אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> מריה קרסיוב נ' אלון פינטו (בלו נייבי)

מריה קרסיוב נ' אלון פינטו (בלו נייבי)

תאריך פרסום : 07/07/2019 | גרסת הדפסה

סע"ש
בית דין אזורי לעבודה תל אביב - יפו
34156-11-17
23/06/2019
בפני השופט:
דורון יפת

- נגד -
תובעת:
מריה קרסיוב
עו"ד ארז כהן
נתבעת:
אלון פינטו (בלו נייבי)
עו"ד שי רשף
פסק דין
 

 

עניינה של התביעה בזכויות התובעת בעד תקופת העסקתה וסיומה; ובכלל זה בשתי שאלות עיקריות. הראשונה, האם התובעת התפטרה או שמא פוטרה מעבודתה; והשניה, האם רכיב הבונוס הוא חלק מהשכר הקובע לצורך חישוב זכויותיה, אם לאו.

 

התשתית העובדתית

 

1.התובעת עבדה כעובדת יחידה אצל הנתבע, בעל חנות "בלו נייבי" לממכר חליפות ברחוב דיזינגוף בתל אביב, החל מיום 1.5.2014 ועד ליום 27.9.2017. כאן המקום לציין, כי בתחילת העסקתה של התובעת, הנתבע החזיק שתי חנויות לממכר בגדים אשר בכל אחת מהן הועסקה עובדת אחת.

 

2.בתחילת ההעסקה, בין החודשים מאי 2014 – אוקטובר 2014, שכרה השעתי של התובעת עמד על סך של 32 ₪ לשעה. לאחר חודשיים שכרה השעתי עלה ל-35 ₪ לשעה ובהמשך התייצב על 37 ₪ לשעה. זאת בתוספת בונוסים (ס' 6 לתצהיר התובעת)/עמלות (ס' 6 לתצהיר הנתבעת) המושפעים ממכירות החודשיות בחנות.

 

3.בהמשך, החל מחודש נובמבר 2014 ועד לחודש ינואר 2015, העמלות ששולמו לתובעת היו שיעור מן המכירות שבוצעו על ידי החנות כולה: עד 20,000 ₪ מכירות – 2%; מעל 20,000 ₪ - 3%.

 

4.בחודש פברואר 2015 ולקראת המעבר לחנות חדשה (במקום שתי חנויות עד לאותה עת), פנתה התובעת אל הנתבע ודרשה ממנו, כי ישולם לה שכר קבוע, עליו תוכל להסתמך כדי לכלכל את עצמה. הצדדים חלוקים באשר למודל השכר שנקבע בין הצדדים ולכך נידרש בהמשך. עם זאת, אין חולק, כי החל מאותו מועד עמד שכרה של התובעת, ברגיל, על 8,000 ₪ נטו, כאשר השכר ברוטו השתנה מעת לעת. עוד הוסכם, כי הנתבע "יספוג" את תשלום 'חלק העובד' שמוטל בד"כ על כתפי העובד (ס' 14 סיפא לתצהיר הנתבע).

 

5.במהלך חודש אוגוסט 2017 פנתה התובעת אל הנתבע בבקשה להעלאת שכרה. התובע נעתר לבקשתה, וביום 9.9.2017 הועלה שכרה ב- 200 ₪ נטו נוספים, כך ששכרה עמד בחודש אוגוסט על 8,200 ₪ נטו.

 

6.התובעת לא היתה שבעת רצון מההעלאה. לטענת הנתבע (ס' 36 לתצהיר), "היא נדהמה מכך שהעליה בשכר היתה כל כך קטנה לפי ראות עיניה. לאורך הימים שחלפו לאחר מכן התובעת "עשתה לי פרצופים" הייתה קרירה וקורקטית".

 

7.ביום 24.9.2017 (יום ראשון, ג' תשרי, צום גדליה) התקיימה שיחה בין הצדדים, היא הורתה של התביעה שבפנינו.

 

8.לטענת התובעת, בשיחה שנתקיימה כאמור, דיון השכר לא נשא פרי והנתבע סרב לתת לה תשובה חיובית להעלאת שכרה. בסיום השיחה, ביקש הנתבע ממנה את המפתחות, ושלח אותה לשבוע חופשה בביתה בהסכמה משותפת (ס' 17 לתצהיר התובעת), מיום ראשון עד ליום ראשון, בו לצערה נפלה למשכב ושהתה שבוע במחלה.

 

9.לטענת הנתבע, התובעת באה לשיחה סדורה ומגובה במספרים. התובעת דרשה העלאת שכר גדולה, אך הוא הבהיר שאין באפשרותו להעלות עוד ועוד את שכרה, שכן היא יודעת מהן ההכנסות וההוצאות של החנות. במענה לכך השיבה התובעת, כי אם כך היא רוצה להפסיק לעבוד מיד, שכן היא שווה הרבה יותר, נמאס לה והיא לא מוכנה להמשיך ולעבוד בתנאים הללו. באותו מעמד התובעת אמרה לנתבע, כי היא רוצה לקבל את כל הזכויות שלה לפיצויים, והיא מעדיפה שהוא יפטר אותה. עוד מוסיף הנתבע וטוען, כי נוכח סירובו לפטרה, התובעת איימה עליו שהיא כבר תוציא ממנו את כל הפיצויים. משכך, הנתבע הודיע לה באותו מעמד, שאין טעם שתבוא יותר לעבודה והוא ישלם לה את כל זכויותיה לרבות חודש הודעה מוקדמת. שכן לדידו "חששתי מכל מיני דברים שהיא יכולה לעשות כמו נזקים ואפילו חששתי בתור גבר שהיא עלולה להעליל עלי כעת עלילות שווא כדי לקבל את מבוקשה. העדפתי שאם התובעת מתפטרת אז שלא תבוא יותר לחנות. מאותן סיבות בדיוק בקשתי מהתובעת להשאיר בידי את המפתחות של החנות". הנתבע הקפיד לציין, כי לא היתה לו כל מוטיבציה או אינטרס לסיים את העסקתה של התובעת בכלל, וערב חג הסוכות בפרט.

 

9.ביום 27.9.2019 התייצבה התובעת בחנות עם בן לוויה שביקש למדוד חליפות, זאת על מנת ל"דאוג למכירה". לטענת הנתבע, התובעת היתה נראית כאחת שעברה במקום "על הדרך", שכן לא הודיעה מראש על הגעתה. התובע לא אפשר לבן לוויה לחנות בחניה הנמצאת בסמוך לחנות.

 

10.עם הגעתה לחנות אמר הנתבע לתובעת: "מאשה, את התפטרת, מה קורה? את לא תוכלי למכור לו"; והתובעת השיבה לו: "בסדר, בסדר מה אתה רוצה, הבאתי לך לקוח" (סע' 48 לתצהיר הנתבע).

 

11.באותו יום, בשעה 12:55, נוכח חששו של הנתבע כי התובעת מנסה "לטמון לי מלכודת כדי להחזיר את הגלגל לאחור" (סע' 50 לתצהיר הנתבע), שלח התובע לנתבעת הודעת ווטסאפ בזו הלשון: "הי מאשה זה אישור ההתפטרות שלך", אליה צירף מכתב אשר כותרתו "אישור התפטרותך". במכתב זה ציין הנתבע, כי התובעת הודיעה לו כי "לאחר ששקלה את מכלול הדברים החלטת שאינך מעוניינת להמשיך להיות מועסקת על ידי הח"מ ולפיכך מבקשת להתפטר לאלתר...הריני לאשר את התפטרותך...במסגרת סיום העסקתך יערך לך גמר חשבון...".

 

12.עוד באותו יום, בשעה 13:04, השיבה התובעת לנתבע בהודעת ווטסאפ: "אני לא רוצה להפתר"; ומאותו רגע ובמשך כשעה, החלה חלופת ווטסאפים בין הצדדים (נספח ג' לתצהיר התובעת), כשהנתבע מקפיד לציין כי לקח מהתובעת ביום 24.9.2017 את המפתחות, דבר שיש בו כדי להעיד לדידו שהתובעת סיימה את עבודתה אצלו, ואילו התובעת ציינה מנגד, בווטסאפ, כי יש לה הקלטה שלפיה סוכם כי תצא לחופשה.

