לא ניתן ליישם התחייבות חוזית שלכאורה הינה לטובת צד שלישי, כשמתברר כי ההתחייבות בבסיסה איננה מבוססת על הסכמה וגמירות דעת של הצדדים לחוזה.
-
על פי המוצהר על ידיו, בית המשפט מחויב "לשפוט משפט צדק" [סעיף 6 לחוק יסוד: השפיטה]. השגת פתרון צודק משמש גם אחת המטרות המרכזיות של ההליך השיפוטי, כפי שגם מפורש במטרה המוצהרת של תקנות סדר הדין שהותקנו, "להגיע לחקר האמת, ולהשיג תוצאה נכונה ופתרון צודק של הסכסוך" [סעיף 1 לתקנות סדר הדין האזרחי, תשע"ט-2018]. הפניתי תחילה מבט – לבסיס הדין, כי אני מוצא שהסוגיה בענייננו מערבת, בכל עילה שנבחן - הפעלת שיקולי צדק, בעיקר בהקשר של הסעד וגובה הפיצוי.
-
אקדים ואומר כי, המורכבות בענייננו נובעת מכך, שמיחד - לא הוכחה תכלית סובייקטיבית משותפת של הצדדים לחוזה הביטוח, ומאידך - מצאתי כי המבוטח והמוטבת הסתמכו על המצג האובייקטיבי שהציגה המבטחת בחוזה, כאשר המבטחת בהתנהלותה לאחר איתור השגיאה במצג האובייקטיבי הזה, לא פעלה להבהיר למבוטח, כי אין להסתמכותו על מה שתסמוך. בהתנהלות זו, הרעה המבטחת את מצבם של המבוטח, ובסופו של יום, בפועל – גם של המוטבת, בכך שמנעה מהם מידע חיוני ומהותי, שהיה בגילויו כדי לאפשר למנוח (ובפועל – גם לאמו, המוטבת) לאתר ולרכוש תחליף לביטוח בכיסוי של 200,000 דולר; שהוא סכום הביטוח, שבגין טעות המבטחת – סברו המבוטח והמוטבת "בזמן אמת" (מאז קבלת הפוליסה לידיהם) שבו המבטחת התחייבה בפוליסה.
-
אני מוצא כי שמבחינת סיווג הדין, להכרעה בענייננו נדרשת הפעלת ״דיני הסתמכות"; שהוא המטבע שטבעו המלומדים פרופ' דניאל פרידמן ופרופ' נילי כהן לענין יישום דין במקרה של ארוע מהסוג שהכרעה בו מצריכה בעיקר עיון במשקלם של ההבטחה, ההשתק והמניעות שיש לייחס בנסיבותיו; דינים "שמיקומם בין דיני חוזים לדיני נזיקין" [דניאל פרידמן, נילי כהן, חוזים (כרך א', מהד' 2, 2018) בעמ' 96].
-
נבחן תחילה את טבעה של ההתחייבות בחוזה ביטוח. ככלל, חוזה ביטוח בא לעולם כאשר המבטחת מסכימה להצעה שהמבוטח הציע לה לבטח אותו [ע"א 846/76 יהודית עטיה נ' "אררט" חברה לביטוח בע"מ פ"ד לא(2) 780 (1977) (להלן: "ענין עטיה"; ירון אליאס, דיני ביטוח (מהדורה שנייה, 2009), עמ' 291 (להלן: "אליאס בספרו")]. מקובל שקיבול זה נעשה על פי הפרטים שמילא המבוטח בטופס הצעת ביטוח (שכשגרה מנוסח על ידי המבטחת), כשהמבוטח מוחזק כמי שהסכים לתנאי הפוליסה שבפועל הוצאה או הופקה לו. כפי שמציין המלומד אליאס בספרו, בהסתמכו על העולה מענין ת"א (השלום ב-ת"א) 16138/96 חזן נ' שמשון חברה לביטוח בע"מ דינים שלום כרך יד 953 (1998): "המבטח מייעד למבוטח את מעמד המציע. אך זהו מעמד מלאכותי, שכן תוכן ההצעה מוכתב על ידי המבטח".
-
בהקשר רלוונטי לענייננו, מבהיר אליאס בספרו (בעמ' 295): "אם כן, לפי התבנית הטיפוסית של ההתקשרות הביטוחית, המבוטח הוא המגיש את הצעת הביטוח, והמבטח הוא הניצע. עם זאת, קיימים מקרים לא מעטים שבהם מתהפכות היוצרות באופן שהמבוטח הוא הנדרש לקבל את הצעתו של המבטח. למשל, בנמלי תעופה רבים הוצבו בעבר מתקנים אוטומטיים למכירת פוליסות ביטוח לנוסעים לחו"ל. אדם שרכש פוליסה כזו "קיבל" למעשה את הצעת המבטח. תשלום פרמיית הביטוח היווה את מעשה הקיבול".
-
בענייננו, לא הוצג לבית המשפט טופס הצעת ביטוח (גם לא - מה שמילאה הנציגה בעניינו של המנוח במחשב, לרבות לא - תשובות המנוח לשאלות בריאות שהציגה לו על פי שאלון), והמבוטח, אם כמציע ואם כניצע, הלך לעולמו באופן המהווה מקרה ביטוח על פי הפוליסה. אקדים ואציין, כי, לטעמי, גם כאשר אדם רוכש פוליסה באינטרנט לבדו מול המחשב, כשהוא לוחץ על המקש המאשר בחירה לרכוש את הפוליסה - הוא יכול להיחשב כמציע ההצעה, ורק כשחברת ביטוח מוסרת לו את הפוליסה (במקרים רבים באמצעות מייל לתיבת הדואר האלקטרוני של המבוטח, לפחות – תחילה; ובחלק מהמקרים - כנגד גבייה בו-זמנית של כל הפרמיה), נקשר חוזה הביטוח. אם כך, ואם כך - מה שכתוב בפוליסה מחייב את שני הצדדים רק מרגע קבלתה אצל המבוטח. במקרה של פוליסת ביטוח נסיעות לחו"ל, יש להניח שמבחינה טכנית חברת ביטוח לא תוציא פוליסה מחייבת טרם קבלת התמורה – תשלום הפרמיה, והואיל ונחזה שמדובר בפעולות המבוצעות כמעט בו-זמנית, ניתן לראות את המציע והניצע בשתי האפשרויות, כאמור.
-
מכל מקום, אם כך ואם כך, הכלל המקובל בבחינת אומד דעת הצדדים במקרה של חוזה ביטוח, הוא ששליטתו של המבטח בהליך כריתת החוזה מצדיקה להטיל עליו אחריות בגין אי-ודאות ביחס לעצם כריתת החוזה או לתוכנו [אליאס בספרו, בעמ' 292], ובמקרה בו המבטחת ניסחה רשימה בה התנאי שמופיע איננו תואם את הצעת הביטוח ומחמיר לעומתה, נפסק: "התובעת (המבטחת – מ.ת.ב) שהיא זו שניסחה את ההצעה ואת הרשימה ויצרה את פער הזמנים בין משלוח הרשימה לחתימת ההצעה ולפיכך יש מקום להטיל עליה את האחריות בגין אי הודאות ביחס לעצם כריתת החוזה ותוכנו" [ת"א (ת"א) 29260/03 הדר בע"מ - חברה לבטוח נ' נהרדע חיים (פורסם; 7.12.05)].
-
בענייננו, אין חולק כי מדובר בפוליסת מדף שהנתבעת ניסחה, ומטבעה - איננה נתונה למשא ומתן מול המבוטח. אפילו בשאלה שלכאורה מערבת שיקולי חתמות ספציפיים, בהקשר של רמת או בעיות הבריאות של המבוטח, קיימים בפוליסה שלושה מסלולים מובנים של תשובות לשאלון רפואי, שמקטלגים את המבוטח במידי במסלול סיכון משלו, ומאפשרים הוצאת הפוליסה - ללא דיחוי. המבטחת היא שניסחה את הפוליסה בענייננו, ולמבוטח אין אלא לבחור מה ממרכיבי הקטנת הסיכונים בפוליסה (מה מהכיסויים המובנים בפוליסה) הוא בוחר לרכוש.
-
לא התייחסתי בפרק הממצאים העובדתיים לעיל - למה שעבר על המנוח בסניף ממסי, באשר לא מצאתי כי ניתן לקבוע ממצא פוזיטיבי בענין, למעט - השעה בה הועברה הפוליסה למנוח באמצעות מייל לתא הדואר האלקטרוני שלו בשעה 16:38; להלן אפרט מדוע.
