ת"ק
בית משפט לתביעות קטנות תל אביב - יפו
|
42553-06-11
13/02/2012
|
בפני השופט:
יעקב שקד
|
- נגד - |
התובע:
דודי דוד קבסו
|
הנתבע:
ישראייר תעופה ותיירות בע"מ
|
פסק-דין |
פסק דין
הצדדים ועיקרי הטענות
בפני תביעה ע"ס 1,310 ₪ שהגיש התובע נגד הנתבעת בגין טיסה שהוזמנה על ידו ואשר לא יצאה אל הפועל.
לטענת התובע, הזמין טיסה לרומא וטיסת המשך לברצלונה. בהגיעו לשדה התעופה בנתב"ג, נאמר לו כי הטיסה בוטלה בשל משבר זיהום הדלק, שפרץ באותה עת.
התובע הסביר כי עליו להגיע לטיסת ההמשך, אך לדבריו הוצע לו לטוס רק שלושה ימים לאחר מכן, ולגביו הדבר לא היה רלבנטי, שכן רצה להגיע למשחק ה"פיינל פור" שהיה אמור להתקיים תוך זמן קצר.
לבסוף, עלה בידי התובע לאתר טיסה חלופית בחברה זרה שטסה ביום שלמחרת, במחיר הגבוה ב- 860 ש"ח מהמחיר שהיה עליו לשלם לנתבעת.
יצויין כי הנתבעת השיבה לתובע כמובן את מחיר הטיסה שעבורה שילם ולא יצאה אל הפועל.
התובע טוען עוד, כי הנתבעת היתה יכולה למצוא לו טיסה חלופית בחברה אחרת ולא עשתה כן.
כעת, עותר התובע לתשלום ההפרש במחירי הטיסות כאמור וכן עבור עגמת נפש ובסה"כ 1,310 ₪.
דיון והכרעה
על תובלה אווירית חלות הוראות האמנה לייחוד כללים מסוימים בדבר תובלה אווירית בינלאומית (1929) (להלן: "אמנת ורשה"). ישראל, איטליה וספרד הן צדדים לאמנת ורשה. אמנת ורשה אושררה בחוק התובלה האווירית התש"ם - 1980 (להלן: "חוק התובלה האווירית").
סעיף 10 לחוק התובלה האווירית קובע את עיקרון ייחוד העילה.
חוק התובלה האווירית מאמץ ונותן תוקף מחייב של חוק להוראות אמנת ורשה, לרבות סעיף 20 לאמנה.
סעיף 20 לאמנה קובע, שהמוביל האווירי לא אחראי לנזק שלא יכול היה למנוע (קרי, דוגמת כוח עליון).
לטעמי, אין ספק כי זיהום דלק (או חשש לזיהום) בשדה תעופה הינו מסוג הדברים שמוביל אוירי לא יכול למנוע.
לא ניתן לצפות מחברה תעופה לסכן נוסעים ולהטיסם במצב מעין זה, שכן על חברת התעופה לפעול בראש ובראשונה למען בטיחות הנוסעים (ראה לענין משבר הדלק, נספח ג' לכתב ההגנה).
יתרה מזו, אני מאמין לנציג הנתבעת שהעיד בפני, ואמר כי "לא היה ניתן לסדר טיסות אחרות" (עמ' 1 ש' 20).
התובע טען בהקשר זה טענות בעלמא, שאיני מקבלן, והוא לא סתר כהוא זה את דברי הנתבעת ונציגה.
יתרה מכך, לא ניתן להטיל על הנתבעת חובה למצוא לתובע טיסה חלופית - בנסיבות אלה, כאשר טיסות רבות מבוטלות באופן סיטוני בחברות תעופה רבות, ולטעמי אין לה כל חובה כזו.
אמנם, רצוי כי הנתבעת תנסה למצוא פתרון אחרי לתובע, אך לטעמי, בנסיבות מעין אלה, לא יעלה על הדעת לחייב בדין בשל כך שלא נמצאה לתובע טיסה חלופית.