעית" ופונים לפרוצדורות מורכבות יותר, ראוי להגביר את הפיקוח על התהליך, להגן על טובת היילוד העתידי, ולשמש לו קול...".
בהמשך נקבע שם כי:
"יובהר, כי אין להסיק מדברים אלה שצו ההורות הפסיקתי כפוף ליישום דווקני של מכלול התנאים הקבועים בחוקי האימוץ והפונדקאות. אדרבה, יש צדק רב בטענת המשיבים כי אין להחיל על פונדקאות חו"ל הסדר שהמחוקק בחר להגביל לפונדקאות המתקיימת בישראל... יש להבחין בין ההכרעה העקרונית לגבי טיב ההורות שיוצרת זיקה לזיקה – שהיא, כאמור, הורות בת כינון ולא "עובדה" שצריך רק להצהיר על קיומה – לבין הסדרים יישומיים משניים, שאותם יש לבחון על יסוד השיקולים הרלוונטיים, שבמרכזם טובת הילד".
-
במקרה דנן, היות שלמשיבה אין זיקה גנטית לקטינים, צדק ביהמ"ש קמא כשקבע שלא ניתן לקבוע את אימהותה של המשיבה על הקטינים על פי המסלול של "זיקה לזיקה". מסלול זה נועד למקרים שבהם להורה הביולוגי יש בן זוג ובן הזוג מוכר כהורה מכוח זיקתו להורה הביולוגי. לכן, בצדק אימץ ביהמ"ש קמא את עמדת המערערת לפיה המסלול שלפיו ניתן יהיה להכיר באימהותה של המשיבה על הקטינים, הוא מסלול בהתאם לחוק האימוץ.
-
יחד עם זאת, יש צורך לבצע התאמה של המציאות הייחודית הקיימת במקרה דנן, השונה מהמקרה הרגיל שבו עוסק חוק האימוץ. כפי שציין כב' השופט חשין בהלכת חקק, בהתייחסו לחוק האימוץ ובאפשרות שבת זוג תאמץ את ילדיה הביולוגיים של בת זוגה שנולדו כתוצאה מתרומת זרע:
"החוק שעל פירושו עמלים אנו – חוק קצר מילים – כלי קיבול קטן ודל הוא מהכיל את העומס הרגשי ואת הרוחות הסוערות המנשבות בעניינינו. לעת חקיקת החוק שלעניין לא עלה כלל על דעת המחוקק כי יום יבוא ויהא על החברה להתמודד עם בעיות כבעיה הניצבת עתה לפתחנו. והנה בא היום. נמצא לנו אפוא, כי בלא שנתכוון לכך, ממש בלי משים, הטיל עלינו המחוקק משימת פרשנות המקרבת עצמה לחקיקה. ואנו, לא הותרנו לפרוק העלינו חובתנו – לדון, לשקול ולהכריע".
כב' השופט חשין ציין שם בנוגע לדרישת סעיף 3 לחוק האימוץ שהמאמצים יהיו "איש ואשתו יחד" כי:
"הוראה היא שנחקקה על רקע חברתי מסוים, בחברה שהכירה דגם משפחה אחד ויחיד – אם ואב נשואים זה לזה. ... ימינו אנו אינם עוד כימים ההם. מאז נחקק חוק האימוץ נתחוללו בחברה המערבית - ובחברה הישראלית – תמורות כה עמוקות עד שנתקשה להחיל על תופעות בימינו את הוראות חוק האימוץ כפשוטן. נתבונן סביבנו וידענו כי האקלים והרקע החברתי נשתנו במאוד וכי בימינו נפגוש משפחות רבות שאינן רואות עוד עצמן סרות למשמעותו של הדגם - שלעבר וגם משפחות אלו יכולות – על דרך הכלל כמובן – לשרת את אינטרס הילד בדומה לאותו דגם של עבר... נסכים ונצהיר אפוא בפה מלא: אין ספק כי נתהווה פער בין ההסדרים שנקבעו בדברי חוק שנחקקו בעולם של אתמול לבין מנהגות בעולם של היום ואחת מן המטלות המונחות לפתחנו – לפתחו של בית משפט – היא, לעשות את הניתן והראוי – בתחומיה של לשון החוק ובגדרי תכליתו של החוק – לפרישת חופתו של החוק על תופעות חיים שבאו לעולם לאחר חקיקתו, גם אם לעת החקיקה לא יכול היה המחוקק אף לשער קיומן של אותן תופעות".