-
בענייננו, ככל הנראה, ישבה מול המבוטח ב"שיחת התמחרות" נציגה המועסקת על ידי ממסי, חברה מסחרית, שעל פי הסכם מסחרי עם הנתבעת, וכנגד תמורה, שיווקה לציבור שנכנס לסניפיה באותה תקופה - פוליסות ביטוח נסיעות לחו"ל. ההסתייגות לעיל - "ככל הנראה" - מקורה בעובדה שלא הובאו לפניי ראיות לסיוע, שדווקא הנציגה שהעידה לפניי היתה זו שישבה מול המנוח; וכן - בהיעדר מסמכים כלשהם לגבי ההתמחרות הנטענת ספציפית מול המנוח, שהנציגה איננה זוכרת. היינו, אני מוצא כי קיימת אפשרות שהמנוח עיין בפוליסה קודם שפנה לנציגה, ולכשפנה אליה, כבר ידע למנות לה מה הוא מבקש; ובהתאם - לא נערכה מולו "שיחת התמחרות"; או שנערכה מולו שיחת התמחרות כשהרשימה מול עיניו.
-
גם אם אקבל שמול המנוח ישבה לשיחה הנציגה שהעידה, מעיון במכלול הראיות והעדויות, עולה כי אין בידינו מסמכים "מזמן אמת", להוציא - הפוליסה. ואכן, כטענת התובעת, היעדרו של תיעוד או הקלטה של פעולות תיווך הביטוח שנטען שביצעה הנציגה מול המנוח, גם נוגד את הוראות הדין כפי שהיו בתוקף במועד שיחת ההתמחרות האפשרית הזאת, כאשר, כאמור, גם מנהלת המחלקה בשירביט, מאשרת בעדותה שאישור המאסדר - הוא לשווק פוליסה עד 30 יום; מה שאיננו מתיר את שיווק הפוליסה שהוצאה בענייננו (ל-180 יום).
-
אינני מסכים לחלוטין עם טענת הנתבעת שלעצם העובדה שנציגת ממסי איננה סוכן ביטוח אין קשר והשפעה לענייננו. אני מוצא כי "סוכן הביטוח הסביר" היה טורח לברר מול לקוח סטנדרטי שנכנס אליו בסניף ממסי את צרכיו בכל הקשור להקטנת הנזק (הכיסויים) הדרושים לו. בענייננו, בשל המשך הארוך של תקופת הביטוח המבוקשת, של 180 יום, והעובדה שמדובר בטיול בארץ הזרה רכוב על אופנוע, כזה סוכן היה מוצא לציין למנוח, שהפוליסה המדוברת, פוליסת ביטוח הנסיעות לחו"ל שמוציאה שירביט, איננה מספקת מבחינת המענה שנדרש בהקשר של הקטנת הסיכונים הכרוכים בטיול כזה, וכי לא די בסכום של 20,000 דולר כסכום הביטוח למקרה של נכות או מוות. הסוכן היה מציג למנוח את האפשרויות של רכישת ביטוח אחר או משלים, והמנוח יכול היה להפעיל שיקול דעת, בהתחשב במחירי הכיסויים המוצעים, מהי מבחינתו הקטנת סיכונים מספקת בנסיבות.
-
גם אם הסוכן היה מונחה מטעם ממסי לספק ללקוחות שירות מצומצם - לענין הפוליסה המוצעת בלבד, מצופה ממנו, בגין מומחיותו, וככל שניתן ללמוד מתכלית חוק הפיקוח וחוזרי המפקחת - להבהיר ללקוח כזה, שהפוליסה איננה מתאימה ל"טיולי מוצ'ילרים" [ראה עדות מנהלת המחלקה משירביט], וכי בנסיבות הטיול המתוכנן, לא די בתגמולים שהפוליסה מבטיחה, במיוחד - בכל הקשור למענה למקרה של נכות משמעותית ומוות (כשיש להניח שסוכן כזה מודע לפיצויים המשולמים על פי פוליסת חובה בגין תאונות דרכים בארץ, כבסיס להבנה שנדרש ללקוח המטייל בחו"ל חצי שנה על אופנוע ביטוח מסיבי הרבה יותר בהקשר של נכות או מוות - מאשר כיסוי של 20,000 דולר).
-
בכל מקרה, בשיח מול סוכן ביטוח, משום שמאוד סביר שהיתה עולה התייחסות לגובה הכיסויים, כאמור, קיים סיכוי גדול יותר שדבר קיומה של הטעות היה מתגלה כבר בשלב המו"מ מול המנוח או מול לקוחות אחרים (מאז 3.1.18 – מועד תחילת הטעות).
-
לפי הראיות והעדויות שהוצגו לי, ככל שהתקיימה מול המנוח "שיחת התמחרות" מול הנציגה, סביר שבמהלך השיחה שימש את נציגת ממסי - הטופס שכותרתו "מחירון ביטוח נסיעות לחו"ל – שירביט חברה לביטוח – מהדורת ספטמבר 2017", מה שכינינו לעיל "טופס הצעת מחיר". על גבי טופס זה סביר שסימנה הנציגה בחלק העליון (שבו מפורטת התוספת לפרמיית הבסיס בגין כל הרחבה) במרקר צהוב - אלו הרחבות מתוך הפוליסה המנוח מבקש לרכוש (מעדותה עולה כי, כשגרה, הטופס הזה שימש כלי עזר עבורה לריכוז מה שבוחר המבוטח להוסיף או להחסיר מהפוליסה הבסיסית – לקראת הקלדתו לתוך התוכנה במחשב שלפניה).
-
על גבי הטופס הזה היתה נוהגת הנציגה לסכם גם בכתב ידה בכתב ידה את: ההרחבות שמבקש הלקוח לרכוש, את הכיסויים שהוא מבקש לבטל, את משך הנסיעה, את המחיר (גובה הפרמיה) ואת שם הנציגה שטיפלה בלקוח, מיקום הסניף, ומספר הטלפון שניתן להשיג את הנציגה. אך, הנציגה לא הונחתה לשמור טופס זה, ולא לרשום את שם הלקוח עליו, ובפועל, כשגרה, לאחר סיום ההתמחרות הטופס היה נמסר - לידי הלקוח. לעדות הנציגה - מעשית, כשגרה - הטופס היה נמסר ללקוח, כאמור.
-
בחלק השני של טופס הצעת המחיר (בעמוד השני) מצוינים בטור "סכום כיסוי מירבי" סכומי הכיסוי לגבי רכיבי הפוליסה השונים, לרבות - לגבי ההרחבה של תאונות אישיות, שמולה נרשם: 20,000 דולר (בלבד). אמנם הנציגה העידה שהיא היתה קוראת ללקוח מתוך טופס הצעת המחיר כי "אנחנו תמיד עובדים עם המחירון מול העיניים", אך, להתרשמותי, עדותה זו מתייחסת בעיקר לגבי התוספת לפרמיה בגין ההרחבות ואו ההפחתה בפרמיה בגין רכיבים שניתן לוותר עליהם מפרמיית הבסיס, ופחות - לגבי גובה הכיסוי שכל רכיב מקנה. זאת גם שורת ההגיון; מבחינת הנציגה, איזו סיבה נכון להוציא זמן בשיחת התמחרות בסניף שבו יכול שעוד לקוחות ממתינים, על פירוט סכומי הכיסוי, אם ממילא - סכומי הכיסוי המירבי - זמינים לעיון בטופס?!
-
מכל מקום, לפי עדות הנציגה, לא כל הלקוחות מתעמקים במידה שווה בפרטי הכיסויים. אני מתרשם מעדותה, שהואיל וממילא מדובר ב"פוליסת מדף", שבה, בכל מקרה, אין ללקוח חופש לשקול או לבחור את גובה הכיסוי בגין רכיב זה או אחר בפוליסה (להבדיל – מלשקול את עצם הכללתו בהצעתו למבטחת), השיח הכללי מול הלקוח נעשה על פי החלק העליון בטופס הצעת המחיר (בעמוד הראשון). אני מוצא כי מוזכרים בשיחה כזאת, בראש ובראשונה - הרכיבים שהלקוח מבקש לבטל או להוסיף, ולעיתים רחוקות מציינים את סכומי הכיסויים, שכאמור, לכאורה, זמינים לעיון הלקוח. הנציגה, שעבדה במקום למעלה משנה, גם לא זכרה במדויק מה גובה הכיסוי בגין הרחבת תאונות אישיות.
-
מכל מקום, אדגיש כי הנציגה אישרה שאיננה זוכרת את המנוח או את שיחת ההתמחרות מולו, והיא לא גרסה בעדותה, שהיא מפנה כל לקוח לסכום הכיסוי לגבי הרחבת תאונות אישיות, ולא - שבכל שיחה מול כל לקוח סכום הכיסויים עלה לדיון.
