אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> ת"צ 49951-02-12 לוי נ' אי.אר.אן. ישראל בע"מ

ת"צ 49951-02-12 לוי נ' אי.אר.אן. ישראל בע"מ

תאריך פרסום : 21/03/2016 | גרסת הדפסה
ת"צ
בית המשפט המחוזי ירושלים
49951-02-12
13/03/2016
בפני השופטת:
גילה כנפי-שטייניץ

- נגד -
המבקשים:
1. ניר לוי
2. עיזבון המנוחה מיכל לוי ז"ל
3. חברת עורכי דין ניר לוי
4. פנינה דוידוב אסף פינק

עו"ד אסף פינק
המשיבות:
1. בי.די.איי. - קופאס בע"מ
2. בי.די.איי. פרסונל צ'ק בע"מ
3. אי.אר.אן. ישראל בע"מ
4. קסטרו מודל בע"מ
5. א.פ. עיצובים - שותפות מוגבלת

עו"ד לויתן שרון ואח'
עו"ד ברקמן וקסלר בלום ושות'
פסק דין
 

 

1.לפניי בקשה לאישור הסדר פשרה בתובענה ייצוגית, בקשה לפי ס' 18-19 לחוק תובענות ייצוגיות, תשס"ו-2006.

 

התובענה והבקשה לאישורה כייצוגית

2.ביום 27.2.12 הגישו המבקשים בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד החברות בי.די.איי- קופאס בע"מ ובי.די.איי. פרסונל צ'ק בע"מ (להלן ביחד- בי.די.איי.), חברת אי.אר.אן. ישראל בע"מ (להלן- אי.אר.אן.), חברת קסטרו מודל בע"מ וחברת א.פ עיצובים – שותפות מוגבלת.

3.על פי הנטען בבקשת האישור, אי.אר.אן. העוסקת במתן שירות של התחייבות לפירעון שיקים לבתי עסק, פועלת בניגוד להוראות חוק שירות נתוני אשראי, תשס"ב-2002 ותקנותיו. נטען כי היא מנהלת למעשה שירות נתוני אשראי מבלי שניתן לה רישיון לעשות כן, וכן שהיא אוגרת מידע אודות ציבור הרוכשים באמצעות שיקים תוך הפרת הוראות החוק. נטען עוד, שאף שאי.אר.אן. אינה צד ישיר לעסקה שבין בתי העסק ולקוחותיהם (מושכי השיקים), ולפיכך אינה זכאית לקבל נתוני אשראי בעניינם, היא עושה שימוש בפרטי הלקוח על מנת לקבל דו"ח נתוני אשראי מבי.די.איי. בעניינם.

4.המבקשים הוסיפו וטענו שדרך פעילותה של אי.אר.אן, בעת שהיא מסרבת לקבל תשלום בשיק על יסוד נתונים חלקיים או ללא נימוק סביר, פוגעת בזכות לשוויון ועומדת בניגוד להוראות חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. עוד נטען שאי.אר.אן. מעבירה ממצאי דו"ח האשראי לבתי העסק, מבלי שאלה זכאים להיחשף למידע זה, תוך הפרת חוק הגנת הפרטיות, תשמ"א-1981 והוראות חוק איסור לשון הרע, תשכ"ה-1965. נטען גם להטעיה לפי חוק הגנת הצרכן, בשל רישומה של אי.אר.אן. כמוטבת בשיק, אשר נעשה, לפי הנטען, ללא ידיעת הלקוח, וכן לעילות שונות מדיני השטרות, לרבות הטענה שאי.אר.אן. אינה "אוחזת כשורה" בשיקים (ר' הודעה בדבר סיכומי העילות המשפטיות שהוגשה ע"י המבקשים ביום 17.2.13).

5.באשר למשיבות 4-5 נטען, כי בתי עסק כדוגמתן עושים שימוש בשירותים שמספקת אי.אר.אן. ובדרך זו עוברים אף הם על חוק שירות נתוני אשראי ותקנותיו, על חוק הגנת הפרטיות, הוראות מפקודת השטרות ועוד.

6.אי.אר.אן. הגישה תגובה לבקשת האישור, בה טענה כי היא אינה מפעילה שירות נתוני אשראי כהגדרתו בחוק שירות נתוני אשראי, ומשכך הוראות החוק אינן חלות עליה בהקשר זה. כך גם נקבע, לפי הנטען, על ידי רשם שירותי נתוני האשראי אשר בדק את הנושא ואישר כי פעילותה של אי.אר.אן. אינה עולה כדי שירות נתוני אשראי. עוד נטען, כי שיק אינו הילך חוקי בישראל ולפיכך אין ללקוחות זכות קנויה לשלם באמצעות שיק, ואין חובה על בעל עסק לקבל מלקוח תשלום באמצעות שיק. כתוצאה מכך, גם לא נגרם ללקוחות כל נזק מאי קבלת המחאותיהם. מכל מקום, כך נטען, גם אם אי.אר.אן. מסרבת להתחייב לפירעון שיק מסוים, נותר בידי בית העסק שיקול הדעת המלא אם לקבל השיק באותה עסקה. אי.אר.אן הוסיפה וטענה כי למעט החלטתה אם לפרוע את השיק, אין היא מעבירה כל מידע לבתי העסק.

