-
כשנה לאחר ההתקשרות הראשונית בין הצדדים להקמת האתר, בתחילת חודש דצמבר 2013, התקשרו הצדדים בשני הסכמים חדשים שעניינם קידום האתר באינטרנט: האחד, עניינו בקידום האתר במנועי החיפוש בגוגל והשני עניינו בקידום האתר ברשת החברתית פייסבוק. בעבור עבודת הקידום התחייבו התובעות לשלם לנתבע סך של 5,000 ₪ לחודש וסך של 2,000 ₪ לחודש בהתאמה.
-
ההסכמי הקידום נחתמו לתקופה של שנה, ואולם כבר לאחר תקופה קצרה של כארבעה חודשים הופסקה עבודת הקידום וזאת לאור חוסר שביעות רצונו של מר קדרון מתוצאות הקידום. משהתובעות לא היו מרוצות מתוצאות קידום האתר, הן שכרו את שירותיו של מר זוהר עמיהוד, לצורך בחינת פעילות האתר וקידומו. אמנם אין מחלוקת על כך שארבעה חודשים הם תקופה קצרה שאינה מספיקה לצורך בחינת תוצאות עבודת קידום האתר, ואף המומחה מטעם התובעות העיד כי פרק הזמן הראוי לצורך בחינת תוצאות אלה נע בין 8 חודשים לשנה וחצי (עמ' 100 ש' 21 בפרוטוקול עדותו של המומחה עמיהוד; וכן עמ' 285 ש' 3-5 בפרוטוקול עדותו של הנתבע). עם זאת, חוסר שביעות רצונן של התובעות לא היה אלא הטריגר אשר הניע אותן לפנייה למומחה אשר יבדוק את עבודת הקידום שנעשתה על ידי הנתבע עד לאותו שלב, ואין בה כדי להשפיע על ממצאי בדיקתו.
-
המומחה מטעם התובעות – מר זוהר עמיהוד - הגיש חוות דעת אשר ממנה עולה כי עבודת הקידום שעשה הנתבע באתר התובעות היא עבודה שנעשתה למראית עין בלבד (סעיפים 21.1 ו-21.2 בחוות הדעת).
-
ריבוי "קישורי זבל" מאתר הצל WebDNA לאתר פלנריקס
המומחה מצא כי הנתבע מחזיק בשני אתרים בעלי עיצוב זהה ותוכן זהה לחלוטין, וממנו אלפי קישורים לאתר של פלנריקס. למעשה התגלה כי מכל הקישורים לאתר פלנריקס 9,424 קישורים הם מאתר WebDNA קישור אחד מרשת פייסבוק וקישור נוסף מפרופיל גוגל פלוס (סעיף 18.3 בחוות דעת עמיהוד). כך, רובם המוחלט של הקישורים לאתר הם קישורים מאתר WebDNA, למעט שניים. קישורים אלה מאתר אחד לאתר שני זהה לו, לא זו בלבד שהם חסרי ערך ואינם מביאים תועלת לקידום האתר בתוצאות החיפוש של גוגל, אלא ההיפך מכך – הם גורמים נזק לאתר ומכשילים את קידומו. קישורים אלה כונו בפי המומחה "קישורי זבל" מאחר שהם מזוהים על ידי מנוע החיפוש של גוגל כחסרי ערך וגוררים תגובת "ענישה" מצד גוגל בדירוג האתר בתוצאות (עמ' 83 בפרוטוקול).
-
המומחה הסביר בעדותו כי ישנה חשיבות רבה לאיכות הקישורים על פני כמותם, וכי עשרות אלפי קישורי זבל אינם משתווים לקישור איכותי אחד מאתר מוביל (עמ' 102 ש' 25-27 בפרוטוקול). לשיטתו של המומחה האופן שבו פעל הנתבע בהקמת האתר פגע באופן קשה בקידומו. כך לשיטתו, היה צורך לפתח את האתר על שם מתחם זמני (עמ' 80 בפרוטוקול) תוך חסימת הגישה של גוגל לאתר הזמני. לאחר הבניה היה על הנתבע להעתיק את האתר לכתובת החדשה, אשר תהיה חשופה למנוע הסריקה של גוגל, וזאת מבלי לבצע קישורים בין שני האתרים ומבלי ליצור מצב של כפילות תכנים אשר פוגעת באתר (עמ' 81-82 בפרוטוקול).