-
לו היה המקרה בענייננו מקרה של פציעה והמבוטח היה נותר בחיים וכשיר להעיד, ניתן היה להציג לו את סכומי הכיסוי המופיעים בטופס הצעת המחיר (בהנחה שלאחר שמיעת כל העדויות היה מורם הנטל להוכיח שגם מולו ישבה נציגה שמילאה טופס כאמור), ולחקור אותו מדוע, למרות סכום הפיצוי המכסימלי המופיע בנספח ההרחבה של תאונות אישיות, עדיין סובייקטיבית – לגרסתו המצג שהוצג לו לגבי הסכום המכסימלי לכיסוי בפוליסה היא – הרשימה של הפוליסה, בלבד.
-
משנפטר המבוטח בענייננו, והפוליסה מקנה לאמו, המוטבת, תגמולים בגין מקרה מוות בתאונה, בנסיבות בהן אין בידי הנתבעת כל תיעוד בכתב משיחת ההתמחרות מולו שהיא יכולה להציג, הנטל הוא על הנתבעת להוכיח מספר דברים: שהייתה שיחת התמחרות מלאה מול המנוח, שמולא מולו במהלך השיחה טופס הצעת מחיר, שהטופס נמסר לו לידיו, שהיתה התייחסות של הנציגה בשיחת ההתמחרות גם לענין גובה הכיסוי הרלוונטי; וגם - שיש לייחס למנוח ידיעה בפועל של הכתוב בנספח ההרחבה.
-
הנתבעת מביאה ראשית ראיה בלבד לאופן ההתנהלות המקובל של שיחת התמחרות מול לקוח; ראיה שמצביעה שיכול להיות שהיתה שיחת התמחרות עם הלקוח, המנוח, ויכול להיות שבעת שיחת ההתמחרות החזיקה הנציגה בידיה טופס הצעת מחיר. כאשר, בכל מקרה - טופס ההצעה נחזה כמסמך שאיננו מחייב; על פי הראיה של הדוגמא מטעם הנתבעת, הטופס לא נחתם על ידי הלקוח, וגם שמו של הלקוח/המבוטח לא מופיע עליו.
-
התובעת מצביעה על כך שבהיעדר מסמכים, אי-אפשר לסמוך לענייננו על מה שזוכרת הנציגה, שבגילוי לב מודה - שאיננה זוכרת. כפי שעולה מסיכומי התובעת, יכול שבעת שהמנוח ישב מול הנציגה - כבר היה בידיו נוסח מודפס של הפוליסה. הנציגה אישרה שעבדו בסניף נציגות שכשגרה הדפיסו את הפוליסה; וכי - לבקשת לקוח, גם היא עצמה היתה מדפיסה את הפוליסה.
-
דווקא משום שמעדות התובעת עולה שנכון להחזיק את המנוח כמי שמחפש להקטין סיכונים בגין תאונת רכיבה אפשרית על אופנוע בארץ הזרה אליה הוא מתעתד לטוס, אני מוצא כי לא ניתן לשלול את השתלשלות הדברים האפשרית הבאה: המנוח מדפיס לעצמו בבית את הפוליסה ומעיין בכיסויים שהיא מציעה על פי הרשימה, ומגיע לסניף של ממסי (אם לצורך רכישת מוצרים נוספים, ואם כדי לברר דבר לגבי הכיסויים, למשל – שאלת הכיסוי לחבות כלפי צד שלישי שדנתי בה לעיל) כשהפוליסה כבר בידיו. או - המנוח מגיע לסניף של ממסי, בלי שעיין קודם לכן בפוליסה, ונוטל לידיו פוליסת דוגמא המונחת בסניף, אם - אקראית, ואם – במכוון, כדי שהלקוחות יוכלו להתרשם. או - המנוח מבקש מהנציגה להדפיס לו פוליסה טרם שיחת ההתמחרות ביניהם, וגם אולי מעיין בפוליסה טרם שהוא מתיישב לשיחת ההתמחרות, או - במהלכה.
-
ודוק; בכל האפשרויות שהצעתי לעיל, המנוח יושב מול הנציגה כשבידיו הפוליסה, ולמול עיניו - הרשימה, ומה שנותר לו לשקול הוא - איזה מההרחבות שלפניו הוא מוצא לרכוש, ואילו מהכיסויים הכלולים בפוליסת הבסיס הוא מעונין לבטל. אני מפנה לניתוח שעשיתי בפרק הממצאים העובדתיים, לגבי עיון התובעת בפוליסה באותו יום בו הוצאה, שלטעמי, יכול להתאים במרכיביו ומסקנותיו - גם לגבי עיון המנוח בפוליסה.
-
כעולה מהאמור, אינני מוצא כי הנתבעת הוכיחה כי, כטענתה בסיכומיה: "הטעות נולדה על גבי המסמך המודפס לאחר ההצעה והקיבול". הנתבעת לא הרימה את הנטל להוכיח שעיון ברשימה של הפוליסה, לא שימש את המנוח - כבר בעת ששקל האם לרכוש את הפוליסה וההרחבה של "תאונות אישיות".
-
עוד אינני מקבל כי הנתבעת הרימה את הנטל להוכיח שכטענתה בסיכומיה: "לא מדובר במי שבא ובקש לרכוש פוליסת נסיעות לחו"ל עם גבול כיסוי כאמור של 200,000 $". הנתבעת לא הרימה את הנטל להוכיח זאת – ברמה הנדרשת בדין. הוכח שהמנוח נכנס לסניף ממסי ביום 12.1.22, ואחה"צ הופקה הפוליסה הנדונה בענייננו. כל היתר, הוא ראיות חלקיות לענין כיצד נהוג היה על ידי נציגת ממסי - לפעול מול לקוח סטנדרטי במהלך שיחת ההתמחרות ולאחריה, ומה נהגו לומר לו ולהציג לו; היינו, לכל היותר, בבחינת – אפשרי בלבד.
-
להשלמת סיפור המעשה האפשרי שמצאתי להציע לצורך ההמחשה, אוסיף: בסיום שיחת ההתמחרות מונפקת למנוח פוליסה בצורת משלוח דואר אלקטרוני לתיבת הדואר שלו, שמודפסת (כבר בסניף של ממסי, לבקשתו, או - בבית) או לא; וגם אם נמסר לידיו טופס הצעת המחיר, הרי שבאותו שלב כבר אין לו סיבה טובה לעיין בו או לשמור אותו, כי ממילא באותו שלב בו מופקת הפוליסה ומועברת במייל לתא הדואר האלקטרוני שלו, הוא כבר אוצר בידיו או ברשותו את ההתחייבות הסופית של המבטחת (הפוליסה); כאשר, בכל מקרה – טופס ההצעה נחזה כמסמך שבמהותו איננו מחייב, כאמור.
-
על מנת להבהיר את שיקולי, אפנה גם לכך שאין מדובר בענייננו ברכישת מוצר מוחשי. ככלל, "ללקוח הסביר" (לא מי שהוא בהכשרתו א מקצועו - חתם או סוכן ביטוח) שמחפש לרכוש את המוצר הזה שנקרא פוליסת ביטוח (היינו, מחפש לרכוש ביטוח להקטנת הסיכונים שלפניו בהקשר לנסיבות אפשריות מסוימות), אין מושג או כלים - לדעת מה עלותו הסבירה של המוצר הלא מוחשי הזה (מה הפרמיה בגינו). אין מדובר בענייננו במקרה שדומה למקרה של לקוח שפועל לרכוש מוצר מוחשי, בעין; למשל, לקוח שיוצא מחנות מוצרי חשמל עם טלוויזיה שאך זה הרגע – רכש. שהוא לקוח שאולי, במקרים מסוימים, ניתן לטעון נגדו שכ"לקוח סביר" ידע או היה עליו לדעת ששילם רק כעשירית ממחיר המוצר, וכי על פניו "טעות סופר" הובילה לכך "שיצא בזול".
-
כאמור, הנתבעת לא מצאה להציג בענייננו ראיות בענין הסכום שהמנוח שילם בפועל כפרמיה בגין הפוליסה שהוצאה לו, וגם לא – לגבי מה היתה עלות הפרמיה אילו היה פונה לרכוש את הביטוח הזה בנפרד (לכיסוי בגובה 200,000 דולר). יש לזכור, שגם אם בפועל בענייננו לא נגבתה מהמנוח - בהקשר של ביטוח תאונות אישיות - פרמיה בגין יותר מהכיסוי בסך של 20,000 דולר, הרי שמדובר ברכיב אחד בלבד מתוך מספר רכיבים שבגינם נגבית הפרמיה, וכפי שמציגה הנתבעת, הוא רק רכיב נלווה לעיקר מטרתה של הפוליסה, ולפי המוצג לפניי הפרמיה בגינו נטמעת בפרמיה הכוללת שמוצעת ללקוח כסכום כולל בתום ההתמחרות. מכל מקרה, לא נטען ולא הוכח בענייננו, שהיה בהפרש המחיר הלכאורי הזה בעת רכישת ביטוח לחצי שנה, כדי לעורר את תשומת לב המנוח שמדובר בטעות.