 

13.ביום 29.9.2017 פנתה התובעת אל הנתבע בהודעת דוא"ל, במסגרתה ציינה, שוב, כי לא התפטרה, וכי הודעת התפטרות של עובד צריכה להיות בכתב, מה שלא התקיים בעניינה. בנוסף הדגישה הנתבעת כי יצאה לחופשה עד ליום 1.10.2017 בהסכמה, כאשר לצערה במהלך כל הימים האלה היא נפלה למשכב ועל כך יש לה אישור מחלה. בתום ההודעה הודיעה התובעת לנתבע, כי היא חוזרת לעבודה כרגיל ביום ראשון 1/10 אלא אם כן יודיע הנתבע אחרת בכתב.

 

14.ביום למחרת השיב הנתבע לתובעת במכתב, במסגרתו עמד על כך כי התובעת התפטרה מתפקידה, וכי יחסי עובד מעביד הסתיימו במועד בו התפטרה, קרי ביום 24.9.2017.

 

15.ביום 1.10.2017 פנתה התובעת לנתבע במכתב נוסף, ממנו עולה כי דחתה את טענת ההתפטרות ועמדה על כך כי היא מבקשת לחזור לאלתר לעבודה.

 

16.באותו יום הגיעה התובעת לחנות הנתבע במטרה להמשיך לעבוד, אך הנתבע סירב לאפשר לה להמשיך בעבודה והוציא את חפציה האישיים בשקית (ספרים, נעליים, טאבלט) אל מחוץ לדלת החנות. לטענת הנתבע, "היות וחששתי ממניפולציה שהיא עלולה לעשות לי בהקשר של הטרדה מינית חלילה או תקיפה, אני סירבתי לכך שהיא תהיה במחיצתי ולכן הוצאתי לה את הדברים אל מחוץ לחנות. נכון, בחנות יש מצלמות שמתעדות את מה שקורה בחנות אבל החנות לא מקליטה סאונד והיא יכולה היתה לטעון לכל מיני דברים שאני אמרתי לה (ולא אמרתי). לא הייתה לי כוונה להשפיל את התובעת אלא להגן על עצמי. ביקשתי אפילו ממי שעובד בחנות הסמוכה להיות נוכח בסיטואציה כדי שיהיה עד למהלך האירועים" (סע' 53 לתצהיר הנתבע).

 

17.באותו יום פנה הנתבע לתובעת במכתב נוסף, בו חזר על עמדתו שלפיה התובעת הודיעה לו ביום 24.9.2017 כי היא מתפטרת לאלתר.

 

18.ביום 3.10.2017 פנתה התובעת באמצעות בא כוחה אל הנתבע במכתב, במסגרתו שבה והבהירה כי מעולם לא התפטרה, כי היא עדיין מבקשת לשוב לעבודה וכי בעצם סירובו של הנתבע הוא למעשה מפטר אותה מעבודתה.

 

19.ביום 6.10.2017 השיב הנתבע למכתב בא כוחה של הנתבעת, במסגרתו חזר על נסיבות התפטרותה של התובעת, וכי הוא עומד על התפטרותה.

 

ניהול ההליך

 

האם התובעת התפטרה או שמא פוטרה?

 

20.לטענת התובעת, את המילים המדויקות שנאמרו בשיחה שנתקיימה ביום 24.9.2017 כנראה יודעים רק הצדדים עצמם, אך הנתבע הוא זה שהביא את היחסים לכדי גמר וכי התובעת פוטרה מעבודתה. לדידה של התובעת, חלופת המסרונים מזקקת את טענתה שלפיה לא התפטרה מעבודתה. התובעת מוסיפה ומציינת, כי מדובר בפיטורים חד משמעיים, אשר נעשו באופן חד צדדי וללא שיחת שימוע. אף אם סבר הנתבע (לתומו) כי מדובר בהתפטרות, הרי כי מרגע שהובהר לו כי לא כך הדבר וכי התובעת עומדת על המשך עבודתה, הוא היה מחויב להמשיך להעסיקה אחרת יישא בהשלכות ולא יהיה לו אלא להלין על עצמו. הדברים נכונים במיוחד, עת הנתבע לא שינה את מצבו והיה זקוק למוכרת בחנות. משכך, על הנתבע לשלם לתובעת את מלוא הפיצויים המגיעים לה, וכן לפסוק לטובתה, בנסיבות העניין, פיצויי הלנת פיצויי פיטורים. בהקשר זה טוענת התובעת, כי לנוכח העובדה שהתובעת פוטרה ללא שימוע ומסיבות שרירותיות, הרי שעל הנתבעת לפצות אותה בגין הנזק הממוני ולא הממוני ובגין עוגמת נפש בגובה של 4 משכורות.

 

21.לטענת הנתבע, לא עלה בידי התובעת להוכיח את העובדות בבסיס טענתה, שלפיה פוטרה ביום 24.9.2017 מעבודתה. אכן, לאחר יום 27.9.2017 אין כל ספק שהתובעת הביעה את רצונה לשוב לעבודה. חרף העומס הכבד שנפל על כתפיו עם עזיבת התובעת, הוא לא הסכים להשיבה לעבודה בעטיה של התנהלותה הנכלולית של התובעת אשר ניסתה לטמון לו פח, זאת בהמשך לאמירתה מיום 24.9.2017 כי תוציא ממנו את כל הזכויות שלה למרות שהיא עוזבת. הנתבע הקפיד לציין, כי התובעת נמנעה במכוון לחקור את הנתבע על אירועי יום 24.9.2017, שכן התמקדה באירועים לאחר יום 27.9.2017. הנתבע מוסיף וטוען, כי לא היתה לו כל מוטיבציה ביום 24.9.2017 להביא לניתוקם של יחסי העבודה. חוזה ההעסקה החדש שהציעה התובעת לא היה מקובל עליו, והדבר הוביל לדרך ללא מוצא ודה פקטו להתפטרותה. כל מה שקרה לאחר מכן נועד להחזיר את הגלגל לאחור על ידי מניפולציה שלא צלחה.

 

22.לאחר ששקלנו את טענות הצדדים, המסכת הראייתית והתרשמותנו מהעדויות שנשמעו בפנינו, הגענו לכלל מסקנה, שלפיה, התובעת התפטרה ביום 24.9.2017, ב"עידנא דריתחא", מעבודתה; אך בסמוך לכך, כבר ביום 27.9.2019, ביקשה לחזור לעבודה. ואולם, הנתבע, משיקוליו, עליהם נעמוד בהמשך, מיאן לקבלה בחזרה לעבודה. נבאר את טעמינו לכך.

 

טרם נפרט את נימוקינו, נציין, כי השאלה אם הפיטורים או ההתפטרות נעשו ב"עידנא דריתחא", קרי בסערת רגשות טבעית, יש לבחון על פי השאלה, אם המצהיר על כוונותיו חזר בו מדבריו תוך זמן קצר. ראה: ע"ע (ארצי) 184/03 עין בר מפעלי אפיה נ' יוסף (מיום 8.6.2006). שכן, התפטרות חייבת להיות ברורה, חד משמעית ומפורשת, ויכולה להינתן בין בכתב, בין בעל פה ובין בהתנהגות. במקביל הודגש, כי לא די באמירה או מעשה שנעשו ב"עידנא דריתחא" כאשר בסמוך לאחר מכן הבהיר הצד הפועל כי לא התכוון לכך. ראה: ע"ע (ארצי) 41354-02-16 חנה מלכה – טרייל סוכנויות בע"מ (מיום 9.1.2019). ולענייננו.

 

  1. על התפטרותה של התובעת ביום 24.9.2017

     

    23.ראשית, אין מחלוקת בין הצדדים, כי התובעת היתה עובדת טובה וכי הנתבע היה מרוצה ממנה. עוד הוברר כי היחסים בין השניים היו יחסים טובים. תנא מסייע לכך ניתן למצוא בעובדה, כי הנתבע היה ערב להסכם שכירות של התובעת ואף הוסיף לשכרה 600 ₪ נטו עבור רכישת סוללה לאופניים חשמליים שבאמצעותם התניידה (ע' 13 ש' 11-13, ש' 28-29; ס' 43 לתצהיר הנתבע). כך שמנקודת מבטו של הנתבע, לא היה כל רצון לבצע שינוי (ס' 32 ג' לתצהיר הנתבע), בפרט שמדובר בתקופת מכירות לפני חג הסוכות, ולמעשה מיד לאחר ראש השנה (ולא לאחר יום כיפורים כטענת הנתבע (ס' 37 לתצהיר הנתבע). ואכן, התובעת לא נתנה כל נימוק מדוע לדידה הנתבע ביקש לפטרה (ע' 9 ש' 10-14, ש' 21-25).

