מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פסק-דין בתיק תק 6891/04 - פסקדין
חפש עורך דין לפי תחום משפטי
| |

פסק-דין בתיק תק 6891/04

תאריך פרסום : 22/12/2009 | גרסת הדפסה
ת"ק
בית משפט לתביעות קטנות תל אביב
6891-04
07/11/2004
בפני השופט:
מיכל ברק-נבו

- נגד -
התובע:
חנה שומך
הנתבע:
1. איילון חב' לביטוח בע"מ
2. גולדשטיין זיו שמאי רכב
3. מוסך ש.ש. מוקד הרכב בע"מ

פסק-דין

התובעתשבפני הכניסה רכבה לתיקון במוסך ה נתבעת 3 - "ש.ש. מוקד הרכב" (להלן - המוסך) בעקבות תאונה, שאירעה לרכבה ביום 11.6.03. השמאי שבדק את הרכב הינו מר זיו גולדשטיין (הנתבע 2), וזאת מטעמה של הנתבעת 1, איילון חברה לביטוח בע"מ, שהיא המבטחת של התובעת (להלן - חברת הביטוח).

טענות התובעת :

לטענת התובעת, התיקון שבוצע ברכבה היה לקוי ולפיכך נגרמה לרכבה ירידת ערך מסחרית, שהיא מעבר לירידת הערך שהוכרה על ידי חברת הביטוח. יצויין, כי כתב תביעתה של התובעת אינו מפרט את טענותיה מבחינה מהותית, ואף לא את חישוב הסכום הנתבע (16,950 ש"ח), אלא מדבר בכלליות על "מחדלים רבים", "ניצול כישרונם [של אנשי המקצוע - מ.ב.נ.] על פני חוסר כישרונו של הציבור התמים", "הערכת נזק שקרית" וכיו"ב. דליתי את פרטי התביעה מתוך הנספחים לכתב התביעה ובעיקר מחוות דעתו של השמאי, שבדק את הרכב של התובעת לצורך התביעה דנן - השמאי מר עידן ויקטור, ומכתב של התובעת שהופנה לשמאי, מיום 19.8.03.

טענתה של התובעת בדבר התיקון הלקוי נסמכת על חוות דעתו של השמאי עידן, אשר כתב בבדיקתו כי "המכונית תוקנה באיכות גרועה מאד". הוא ממשיך ומפרט, בחוו"ד מנומקת, את כלל הליקויים. השמאי גולדשטיין מצא, בתום התיקון, כי ירידת הערך שנגרמה לרכב בעקבות התאונה היא של 3%, כאשר ערך הרכב חושב כ-54,000 ש"ח (עמוד 4 לחוות הדעת מיום 12.6.03), ובסך הכל - 1,620 ש"ח, ואילו השמאי עידן מצא, כי עקב התיקון הלקוי, ירידת הערך היא בסך 25%. לפיכך, בהתחשב במחיר הרכב שחושב על ידי השמאי עידן על סמך המחירון, תוך ביצוע ההתאמות הנחוצות לאור בעלויות קודמות ומד מרחק, שהועמד על 52,920 ש"ח, סך ירידת הערך הינה 13,230 ש"ח. ההפרש הינו 11,610 ש"ח. בנוסף, תובעת התובעת החזר שכר טרחתו של השמאי עידן ויקטור בסך 2,600 ש"ח. לא מצאתי בכתב התביעה מנין ההפרש בין סכום זה לסכום הנתבע, כאמור.