-
בענייננו מדובר במכר של התחייבויות ביטוחיות, שהן תלויות מקרה ביטוח, שהערטילאיות של החתמות שקובעת את מחירן (לפחות – בעיני מי שאיננו איש מקצוע), היא אחת הסיבות שתחום שיווק הביטוח הוסדר בדין תחת פיקוח והכוונת מאסדר, וההתלבטות לענין אופן הסדרת העיסוק בו, היא הליך מתמשך ובלתי פוסק, המתבצע גם בהנחייתו ובהתווייתו של המאסדר. כפי שמצאתי, היה על הנתבעת לאכוף על "הגורם החיצוני" להציב בעמדות המכירה סוכני ביטוח; ניתן להניח שסוכן ביטוח מיומן היה בעל סיכוי רב יותר "לעלות" על הטעות, כבר בעת ביצוע המכר. משלא פעלה הנתבעת להבטיח שיישמר תיעוד בכתב או הקלטה של פעולות הנציגה מול המנוח, ניתן להניח קיומו של קשר סיבתי, היינו שהיעדרו של סוכן ביטוח בתמונה, תרם לאי-מניעת התממשות מכר פוליסה שגויה לבין.
-
גם מסיבה זאת, אני מוצא שהנטל על מבטחת הטוענת לכך שהיה ידוע למבוטח בענייננו, או שהמבוטח יכול היה לדעת, שהטעות בפוליסה שהיא ניסחה והציעה לו כמוצר מדף, היא "אך" "טעות סופר" - הוא כבד יותר.
-
בענייננו נראה שהנתבעת ביקשה באמצעות חקירת התובעת להציג את המנוח, כלקוח מתוחכם שעשה סקר שוק בין כל האופציות של פוליסת ביטוח נסיעות לחו"ל, ומסיכומיה עולה כי לעמדתה יש להחזיקו כמי שידע בעת רכישת הפוליסה הנדונה, שמכסימום הכיסוי בגין תאונות אישיות בפוליסת נסיעות לחו"ל שניתן להשיג בשוק הביטוח הישראלי, הוא בגובה 50,000 דולר.
-
אך, הנתבעת לא הרימה את הנטל להוכיח טענה זו. לא הובאו לפניי נוסחי פוליסות נסיעות לחו"ל שהמנוח רכש בעבר, ולא ידוע מה תכולתן. כך או כך, לא הוצג לי בסיס לפיו יש להחזיק את המנוח כלקוח מתוחכם. ממכלול העדויות והראיות אני מתרשם שיש להחזיקו כלקוח שלראשונה יוצא לטיול ארוך על אופנוע בחו"ל, כשבנסיבות יש לייחס לו את הידיעה והחשש שבארץ הזרה מדובר במדינה שהסיכון התעבורתי בה גבוה, חשש שהתובעת העידה שגם מצדה - לחצה להטמיע בבנה טרם הנסיעה.
-
בהקשר זה, אזכיר כי הפסיקה מורה, שבחתירה להתחקות בדיעבד אחר אומד דעת הצדדים בעת ההתקשרות בחוזה ביטוח, יש לזכור את היעדר השוויון בין המבטחת לבין המבוטח: "אין לראות ביחסים שנוצרים בין החברה המבטחת ללקוח יחסים חוזיים רגילים הנוצרים על-פי דיני המכר. קיים הבדל בסיסי בין שני המצבים: באחרון אנו מייחסים לרצון הצדדים גבולות רחבים ביותר, ובהתחקות אחר אומד דעתם בזמן מפגש הרצונות אנו רואים אותם כשווים. כפי שכבר צוין לעיל, לא כך הדבר שעה שמדובר בחוזה שנכרת בין חברת הביטוח ללקוח" [ע"א 4819/92 אליהו חברה לביטוח בע"מ ואח' נ' ישר פ"ד מט(2) 749 (1995)].
-
סיכום ביניים: לא מצאתי שהנתבעת הרימה את הנטל להוכיח את טענתה, שלמנוח היו בעת ישיבתו מול הנציגה (או בתקופה שחלפה עד לתאונה) כלים להבין, שכטענת הנתבעת - מהותית הסכום שנרשם ברשימה איננו מתיישב עם הכיסויים המקובלים בהקשר של ביטוח תאונות אישיות כנספח לפוליסת נסיעות לחו"ל או עם הפרמיה ששילם בפועל.
-
גם אינני מוצא כי הנתבעת הרימה את הנטל להוכיח שיש לייחס למנוח ידיעה סובייקטיבית שסכום הכיסוי שמצוין ברשימה שגוי או שהוא נסתר על ידי מצג אחר מטעם הנתבעת.
-
אמנם עיון בנספח ההרחבה של ביטוח תאונות אישיות, מעלה כי סכום הביטוח המצוין בו הוא 20,000 דולר בלבד; ולפי הדין ככלל המבוטח, מחויב לעיין בפוליסה שקיבל. אך יש לזכור, שכאמור, הפוליסה מהסוג שבענייננו יכולה היא עצמה להיחשב כהצעה מטעם הנתבעת (בהיותה "פוליסת מדף"), ועל כן, ההיגיון שהוביל את הפסיקה שמצאה את המבוטח שלא עיין בפוליסה כהלכה - רשלן, פחות רלוונטי לענייננו - בו המציעה, המבטחת, ניסחה פוליסת מדף שלא בהתאם להצעת ביטוח מקדימה מטעם המבוטח; ואינני משוכנע כלל שבנסיבות כאלה - "תפקידו" של המבוטח בעת שהוא מעיין בפוליסה "לאתר" עבור המבטחת סתירות, רשלניות, שמקופלות בתוכה.
-
מכל מקום, לטעמי יש לבחון את משקלה של טענת הנתבעת לענין הפרת המנוח את חובתו לעיין בפוליסה ולעניין ייחוס ידיעה סובייקטיבית לגבי הטעות, ובכלל - לבחון את טיב ומארג החיובים בענייננו, רק לאחר - התבוננות בבחירת הנתבעת שלא להודיע למבוטחיה על גילוי הטעות.
-
כפי שתיארתי בפרק הממצאים העובדתיים בנדון, הנתבעת בחרה "לא לעורר גלים". היינו, אף שבידיה היו מעני הלקוחות בצורת כתובות תיבות הדואר האלקטרוני של כל מי שרכש ממנה פוליסה, לרבות – המנוח (כתובות - שבאמצעותן מתקשרת המבטחת עם הלקוחות בחוזה ביטוח – בקיבול הצעת המבוטח, במשלוח הפוליסה אליו מיד בעקבות ביצוע התשלום), בחרה הנתבעת להחריש.
-
אני מוצא שהתנהלות זאת של הנתבעת הינה טעות נוספת שעשתה הנתבעת בענייננו, טעות בשיקול דעת, שאין בה למלא אחר חובת תום הלב - בנסיבות; ובכל מקרה, מדובר בבחירה במתווה של שתיקה והסתרה, שהוא רשלני בהתעלמו מאינטרסים, שאני מוצא שהיה על הנתבעת לדעת או לצפות שקיימים אצל מבוטחי ומוטבי הפוליסות השגויות שהוציאה, כפי שהתברר בענייננו.
-
בהתנהלות של שתיקה והסתרה מכוונת זו, מנעה הנתבעת אפשרות לברר מול המנוח – טרם אירוע מקרה ביטוח - מה היה אומד דעתו בעת קשירת החוזה, ומה עמדתו למול הבהרת הנתבעת, שבעצם טעתה "טעות סופר". בכך, גם אם בדיעבד, הקשתה הנתבעת על איתור של נקודת מפגש רצונית בנדון.
-
מכל מקום, לפי הדין שתיקת מבוטח במהלך קיום חוזה ביטוח, מקום בו הנתבעת בוחרת שלא להפנות את תשומת ליבו של המבוטח לגבי טעות מתמשכת בגובה הפרשותיו לתשלום הפרמיה – איננה מהווה אינדיקציה לאומד דעתו של המבוטח בהקשר החוזי [ת"א (בשלום ב-ת"א) 47764-07-16 מ' ב ' ח' נ' איילון חברה לביטוח בע"מ (פורסם; 14.11.17).