     

    24.שנית, אמנם התובעת עמדה על טענתה שלפיה היא לא ביקשה להתפטר (ע' 9, ש' 15-20), אך הוברר מחקירתה הנגדית, כי השיחה ביום 24.9.2017 עלתה לטונים גבוהים ולמעשה היה ריב בין השניים בעניין זה (ע' 8, ש' 9-10, ש' 21-18, ש' 29; ע' 9 ש' 26-29). בהקשר זה, איננו מקבלים את טענת הנתבע (ס' 1ה' לסיכומיו), שלפיה מדובר בגרסה מתפתחת של התובעת, בפרט שהתובעת נשאלה בחקירתה הנגדית, אמנם בהמשך לדבריה, "היה לך ריב עם הנתבע באת למקום העבודה חולה...?".

     

    25.שלישית, לא מן הנמנע, כי התובעת ניסתה לתמרן את הנתבע לסיטואציה שיסכים, בלית ברירה להעלאה, שכן העריכה שבתקופה זו, כשבוע לפני חג הסוכות, הוא מצוי בין הפטיש לסדן. ואולם בשעה שהנתבע סירב להעלאה, התובעת, "בעידנא דריתחא" (ע' 9, ש' 30-32; ס' 44-46 לסיכומי התובעת), הודיעה, מחד גיסא, שאינה מוכנה עוד להמשיך בתנאי שכרה, ומאידך גיסא, איימה לנוכח סירובו של הנתבע לפטרה, כי תוציא ממנו את כל הפיצויים (ע' 13, ש' 27). בזיקה לכך יוער, כי אמנם הנתבע ציין במכתבו מיום 27.9.2017, אליו נדרש בהמשך, כי התובעת שקלה כבר ביום 24.9.2017 את "מכלול הדברים" טרם התפטרותה, אך בשים לב להלך השיחה באותו יום מקונן בנו ספק רב, אם אכן נשקלו על ידה כלל השיקולים. בד בבד, עקב שיקוליו וחששותיו של הנתבע (עליהם נעמוד בהמשך), הוא ביקש מהתובעת להשאיר בידיו את המפתחות של החנות (סע' 14 לתצהיר התובעת וסע' 42 לתצהיר הנתבעת).

     

    26.רביעית, אנו מתקשים לקבל את טענתה של התובעת, שלפיה, הנתבע ביקש ממנה לצאת לחופשה של שבוע בביתה, מכל אחד ואחד מהטעמים הבאים:

     

    • הנתבע היה זקוק לתובעת באותה עת, כעובדת משמעותית בעסק (ע' 7, ש' 27-29), ערב חג הסוכות בשל פעילות אינטנסיבית (ס' 32 לתצהיר הנתבע; ע' 13 ש' 11-13).

    • התובעת נתבקשה להשאיר את מפתחות החנות בידיו של הנתבע, דבר אשר יש בו להעיד, בפרט שמדובר בעובדת יחידה בחנות, כי היחסים לכאורה נסתיימו.

    • התובעת ביקשה להתקרב לנתבע באמצעות הלקוח שהביאה לחנות (בעת חופשה – מחלתה), שלושה ימים לאחר הריב בין השניים (ע' 8 ש' 25-26, ש' 30-31) – אירוע אשר נפקד בכתב התביעה (ס' 1ד לסיכומי הנתבע).

    • הנתבע לא נחקר על האמור בתצהירו בעניין זה, שלפיו ויתר על עבודתה בתקופת ההודעה המוקדמת (ס' 22 לסיכומי הנתבע); כמו גם על טענתו שלפיה אמר לתובעת בנוכחות בן הלוויה, כי היא לא יכולה לטפל בו כיוון שהתפטרה והתובעת לא הגיבה לכך (ס' 7 לסיכומי הנתבע, ס' 48 לתצהיר התובע).

       

      27.יוער, כי חרף העובדה שכל אחד מהצדדים ביקש לייחס חשיבות לאי זימונם של בן הלוויה, כמו גם של העובד בחנות הסמוכה שהיה עד להנחת חפציה של התובעת מחוץ לחנות, אנו לא מצאנו ליתן לכך כל משקל, שכן אין מחלוקת על התקיימותם של שני האירועים.

       

      28.לסיכום נקודה זו, אנו קובעים כי התובעת התפטרה ביום 24.9.2017 מעבודתה בחנות, אך התפטרותה היתה בעידנא דריתחא; ובשל האמור אף לא נטלה את חפציה האישיים מהחנות – חפצים אשר הוצאו מחוץ לחנות אך ביום 1.10.2017 בהגיעה לחנות.

       

  2. הנתבע מיאן לקבל את התובעת בחזרה לעבודה

     

    29.אין כל ספק, כי החל מיום 27.9.2017 (ו' בתשרי, שבוע לפני חג הסוכות), התובעת הביעה את רצונה לשוב לעבודה (ס' 4 ו-19 לסיכומי הנתבע).

     

    30.אלא מאי. לדידו של הנתבע, הוא סירב להחזיר את הגלגל לאחור, שכן התנהלותה הנכלולית של התובעת הצביעה על כך שהיא מנסה לטמון לו פח. זאת בהמשך לאמירתה ביום 24.9.2017, שלפיה תוציא ממנו את כל הזכויות שלה למרות שהיא עוזבת. שכן, התובעת ניסתה לייצר כל מיני "תרגילים" כדוגמת ביקורה המפתיע בחנות ביום 27.9.2017 (ע' 13 ש' 14-22), וכן אישורי "מחלה" בדיעבד מיום 29.7.2019. עוד הקפיד הנתבע לציין, כי התובעת שיקרה במסרון ששלחה לו ביום 27.9.2017, עת כתבה לו שהקליטה אותו על מנת שיפסיק לשקר שהיא כביכול התפטרה (סע' 16 לתצהיר התובעת; ס' 1ג לסיכומי הנתבע). ואולם וזה העיקר, הנתבע סירב לקבלה בחזרה לעבודה, למרות העומס הכבד שנפל על כתפיו עם עזיבת התובעת, מאחר שזה "נגמר מבחינתו", וכן מאחר שלא רצה שהתובעת תטפול עליו אשמה של הטרדה מינית או תקיפה (ס' 53 לתצהיר הנתבע; ע' 13 ש' 24-32; ע' 14 ש' 17-24). ובלשונו של הנתבע: "יש מה שנקרא אני מכיר עמית או טורף. יש לי עמית ואחר הוא טורף ואני לא יודע מה יהיה. אני לא רוצה להסתכן. אני נתתי את הלב שלי ועשו לי נא בעין והתובעת יודעת טוב מאוד. לא רציתי להסתכן ולא רציתי להכניס אותה לחנות."

     

    31.אנו מתקשים לראות בהילוכה של התובעת, בעצם הגעתה עם בן הלוויה לחנות, כהתנהלות נכלולית, ברי בכל הנוגע ליום 27.9.2019, אך ורק לדידו נוכח העובדה כי התובעת לא התקשרה אליו טרם הגעתה (ע' 13, ש' 30).

     

    32.אכן, אישור מחלה מיום 29.9.2017 (ס' 13-17 לסיכומי הנתבע) אשר ניתן לתובעת חמישה ימים לאחר הריב, בדיעבד, עת התובעת הגיעה לחנות ביום 27.9.2017 ולא אמרה דבר על מחלתה, מעלה תמיהה ופוגם באמינותה של התובעת. עם זאת, יש לזכור, כי מחול המסרונים החל כבר ביום 27.9.2017 עת אישור המחלה לא היה על הפרק כלל ועיקר.

     

    33.ואולם וזה העיקר, לשאלת בית הדין מדוע לא השיב את התובעת לעבודה השיב הנתבע, כי "אם היא היתה באה אלי יום או יומיים אחרי 24 לחודש והיתה יושבת ואומרת לי "טעיתי", "עזבתי סתם", ירדתי איתה ל- 5 ימים בשבוע, אני עובד יותר מ-5 ימים. הסצנה הזאת ידעתי שיש בה בעיה ונועדה להכשיל אותי...זה נגמר מבחינתי. הלכתי הכל לקראתה והבנתי שרוצים להכשיל אותי..." (ע' 13, ש' 30-32; ע' 14 ש' 19).