דברים אלו נאמרו בראשית שנת 2005. כיום, כמעט שבע עשרים שנים לאחר מכן, שעה שכבר הוכר אפיק הורות חדש של צו הורות פסיקתי מכוח זיקה לזיקה, נכונים הם על אחת כמה וכמה.
-
חובה ליישם את הוראות חוק האימוץ אבל לא "כפשוטן". יש לבצע התאמה נדרשת למקרה כגון מקרה דנן, שבו לא קיימים הורים שיש לנתק מהם את הקשר. דוגמה למקרה שבו סברתי שאין להפעיל את דרישת סעיף 28 לחוק האימוץ הקובע שיש צורך שהמאמץ יהיה תושב ישראל, נדונה ברמ"ש 45733-06-19 היועמ"ש נ' ש' ואח' (11.7.19). באותו מקרה, בני זוג ביצעו פונדקאות בחו"ל ולאחר שהאב הוכר כאביו של הקטין, ביקשה אשתו לאמצו ואולם באותה עת הם התגוררו בחו"ל, ולכן היועמ"ש התנגד למתן צו האימוץ מאחר שהאישה לא היתה תושבת ישראל. קבעתי שם שיש להבחין בין אימוץ "קלאסי" לבין מצב שבו מדובר על אימוץ ע"י בן הזוג של ההורה הביולוגי וציינתי כי:
"... הורים רבים ממתינים לאימוץ ילד. המחוקק רצה למנוע מצב שבו יבואו אנשים שאינם תושבי ישראל על מנת לאמץ ילד ישראלי ולאחר מכן, ייטלו אותו לחו"ל. כידוע, ישנם הרבה יותר הורים המבקשים לאמץ ילדים מאשר תינוקות בריאים שניתן לאמצם. לכן, המחוקק מנע ממי שאינו תושב את הזכות "להתחרות" על קבלת ילד לאימוץ. המחוקק רצה למנוע תופעה זו ולכן קבע כי רק תושב ישראלי יוכל לאמץ. טעם זה נכון ויש להקפיד עליו, שעה שמדובר במקרה של אימוץ רגיל. כאשר קיים קטין ויש מספר אנשים פוטנציאלים שיכולים לאמצו, קבע המחוקק כי מי שאינו תושב לא יוכל לאמץ ילד בישראל. מנגנון האימוץ נועד לתושבי ישראל בלבד ורק תושב ישראלי יהיה זכאי לאמץ ילד.
ברם, מקרה דנן, כמו מקרים רבים שבהם נעשה שימוש בחוק האימוץ במקרה של פונדקאות, הוא שונה בתכלית. לאימוצו של הקטין במקרה דנן, אין "מתחרים". לא מדובר במקרה שבו צריך לשקול מי האם שתאמץ אותו. ל' מגדלת אותו והיא המועמדת היחידה לאמצו. דהיינו, לא מדובר במקרה שבו קיימת "תחרות" והורים מועמדים לאמץ "עומדים בתור" וממתינים לאמץ ילד, כמו במקרה רגיל שאליו התייחס מיסודו חוק האימוץ. בעניינינו, חוק האימוץ הוא רק אמצעי משפטי שנועד ליצור זיקה משפטית בין האישה שמגדלת את הקטין מיום היוולדו לבין הקטין....