-
באשר לדין בהקשר זה, אזכיר, כי בענין עטיה מובהר כי גם אם נראה במבוטח כמציע בעסקה שתוצאתה הוצאת פוליסה, בשל דרישת "הגינות אלמנטרית" - עדיין חלה חובה על המבטח, הניצע, "לגלות עיני המציע" שקיים הבדל בין מה שהציע לבין מה שבפועל התקבל בקיבול ![קבוצה 2]()
ההצעה: "עם כל הכבוד עלי לחלוק כאן על השופטת המלומדת. ודאי, הרשות בידי החברה שלא לקבל את ההצעה במלואה, אך ההגינות האלמנטרית דורשת - בפרט כשמדובר כאן בחוזה "UBERRIMAE FIDEI" - לגלות עיני המציע ולהסביר לו את ההבדל בין מה שביקש מהחברה ומה שזו קיבלה. אם יש צורך באסמכתה, הרי לך הוראתו המפורשת של סעיף 12 (א) לחוק החוזים (חלק כללי), תשל"ג-1973...".
-
בענין ע"א 682/82 יוסף בן אריה נ' "סהר" חברה לביטוח בע"מ פ"ד לז(3) 589 (1983), קיבל בית המשפט את ערעורו של מבוטח, שתוקף את אופן הכללת הפגיעה בשבר ברגלו עליה דיווח בטופס הצעת הביטוח – בחריגי הפוליסה עצמה; זאת, אף שהמבוטח גרס, שטרם מקרה הביטוח כלל לא פתח את המעטפה שבה התקבלה הפוליסה. באותו ענין קובע בית המשפט, בעצם, שבמקרה בו פועלת המבטחת באופן שאיננו תואם את "לא את כללי ההיגיון ולא את הדרישה לביצוע חוזים בתום-לב (על-פי הוראת סעיף 39 לחוק החוזים (חלק כללי), תשל"ג-1973)", לא יראו בהיעדר עיון בפוליסה משום רשלנות שמפקיעה מהתובע יכולת לטעון בהקשר להיקף הסכמתו בעסקה.
-
בענין זה, ראוי להפנות שלמול קביעת כבוד השופטת ארבל: "אדם מוחזק כמי שיודע את תוכנו של מסמך עליו הוא חותם, ומי אשר לא טרח לקרוא הסכם עליו חתם, אין לו להלין אלא על עצמו בלבד... יזהר החותם, ויזכור כי באם אכן לא יקרא את החוזה לא תעמוד לו, בדרך כלל, הגנת ההטעיה, כאמור לעיל" [ע"א 99/1513 דטיאשוילי נ' בנק לאומי לישראל בע"מ פ"ד נד(3) 591 (1999)], עדיין המלומדים פרופ' דניאל פרידמן ופרופ' נילי כהן בדעה, ש"הדברים ש"אדם מוחזק כמי שיודע את תוכנו של מסמך עליו הוא חותם" משקפים כמובן את הדין, ומשמעותם היא שהצד השני יכול לסמוך על כך שהחותם יודע על מה חתם. אין פירוש הדבר שאדם חופשי להטעות את חברו בעניין תוכנו של מסמך שהצד השני אמור לחתום עליו. מי שהטעה את חברו בעניין תוכנו של המסמך איננו זכאי לסמוך על החזקה 'שהחותם יודע על מה חתם'" [דניאל פרידמן, נילי כהן, חוזים (כרך ב', מהד' 2, 2020) עמ' 161, ה"ש 29].
-
ובכן, בבחירתה זו של הנתבעת שלא לעדכן את המבוטח על הטעות שלעמדתה נפלה ברשימה של הפוליסה ששווקה בינואר 2018, נמנעה הנתבעת מהבהרה פוזיטיבית, "בזמן אמת", שבסכום 200,000 דולר שברשימה, מדובר לשיטתה ב"טעות סופר", והיא נחזית כמי שחוששת שמהבחינה הסובייקטיבית של המבוטחים התקיימה הסתמכות (גם אם לעמדתה – ללא בסיס). התובעת מציגה אפשרות שהנתבעת חששה שאם יוודא למי מהמבוטחים דבר הטעות, הם עלולים לבוא בטענות ותביעות (להבנתי, להבדיל - מתשלום התגמולים על בסיס כיסוי של 20,000 דולר, מבלי להציג את הפערים, תוך תקווה – להיעדר מחאה).
-
מכל מקום, אני מוצא שיש בבחירתה זו של הנתבעת, בעיקר, כדי להטעות את מי שהרשימה שימשה אותו גם בעת רכישת והפקת הפוליסה (ומבחינתו – זאת ההצעה שבגינה ניתן הקיבול), שהוא חופשי להמשיך ולהסתמך על מה שידוע לו סובייקטיבית מעיון בפוליסה. בגין בחירת הנתבעת כאמור, לצד המבוטח הוטעתה גם התובעת, שכאמור הסתמכה על חוזה הביטוח שהוצג לה.
-
אם כן, בהחלטה שלא לגלות למבוטחיה, כאמור, מדובר בהתנהלות חד-צדדית, נטולת "הגינות אלמנטרית" מצד הנתבעת, טעות בשיקול דעת. בחירת הנתבעת שלא לעדכן את המבוטח בדבר הטעות, גם מפקיעה כל טענה אפשרית שבשתיקתו (הנחזית "מתמשכת") של המנוח (או התובעת) – עד לקרות התאונה, ניתן לראות מצג להסכמה לתוכנה "החדש" של הפוליסה, בתיקונה.
-
לאור כל האמור לעיל, הואיל וקבעתי שהנתבעת לא הרימה את הנטל להוכיח שאומד דעתו הסובייקטיבי של המנוח בהתקשרותו כלל הבנה שיכול שמדובר בטעות (כפי שהיא בעצם טוענת בענייננו), אני מוצא לשאוב את אומד דעתו של המנוח בעת התקשרותו בחוזה הביטוח, מסכום הכיסוי בו התחייבה המבטחת ברשימה של הפוליסה שנמסרה למנוח. מדובר במסמך בכתב שהוא לב הפוליסה, שמרכז עבור המבוטח את כל סכומי הכיסוי על פי הפוליסה. המסמך מדבר בעד עצמו, והעדויות שהובאו מטעם הנתבעת, אינן מרימות את הנטל להוכיח שהמנוח לא הסתמך על הסכום הזה בהתקשרו בחוזה מול הנתבעת, בנסיבות של הטיול רב הסיכונים אליו יצא.
-
בהתאם אינני מקבל את טענת "טעות סופר" מטעם הנתבעת. סעיף 16 לחוק החוזים (חלק כללי), תשל"ג-1973 קובע: "נפלה בחוזה טעות סופר או טעות כיוצא בזה, יתוקן החוזה לפי אומד דעת הצדדים ואין הטעות עילה לביטול החוזה".
-
במסגרת ה"פ (המחוזי ב-ת"א) 1840-09 הרמטיק נאמנות (1975) בע"מ נ' מרתון השקעות בע"מ (פורסם; 19.12.2012), התייחס כב' השופט עמירם בנימיני לשאלה כיצד יש לבחון האם אמנם נפלה טעות סופר ובמיוחד על ההבחנה בין טעות סופר לבין טעות עליה חל סעיף 14 לחוק החוזים(חלק כללי),תשל"ג - 1973: "כאשר מועלית טענה של טעות סופר, ברי כי אין דרך לבחון אם אמנם נפלה טעות כזו אך ורק באמצעות פנייה ללשון ההסכם עצמה, שהרי לא ניתן לגלות את הטעות מתוך ההוראה המוטעית עצמה. על הטוען לטעות סופר להוכיח כי הכתוב בהסכם איננו משקף את הסכמת הצדדים".
-
כפי שהבהיר כב' השופט (כתוארו אז) א' גרוניס ב-ע"א 8091/03 תאומים תחנות דלק (1984) בע"מ נ' מנהל מקרקעי ישראל ( 10.12.08) - המבקש להוכיח טעות סופר "לא ייצא ידי חובתו אם יוכיח כי הסכמתו בחוזים האמורים נבעה מטעות או מחוסר תשומת לב..."; עליו להראות כי מה שנרשם בחוזה שונה ממה שהצדדים התכוונו אליו בעת שחתמו על ההסכם. לצורך כך יש להתחקות אחר אומד דעתם של הצדדים להסכם, תוך בחינת לשון ההסכם בכללותו, וכן ראיות חיצוניות כגון, טיוטות ומסמכים שהוחלפו בין הצדדים.