טענות הנתבעים :

הנתבעת 1מציינת, שרכב התובעת הוכנס למוסך הסדר לפי בחירתה של התובעת. הנתבעת 1 מינתה שמאי חיצוני, הוא מר זיו גולדשטיין, לבדוק את נזקי הרכב ולאשר עליות תיקון. אין לנתבעת 1 כל קשר למוסך (הנתבעת 3) והוא אינו בבעלותה. אין לה אחריות שילוחית כלפי המוסך ואין לה אחריות בשל טיב התיקון. הנתבעת טוענת כי בבדיקה חוזרת שביצע השמאי גולדשטיין לרכב בחודש אוגוסט, הסתבר כי לרכב היתה תאונה נוספת לאחר התאונה ביוני 2003, תאונה עליה לא דווח לנתבעת 1 ואינה יודעת פרטים עליה. עוד ציינה הנתבעת 1, כי בדיקתה העלה שהבעלות הראשונה ברכב היתה של חברת ליסינג. זו מכרה את הרכב לבעלה של התובעת כעבור 11 חודש בלבד, זמן, שלטענת הנתבעת 1, הוא קצר יחסית לנהוג בחברות ליסינג. לפיכך, קובעת הנתבעת 1, סביר להניח שהרכב היה מעורב בתאונה קשה ביותר ולכן נמכר. לא למותר לציין, שמלבד הספקולציה, המבוססת על מכירת הרכב כעבור 11 חודש, לא הובאה כל תמיכה לסברה זו. הנתבעת 1 טוענת, שאף אם תוכח ירידת הערך הנטענת, הרי שיתכן שזו קשורה לעברו האמור של הרכב ולא לתאונה נושא תיק זה. לענין חוות הדעת של השמאי ויקטור עידן אומרת הנתבעת 1, כי לא נמסרו נתונים על עברה של המכונית, על מצבה של המכונית, הנתון של ערך הרכב שגוי שכן לא התחשב בהיותה מכונית חברה. עוד טוענת הנתבעת 1, כי ירידת ערך של 20% בגין נזקי פחחות בלבד אינו ריאלי ובודאי אינו מתייחס לתאונה מיוני 2003 ולאור כל אלה, טוענת הנתבעת - חוות הדעת של השמאי עידן אינה אמינה.

הנתבע 2לא הגיש כתב הגנה, אך התייצב לדיון בפני, ונתן הסכמתו למינוי שמאי בורר שיקבע על ידי איגוד השמאים.

הנתבעת 3הצטרפה אף היא לטענה כי יתכן שהרכב עבר תאונה נוספת (אולי בחניה, ללא ידיעת התובעת) לאחר התיקון שבוצע אצלה בעקבות התאונה הראשונה בחודש יוני 2003, ותאונה זו היא שאחראית לחוסר האפשרות לכוון את האורות (התקלה שנתגלתה ברכב בחודש אוגוסט 2003, והיא שהובילה את התובעת לבדיקה שהולידה את התביעה דנן). עוד טוענת הנתבעת 3, כי תפקידו של השמאי הוא לבצע שומה שמטרתה לאמוד את העלות הכספית של תיקון הנזק. השמאי לא מוסמך לבדוק את טיב התיקון ואינו אחראי על טיב התיקון, ולכן בענין זה חרג השמאי מטעם התובעת מתפקידו. מעבר לכך, מציין המוסך, הוא מוכן לבדיקה של כל שמאי אובייקטיבי, שיציין אם היו ליקויים בתיקון, והמוסך יתקנם.

השמאי הבורר :

מאחר שהשאלות העיקריות שבמחלוקת הן, כאמור, שאלות שבמומחיותו של שמאי רכב - האם הרכב תוקן כראוי בעקבות התאונה מיום 11.6.03 וכמה ירידת ערך נגרמה לרכב בעקבות התאונה והתיקון - הסכימו כל הצדדים למינוי שמאי בורר. בהחלטתי מיום 10.8.04 קבעתי כי איגוד השמאים ימנה שמאי מומחה כבורר, שיכריע בשאלות העולות מכתב התביעה. לשם כך, הועברו לשמאי כל כתבי הטענות שבתיק וכל חוות הדעת, וקבעתי כי הוא רשאי לשמוע הן את הצדדים בתיק והן את השמאים שנתנו חוות דעת.