דוגמא להתגברות עיקרון העל של טובת הילד על הוראה מפורשת בחוק האימוץ, הוא סעיף 5 לחוק האימוץ הקובע כי: "אין מאמץ אלא בן דתו של המאומץ". שהרי, ילד שנולד מאם פונדקאית שאינה יהודייה, אשר לרחמה הושתלה ביצית של תורמת שאינה יהודייה כמו במקרה דנן, אינו יהודי לכל הדעות. בעניינינו, הפונדקאית היא ----- ותורמת הביצית היא מ------. והנה, גם המבקש לא טוען כי אם המשיבים ישובו להיות תושבי ישראל, לא ניתן יהיה לתת צו אימוץ למרות שהמאמץ אינו בן דתו של המאומץ. המבקש אף לא דרש כי תנאי למתן צו האימוץ יהיה ביצוע המרת דת של הקטין, בהתאם לסעיף 13א(ג) לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות תשכ"ב – 1962.
הטעם לכך הוא, שאכן יש להבחין בין מקרה של אימוץ "קלאסי" לבין אימוץ שבא להסדיר מצב עובדתי קיים של הורות, כמו במקרה של פונדקאות בחו"ל. במקרה של אימוץ "קלאסי" שבו קיימים כמה מועמדים לאמץ את הקטין, קבע המחוקק, בין היתר לאור עיקרון טובת הילד, שהמאמץ יהיה רק בן דתו של המאומץ. ברם, במקרה שבו הקטין כבר גדל מיום לידתו עם המועמדת לאמצו ואין מועמדת אחרת להיות האם המאמצת, לא נדרש שהמאמץ יהיה בן דתו של הקטין ואף אם הקטין אינו יהודי, האם שמגדלת אותו יכולה להיות המאמצת. הטעם לכך הוא, שבמקרה כזה טובת הילד מחייבת שהוא יגדל עם מי שתפקדה כאמו מיום לידתו ולכן עקרון העל של טובת הילד, גובר על הוראה מפורשת בסעיף 5 לחוק".
ראו גם: דעת הרוב בעמ"ש 47781-12-19 מדינת ישראל נ' ק' ואח' (4.1.21)
-
כב' השופט חשין ציין בע"א 1165/01 פלונית נ' היועץ המשפטי לממשלה פ"ד נז(1) 69, 78-79 כי:
"ואולם לא כל אותן הוראות המציגות עצמן להיותן נוקשות או נוקשות למחצה תוכן הוא כחזותן על פניהן.... אכן, יש הוראות חוק שנוקשות הן על פניהן ונוקשות הן לכל עומקן. כך היא הוראת סעיף 5 שלחוק, ולפיה "אין מאמץ אלא בן דתו של המאומץ". כלל זה לא חָרְצוּ בו חריגים ונוקשה הוא מלגו ומלבר ... מידת נוקשותו של כלל – אם נוקשה הוא, אם נוקשותו היא למחצה או אם גמיש הוא בעיקרו – נגזרת מן האינטרס שאותו כלל אמור ליתן לו ביטוי. אינטרס שמקורו בעיקרי תשתית של החברה נצפה כי יעטוף אותו כלל נוקשה לחלוטין או כלל קרוב לנוקשות מוחלטת; אינטרס משני בחשיבותו יעטה עליו גלימה נוקשה פחות וכך הלאה. ניתן דעתנו כי יסוד הגמישות שבכלל יכול שיעיד לא אך על עוצמת האינטרס שבגרעינו אלא גם על היעדר יכולת למצוא מכנה משותף לכלל המקרים שהכלל אמור לכנוס בגופו. בחברה כשלנו, חברה שבה כבוד האדם וחירותו הם מרכיב דומיננטי במערך הגנטי של כל כללי המשפט, נצפה כי מניין הכללים הנוקשים מלגו ומלבר יהיה מעט נער יספרם. חוק נועד למקובל, לבינוני, לממוצע, והצורך בגמישות נדרש מאליו ולו כדי שלא לרמוס את המיעוט ואת היוצא דופן... עד שיעלה בידינו לברר את עוצמתם היחסית של האינטרסים המתגוששים ביניהם, שומה עלינו – בראש ובראשונה – לקבוע את תחנת המוצא למסע התהייה והפרשנות, שהרי תחנת המוצא תכַוון אותנו הדרך. לעניין זה נאמר כי עיקר העיקרים יימצא לנו בטובת המאומץ, וכלשון סעיף 1(ב) לחוק: "צו אימוץ וכל החלטה אחרת לפי חוק זה יינתנו אם נוכח בית המשפט שהם לטובת המאומץ"."