-
פרופ' פרידמן ופרו' כהן חדים באבחונם: "סעיף 16 לחוק החוזים לא יחול מקום שמדובר בטעות חד-צדדית, שלא הייתה ידועה לצד השני. כגון, כאשר א׳ הציע ל-ב׳ נכס במחיר 10 אלפים שקל. בניסוח ההצעה נפלה טעות ולמעשה התכוון א׳ לרשום ״דולר״, אך שגה ורשם ״שקל״. ב׳ קיבל את ההצעה מבלי שידע על טעותו של א. במקרה כזה נקשר, מכוח המבחן האובייקטיבי, חוזה במחיר 10 אלפים שקל. א׳ שטעה אך אין הוא זכאי 540 יכול לבקש את ביטול החוזה במסגרת סעיף 14(ב) לחוק החוזים, להסתמך על סעיף 16 לחוק ולכפות על ב׳ הסכם במחיר 10 דולר, כאשר ב׳ מעולם לא הסכים לקנות במחיר זה" [דניאל פרידמן, נילי כהן, חוזים (כרך ב', מהד' 2, 2020) עמ' 130].
-
בהתאם אני קובע – שבענייננו לא הושגה הסכמה בהסכם הביטוח שלכאורה נקשר בין הצדדים.
-
על כן, למרות שהצדדים מצדדים שניהם בדעה שהסעד המתאים לענייננו הוא סעד האכיפה, כל אחד כהבנתו את חוזה הביטוח (והסכום המחייב בו), ואף שסעד האכיפה הוא הסעד הראשוני והמועדף, לא ניתן לעקוף את קביעתי לעיל שלא היה מפגש רצונות בענייננו [הפסיקה המובילה מזהירה את בית המשפט מלהפוך למעין "צד" לחוזה, ומפני שִכְתוּב החוזה על ידי בית המשפט]; ועל כן - דינו של חוזה הביטוח בענייננו להתבטל.
-
ודוק, משיקולי צדק [ראה, בהיקש, הוראת סעיף 14(ב) לחוק החוזים] אין מדובר בבטלות מעיקרא. אין מדובר בענייננו בטעות הדדית גרידא, שלעיתים תוצאתה בטלות מעיקרא. ביטול ההסכם הוא בגין מצג שווא והטעיה שמקורם - בעיקר - בהחלטת הנתבעת שלא לגלות למבוטחיה על כך שמדובר במצג שגוי. לפי הדין, הטעיה, "לרבות אי-גילוין של עובדות אשר לפי דין, לפי נוהג או לפי הנסיבות היה על הצד השני לגלותן" מזכה את מי שהוטעה בזכות לבטל את החוזה, ולצד חובת ההשבה ההדדית, הוא זכאי לפיצויי הסתמכות.
-
החוזה בענייננו מבוטל כתוצאה מהתעקשות הנתבעת לא לגלות למבוטח שיש פער שלא ניתן לגישור בין מה שהציגה לו תחילה כהיקף התחייבותה כלפיו וכלפי המוטבת, לבין ההסכמה שלה בנוסח הסטנדרטי, טרם הטעות.
-
לענין סמכותו של בית המשפט להעניק במקרים מתאימים סעד שלא נדרש במפורש בתביעה, אפנה לכך שלפי הדין "בנסיבות מיוחדות רשאי בית-המשפט היושב לדין ליתן סעד שלא התבקש לו מפורשות, אם ראה כי הדבר מתחייב מן הרצון להגיע לתוצאה צודקת, או מתוך צורך ללבן את השאלות המהותיות שבמחלוקת". סכמות זו כפופה לכללים מסויימים, שלטעמי התקיימו בענייננו [ע"א 69/98 נהאד מחמד אסעד מחאג'נה נ' לביבה מחאג'נה (פורסם; 8.6.05)]. בנסיבות המתאימות, ניתן לעשות זאת ללא צורך בתיקון כתב התביעה [ע"א 67/84 מרים בכר נ' חביב בכר פ"ד לח(3) 764 (פורסם; 30.10.84); וכן - ע"א 359/79 יפה אלחנני נ' מרגליט רפאל פ"ד לה(1) 701 (פורסם; 15.12.80), המפנה לפסק דינו של כב' השופט לנדוי בענין בענין ע"א 4/62].
-
לצד ביטול החוזה, כאמור, אני קובע כי היתה בענייננו הסתמכות של המנוח ושל התובעת על מצג שווא, בתחילה – רשלני, ולאחר מכן מכוון, והיתה בהתנהלות הנתבעת משום הטעייה; וכאן באים לידי מימוש "דיני ההסתמכות".
-
בענייננו מושתקת הנתבעת מלטעון להיעדר חבות, גם אם חלק מהמצג שהציגה היה בשתיקה; בספרות המשפטית מכונה השתק זה "השתק מחמת רשלנות". "ההשתק מושתת על כך שנעשה מצג. אולם פעמים די לשם הפעלתו בשתיקה, כלומר במחדל המתבטא באי-גילוי. זהו ״השתק מחמת שתיקה״. מדובר במצב שבו צד אחד בנסיבות בהן מוטל על הצד האחר להבהיר לו את העובדות לאמיתן פועל על יסוד הנחה מוטעית. אם נמנע האחרון מלעשות כן, והצד האחד פעל על סמך ההנחה המוטעית ושינה מצבו לרעה, יהא הצד האחר מנוע מלכפור באותן עובדות. תנאי ל״השתק מחמת שתיקה", הוא קיומה של חובת גילוי. חובה כזו עשויה לקום לאור יחסי הצדדים, בעיקר כאשר ביניהם יחסי אמון, אך לעיתים תיווצר החובה כאשר בין הצדדים יחסים חוזיים רגילים. כך, ביחסי לקוח... ובמקרים נוספים שבהם היה קשר חוזי בין הצדדים. בלשון כללית יותר ניתן לומר כי כאשר אדם (א') יודע שזולתו (ב') פועל עקב טעות, והטעות נוגעת לזכויות כלפי א' או ביחס לרכוש השייך ל-א' מוטל על א׳ להעמיד את –הטועה (ב') על העובדות לאמיתן. אם לא עשה כן והזולת (ב') שינה עקב כך מצבו לרעה, יחול על א' דין ההשתק. זוהי, למעשה, הדוקטרינה האקויטבילית של ״הסכמה בשתיקה" .(acquiescence) עקרונית חל הדין בדבר השתק מחמת אי-גילוי כאשר העובדות היו ידועות לצד המושתק והוא נמנע מלגלותן אולם יש והדוקטרינה הורחבה למקרים שבהם יכול היה לגלותן, אך מחמת התרשלותו לא נעשה הדבר. במקרים אלה זכתה הדוקטרינה לכינוי ״השתק מחמת רשלנות" (ההדגשה בקו – הוספה) [דניאל פרידמן, נילי כהן, חוזים (כרך א', מהד' 2, 2018) עמ' 92-93].
-
אני מודע לכך שמסיכומיה של הנתבעת עולה שעמדתה היא שהיא לא ידעה שהמנוח "פועל עקב טעות"; אך אינני מקבל שזו טענת הגנה בנסיבות בענייננו. מדובר בנתון שהוא מהותי מדי ומרכזי מדי, מכדי שלאחר שהתגלה - ניתן היה להותירו להשערת הנתבעת שהמנוח הבין שמדובר בטעות. זאת במיוחד שהמוצר שהנתבעת משווקת הוא התחייבויות מותנות, היינו חוזה ביטוח עצמו הוא המוצר, וקבעתי כי בנסיבות לא הורם הנטל להוכיח בידי המנוח היו הכלים לדעת שממילא מדובר בסכום שגוי.
-
בנסיבות ענייננו, בהיות הטעות "בענין מהותי" (במיוחד - מרגע שהנתבעת גילתה את הטעות ולא תיקנה אותה מול המנוח), עומדת לתובעת חזקת הקשר הסבתי בין ההטעיה לבין קשירת החוזה. "הוכיח הניצג כי ההטעיה על ידי המתקשר השני או מטעמו היתה במרמה או כי התייחסה לעניין מהותי (קל וחומר אם הוכיח הן מרמה והן מהותיות), יצא לכאורה ידי חובתו, והנטל עובר לצד השני להראות כי למרות זאת אין קשר סיבתי בין ההטעיה לקשירת החוזה או כי קשר זה נותק... וכך אמר השופט זוסמן: ״מקום שאדם הוטעה בעניין מהותי, בנוהג שבעולם מתחייבת המסקנה, באין ראיה לסתור, כי הטעות פעלה ככוונת המטעה, ולכאורה יצא בזה התובע ידי חובתו״" [דניאל פרידמן, נילי כהן, חוזים (כרך ב', מהד' 2, 2020) עמ' 243].