     

    34.עולה אפוא מדבריו של הנתבע, כי אין לו יותר אמון בתובעת, שכן הלך לקראתה כברת דרך בעבר ואינו יכול להעלות עוד ועוד את שכרה (ס' 38 לתצהירו) ונתן את הלב כלשונו, הן בענייני עבודה והן מעבר לכך (השתתפות באופניים וערבות לשכר דירה, ע' 13 ש' 28). ברם, אם היתה באה יום קודם לכן ובאה ומתחרטת על התנהלותה, הוא היה משיב אותה לעבודה. לא ברור לנו כיצד בנסיבות העניין, בקשת התובעת להעלאת שכרה מביאה כשלעצמה לאובדן אמון על ידי המעסיק (וכמובן המעסיק אינו מחויב, ככל שאין מקור נורמטיבי המחייבו לעשות כן, להעלות שכר מסיבותיו הוא). אמנם התובעת גם איימה עליו לטענתו שתוציא ממנו את כל זכויותיה, לרבות הפיצויים, אך אנו קושרים את זה לריב בין השניים ולהלך רוחה של התובעת באותה עת.

     

    35.כך או כך, אנו סבורים, כי לנוכח האמור בחקירתו הנגדית שלפיה היה מוכן לקבלה אם היתה מגיעה יום קודם לכן (26.9.2017), כמו גם האמור בתצהירו כי "את שמה אותי במקום לא נעים שאני לא מסוגל להסכים להעלאה כזו" (ס' 38 סיפא לתצהירו), הרי שהסיבה האמיתית אשר בעטיה מיאן הנתבע להשיבה לעבודה, נגלתה בתצהירו, כמו גם בחקירתו הנגדית: חששו כי תטפול עליו אשמה או עלילה של הטרדה מינית או תקיפה.

     

    36.דא עקא, כי אנו מתקשים לקבל את עמדתו בעניין, אשר יש בה, מיניה וביה, כדי להפלות את התובעת בקבלתה לעבודה בחזרה, והלכה למעשה, לפיטוריה מחמת מינה. שכן, בעצם האמירה יש משום החלטה המבוססת על נימוק שאינו ענייני, המבוססת על דעה קדומה, שלפיה בהיותה אשה היא תטפול עליו אשמה, כאשר לא הובא כל רקע מצדו לדבריו, שמא אירע בעבר מקרה דומה, לא כל שכן, עת "בחנות יש מצלמות אשר מתעדות את מה שקורה בחנות" (ס' 53 לתצהיר הנתבע). כלומר הנתבע ביקש "להקדים תרופה מכה", ולנוכח האמור, בהמשך תצהירו "אבל החנות לא מקליטה סאונד והיא היתה יכולה היתה לטעון לכל מיני דברים שאמרתי לה", הוא מבקש "שלייקס על חגורה".

    37.כלומר באי החזרתה לעבודה, מקופל שיקול סובייקטיבי המבקש לאיין את התכליות האובייקטיביות הכלולות בחובו של חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, התשמ"ח – 1988, שיקול הפוגע בכבודה של התובעת, כמשמעותו בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

     

    38.לשון אחרת, הנתבע, המעסיק, מצביע על שיקול ענייני, אובייקטיבי לכאורה, הנותן תוקף להחלטתו שלא להחזירה לעבודה בדבר הקשיים להעלאת שכרה של התובעת וכן חוסר אמון בתובעת, על אף השיקול הפסול (הגלוי) בדבר חשש לטפילת אשמה.

     

    39.השתכנענו כי שיקול פסול השתרבב להליך קבלת החלטתו של המעסיק שלא להחזירה לעבודה (ראה: שרון רבין מרגליות, "המקרה החמקמק של אפליה בעבודה- כיצד מוכיחים את קיומה, הפרקליט מד, חוברת 2 וההפניות לפסקי הדין בעניין פלוטקין, פלונסקר, יונאי ומפעלי תחנות), כך, שהלכה למעשה החלטתו של המעסיק הוכתמה.

     

    40.אמנם התובעת לא העלתה בתביעתה טענת אפליה ולפיכך גם לא נעניק לה סעד הנובע מהחוקים הנזכרים לעיל, אך לנוכח העובדה כי הגענו למסקנה, שלפיה התובעת התפטרה בעידנא דריתחא מחד, והשיקול של המעסיק שלא להשיבה לעבודה הוא שיקול פסול, מאידך, על הנתבע לשלם לתובעת פיצויי פיטורים. לגבי שיעור הפיצויים נדרש בהמשך, בתום הפרק שעניינו שכרה הקובע של התובעת.

     

    41.חרף האמור לעיל, לא מצאנו פגם בנסיבות העניין באי עריכת שימוע לתובעת. אמנם מצאנו כי התובעת התפטרה והיא זכאית לפיצויי פיטורים, אך זאת מאחר שהנתבע מיאן לקבלה בחזרה לעבודה חרף התפטרותה. בנסיבות העניין, הנתבע כלל לא נדרש לערוך לתובעת שימוע, בפרט שהרקע להתפטרות מקורה במחלוקת כספית, אשר הביאה לדידו של הנתבע למבוי סתום בין השניים. לפיכך, הטלת סנקציה על הנתבע בגין אי עריכת שימוע לא תהא צודקת בנסיבות העניין. הדברים לובשים משנה תוקף בכל הנוגע לפיצויי הלנה, שכן נתגלעה מחלוקת כנה בין הצדדים, האם המעסיק מחויב בנסיבות העניין להחזירה לעבודה, בפרט על רקע חוסר האמון בה לדבריו.

     

    42.בהקשר זה נציין, כי לא התרשמנו שלתובעת נגרמה עוגמת נפש, ובכל אופן לא מצאנו לחייב את הנתבע בגין תביעתה של התובעת ברכיב זה.

     

     

     

    השכר הקובע של התובעת במהלך תקופת העסקתה

     

    43.לטענת התובעת, השכר הבסיסי עמד על 8,000 ₪ נטו לחודש (לא כולל בונוס בגין עמידה ביעדי מכירות), כאשר הסתבר בדיעבד שהנתבע פיצל סכום זה, שלא כדין, ובאופן פיקטיבי בתלושי השכר לשכר יסוד בתוספת בונוס, על אף שהיה מדובר בשכר קבוע אשר לא היה מותנה בדבר, כפי שמעידים תלושי השכר. הבונוס האמיתי בגין עמידה ביעדי מכירות שולם על ידי הנתבע בשורה נפרדת בתלושי השכר (ראו סע' 27-29 לתצהיר התובעת וכן הטבלה המופיעה שם). לפיכך, שכרה החודשי של התובעת עומד על סך 8,000 ₪ נטו ולמעשה 9,549 ₪ ברוטו. בנוסף לתשלום החודשי הקבוע על סך 8,000 ₪ נטו כאמור, הוסכם בין הצדדים על תשלום בונוס אמיתי בגין מכירות. כך שעל הגעה למחזור מכירות חודשי של החנות בסך 130,000 ₪, התובעת היתה זכאית לבונוס בשיעור 1% ועוד 0.5% על כל 10,000 ₪ נוספים (הבונוס נרשם בתלוש השכר כשורה נפרדת בתלוש השכר, כדוגמת חודשים אפריל, מאי ואוגוסט 2016).