-
כיצד ניישם עקרונות אלו למקרה דנן? אני סבור שיש מקום לשמור על עקרון הבסיס הקבוע בחוק האימוץ לפיו קיימים שני שלבים: הראשון הכרזה על הקטין כבר אימוץ ולאחר מכן, מתן צו האימוץ. לא צריך היה לדלג על שלב ההכרזה כבר אימוץ כפי שקבע ביהמ"ש קמא. המשיבה צריכה היתה לפתוח תיק אימוץ ולבקש הכרזה על הקטינים כבני אימוץ ולאחר מכן, לבקש את מתן צו האימוץ. ברם, אופן היישום והנטל הנדרש לביצוע השלב הראשון של הכרזת בר האימוץ הוא גמיש, מתחשב ומותאם למצב ייחודי זה.
-
בהלכת חקק שבה התאפשר לכל אחת מבנות הזוג לאמץ את ילדי בת זוגה ציין כב' השופט ברק (סעיף 38 לפסק דינו) כי: "ברור הוא, כי אין בהוראה זו כדי להשפיע על השאלה האם הקטין הוא בר אימוץ. שאלה זו נקבעת על פי הכללים הרגילים ובהם הסכמת ההורים הביולוגים... או בהתקיים אחד התנאים הקבועים בסעיף 13 לחוק האימוץ...". כב' השופט ברק הותיר שם בצריך עיון את השאלה האם ניתן למזג את שני השלבים ואולם הוא לא קבע שניתן לוותר על שלב הכרזת בר האימוץ, למרות שמדובר בתורם זרע אנונימי. אכן, פסק דין זה ניתן הרבה לפני שנוצר מסלול ההורות של זיקה לזיקה. ברם, שעה שניתן ליישם בקלות את המסגרת הקבועה הקיימת בחוק האימוץ ולהותיר את ליבת החוק: הליך אימוץ המורכב משני שלבים – הכרזת בר אימוץ ומתן צו אימוץ, אין מקום לסטות מקיום ליבת החוק. במקרה דנן, אין צורך לוותר על ביצוע השלב הראשון של הכרזת בר האימוץ והדבר יכול להתבצע בקלות.
-
ההליך של הכרזת בר אימוץ במקרה דנן הוא פשוט ביותר: ביחס לתורם הזרע – מאחר שהוא אנונימי, ניתן להכריז על הקטינים כבני אימוץ כלפיו בהתאם לסעיף 13(א)(1) היות ש"אין אפשרות סבירה לזהות את ההורה".
-
ביחס לאם הפונדקאית – ניתן לראות בהסכמתה לניתוק כל קשר משפטי עם הקטינים והעברתם למשיבה במסגרת הליכי הפונדקאות בחו"ל, משום הסכמה לאימוץ בהתאם לסעיף 8 לחוק האימוץ. לצורך הוכחת ההסכמה, אין צורך בהצגת דרישות נוספות מהמשיבה ודי במסמכים שהיא הגישה כבר הכוללים הסכם עם הפונדקאית, הסכם עם סוכנות הפונדקאות, הסכם עם מרפאת הפריון, צו הורות פסיקתי מבית המשפט בארה"ב, תעודת לידה אמריקאית וחוות דעת של הדין הזר.