יצויין, כי ביום 23.9.04, בטרם נודע לבית המשפט מיהו השמאי שמינה האיגוד, שלחה התובעת הודעה לבית המשפט שכותרתה " הרהורים טרום דיון - בקשה מיוחדת". בהודעה זו העלתה חשש שמא השמאי שמונה לא יהיה אובייקטיבי, שכן לטענתה, אמר לה השמאי עידן, בו הסתייעה, כי בינו לבין השמאי שמונה (ושכאמור - בית המשפט לא ידע כלל את זהותו עד שמסר את חוות דעתו) שוררים יחסי "אויבות". יצויין כי לא היתה בקשה כלשהיא בהודעה זו, על אף כותרתה. לא מצאתי לנכון לפעול בעקבות "הודעה" זו, שכן לא ניתן לה כל ביסוס, וכולה נסמכת על דברי התובעת שמביאה (לטענתה) מדברי השמאי עידן. אף לא ברור אם השמאי עידן אכן הביע דברים אלה ואם התיר לתובעת לצטטם.

ביום 4.11.04 נמסרה לי חוות דעתו של מר אביב בן אברהם, השמאי הבורר שמונה על ידי איגוד שמאי הרכב. עיקריה הינם כדלקמן:

1.    חוות דעתו של השמאי גולדשטיין לוקה בחסר בשל מספר דברים: היא אינה מתארת את הנזקים שנגרמו לרכב התובעת; אינה מציינת את סוג החלפים שהוחלפו; חישוב ירידת הערך אינו מפורט לפי סעיפים שהובילו לתוצאה הסופית.

2.    השמאי לא בדק את הרכב במהלך ביצוע התיקון. אילו היה עושה כן, היה יכול לעמוד על אופן תיקון הרכב, דבר שהיה משפיע על קביעתו בנושא ירידת הערך.

3.    השמאי עידן לא התייחס לעברו התאונתי של הרכב ול"מקוריותו" של הרכב (אני מניחה כי הכוונה לעובדה שהרכב היה בעבר בבעלות חברת ליסינג). [ הערת בית המשפט: השמאי עידן דווקא התייחס בהערה 11.ד להערות הסיכום שלו לאותה תאונה, הפנה לדוח השמאי בענינה, וציין כי לפי הערכת השמאי לא נגרמה לרכב ירידת ערך בגין אותה תאונה. יצויין, כי גם השמאי בן אברהם לא הפחית משווי הרכב בשל אותה תאונה, כעולה מהאמור בסעיף "פירוט שווי רכב בפועל" בעמוד 3 לחוות דעתו].

4.    השמאי עידן נתן קביעה קיצונית בהתייחסו לתיקון הלקוי, קביעה המעוררת תמיהה.

5.    בדיקה שנערכה למרכב המכונית ולצבע לא העלו סימני תאונות נוספות, זולת התאונה מיוני 2003 ותאונה קודמת, מינואר 2003, מלבד פגיעות קלות המאפיינות שימוש ברכב בסביבה אורבנית צפופה. באופן כללי: הרכב נשמר וטופל באופן סביר וסדיר.

6.    שווי הרכב בפועל, לאחר התייחסות למחיר המחירון, לבעלות הקודמת של חברה למימון, למד האוץ ולתאונה הקודמת בינואר 2003 הינו 50,274 ש"ח.

7.    ירידת הערך שנגרמה לרכב, בהתבסס על המלצות "ועדת ששון", הינה 14.40%, שהם 7,239.46 ש"ח. (אחוז הנזק הגולמי הינו 19% וערך הרכב הגולמי הינו 54,000 ש"ח).

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן יעוץ אישי, שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
*
*
*
*

חיפוש עורך דין לפי עיר

המידע המשפטי שחשוב לדעת – ישירות למייל שלכם!
הצטרפו לניוזלטר וקבלו את כל מה שחם בעולם המשפט
עדכונים, פסקי דין חשובים וניתוחים מקצועיים, לפני כולם.
זה הזמן להצטרף לרשימת התפוצה
במשלוח הטופס אני מסכים לקבל לכתובת המייל שלי פרסומות ועדכונים מאתר פסק דין
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