-
לטענת המומחה אופן יצירת הקישורים בין האתרים הכפולים על ידי הנתבע מלמד על חוסר תום ליבו ועל מטרתו להציג מצג שווא ללקוח (עמ' 93 בפרוטוקול). לדבריו:
"זה לא קידום אתרים. זה ניסיון להציג מצג שווא בפני לקוח, לעשות לו בגדי המלך החדשים. לעשות קולות של קידום אתרים שזה לא קידום אתרים. זה היה הדבר הכי נוח לעשות לונונו, לעשות קישורים. הוא לא צריך לדבר עם אף אחד, הוא לא צריך להתאמץ ולבנות תכנים. הוא פשוט עושה קישורים מנכס שיש לו, שזה נכס צל, לעשות לו לאתר של הלקוח ולהגיד לו – הנה יצרתי למענך 3,000 קישורים. אני עובד ואני עובד ואני עובד. וזה לא קידום אתרים" (עמ' 101 ש' 19-27).
בהמשך עדותו הוסיף ואמר:
"אני אומר באופן חד משמעי – לא היה צריך להיות קישור בין webdna לפלנריקס נקודה קום. נקודה. אין שום סנריו של אדם סביר שמקדם אתרים שיודע את עבודתו לקשר בין אתר הצל לאתר הפעיל. נקודה." (עמ' 103 ש' 11-13).
-
המומחה מטעם הנתבע, מר צבי לנדו, נשאל אף הוא בעדותו על נושא זה והעיד כי הוא אינו נוהג להעלות אתרים בבניה לאינטרנט ואינו מאפשר גישה לאנשים או למנוע החיפוש של גוגל לאתרים שבבנייה (עמ' 232 ש' 32- עמ' 233). כמו כן העיד כי הוא נוהג לבנות אתרים על שרת שלו באופן זמני, ולאחר שבניית האתר מסתיימת הוא מועלה לכתובת של הלקוח (עמ' 234 בפרוטוקול). דבריו אלה של מומחה הנתבע מתיישבים עם עדותו של מומחה התובעות לעניין אי חשיפתו של האתר הזמני למנוע החיפוש של גוגל ומתקשרים גם לנושא קיומם של קישורים ריקים לאתר הצל, ותומכים בהם.
-
אלפי הקישורים שיצר הנתבע מאתר הצל WEBDNA לאתר פלנריקס נעשתה לטענת הנתבע לצורך העברת האתר מהכתובת הזמנית שעליה הוא נבנה אל כתובתו הקבועה. אמנם בהליך שלפני טען הנתבע כי ליצירת הקישורים אין ולא היה דבר עם עבודת קידום האתר, אך טענה זו אינה מתיישבת עם יתר הראיות המצביעות על כך שניתן היה להעתיק את האתר באמצעות פעולה פשוטה יותר. הן לשיטת המומחה מטעם התובעות והן לשיטת הנתבע והמומחה מטעמו ניתן היה להעתיק את האתר לכתובתו החדשה בפעולה פשוטה של העתקה או לתת הוראת הפניה גורפת היוצרת אפקט עקיבה לכתובת החדשה (הפניה 301). כך, לאחר שנשמעו עדויות הצדדים והמומחים בעניין זה, לא ברור מדוע עלה הצורך ביצירת אלפי הקישורים הפרטניים שאותם יצר הנתבע ואין לפרש פעולתו זו אלא כניסיון להציג מצג בדבר עבודה מרובה שאותה ביצע.
חיזוק למסקנה זו נמצא בעדותו של המומחה עמיהוד אשר התצהיר כי בפגישתו עם הנתבע, כאשר שאל את הנתבע על שיטות הקידום שבהן הוא נוקט השיב לו הנתבע כי הוא פועל בשיטה של "בניית קישורים בשכבות" וכי כבר בנה יותר מ-11,000 קישורים בתוך 3 חודשים (סעיף 16.1 בתצהירו של עמיהוד). ההיגיון שביצירת אלפי הקישורים נותר כאמור בעלמא, ועל כן מקובלת עלי עדותו של המומחה בעניין זה לפיה הוצגו הקישורים כחלק מעבודת הקידום שעשה הנתבע לאתר. כך, הניסיון להציג את אלפי הקישורים כחלק מעבודת הקידום, בעוד במסגרת ההליך שלפני טען כי אין לקישורים הללו דבר וחצי דבר עם קידום האתר, אינו אלא הצגת מצג שווא לפני התובעות לעניין קידום האתר.