-
מסמכים אלו מלמדים על הסכמה מלאה של האם הפונדקאית לבטל כל זיקה משפטית בינה לבין הקטינים והסכמה זו טומנת בחובה, בין היתר, גם הסכמה לכך שהמשיבה תאמץ אותם. אין כל יסוד לדרישת המערערת שהמשיבה תציג חוות דעת משלימה או שתטרח לחפש את הפונדקאית לצורך החתמתה שוב על מסמך הסכמה. חוות הדעת שהמערערת לא פקפקה בנכונותו מספקת לגמרי. בין היתר נקבע בחוות הדעת כי: "האם הפונדקאית חתמה על מסמך המקנה את ההורות למשיבה וכי על פי החוק באורגון פסק הדין להורות שניתן למשיבה סיים את כל הזכויות, ההתחייבויות והעניין המשפטי של תורמת הביצית, תורם הזרע, והאם היולדת הפונדקאית ובעלה... תעודות הלידה שהונפקו... מציינות את פלונית כהורה החוקי היחיד... האם היולדת הפונדקאית... אינה ההורה החוקים... הזכויות ההוריות החוקיות שלהם הסתיימו עם מתן הסכמתם החופשית מרצון".
-
קיימת אם כן הוכחה ברורה לכך שהאם הפונדקאית הסכימה כבר לפני כמה שנים, באופן חופשי ומרצון, לוותר על כל זכויותיה ההוריות ולהעניק אותן למשיבה ומעולם לא ביקשה לחזור בה מהסכמתה זו. לפיכך, אין צורך במקרה דנן לדרוש מסמך הסכמה נוסף ולחייב קבלת ההסכמה בדיוק לפי תקנות אימוץ ילדים (הסכמת הורה) התשע"ב – 2011. זו בדיוק הגמישות וההתאמה הנדרשים, שעה שלמעשה לאור ההליך שהתקיים בחו"ל, נותק כבר הקשר המשפטי בין הפונדקאית לקטינים.
-
אכן, במסלול הורות מכוח זיקה לזיקה, ניתן להסתפק בפסק הדין מחו"ל על מנת להוכיח את ניתוק הקשר בין האישה הפונדקאית לבין הקטין ואין צורך בנקיטת הליך נוסף. יחד עם זאת, במקרה דנן, שעה שאין אף הורה ביולוגי לקטין ואנו נדרשים להפעיל את חוק האימוץ ולא יכולים להפעיל את המסלול של צו הורות פסיקתי, יש צורך בביצוע שני השלבים שנקבעו בחוק האימוץ, המהווים כאמור את עמוד השדרה של הליך האימוץ בדין הישראלי. ברם, במקרה שלפנינו, ניתן לראות בפסק הדין הזר וביתר המסמכים שבהם ויתרה האם הפונדקאית על מלוא זכויותיה כלפי הקטין, הסכמה לאימוץ ללא צורך לערב אותה שוב בהליך.