     

    44.לטענת הנתבע, עד לחודש ינואר 2015 (כולל), שכרה של התובעת הורכב משכר בסיס ועמלות; אך החל מחודש פברואר ואילך, כל מה שעניין את התובעת הוא תשלום קבוע עליו תוכל להסתמך כדי לכלכל את עצמה (ס' 11 לתצהיר הנתבע), ולא עניין אותה תשלום נסיעות או תנאים סוציאליים. לפיכך, מודל השכר היה כזה: אם החנות תגיע למחזור מכירות חודשי מינימלי של 70,000 ₪ אז התובעת תקבל שכר חודשי בסך 8,000 ₪ נטו (גם אם תחשיב שעות העבודה הרגילות, בתוספת השעות הנוספות בתוספת חגים/מחלה/חופשה/נסיעות לא יגיע לשכר של 8,000 ₪ נטו). במצב כזה הנתבע גם היה נושא בתשלום 'חלק העובד' לקרן הפנסיה של התובעת והכל כדי שהתובעת תקבל לידיה 8,000 ₪ נטו. הנתבע הדגיש כי העריך, לנוכח מעבר לחנות אחת ונוכחותו בחנות ליד העובדים, כי החנות תגיע למכירות של 70,000 ₪. עוד טוען הנתבע, כי ההסכמה המשתמעת בינו לבין התובעת היתה שעל החלק העודף במשכורת ביחס לעבר, לא ישולמו לתובעת תנאים סוציאליים, שכן הכל היה גלוי ושקוף. התובעת ידעה מה מחזור המכירות של החנות, לתובעת היתה גישה לאימייל של החנות והיתה עושה בו שימוש ולשם היו מגיעים תלושי שכרה. התובעת פשוט לא התעניינה בתלושי השכר, אך ראתה אותם ביחד עם הנתבע כל פעם שיצא לצדדים לדון בשכרה, ולמצער הם דנו בעניין פעמיים. לעתים התובעת היתה נשארת בחנות כדי לבצע עבודה בשעות נוספות, דבר אשר הביא להגדלת השכר שהיא היתה זכאית לו ואז היתה נוצרת סיטואציה שהשלמת הבונוס שנדרשה היתה קטנה יותר. אמנם התובעת לא היתה מרוויחה ישירות מן השעות הנוספות שהיא ביצעה (שכן הסכום הזה היה "נבלע" בבונוס החודשי), אך לתובעת היה אינטרס לבצע שעות נוספות. זאת מכיוון שהיא ביצעה במהלך השעות הנוספות הללו מכירות שקירבו אותה אל היעד- 70,000 פידיון.

     

    45.עוד מוסיף וטוען הנתבע, כי לא ניתן ליצור מצב שמעסיק מגיע עם עובדת שלו להבנות, אך בסוף הדרך העובדת באה עמו חשבון לגבי כל מיני דברים שמנוגדים להסכמה שלהם. שכן, אם היה נדרש לבצע הפרשות סוציאליות על מלוא ה- 8,000 ₪ (או ליתר דיוק על הסכום ברוטו שהנגזרת שלו היא 8,000 ₪), הוא מלכתחילה לא היה מסכים לבקשת התובעת לשכר גבוה יותר וקבוע.

     

    46.לאחר ששקלנו את טענות הצדדים, המסכת הראייתית, והתרשמנו מהעדויות שבפנינו, הגענו לכלל מסקנה, שלפיה הבונוס הראשון היה פיקטיבי ואילו הבונוס השני היה בונוס של ממש. נבאר את טעמינו לכך.

     

    47.על מנת לקבוע האם תוספת לשכר היא חלק מהשכר הקובע לפיצויי פיטורים, יש לבחון את מהותה של התוספת, האם שולמה עבור עבודתו הרגילה של העובד, או שמא מדובר בתוספת המותנית בתנאי לתשלומה. ככל שהנורמה שנקבעת, ובמקרה הנדון יעד המכירות, היא מלאכותית, במובן זה שהנורמה היא כה נמוכה עד כדי כך שהיא בעצם ביצוע העבודה הרגילה, אזי הפרמיה או הבונוס, למרות כינוייה, לא תיחשב כ"תוספת" לשכר אלא כחלק משכר היסוד. נטל הראייה בעניין זה מוטל על העובד. ראה: ע"ע (ארצי) 76/06 מרדכי גימלשטיין נ' יזמקו בע"מ (מיום 6.5.2008); דב"ע (ארצי) מט/3-141 סלים מפעלי מאיר בע"מ, פד"ע כא, בעמ' 439. ולענייננו.

     

    48.ראשית, עיון בתלושי השכר מגלה, כי רכיב הבונוס הראשון הופיע בכל תלושי השכר של התובעת החל מחודש פברואר 2015. יש בכך כדי להטות את הכף לטובת התובעת ולטענתה, שלפיה יעד המכירות היה מלאכותי ופיקטיבי. הדברים נכונים במיוחד עת הנתבע הודה בחקירתו הנגדית, כי לא יכול להיות חודש שהחנות לא תגיע ל-70,000 ₪, ובלשונו: "ש. תראה לי חודש אחד מ- 2/15 ועד 9/17 במשך שנתיים וחצי מאז חודש לא חזק כזה שהתובעת לא הגיעה ליעד של ה- 70,000 ₪ תראה לי חודש כזה? ת. אין חודש כזה. לא יכול להיות חודש כזה כיוון שאני נמצא בחנות ועם כל הכבוד לכל המוכרים, אף אחד לא מגיע אלי. אני נתתי את הרף של 70,000 ₪. החנות לא יכולה להיות פחות מזה כי אני נמצא בחנות" (ע' 10 ש' 32-33; ע' 11 ש' 1-3).

     

    49.בזיקה לכך, טענה התובעת כי "לא היה פעם שלא היה רווח פחות מ- 100,000 ₪ לחודש (ע' 6 ש' 30-31). אמנם הנתבע ביקש לטעון, כי עד למועד 'עסקת החבילה' היו מחזורי החנות נמוכים מ – 70,000 ₪ (סע' 37 לסיכומיו; נספח א' לתצהירו), אך הוברר בפנינו כי המחזורים היו נמוכים עת הנתבע החזיק שתי חנויות, לפני "שנהייתה חנות אחת בשנת 14'" (ע' 7 ש' 4-10).

     

    50.שנית, התובעת הרימה את נטל ההוכחה המוטל עליה, שכן הוכיחה כי יעד המכירות היה מלאכותי, במובן זה שהנורמה היתה כה נמוכה, שעל מנת לזכות בבונוס המיוחל, היה עליה לעבוד טוב כרגיל; ובלשונו של הנתבע: "ש. מה היא צריכה לעשות כדי לקבל את ה- 8,000 ₪? ת. היא היתה צריכה להיות עובדת טובה כמו שהיתה (ע' 10, ש' 26-27).

     

    51.שלישית, אמנם ההסכמה הנטענת הן לגבי בונוס 1 והן לגבי בונוס 2, לא היתה בכתב, ובלשונו של הנתבע: "לא רשמנו את הדברים. סגרנו דברים בעל פה" (ע' 12 ש' 10, ש' 15, ש' 21). כך שלא ניתן ללמוד בזמן אמת, האם היעד של 70,000 נקבע כבר בחודש פברואר 2015, או שמא זה נקבע בדיעבד לצורך הליך זה. ואולם, התובעת ציינה בחקירתה הנגדית כי "מה שהוא אמר לי והסכמנו זה היה כל הזמן. זה היה 8,000 ₪ נטו ולא פחות מ- 150 שעות עבודה. אם היו חסרים חמש שעות היינו לוקחים את החוסר לחודש אחרי זה." (ע' 4, ש' 20-21). כלומר, רכיב ההסכמה בדבר 8,000 ₪ נטו לא נסתר בחקירתה הנגדית של התובעת, אך לנוכח הסכם בכתב בין הצדדים יש לזקוף לחובתו של הנתבע את העדר התימוכין להסכמה בדבר יעד של 70,000.

     

    52.רביעית, אמנם תלוש שכר מהווה "ראשית ראיה בכתב" לנכונות האמור בו, ובהיעדר ראיה לסתור זאת הנטל מוטל על הטוען כנגדם (ראה: עד"מ 19/07 עמוס 3 בע"מ- סלוצקי), ולכן המילה "בונוס" מחלישה את טענת התובעת. דא עקא, גם בתקופה הראשונה בין חודש מאי 2014 לבין חודש אוקטובר 2014, אשר אף לדידו של הנתבע שולמו לתובעת עמלות מכירה, נרשם בתלוש "בונוס". לנתבע לא היה כל הסבר לכך (ע' 11 ש' 14-18). בזיקה לכך, לא הוברר מה היה האינטרס של התובעת לבצע שעות נוספות, עת ממילא שכרה עמד על 8,000 ₪ נטו, והסברו של הנתבע בתצהירו ובסיכומיו (סע' 21-22; ס' 40 לסיכומים), כי השלמת הבונוס שנדרשה מהתובעת כתוצאה מכך היתה קטנה יותר, מעוררת תמיהה.