7.גם המשיבות 4 ו-5 הגישו תגובותיהן. בתמצית נטען כי עיקר הטענות מופנות כלפי אי.אר.אן. וכי המשיבות נבחרו באופן אקראי כבתי עסק העושים שימוש בשירותיה. עוד נטען כי דווקא התקשרותן עם אי.אר.אן. מאפשרת להן לקבל שיקים מלקוחותיהן.

8.ביום 13.1.13 התקיים דיון מקדמי בבקשת האישור, במסגרתו הוצע למבקשים לשקול הסתלקות מן הבקשה בכל המתייחס לבי.די.איי, וכן למקד ולצמצם את עילות התביעה ביחס ליתר המשיבות. המבקשים אכן הגישו בקשה להסתלקות בעניינן של בי.די.איי. וביום 17.2.13 ניתן פסק דין המאשר את הסתלקותם ללא צו להוצאות. המבקשים הוסיפו והגישו "הודעה בדבר סיכומי העילות המשפטיות" בה פירטו תמצתו את עילותיהם בבקשה לאישור.

9.ביום 28.2.13 התקיים דיון מקדמי נוסף, במסגרתו הסכימו המבקשים לצמצם עוד את טענותיהם. כן הסכימו הצדדים, בהמלצת בית המשפט, לפנות להליך גישור.

10.הצדדים ניהלו הליך גישור ממושך, אשר בשלבו הראשון לא צלח, ולפיכך שבו הצדדים לאולמו של בית המשפט. בדיון שנתקיים ביום 31.3.14 נדרשו המבקשים למקד את עילותיהם ולהודיע לבית המשפט על אילו פרקים, עילות או סעדים שפורטו בבקשה לאישור הם מוותרים. בהמשך לכך הודיעו המבקשים כי הם מוותרים על העילות השטריות, על העילה של הפרת חובה חקוקה, וכן על טענתם שאי.אר.אן. אינה "אוחז כשורה", אשר נטענו בבקשת האישור, תוך שהודגש שלא יווצר מעשה בית דין בהתייחס לעילות שנמחקו (ר' "הודעה על צמצום העילות המשפטיות" שהוגשה ביום 7.8.14, ו"הודעה נוספת בדבר צמצום העילות המשפטיות" מיום 25.8.14). בהמשך לכך שבו הצדדים להליך הגישור, ובסיומו הגישו את הבקשה לאישור הסדר הפשרה.

 

עיקרי הסדר הפשרה

11.על פי הבקשה לאישור הסדר פשרה תכלול הקבוצה "כל אדם (לרבות תאגיד) אשר ביקש מכל בית עסק לרכוש מוצר או שירות ולשלם עליו באמצעות שיק, ולגבי שיק זה פנה בית העסק לאי.אר.אן. לצורך קבלת שירותיה במסגרתם מחליטה אי.אר.אן. האם היא מסכימה להתחייב לפירעון אותו שיק אם לאו", זאת לתקופה שמתחילה 7 שנים לפני הגשת התובענה ועד ליום 30.8.15.

12.במסגרת ההסדר התחייבה אי.אר.אן. לבצע מספר פעולות, כדלהלן:

א.שיפור המוקד הטלפוני למענה לפניות מושכי שיקים- אי.אר.אן. התחייבה לשפר את פעילות המוקד הטלפוני אותו היא מפעילה כיום, באופן ששעות פעילותו יוארכו, והשיחה למוקד תהיה שיחת חינם. כן התחייבה למסור למושך השיק, אשר פנה למוקד הטלפוני וביקש לדעת מדוע סורבה העסקה, פרטי מידע מסוימים שפורטו בהסדר, ואף להבהיר לו כיצד, אם בכלל, יוכל לפעול לבחינה מחודשת של עניינו. בנוסף לאפשרות הפניה באמצעות המוקד הטלפוני, התחייבה אי.אר.אן. להעמיד לרשותם של מושכי השיקים דרכי פניה נוספות: באמצעות דואר אלקטרוני, פקס וכן באמצעות דואר רגיל, ולפרסם את אפשרויות הפניה האמורות במסגרת אתר האינטרנט שלה וכן על גבי פתקית שתימסר על ידי בתי העסק למושכי השיקים, זאת ככל שאי.אר.אן. לא התחייבה לפירעון השיק.

ב.העמדת מערכת לבדיקה מקדמית בבתי העסק- אי.אר.אן. התחייבה להטמיע מערכת לבדיקה מקדמית בקרב רשתות מזון הנמנות עם לקוחותיה, אשר תאפשר ללקוחות המעוניינים לשלם באמצעות שיק, לבדוק מראש האם השיק יאושר על ידי אי.אר.אן. עוד בטרם יגיעו לקופה. הוסכם כי אי.אר.אן. תישא בעלות התקנת המערכת, ותפעל להתקנת המערכות אצל 40% מרשתות המזון הנמנות עם לקוחותיה, וזאת תוך שנתיים ממועד אישור הסדר הפשרה.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