-
עילה נוספת שאני מוצא שיש בה לחייב את הנתבעת בנזקיה של התובעת בהסתמכותה על הפוליסה, היא - הבטחה. בספרות המשפטית מובהר: "על יסוד דין ההסתמכות ניתן, עקרונית, לפצות אדם, שהסתמך על הבטחה החורגת מתחום דיני חוזים, בגין נזקי ההסתמכות שנגרמו לו, כאשר ההבטחה לא קוימה. בעיקרו של דבר ניתן לומר כי מערכת הדינים שפורטה לעיל מצביעה על התפתחות של מה שניתן לכנות כ״דיני הסתמכות", שמיקומם בין דיני חוזים לדיני נזיקין" [דניאל פרידמן, נילי כהן, חוזים (כרך א', מהד' 2, 2018) עמ' 96].
-
ההבטחה, וודאי ביחסי מבטחת - מבוטח, או מבטחת - מוטב, יוצרת השתק. לפי הספרות המשפטית, "המוסד של השתק ההבטחה בעטיפה הישראלית" מאפשר לעשות בו שימוש כעילת תביעה. כלשון פרופ' פרידמן ופרופ' כהן: "דרך פרשנות זו מאפשרת לנו לקלוט את המוסד של השתק ההבטחה בעטיפה ישראלית. קליטת המוסד באמצעות עקרון תום הלב היא רצויה וברוכה, שכן היא ממשיכה לשמור על קיומו של המוסד, אך עושה זאת במנותק מההבחנות המכבידות שנמתחו במכורתו (למשל, ההבחנה בין השתק כטענת הגנה לבין השתק תביעה). כך מציין השופט ברק כי ".. הדרך הראויה לקליטת השתק ההבטחה במשפטנו היא באמצעות תום הלב...". עם זאת, אין מניעה לשמור על קיומו העצמאי של המוסד על ידי סיווגו כהבטחה שאינה חוזה. לקיומו העצמאי יתרון בכך שמדובר במוסד מגובש, שזכה לעיצוב בשיטה האנגלו-אמריקאית, שהיא שיטה המוכרת לנו" [דניאל פרידמן, נילי כהן, חוזים (כרך א', מהד' 2, 2018) עמ' 633].
-
הואיל ומדובר בענייננו בביטוח תאונות אישיות (שמצוי בהרחבה לפוליסת ביטוח נסיעות לחו"ל) שקיימת אפשרות להוסיף לצידה ביטוח נוסף של תאונות אישיות או ביטוח חיים עם מרכיב של ביטוח נכות - בהתאם לצרכיו ולהערכתו של המבוטח כמה כדאי או נכון להשקיע בהקטנת הסיכון (גובה הפרמיה), הרי שבפועל מנעה המבטחת בענייננו מהמבוטח, את ההזדמנות להבין - שבעצם – קיימת טענה של המבטחת שהוא הסתמך עד היום על מצג שגוי; ואז - לעיין שוב בפוליסה ולראות שבנספח ההרחבה – סכום הביטוח שונה, ואז - להשתכנע או לא שמדובר ב"טעות סופר". כאמור, בנסיבות בהן במכוון נמנעה מהמנוח הידיעה על הטעות, ונמנעה ממנו ההזדמנות לתקן ולחשק את עצמו בביטוח משלים אחר, אין ממש בטענה בענייננו שיש להחזיק נגד המבוטח שלא עיין בפוליסה לעומקה בשלב ההתמחרות או לאחריה.
-
אני מוצא כי, בנסיבות, לנתבעת אשם מלא ביצירת מצג, לפיו המנוח זכאי לכיסוי מכסימלי בגין תאונות אישיות בסך 200,000 דולר, כשבפועל הסכימה לכיסוי בסך 20,000 דולר בלבד. ניתן היה, אולי בשלבים הראשונים להוצאת הפוליסה, לייחס למנוח חלק באשם הזה (למשל, בכך שאולי לא פעל לקרוא בפוליסה עד תומה), אך מרגע שהנתבעת בחרה להתעלם מחובתה החוזית מול המנוח, ולא לגלות, ולמעשה – להתריע, לו שבעצם הוצג לו מצג שגוי, הרי בהתנהלותה היא הופכת את המצג - למצג שווא, ונוטלת על עצמה את האשם במלואו, בהיותו גורם זר מתערב שהנתבעת בחרה להטיל לזירה (בהמנעות).
-
הדברים מקבלים משנה תוקף, מקום בו מי שבפועל נפגע הוא המוטבת בפוליסה, שבמשך כל זמן קיום החוזה, הסתמכה אל המצג שהוצג לבנה, ועומדת לה עילה ישירה מול המבטחת, כמוטבת על פי מצג זה, שהוטעתה.
-
אבהיר כי אני מוצא, שבנסיבות ענייננו - חובת המצג וההשתק הנובע ממנו חלה גם ביחסים בין המבטחת לבין המוטבת, שהיא צד שלישי להתקשרות שהתבררה להיות מבוססת על מצג שווא. אפנה שלפי הספרות המשפטית, כדי שתהיה עילה לצד השלישי: "מצג השווא צריך להיעשות כלפי המתקשר השני (או שלוחו). לדעתנו די בכך שלאור הנסיבות היה סביר שהמצג יגיע למתקשר השני (או לשלוחו) וכי הלה יסתמך עליו. אך נקודה זו איננה ברורה לחלוטין. אם פלוני אמר דבר שקר לאלמוני וכעבור פרק זמן כרת חוזה עם צד ג', אין צד ג' יכול להסתמך על אותו מצג שווא. אולם לדעתנו יש להתיר לו לעשות כן, אם היה זה סביר שפלוני יבין כי צד ג׳ אכן יסמוך על מצג זה" (ההדגשות בקו -הוספו) [דניאל פרידמן, נילי כהן, חוזים (כרך ב', מהד' 2, 2020) עמ' 161].
-
בעקבות אי-מילוי הנתבעת אחר הוראות חוק הפיקוח או חוזרי המפקחת, כאמור, ובגין הטעות המהותית בפוליסה, ובגין ההחלטה להסתיר את הטעות מהלקוח – חייבת הנתבעת גם בנזיקין כלפי התובעת - בהתרשלות שגרמה לנזק לתובעת. אזכיר כי גם פעולה מכוונת (שבמקרה שלנו גם קבעתי שהיא מהווה טעות בשיקול דעת של הנתבעת), יכולה לחייב ברשלנות ("ידע או היה עליו לדעת"), וכן, כי נקבע כי בעל מקצוע שמספק מצג שמוזמן ממנו (המקרה בפסיקה – חוות דעת הנדסית), יחוב בנזיקין כלפי כל מי שניתן היה לצפות שיסתמך על המצג [ה"מ 106-54צבי וינשטיין נ'קדימה אגודה שיתופית להספקת מים בע"מ, בכפר קדימה, ו2 אח' פ"ד ח 1317 (1954)].
-
בגין המצג מטעם הנתבעת, שהוא מצג שווא רשלני, הורע מצב המנוח והורע גם מצב התובעת. הרעת המצב נבחנת לעומת מצבם של המנוח ו/או אמו, טרם המצג המטעה, ובענייננו – טרם ההחלטה על הסתרת קיומה של הטעות שהתבררה. בעצם נמנע מהם מידע שקבעתי כי בנסיבות - חובה היתה על הנתבעת למסור למנוח. מדובר במידע שהיה בו להבהיר להם (למנוח ולאמו) שחיוני עבורם להמשיך ולפעול להיערך להקטנת הסיכונים הכרוכים בנהיגה באופנוע בארץ הזרה, הקטנה – שהפוליסה שהוצאה לו, בעצם - לא מקנה. היינו, הנתבעת יצרה במצגיה מצב שבו, נותרו המבוטח והמוטבת מבלי שיש בידם כלי להבטיח שבמקרה של נכות משמעותית (או מוות) שיגרמו בתאונה במהלך הרכיבה באופנוע משך לפחות חצי במדינת הזרה - יתקבלו תגמולים בהיקף כזה שיש בו תמיכה ממשית למנוח או לאמו.
-
ודוק; אין מדובר בענייננו במוטבת אקראית, אלא במי שהיא אמו של המבוטח, שמעדותה עולה שהיא רואה בעצמה מי שעלולה להיות אחראית לטיפול בו ולסיוע לו במקרה של תאונה. כפי שציינתי בפרק הממצאים העובדתיים, מעדות התובעת ניתן היה להתרשם שהיא בהחלט חששה מהסיכון המקופל באפשרות שבנה יפצע בתאונה בעת רכיבתו על האופנוע בטיול בחו"ל, מה שעלול לדרוש הוצאות רפואיות נכבדות, וגם עלול להותיר בו נכות משמעותית. מדובר בסיכון, שאולי בעקיפין, אך במידה לא מבוטלת - נוגע גם לה.