     

    53.חמישית, גמר החשבון נעשה בפועל על בסיס של 9,500 ₪ ברוטו; ולנתבע לא היה כל הסבר מדוע רואה חשבון ערך את גמר החשבון על בסיס השכר הכולל בחובו את הבונוס (ע' 13, ש' 8-10).

     

    54.שישית, עצם העובדה כי שכרה של התובעת הועלה בחודש אוגוסט 2017 ל-8,200 ₪ נטו בחודש, ללא כל התניה בפדיון כזה או אחר, מחזק את העובדה כי השכר הקובע של התובעת בתקופה מחודש פברואר 2015 ואילך ,עמד על 8,000 ₪ נטו בחודש, ואין מדובר בבונוס.

     

    55.לא נעלם מעינינו טענות הנתבע, כי התובעת היתה ערה הן לעצם תלושי השכר והן לחלוקה בתלוש השכר וכי שיקרה והסתירה את העובדה שידעה כי שכרה היה מפוצל (סע' 29-31 לסיכומי הנתבע). עוד התרשמנו, כי התובעת היתה בקיאה בענייני החנות ו"אפילו נתתי לו איך אפשר לעלות את המשכורת..."(ע' 6 ש' 15) ו"היה לי גישה לכל הכסף שקיבלנו, היתה לי גישה לכל הדברים, גם לגישה לדברים האישיים של הנתבע...גם למחשב" (ע' 4 ש' 32; ע' 5 ש' 2-3). אך בד בבד התרשמנו, כי התובעת לא יחסה חשיבות לרכיבי השכר אלא "הסתכלתי רק בנטו למטה" (ע' 4 ש' 30). עוד התרשמנו, כי הנתבע הבין היטב את משמעות ההסכמה לשכר של 8,000 ₪ נטו, שכן מנקודת מבטו, הוא העריך כי פדיון של 70,000 יאפשר לו לעמוד בתשלום החודשי המבוקש על ידי התובעת, בפרט שעבר ממתכונת של שתי חנויות יקרות לחנות אחת בלבד (סע' 14ג לכתב ההגנה).

     

    56.עיון בתלושי השכר (נספח א' לתצהיר התובעת) מגלה, כי החל מחודש פברואר 2015, על פני חלק ניכר מהתקופה שכרה נטו של התובעת עמד על 8,000 ₪ או למעלה מכך, אך השכר ברוטו (כולל רכיב הבונוס) השתנה מחודש לחודש, כאשר בחודש אוגוסט 2017 שכרה הועלה ל- 8,200 ₪ נטו ול- 9,380 ₪ ברוטו.

     

    57.מכאן, הצדדים חלוקים בשאלה כיצד יש לחשב את פיצויי הפיטורים של התובעת, על רקע שכרה הקובע של התובעת.

     

    58.לטענת התובעת, שיעור הפיצויים המחושב לפי סעיף 12 לחוק פיצויי פיטורין, התשכ"ג -1963, לפי שכרה הקובע של התובעת ובהתאם לתקופת העסקתה עומד על סך כולל של 32,626 ₪ ( 9,549 ₪ * 41/12 חודשי עבודה). על מנת למנוע כפל תביעה, יש להפחית את רכיב הפיצויים שנתבע בפרק הפנסיה בסך 21,558 ₪ (לפי נספח ג' לתצהיר הנתבע מדובר בשכר מלא בסך 359,306 ₪ כולל בונוס * 6% לפיצויים). על כן, יש לפסוק לתובעת סך של 11,068 ₪. ואולם בסעיף 58.3 לכתב התביעה, בגין רכיב זה נתבקש סעד שלפיו ייפסק לטובת התובעת סך של 9,406 ₪ בלבד.

     

    59.לטענת הנתבע, לאור שינוי מספר שעות העבודה שנדרשו מן התובעת בחודש ספטמבר 2016 (מ- 175 שעות בחודש ל-155 שעות בחודש), יש לערוך תחשיב יחסי של השכר הקובע של התובעת לפיטורים ביחס לכל אחת מן התקופות. גם אם נלך לפי שיטת התובעת, שכרה הקובע לפיצויים משתקף מתלוש השכר של חודש מרץ 2017 שבו שולמו שכר יסוד ובונוס 1 בלבד, ובסך כולל של 9,018 ₪. גם הרכיבים הרלוונטיים בתלוש שכר חודש מאי 2017 מסתכמים לסך של 9,106 ₪ בלבד. הנתבע מוסיף וטוען, כי אמנם בסמוך למועד פיטוריה (אוגוסט 2017), שכרה של התובעת עלה ב-200 ₪ נטו, אך לא ניתן להסתמך על שכרה האחרון.

     

    60.כידוע, עיקרון יסוד בחוק פיצויי פיטורים ותקנות פיצויי פיטורים (חישוב הפיצויים והתפטרות שרואים אותה כפיצויים), תשכ"ד- 1964 הוא שסכום פיצויי הפיטורים מחושב על בסיס שכרו האחרון של העובד, וזאת בעד כל תקופת עבודתו באותו מקום עבודה או אצל אותו מעסיק. ראה: ע"ע (ארצי) 60529-12-17 אליאס קסטיאל – רדיאנסי (ישראל) בע"מ (מיום 23.1.2019).

     

    61.אמנם מבחינה רעיונית אנו מקבלים את טענת התובעת, אך תחשיבה שגוי מבחינה מתודולוגית. בענייננו מצאנו לקבוע, על רקע האמור לעיל, כי השכר האחרון של התובעת, הוא שכר חודש אוגוסט 2017, עומד על 9,380 ₪ ברוטו. בהתאם לשכרה הקובע של התובעת, כמו גם תקופת העסקתה, הרי שעל הנתבע לשלם לתובעת פיצויי הפיטורים בסך של 32,048 ₪. מסכום זה יש להפחית את רכיב הפיצויים שנתבע בפרק הפנסיה בסך 21,558 ₪. לפיכך על הנתבע לשלם לתובעת בגין רכיב זה סך של 10,490 ₪ בלבד. ואולם, מאחר שלא ניתן לתת סעד שלא נתבקש, הנתבע ישלם לתובעת סך של 9,406 ₪ בלבד.

     

    הפרשות לפנסיה

     

    62.לטענת התובעת היא הגיעה לעבודה עם ביטוח פנסיוני קודם בקופת "מגדל מקפת", אך הנתבע ביצע הפרשות לזכות התובעת רק לאחר תשעה חודשי עבודה (ולא באופן רטרואקטיבי) החל מחודש פברואר 2015, וגם זאת באופן מקפח, משכר היסוד בלבד. מוסיפה וטוענת התובעת, כי מדובר בעניין אובייקטיבי, וכאשר מוכח לבית הדין כי היתה לתובעת קופה קיימת, היא זכאית להפרשות מהחודש הראשון לעבודתה.

     

    63.לטענת הנתבע, רק במסגרת תצהירה הציגה התובעת לראשונה אישור על כך שבשעת תחילת עבודתה אצל הנתבע קרן הפנסיה שלה היתה פעילה. יצוין, כי אישור זה אינו מזמן אמת אל מאוחר ארבעה חודשים למועד תחילת עבודתה (ע' 5 ש' 22-28). לפני כן (גם בזמן הגשת התביעה) לא היה בידיה אישור כזה, כי אחרת היתה מצרפת אותו לכתב התביעה ולא מסתפקת רק בתלוש שכר אצל מעסיקה הקודם. הנתבע מוסיף וטוען, כי בעת חקירתה הנגדית, התקשתה התובעת להוכיח כי מסרה אישור בדבר הפרשות פנסיוניות קודמות, העידה גרסה כבושה כי סוכנת הביטוח אמרה לה שיש לה קרן הפנסיה אחרת (ע' 5 ש' 29-31) וכשהתובעת נלחצה בחקירה כתוצאה מחוסר ההיגיון בגרסתה היא פשוט "ברחה" למקום הקל ביותר "אתה מסבך אותי. אני צריכה תרגום של הדברים". (ע' 6 ש' 1). לבסוף טוען הנתבע, כי אין באמור לעיל כדי לשלול מן התובעת זכותה להפרשות למן היום הראשון (אם כי בכפוף לטענת הקיזוז של הנתבע), אלא רק על מנת להמחיש כיצד התובעת עשתה כל שביכולתה כדי להשחיר את פניו של הנתבע, שעה שהמחדל במקרה זה (כמו במקרים אחרים) רובץ לפתחה.