-
אני סבור גם שככלל, במקרים כמו מקרה דנן, לא יהיה צורך בהגשת תסקיר עו"ס לחוק האימוץ כפי שנדרש לפי סעיף 22 לחוק האימוץ. כפי שהוסבר לעיל לעניין דרישת התושבות, גם הדרישה להגשת תסקיר נחוצה באימוץ הקלאסי שבו צריך לבחון מה מצב ההורים הביולוגים, מה מצב הקטינים והאם ההורים המיועדים לאמץ מתאימים להיות הורים. בדיקה זו ככלל, לא רלוונטית במקרה דנן. לקטינים אין הורים ביולוגיים, הם גדלים כבר כארבע שנים אצל המשיבה ואין צורך לבדוק כיום את התאמתה של המשיבה להיות אמם של הקטינים. היא זו שמגדלת אותם מיום לידתם ולא נשמעה כל טענה ביחס למסוגלותה ההורית. אין מועמדים אחרים לאמץ אותם, אין "תחרות" בין הורים פוטנציאלים שונים ורק המשיבה מיועדת לשמש כאמם. ברור שאם יתברר בעתיד שיש צורך בהתערבות בתא המשפחתי על מנת להגן על הקטינים, הרשויות יפעלו כפי שהן מוסמכות על פי הדין. ברם, כיום, דרישה מסוג זה מיותרת ורק מכבידה על השירות למען הילד שידיו עמוסות עבודה והיא אף עלולה לפגוע ללא הצדקה במשיבה ובקטינים. גם במסלול הורות של זיקה לזיקה נקבע בפסיקה שאין הכרח בהגשת תסקיר (בע"מ 3518/18 ב"כ היועץ המשפטי לממשלה נ' פלוני, פס' 9 לפסק דינו של כב' השופט ד' מינץ (03.02.2020); עמ"ש (מחוזי מרכז) 32265-02-18 ב"כ היועץ המשפטי לממשלה נ' ש. ט, פס' 7 (26.11.2018)).
-
להשלמת התמונה יצוין, שהצורך בהפעלת דרישות חוק האימוץ ונקיטה בהליך של הכרזת בר אימוץ נובע מהפסיקה הקובעת שלא ניתן להכיר בפסק חוץ במקרים כגון מקרה דנן. בע"א 970/93 היועהמ"ש נ' אגם, פ"ד מט (1) 561 (להלן: "הלכת אגם") נקבע שלא ניתן להכיר בפסק חוץ, שלא בדרך הקבועה בחוק לאכיפת פסקי חוץ, התשי"ח – 1958 (להלן: חוק האכיפה). סעיף 11 (א) לחוק האכיפה מאפשר הכרה בפסק חוץ רק אם מתקיימים ארבעה תנאים וביניהם התנאי ש"חל עליו הסכם עם מדינת חוץ". אין מחלוקת כי אין לישראל הסכם עם ארה"ב ולפיכך לא ניתן להכיר באופן ישיר בפסק החוץ.
-
סעיף 11 (ב) לחוק לאכיפה קובע כי: "אגב דיון בעניין הנמצא בסמכותו ולצורך אותו עניין רשאי בית המשפט... להכיר בפסק חוץ, אף אם סעיף קטן (א) אינו חל עליו, אם ראה שמן הדין והצדק לעשות כן". בהלכת אגם שעסקה באפשרות הכרה של צו ירושה שניתן בארה"ב, נקבע שלא ניתן להשתמש בסעיף קטן זה מאחר ש"אין המדובר בהכרת אגב כל עיקר ושאלת אכיפתו של פסק החוץ או ההכרה בו היא לבדה עמדה לדיון".
-
לפיכך, גם בעניינו, לא ניתן לפעול על פי החוק לאכיפה ולבקש הכרה בפסק הדין לאמהות שניתן באורגון לפי סעיף 11 (ב) הנ"ל כפי שביקש ב"כ המשיבה בדיון שהתקיים בפנינו, מאחר שלא מדובר בהכרה אגב דיון בנושא אחר אלא מדובר בנושא גופו העומד להכרעה - שאלת האמהות. פסק דין הצהרתי שאינו מטיל חיוב אישי, אינו בר אכיפה ולפיכך לא ניתן לפעול להכרזתו כאכיף לפי סעיף 3 לחוק האכיפה. כפי שנקבע בהלכת אגם, צו ירושה המכריז על אנשים כיורשים אינו בר אכיפה. פסק דין הצהרתי לאמהות, אף הוא "אינו מטיל כל חיוב אישי ולכן איננו בר אכיפה". בית המשפט ממשיך וקובע בהלכת אגם כי: "במצבים שבהם פסק הדין אינו מטיל חיוב – פעולת ההכרה היא "הפעולה היחידה האפשרית".