-
מן הראיות שנשמעו לפני שוכנעתי כי יצירת הקישורים הריקים המובילים מאתר אחד למשנהו אינם מועילים לקידום האתר ואף עלולים לפגוע בקידומו.
-
העדר מילות מפתח הקשורות להומיאופתיה באתר פלנריקס פוגע בקידום האתר
אתר האינטרנט של התובעות הוא אתר שמטרתו שיווק מוצרים הומיאופתיים, על כך אין מחלוקת. עוד אין מחלוקת על כך שמטרה זו היתה גלויה וידועה לנתבע למן ראשית ההתקשרות בין הצדדים. למרות האמור ובניגוד למצופה, מבדיקה שערך המומחה עמיהוד, אין במילות המפתח שהכיר מנוע החיפוש גוגל באתר פלנריקס מילים הקשורות להומיאופתיה (סעיף 18.1 בחוות הדעת וכן עמ' 109 בפרוטוקול). לטענת מומחה התובעות משמעות הדבר היא כי מנוע החיפוש של גוגל אינו יכול לעמוד על מהותו ועל טיבו של האתר, באופן הפוגע בקידום האתר ומכשיל אותו.
-
הנתבע השיב לטענה זו וטען כי המילה הומיאופתיה לא היתה אחת ממילות המפתח המקודמות שנבחרו, אלא נבחר להתמקד בשישה ביטויים מרכזיים אחרים הכוללים את שמות המחלות וב-650 מחלות. הנתבע מוסיף וטוען כי שיטת הקידום שנבחרה היא שיטה המכונה LONG TAIL והיא מבוססת על משפטי מפתח ולא על ביטויים קצרים. כך, לשיטתו, אין לתמוה על כך שהביטוי הומיאופתיה לא מופיע כביטוי המקודם באתר.
-
אין לקבל את טענת הנתבע לפיה המילה הומיאופתיה לא נבחרה כביטוי שאותו יש לקדם במנוע החיפוש של גוגל ביחס לאתר התובעות, ככזו המספקת הסבר להעדרו של קישור (אנלוגי) בין אתר התובעות לתחום ההומיאופתיה. מהותו של הסכם הקידום היא כשמו - קידום אתר התובעות ברשת האינטרנט. העובדה שהמילה הומיאופתיה או מושגים אחרים הקשורים בהומיאופתיה לא היו בין מילות המפתח המוכרות שמצא מנוע החיפוש של גוגל באתר התובעות מלמדת באופן פשוט כי מנוע החיפוש של גוגל אינו מפרש את תוכן האתר ככזה הקשור בהומיאופתיה. כך, למעשה, לא ניתן לעמוד על אופיו של האתר כאתר הקשור לתחום ההומיאופתיה, כאשר כל מהותו היא ממכר ושיווק מוצרים הומיאופתיים, דבר אשר בהכרח פוגע בקידום האתר. עובדה זו נזקפת לחובתו של הנתבע, איש המקצוע שנטל על עצמו את ההתחייבות לקדם את האתר, ואין נפקא מינה מהי שיטת הקידום שבה בחר - בין אם מדובר בשיטה המבוססת על ביטויים קצרים ובין אם מדובר על קידום בשיטת LONG TAIL.
-
מן האמור עולה כי הגם שמדובר בתקופה קצרה אשר לכל הדעות אינה מספיקה על מנת לבחון את תוצאות הקידום, הרי שעבודת הקידום אשר נעשתה עד לאותו שלב שבו הופסקה לא היתה עבודת קידום אפקטיבית עבור האתר אלא ההיפך מכך – פגעה בקידום האתר. בנסיבות אלה אני מקבל את טענת התובעות לפיה הסכם קידום האתר הופר.