     

    64.אמנם עדותה של התובעת לא היתה קוהרנטית בעניין זה וגרסתו של הנתבע בעניין זה עדיפה בעינינו; ואולם וזה העיקר, מדובר בזכות קוגנטית מכוח צו הרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק, שלפיה עובד שיתקבל לעבודה כשהוא מבוטח בביטוח פנסיוני כלשהו, זכאי לביצוע הפרשות החל מהיום הראשון לעבודתו בשיעורים שנקבעו בצו, בהתאם לפירוט הבא: החל מיום 1.1.2014 הפרשות העובד והמעסיק לרכיב פיצויים ולרכיב תגמולים הן בהתאם לפירוט הבא: 6% (הפרשות מעסיק לתגמולים); 5.5% (הפרשות עובד לתגמולים); 6% (הפרשות מעסיק לפיצויים) ובסך הכל 17.5%; החל מיום 1.7.2016, בהתאמה: 6.25%, 5.75% ו- 6% ובסך הכל 18%; והחל מיום 1.1.2017: 6.5%, 6%, 6% ובסך הכל 18.5%.

     

    65.נוכח המחלוקת המבוררת, אין נפקות לשאלה, האם התובעת הציגה את האישורים מקופת הפנסיה במועד תחילת העבודה, או שמא רק במהלך ההליך. שכן התובעת הוכיחה (ולמעשה הנתבע לא חולק על כך) את המוטל עליה, היינו, כי היתה מבוטחת בקרן פנסיה עובר לקליטתה אצל הנתבע, ולפיכך היא זכאית להפרשות בגין כל תקופת עבודתה, בהתאם לשכר הקובע עליו עמדנו לעיל. מכל מקום, הפניית הנתבע לפסק הדין סעש 52934-05-13 דגן בראחיט נ' פרפקט פוד בע"מ (מיום 15.6.2015) אינה רלוונטית לענייננו, שכן נקבע שם בסע' 31 לפסק הדין, כי "עם סיום יחסי עובד מעביד במציאות שבה עובד איננו זכאי לפיצויי פיטורים והעובד משך את הכספים מקופת הגמל בנסיבות המתוארות בסעיף 8 – הכספים שהפקיד המעביד הבאים במקום פיצויי פיטורים, חוזרים אליו (למעביד)".

     

    66.משכך, התובעת זכאית להפרשות משכרה הקובע, קרי כולל הבונוס הראשון, במשך כל תקופת העסקתה.

     

    67.נוכח האמור בסעיפים 40 ו- 70 לסיכומי התובעת, כמו גם סעיף 44 לסיכומי הנתבע, הרי שמקובל עלינו התחשיב המפורט בנספח ג' לתצהיר הנתבע. משכך, התובעת זכאית להפרשי פנסיה בסך 28,286.32 ₪, תוך הפרשי הצמדה וריבית מיום 15.5.2016 (מחצית מהתקופה שבין פברואר 2015 לבין ספטמבר 2017 (ע"ע (ארצי) 31964-03-16 איי אס אס- אשמרת בע"מ נ' שרה יאסו (מיום 11.12.2017).

     

    68.אשר לבקשה לחיוב הנתבע לגלם את סכום הפיצוי בנטו, שכן לא הופרשו על ידו מלוא דמי גמולים לקרן פנסיה על רכיב "הבונוס", הרי שמצאנו בנסיבות העניין לדחות את המבוקש. סוגיה זו בכללותה מעוררת שאלה כבדת משקל. על גישה הקובעת שלפיה אין לגלם את המס, כך שישולם לעובד הפיצוי בערכי "ברוטו", ראה: סע 30793-07-10 ניר נ' חברת מיקוד בע"מ (מיום 3.3.2014); ועל גישה אחרת הסבורה כי יש לגלם מס, ככל שיחול מס על הפיצוי, כך שישולם לעובד סכום הפיצוי בערכי "נטו", ראה: עב (ת"א) 7325/06 ולדימיר טרדדיוק נ' צוות 3 בע"מ (מיום 18.6.2009). דומה כי בענייננו ניתן להשאיר סוגיה בצריך עיון, שכן אין מדובר במצב שבו מעסיק לא הפריש דמי גמולים על מלוא השכר ובמכוון, אלא במקרה שבו נתקיימה מחלוקת כנה בין הצדדים, האם רכיב הבונוס נכלל כחלק משכרה הקובע של התובעת, בפרט שהתובעת לא הלינה בכל תקופת העסקתה על כך ועת היתה ערה לתלושי השכר.

     

    פדיון ימי חופשה

     

    69.לטענת התובעת, בסיום עבודתה נותרו לזכותה 33.18 ימי חופשה אשר נפדו לפי שכר שגוי, ולכן היא זכאית לפדיון ימי חופשה בסך 3,236 ₪. החישוב מבוסס על שכר שעתי קבוע של 155 שעות עבודה לחודש בשכר קבוע ברוטו של 9,549 ₪.

     

    70.לטענת הנתבע, לא זו בלבד שלתובעת לא מגיע תשלום נוסף בגין ימי חופשה, אלא יש לקזז סך של 3,300 ₪ בגין תשלום יתר של פדיון חופשה.

     

    71.לאחר שבחנו את טענות הצדדים והמסכת הראייתית, הגענו למסקנה כי יש לדחות את תביעת התובעת ברכיב זה, ובד בבד לדחות את טענת הקיזוז של הנתבע. שכן חישוב התובעת מבוסס על שכר שעתי קבוע של 155 שעות עבודה לחודש. ברם, עיון בתלושי השכר לאורך התקופה הרלוונטית מעלה, כי שעות העבודה השתנו מידי חודש בחודשו ולא עמדו כלל על 155 שעות עבודה. ממילא שכרה ברוטו השתנה ולא עמד באופן קבוע על 9,549 ₪ לחודש (ולא בכדי התובעת הסכימה לחישוב הנתבע בנספח ג' לתצהירו). דומה, כי תחשיב התובעת לקוי מתודולוגית ופחות מדויק מתחשיב הנתבע. עם זאת, מאחר שקיבלנו את טענת התובעת שלפיה רכיב הבונוס 1 הוא חלק משכרה הקובע, הרי שאין כל מקום לקיזוז מפדיון החופשה שנערך לה.

     

    תלושי שכר

     

    72.לטענת התובעת, הנתבע לא מסר לתובעת את תלושי השכר בזמן אמת, ובדיעבד הסתבר לה, כי הלה פיצל את שכרה הבסיסי באופן פיקטיבי לשכר יסוד ובונוס לא אמיתי. מוסיפה התובעת וטוענת, כי הנתבע הודה במסגרת ההליך, כי תלושי השכר לא נמסרו לתובעת אלא היו במחשב החנות, ורק כשרצו לדון בהעלאת השכר ישבו מול התלושים במחשב, ולכל היותר שנמסרו לה שני תלושים במהלך שנת 2016 (ע' 12, ש' 4-5; ע' 13 ש' 30-31). מאחר שהנתבע הפר את חוק הגנת השכר, תשי"ח- 1958 בית הדין יתבקש שלא להפוך את לשון החוק ל"אות מתה" וליתן פיצוי על הרף הסביר.

     

    73.לטענת הנתבע, בהתאם לסעיף 26א(ב)(1) לחוק, נדרשת כוונה מיוחדת שתתלווה להפרה. במקרה דנן הוכח כי התובעת היתה ערה לפיצול בשכר וגם הוכח שהתובעת קבלה לפחות חלק מן התלושים. הוכח כי לתובעת לא היה ענין מיוחד בתלושים וכל אימת שביקשה הם הועברו לה. בנוסף, התובעת לא הוכיחה כי היסוד הנפשי התקיים אצל הנתבע ולכן לא מתקיים הרציונאל שבהטלת הסנקציה הגלומה בסעיף הנזכר. ואחרון, נוכח מחזור ההכנסות של החנות, הטלת סנקציה מסוג זה שדורשת התובעת תכביד מאוד על הנתבע.