-
בע"א 1297/11 לוין נ' זוהר (29.12.13) נדונה השאלה האם ניתן להכיר בפסק חוץ לא מכח חוק האכיפה אלא בדרך פסיקתית. דעת הרוב (כב' השופטים הנדל ושוהם) היתה שלא ניתן לבצע "מסלול עוקף" של החוק ולא ניתן להכיר בפסק חוץ בדרך פסיקתית. בית המשפט ציין, שלמרות שבפסיקה הושמעו הסתייגויות מהלכת אגם, אין מקום לסטות מהלכה זו. כב' השופט הנדל קבע כי:
"אינני סבור שראוי יהיה לבית המשפט לבצע מעין "חקיקה שיפוטית עוקפת" ולפתוח מסלול חדש להכרה בפסק חוץ שלא מכוח החוק. המחוקק הביע דעתו בצורה מפורשת אימתי ניתן לקלוט פסק חוץ. קבלת הטיעון לפיו המחוקק לא אסר על מסלולים נוספים, תוצרת הפסיקה, משמעותה שעל המחוקק לציין בכל חוק תוספת מלאכותית כמו "בתנאים אלו, ורק בתנאים אלו". שיקול זה כמובן איננו נוגע רק לסוגיה הספציפית העומדת בפנינו – הכרה בפסקי חוץ מתחום חדלות פירעון, אלא להכרה בכל סוג של פסקי חוץ."
-
בדנ"א 304/14 זוהר נ' לוין (20.7.14) דחתה כב' המשנה לנשיא השופטת נאור בקשה לדיון נוסף בנושא זה ולפיכך המצב המשפטי כיום הוא, שלא ניתן במקרה דנן להכיר בפסק הדין לאמהות שניתן בארה"ב, לא על פי חוק האכיפה ולא בדרך של "הכרה פסיקתית".
ראו גם: רע"א 9296/16 פרופסור רוזנברג נ' יד ושם (4.12.17).
20.סיכומו של דבר: אציע לחבריי לקבל את הערעור במובן זה שפסק דינו של ביהמ"ש קמא יבוטל והמשיבה תוכל לפתוח תיק אימוץ בביהמ"ש קמא ולעתור להכזה על הקטינים כבני אימוץ לפי סעיף 13(א)(1) לחוק האימוץ ביחס לתורם הזרע ולפי סעיף 8 לחוק האימוץ ביחס לאם הפונדקאית. מסכים אני שיש מידה לא מעטה של מלאכותיות בנקיטת הליך זה. אולם, אין הצדקה לוותר כליל על שלב ההכרזה כבר אימוץ הנדרש בחוק ושמהווה חלק מהותי מליבת החוק, וניתן לבצעו בקלות כמפורט לעיל. יש לשמור על מסגרת הדרישות העקרוניות הקבועות בחוק האימוץ ולהתאימם למצב הייחודי של מקרה דנן, תוך הגמשת הדרישות, התאמתן והתחשבות במצב שבו אין לקטינים הורים שיש לנתק מהם את הקשר.
21.לאור הנסיבות, אין צו להוצאות.

_____________
נפתלי שילה, שופט
השופט שאול שוחט, סגן הנשיא – אב"ד:
אני מסכים.

______________
שאול שוחט, שופט סג"נ – אב"ד
השופטת עינת רביד:
אני מסכימה.

_______________
עינת רביד, שופטת
הוחלט כאמור בפסק דינו של כב' השופט נפתלי שילה.
פסק הדין מותר לפרסום בכפוף להשמטת פרטים מזהים.
ניתן היום, כ"ה חשוון תשפ"ב, 31 אוקטובר 2021, בהעדר הצדדים.

|
|

|
|

|
שאול שוחט, שופט, סגן הנשיא
אב"ד
|
|
עינת רביד, שופטת
|
|
נפתלי שילה, שופט
|