-
אם כן, אני קובע כי התובעת זכאית לפיצויים בגין ההבטחה שיצרה הנתבעת ובגין מצג השווא שהציגה בהתנהלות רשלנית שיש בה גם הטעיה, שבנסיבות, מאז הגילוי החד-צדדי של הטעות במצג - גם לא ממלאת על דרישות חובת תום הלב בדין.
-
את הנזק בגין עוולה המבוססת על מצג שווא רשלני יש לבחון "בהתאם לשאלה מה היה המצב לולא הוצג מצג השווא ולא בהתאם לשאלה מה היה קורה לו הדברים שנאמרו היו אמת" [ע.א 5460/94 הכס מפעלי מזון בע"מ נ' בנק המזרחי המאוחד (29.6.97). בענין ע"א 5610/93 יוסף זלסקי נ' הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ראשון לציון נא (1) 68 (07.04.1997) דן בית המשפט העליון באמות המידה לקביעת נזק זה וקבע כי אמת המידה בנוגע לפיצוי בגין מצג השווא אינה מגנה על מלוא אינטרס הציפיות של הנפגע, דהיינו אין היא באה להעמידו במקום בו היה לו היה המצג אמיתי, אלא היא מתמקדת בהגנה על אינטרס ההסתמכות דהיינו – יש לבחון את החובה לפצות, על מנת להשיב את המצב לקדמותו למצב שקדם להיגד הרשלני.
-
בנסיבות, אין לנו אלא הסכום שעליו הסתמך המנוח והסתמכה אמו, כשלא פעלו להשלמתו בביטוחים משלימים. כאמור המצג הרשלני התקבע בענייננו, רק כאשר בחרה הנתבעת שלא לדווח למנוח שסכום הכיסוי שגוי. ועל כן, בנסיבות ענייננו צודק יהיה לבחון את "המצב שקדם להיגד הרשלני" – כאותו מצב שקדם להסתרה המכוונת.
-
אין מחלוקת בין הצדדים, שלו רצו המבוטח ואמו לפעול לרכוש עבורו ביטוח תאונות אישיות בנפרד מהפוליסה, למשל – לו הנתבעת היתה מודיעה למנוח בשלהי ינואר 2018, שסך הכיסוי הוא, בעצם, 20,000 דולר בלבד, עקרונית - היה בידם לעשות כן. כפי שניתן לראות, המנוח בוטח בפוליסה במסלול של "בריא", ולא נטען ולא הוצגו ראיות שהיה צפי לבעיות חתמות בגין שאלון הבריאות שהיה מוצג למנוח, שיכול היה לפנות לרכישת פוליסה מסוג זה באמצעות האינטרנט.
-
משיקולי צדק נכון יהיה להניח שבנסיבות, לו היתה הנתבעת מגלה לו שלעמדתה סכום הכיסוי שגוי, היה המנוח פועל כדי להביא את עצמו למצב שהיה בו להבנתו טרם הגילוי, היינו - להניח שהמנוח היה רוכש ביטוח תאונות אישיות בפוליסה שמשלימה לו את הכיסוי בגין התאונות האישיות מ-20,000 דולר ל-200,000 דולר, ותנאיה דומים להרחבה של הפוליסה הנדונה, המזכה את התובעת כמוטבת, בהיותה יורשת המנוח. אין סיבה להניח שהמנוח היה מציע פוליסה כזאת מבלי שהתובעת תירשם בה כמוטבת.
-
עוד אציין כי אמנם מדובר בענייננו בפיצוי הסתמכות המשתווים לסך פצויי הקיום; אך אינני מוצא בכך קושי, באשר חוזה ביטוח הוא מסוג החוזים שהמוצר שבמהות מקופל בהם - זה מתן אפשרות להסתמך על הבטחות המבטחת. כך שמצג שווא מטעה גורם לנזק הסתמכות שמשתווה לנזק שנדרם בהיעדר קיום.
-
אם כן, לו היתה הנתבעת מגלה למנוח טרם התאונה כי מדובר בסכום שגוי, אנו מניחים שבמועד פטירתו, היתה אמו זכאית לקבל על פי שתי פוליסות – הפוליסה בענייננו, וגם - פוליסה משלימה מסוג ביטוח תאונות אישיות המקנה כיסוי במקרה של מוות בסך של 180,000 דולר.
-
כאמור, הנתבעת הקדימה וביום 25.2.2019 שילמה לתובעת כתגמולי ביטוח סך של 20,000 דולר. לפי קביעותי לעיל, ניתן לראות בתשלום זה הקדמת תשלום של חלק מהפיצויים להם זכאית התובעת בנדון.
-
סכום הפיצויים שנותר לתשלום הוא 180,000 דולר, שהפוליסה הנוספת היתה משלמת (נניח - ביום 25.2.2019). לפי שער יציג של 3.61 ₪ לדולר [השער היציג ביום 25.2.2019 - בו שילמה הנתבעת לתובעת 20,000 דולר], הם סך 649,800 ₪.
-
צודקת הנתבעת בטענתה כי עקרונית מסכום זה יש לנכות דמי השתתפות עצמית מתאימים ודמי פרמיה שבפועל לא שולמו. הקושי הוא ששיעורם של סכומים אלה לא הוכח. בכל הקשור לפרמיה בגין הפוליסה הנוספת, העדה הנוספת מטעם התובעת, החתמת, העידה "אני על ריסק שלי משלמת כמעט 900-800 שקל בחודש... על סכום של 2 מיליון שקל". כך שאם ניטול יחס זה, לצורך חישוב אומדני פשוט ומהיר בענייננו, בהתחשב בסכום שבענייננו, והמשך של כחצי שנה (180 יום), ניתן לייחס, בקירוב, כ-1,800 ₪ בגין הפרמיה שהיתה נגבית כנגד הפוליסה הנוספת.
-
בכל הקשור להשתתפות עצמית, בפוליסה מושא ענייננו לא נקבעה בהרחבה של תאונות אישיות השתתפות עצמית נפרדת, ולא הוצגה לי דוגמת פוליסת תאונות אישיות אחרת, שיש בה ניכוי השתתפות עצמית במקרה של מוות.
-
אך אניח כי אם בגין 20,000 דולר נקובה בפוליסה הבסיסית הנדונה 50$ - כסך השתתפות עצמית בהפעלתה, אזי בפוליסה אחרת שהיתה מופקת (בגין תאונות אישיות) שהיא פי תשע בכיסוי שלה (180,000 דולר), תהיה ההשתתפות העצמית סך של 450$. היינו, ניתן להשתמש באומדן להשתתפות עצמית - בסך 1,625 ₪[3.61X450].
-
על מנת ליתן מענה אומדני, שאני מעריך שיהיה בו לתת מענה מספק לטענות הנתבעת לגבי הפחתות נדרשות, בנסיבות, המפורטות בסעיפים האחרונים, אעמיד את הפיצויי לו זכאית התובעת בענייננו על סך של 645,000 ₪.
-
בנסיבות, בהיות המחלוקת חוזית בבסיסה, ובשל מורכבותה של ההנמקה העובדתית והמשפטית, לא מצאתי לקבוע בנדון פיצויי לתובעת בגין עוגמת נפש.
סוף דבר
לאור כל האמור לעיל, אני פוסק כי –
-
התביעה הנדונה מתקבלת כך שלסילוקה תשלם הנתבעת לתובעת סך 645,000 ₪.
-
בנוסף, תשלם הנתבעת לתובעת בגין הוצאות משפט – שכר טרחת עו"ד בשיעור 150,930 ₪, וכן - החזר הוצאותיה בגין שני חלקי האגרה ששילמה בתיק זה, והחזר הוצאותיה בגין שכר העדה המומחית בו נשאה, לפי קבלות; הכל, בצירוף הפרשי הצמדה וריבית כדין ממועד תשלומי האגרה והוצאותיה – ממועד תשלומן ועד ליום מתן פסק הדין.
-
הסכומים לעיל ישולמו בתוך 30 יום; שאם לא כן, יישאו ריבית והצמדה כדין, מיום מתן פסק הדין ועד למועד התשלום בפועל.
זכות ערעור – כדין.
המזכירות תשלח את פסק הדין לצדדים - כמקובל.
5129371
ניתן היום, א' אלול תשפ"ב, 28 אוגוסט 2022, בהעדר הצדדים.