     

    74.התרשמנו כי תלושי השכר התקבלו לחשבון הדוא"ל של החנות, אליו הייתה לתובעת גישה, שכן היא עשתה בו שימוש יומיומי. איננו מאמינים לגרסתה של התובעת שלפיה לא היתה לה גישה לאימיילים (בפרט שטענה כי היתה לה גישה לכל הדברים, גם לכסף, גם למחשב, גם לדברים האישיים של הנתבע (ע' 4 ש' 31-33, ע' 5 ש' 1-3).

     

    75.נוכח מכלול הנסיבות, ובעיקר לנוכח העובדה כי התובעת קיבלה לידיה בפועל אך חלק מהתלושים, הגם שהיו זמינים לה במחשב, סברנו כי יש לפסוק לתובעת פיצוי ברף הנמוך, בסך 2,000 ₪ בלבד.

     

    קיזוזים

     

    76.לטענת הנתבע, בנוסף לשתי טענות קיזוז בדבר תשלום יתר של פדיון ימי חופשה ודמי הודעה מוקדמת (אשר נדחו על ידינו), יש להורות על קיזוז נוסף, שכן במסגרת "בונוס 2" התובעת קיבלה בונוס ביתר בסך 8,239 ₪ אותם יש לקזז מכל סכום שיפסק לטובתה. לטענת הנתבע, התחשיב מתבסס על גרסת התובעת ועל תביעתה, ולמעשה שני הצדדים טעו בזמן אמת ביחס לסכום הבונוס ששולם. בהקשר זה טוען הנתבע, כי הוא לא נחקר על התחשיב גופו, אלא רק נשאל כיצד נזכר רק עתה לטעון לקיזוז. הנתבע מוסיף וטוען, כי הנתבע הסביר בחקירתו הנגדית, כי הוא לקח את הגרסה של התובעת וחישב את המשמעויות שעולות ממנה (ע' 12 ש' 26 – ע' 13 ש' 1). לבסוף טוען הנתבע, כי סיכומי התובעת לא התייחסו לתחשיב גופו.

     

    77.לטענת התובעת, היא לא דרשה הפרשי שכר חסרים בעניין "בונוס 2", והנתבע מנסה להתבסס על אמירתה של התובעת בתביעה, כאשר נסמכה על חישוב הנתבע בזמן אמת כדי לדרוש השבה. מדובר באבסורד, שכן התובעת קיבלה כספים אלו כאשר עמדה ביעדים גבוהים לפי פלט הקופה (ע' 12 ש' 25), ואלו בוצעו לפי חישוב הנתבע כך שהתובעת קיבלה אותם בתום לב וסמכה עליו.

     

    78.לאחר ששקלנו את מכלול הטענות, הגענו לכלל מסקנה כי יש להורות על קיזוז חלקי בתשלומי יתר שנתקבלו אצל התובעת תחת רכיב בונוס 2, מהסכום שנפסק לטובתה של התובעת. נבאר.

     

    79.כידוע, הנטל להוכיח את טענת הקיזוז מוטל על כתפי מי שטוען לקיזוז ע"ע (ארצי) 9939-09-15 מיכה גמליאל נ' טטיאנה גרינברג (מיום 24.1.2017). הסוגיה נבחנת בראי הוראות חוק עשיית עושר ולא במשפט, תשל"ט- 1979. אחד השיקולים המרכזיים הוא התנהגות הצדדים עובר לקבלת התשלום, היינו לפתחו של מי רובץ האשם או הרשלנות שהביאה לתשלום היתר. בהקשר זה יוער, כי תום לב הדדי של מקבל התשלום ונותן התשלום והעדר רשלנות עודפת למי מהצדדים מהווה שיקול לחלוקתו השוויונית של הנטל הכלכלי הכרוך בהשבת תשלום היתר, כך שמקבל התשלום ביתר ישיב את מחציתו; שיקולים נוספים הם גובה הסכום שקיזוזו מתבקש; מידת הסתמכותו של מקבל התשלום עליו – בפן העובדתי ובפן הנורמטיבי כשתוצאת ההסתמכות אינה בהכרח איון ההשבה ולעיתים היא תבוא לידי ביטוי בהפחתה; והתנהגות המעסיק לאחר שהתחוור כי שילם ביתר, היינו האם המשיך לנהוג כמנהגו לשלם ביתר או שחדל מכך והאם התריע על האפשרות שהעובד יאלץ להשיב תשלום יתר זה; התשלום אשר בהקשרו בוצע תשלום היתר, כשההנחה היא שניתן להגמיש את נטל הבאת הראיה בנוגע להסתמכות בפועל שעה שהתשלום ביתר היה שכר עבודה וזאת בהתחשב בגובה השכר ובנתח שהיווה תשלום היתר ממנו, והזמן שחלף מאז תשלום היתר ועד הבקשה להשבתו; התשלום אשר בהקשרו מתבקש הקיזוז ועוד. ראה: ע"ע (ארצי) 11534-01-16 BASHIR SALIH MOSAB – קבוצת אלון בע"מ (מיום 19.6.2017). ולענייננו.

     

    81.ראשית, הנתבע הצביע על טעות בעניין זה כבר בכתב ההגנה (ס' 14 ז'), ועמד על כך ששולמו לתובעת סך של 9,000 ₪ ביתר, וכי יש לקזז מכל סכום שייפסק לתובעת. במסגרת תצהירו (סע' 30) ביקש הנתבע לבסס את טענתו, וצירף לתצהירו את דוחות מחזורי הפעילות של החנות בין שנת 2014 לשנת 2017 (נספח א') וכן תחשיב נכון ביחס לבונוס 2 לו הייתה זכאית התובעת וקיזוז כספים ששולמו לה ביתר (נספח ד'), ממנו עולה, כי התובעת זכתה לתשלומי יתר בסך 8,239 ₪.

     

    81.שנית, צודק הנתבע בסיכומיו, כי הוא לא נחקר על התחשיב גופו, אלא רק נשאל כיצד נזכר רק עתה לטעון לקיזוז, וכי הוא לקח את הגרסה של התובעת וחישב את המשמעויות שעולות ממנה (ע' 12 ש' 26 – ע' 13 ש' 1).

     

    82.שלישית, מדובר בבונוס 2, כלומר תשלום מעל השכר השוטף, כאשר התחשיב עצמו לא נסתר על ידי התובעת. בד בבד, התשלום ביתר נודע לנתבע אך במסגרת הליך זה. מנגד, התובעת הסתמכה על הכספים שנתקבלו מאת הנתבע.

     

    83.נוכח העובדה כי התרשמנו בתום לב הדדי הן של התובעת והן של הנתבע בעניין זה והעדר רשלנות עודפת למי מהצדדים, החלטנו כי התובעת תשיב אך את מחצית הסכום בסך 4,120 ₪ בלבד.

    84.התובעת לא הלינה במהלך התקופה על חוסר בהפרשות במהלך התקופה, כמו גם נוכח מחלוקת עובדתית כנה וממשית בין הצדדים הן בעניין הפיטורים והן בעניין רכיב הבונוס, לא מצאנו לפסוק פיצויי הלנה לטובת התובעת.

     

    85.אשר על כן, התביעה מתקבלת בחלקה, ועל הנתבע לשלם לתובעת, תוך שלושים יום מהיום, כדלקמן:

     

    א.פיצויי פיטורים בסך כולל 9,406 ₪, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום 1.11.2017 ועד יום התשלום בפועל.

    ב.פיצוי בגין אי הפרשה מלאה לפנסיה בסך של 28,286.32, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום 15.5.2016 ועד יום התשלום בפועל (מחצית התקופה).

    ג.פיצוי לפי תיקון 24 לחוק הגנת השכר בסך 2,000 ₪, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום 15.5.2016 ועד יום התשלום בפועל (מחצית מהתקופה).

    ד.הנתבעת רשאית לקזז מהסכום הנפסק סך של 4,120 ₪.

    ה.הוצאות משפט בסך 6,000 ₪.

     

     

    זכות ערעור לבית הדין הארצי תוך שלושים יום מיום המצאת פסק הדין.

    ניתן היום, כ' סיוון תשע"ט (23 יוני 2019), בהעדר הצדדים ויישלח אליהם.

    Picture 1

     

    תמונה 3

     

    תמונה 2

    נציגת ציבור (מעסיקים) גב' אידה שפירא

     

    דורון יפת, שופט

     


בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