ת"א
בית משפט השלום תל אביב - יפו
|
55162-07
11/09/2011
|
בפני השופט:
בלהה טולקובסקי
|
- נגד - |
התובע:
אלכס קראפ ע"י ב"כ עו"ד ש. אנושי
|
הנתבע:
1. שחר יסעור בע"מ 2. הפניקס הישראלי חברה לביטוח בע"מ 3. שחר יסעור בע"מ 4. הפניקס הישראלי חברה לביטוח בע"מ
|
פסק-דין |
פסק דין
מבוא
1.תביעה לפיצויים בגין נזקי גוף.
2.התובע, יליד 9.6.63, נפגע בתאונת עבודה שארעה ביום 30.4.06, בעת שניסה לרדת בסולם, מהמפלס העליון למפלס התחתון של האוניה "מומבסה סטאר" (להלן: "האוניה"). התובע החליק מהסולם, נפל מגובה ונפגע באגן ובקרסול רגל ימין.
3.הנתבעת מס' 1 (להלן: "הנתבעת"), חברה העוסקת במתן שירותי קשירה והתרה של מטענים באוניות, העסיקה את התובע, כפועל כללי בעבודות פריקה וטעינה של אוניות.
הנתבעת מס' 2, ביטחה את אחריותה של הנתבעת, בביטוח חבות מעבידים (להלן תקראנה ביחד: "הנתבעות").
4.הנתבעות שלחו הודעת צד ג', כנגד צים שרותי ספנות משולבים בע"מ (להלן: "צים"), אשר על פי הנטען הייתה החוכרת, המחזיקה והמפעילה של האוניה בה ארעה התאונה.
5.צים שלחה הודעת צד ד' כנגד הנתבעות בטענה לקיומה של חובת שיפוי חוזית, מכח ההסכם שנחתם בין הנתבעת לבין מ. דיזינגוף ושות' בע"מ (להלן: "דיזינגוף"), אשר שימשה כסוכנת של צים.
6.הצדדים חלוקים בשאלת נסיבות ארוע התאונה, בשאלת האחריות ובשאלת גובה הנזק.
נסיבות ארוע התאונה ושאלת האחריות
7.התובע תאר בתצהירו את נסיבות ארוע התאונה, כדלקמן: "ביום 30.4.06, בשעות הבוקר המוקדמות,בתחילת המשמרת... בזמן שרציתי לרדת במדרגות ו/או הסולם... הממוקמות בתוך אונייה... נפלתי מגובה של כ- 8 מטרים... נפלתי בתחילת ירידתי מהסולם כאשר ביקשתי לעבור מהמפלס העליון למפלס התחתון, מעבר זה הינו מסוכן היות והסולם אינו רציף ואין קשר עין בין הסולם התחתון לבין מי שעומד במפלס העליון... התאונה ארעה שעה שהחזקתי ביד אחת את המעקה העליון וביד השניה חיפשתי את הסולם, באותו זמן רגל אחד (כך במקור - ב.ט) שלי היתה על שלב הסולם ורגל שניה באוויר, לפתע החלקתי על שלב הסולם ונפלתי למטה" (סעיפים 8-10 לתצהיר התובע, ת/7).
8.התובע אישר בחקירתו הנגדית כי עבד אצל הנתבעת, שנים רבות (משנת 1992 ועד שנת 1995 ומשנת 1998 עד ארוע התאונה) וכי עבד על האוניה בה ארעה התאונה, לסירוגין, במשך כשמונה שנים, כך שהכיר אותה "מצויין" (עמ' 19-20 לפרוטוקול). התובע הוסיף והעיד כי הסולם המעורב בתאונה הינו סולם המקובע לקיר האוניה וכי אין רצף במעבר בין הסיפון העליון לסולם ואין קשר עין המאפשר לראות את שלבי הסולם, וכדבריו: "יש כמו לופ. אתה מחזיק בידיים עם זה ואחכ אתה צריך להכנס בלוק ומתחת יש מדרגות כזה בקיר אני שם את הידיים על המעקה ואת הרגליים בפנים. אני לא רואה את המדרגות בגלל הבונקר, אני רק מרגיש את המדרגות
ש.העיניים שלך מופנות למטה?
ת.לא. אני מחפש מדרגות, מרגיש ברגל, מסתכל איפה פנים שלי איך אני יכול לראות בלוק מה למטה אם אני מחזיק ידיים. אני שם רגל במדרגה ואתה לא יכול לשים טוב כי זה סולם שקרוב מאוד לקיר. אתה יכול לשים קצת מהרגל. רציתי להעביר את היד ולרדת עוד למטה והרגל שלי הלכה למטה. כשהרגל שלי הלכה למטה, שמתי את הרגל, רציתי לשים את הרגל השנייה והיד שלי הלכה מלמעלה ואז אני נפלתי.
ש. את הרגל השניה לא שמת במדרגה היא הייתה באויר
ת. רציתי לשים במדרגה אבל לא מצאתי ונפלתי" (עמ' 21 לפרוטוקול).
התובע הוסיף והעיד כי אינו יודע אם הבעיה נעוצה בסולם אך ציין כי הסולם היה עם שמן וכף רגלו לא עמדה בביטחה, על שלבי הסולם, וכדבריו: "הכל היה עם שמן. אני לא יודע אם הבעיה בסולם. אני שמתי רגל בסולם ולא רואים כלום כי אתה נכנס בחור קטן. רציתי לשחרר יד אחת והרגל בגלל שאין מקום שם החליקה לי.. הרגל היתה קצת היא נכנסת במדרגה אבל לא עד הסוף..." (עמ' 22 לפרוטוקול).
9.כן העידו מטעם התובע, מר נאום לדז'נסקי (להלן: "לדז'ינסקי"), אשר עבד עם התובע והיה עד לתאונה ומר שי שטרוצר, ממונה בטיחות בנמל אילת (להלן: "שטורצר"), אשר ביצע חקירה ראשונית של נסיבות ארוע התאונה.
10.לדז'ינסקי ציין בתצהירו, ת/5 כי בעת ארוע התאונה עמד על הסיפון העליון של האוניה, ליד הסולם, ראה את פלג גופו העליון של התובע אשר באותה עת, ירד בסולם ולפתע נפל.
לדז'ינסקי אישר בחקירתו הנגדית כי העליה והירידה בסולמות האוניה, נעשתה כדבר שבשגרה במהלך העבודה על האוניה אשר היתה מוכרת לו ולתובע, משנות עבודה רבות (עמ' 14-15 לפרוטוקול).