ת"צ
בית המשפט המחוזי מרכז
|
11284-11-09
03/01/2013
|
בפני השופט:
מיכל נד"ב
|
- נגד - |
התובע:
1. נטע כהן 2. אבי ביטון 3. אדי משה ענבר 4. בת חן כהן 5. חגי גרבש 6. אברהם קינד 7. דניאל וכטר 8. יחיאל חיליק צור
|
הנתבע:
1. בזק החברה הישראלית לתקשורת בע"מ 2. חברת החשמל לישראל בעמ 3. חברת פרטנר תקשורת בע"מ 4. מירס תקשורת בע"מ 5. די.בי.אס. שרותי לווין (1998) בע"מ 6. הוט מערכות תקשורת בע"מ 7. הוט טלקום שותפות מוגבלת
|
פסק-דין |
בעניין שבין המבקשים 1 והמבקש 2 לבין המשיבה 1
1. המבקשת 1 (להלן:
"המבקשת")והמבקש 2 (להלן:
"המבקש") הם המבקשים בבקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד המשיבה 1 (להלן:
"בזק") בגין הפרת החובה להעמיד שירות טלפוני חינם למתן מענה לפניות בענייני ליקויים, פגמים בטובין או פגמים בשירותים הניתנים על ידה לציבור לקוחותיה.
2. בדיון שהתקיים ביום 18.4.10 התרתי את תיקונה של הבקשה לאישור תובענה ייצוגית כנגד בזק (להלן: "
בקשת האישור") באופן שיתווסף אליה מר אבי ביטון כמבקש נוסף ביחד עם המבקשת (שניהם יחד יקראו להלן:
"המבקשים 1") (המבקשים 1 והמבקש 2 יקראו להלן: "
המבקשים"). ביום 16.6.10 הוגש כתב התביעה המתוקן כאמור לעיל וביום 28.10.10 הוגשה תגובתה (המתוקנת) של בזק.
3. לפניי בקשת הצדדים לאישור הסדר פשרה בתובענה ייצוגית לפי סעיף 19 בחוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006 (להלן: "
הסדר הפשרה" ו"
החוק" או
"חוק תובענות ייצוגיות", בהתאמה).
4.
תמצית בקשת האישור - על המשיבה 1 (להלן: "
בזק") מוטלת חובה חוקית בהתאם לסעיף 18ב בחוק הגנת הצרכן, תשמ"א-1981 (להלן: "
חוק הגנת הצרכן"), שנכנס לתוקף ביום 1.3.06, לספק ללקוחותיה שירות טלפוני חינם לשם מתן מענה לפניות בענייני
"ליקויים או פגמים בטובין... או בשירותים" הניתנים על ידה לציבור לקוחותיה. וכך קובע סעיף 18ב הנ"ל:
"(א) עוסק המנוי בתוספת השניה -
(1) יספק שירות טלפוני חינם לשם מתן מענה לכל פניה שעניינה ליקויים או פגמים בטובין שמכר או בשירותים שאותם הוא נותן מכוח דין או הסכם (בסעיף זה - שירות טלפוני); השירות הטלפוני יכלול גם מענה אנושי;
(2) יגלה לצרכן, באופן ברור ובולט, את מספר הטלפון שבו ניתן לקבל את השירות הטלפוני וכן את השעות שבהן ניתן השירות הטלפוני, בכל אחד מאלה, אם קיים:
(א) הסכם בין העוסק לבין הצרכן;
(ב) כל חשבונית שהוציא העוסק לצרכן;
(ג)אתר האינטרנט של העוסק.
(ב)...".
בזק נמנית על הגופים שבתוספת השנייה, היא מפרה את הוראות חוק הגנת הצרכן בכך שהיא גובה תשלום בעד ההתקשרות למוקד השירות.
ההתקשרות למוקד השירות והתקלות של בזק (בין למוקד בענייני קו הטלפון ובין למוקד בענייני האינטרנט) מתבצעת באמצעות חיוג למספר 166 (להלן: "
מוקד השירות"), כאשר בפרסומיה מדגישה בזק כי מדובר ב"מספר חינם". אלא שהתקשרות למספר זה מטלפון נייד או מטלפון נייח של חברת תקשורת אחרת, כרוכה בתשלום של שיחה רגילה.
יצוין, כי בהתקשרות למוקד התקלות מושמעת הודעה מוקלטת המודיעה כי ככל שמדובר בתקלה במכשיר הטלפון ממנו מתקשר המנוי, עליו לנתק את השיחה ולהתקשר ממכשיר טלפון אחר.
המבקשים 1, הם בני זוג המתגוררים יחדיו, ומר אבי ביטון הוא בעל קו בזק המחובר לאינטרנט (קו שהוא "קו-קל" שאינו מאפשר להוציא שיחות וקיים לצורך החיבור לאינטרנט). הגב' נטע כהן (המבקשת) היא שביצעה את השיחות למוקד השירות של בזק מהטלפון הנייד שברשותה. המבקשת התקשרה מספר פעמים למוקד השירות על מנת להתלונן על תקלה בשירות האינטרנט. למבקשים 1 כלל אין קו טלפון של בזק ממנו ניתן לטלפן בשיחות יוצאות אלא רק קו לצורך החיבור לאינטרנט. כתוצאה מהתקשרות זו חויבו המבקשים 1 בתשלום בסך 13.75 ש"ח. המבקשים 1 מעריכים כי הם מתקשרים לבזק בממוצע שלוש פעמים בשנה כך שהנזק שלהם החל מיום 1.3.06 ועד למועד הגשת התובענה מסתכם ב- 168 ש"ח.
המבקש 2 הוא בעל טלפון נייח של בזק. הוא התקשר מספר פעמים ממכשיר הטלפון הנייד שברשותו למוקד השירות של בזק על מנת לדווח על תקלה וחויב בתשלום של כ- 5 ש"ח. המבקש 2 מעריך כי הוא מתקשר לבזק בממוצע שלוש פעמים בשנה, שעל כן הנזק שלו החל מיום 1.3.06 ועד למועד הגשת התובענה מסתכם בסך של 45 ש"ח.
הקבוצה היא
"ציבור הלקוחות והצרכנים של בזק, אשר התקשרו למספר 166... ואשר חוייבו בגין כך בתשלום, החל מיום 1.3.2006 (מועד כניסתו לתוקף של חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 18), התשס"ה-2006) ועד למועד בו תפעל בזק בהתאם לדין ותעניק לציבור לקוחותיה את האפשרות להתקשר בחינם למוקד השירות והתקלות".
עילות בקשת האישור - הפרת סעיפים 18ב ו-31 בחוק הגנת הצרכן והפרות רישיונה של בזק בכך שהיא גובה תשלום בעד התקשרות למוקד השירות; הפרת חובה חקוקה כאמור בפקודת הנזיקין [נוסח חדש] בגין הפרת הוראת סעיף 18ב בחוק הגנת הצרכן.