עת"מ
בית המשפט המחוזי מרכז-לוד
|
31821-01-15
26/02/2015
|
בפני השופט:
אורן שוורץ
|
- נגד - |
העותרת:
קרן קיימת לישראל עו"ד אלון יואלי עו"ד ניר לרר
|
המשיבים:
1. נתיבי ישראל - החברה הלאומית לתשתיות תחבורה בע"מ 2. יו"ר הועדה המקומית לתכנון ולבניה חבל מודיעין 3. הועדה המקומית לתכנון ולבניה חבל מודיעין 4. מדינת ישראל
עו"ד טלי ענבר גולן עו"ד מתן פריידין עו"ד הילה ליבנה
|
פסק דין |
הרקע לעתירה:
1. עניינה של העתירה שלפניי בהקמת שלב ב' של חניון "חנה וסע", בשטח הסמוך לצדו הצפוני של כביש 443, ממול לכניסה למצפה מודיעין, באזור יער בן שמן. החניון מוקם מכוח הוראות תכנית מתאר ארצית (תמ"א) 31/א/10, שעניינה הקמת דרך מספר 45 בקטע מבן שמן ועד מודיעים.
הקמת החניון נדרשת בשל עבודות שדרוג ומחלוף בדרך מספר 1 (כביש תל-אביב ירושלים) ועקב ההגבלות שייגרמו לתנועה בעטיין של עבודות אלה. החניון אמור לשמש לקליטת כלי רכב פרטיים ומעבר של הנוסעים לשימוש בתחבורה ציבורית בדרכם אל ירושלים וממנה.
2. אליבא העותרת, הקמת החניון מחייבת קבלת היתר בנייה, כנדרש בחוק התכנון והבניה, תשכ"ה - 1965 (להלן: "החוק"). מכאן, העתירה שלפניי במסגרתה נתבקש בית המשפט להצהיר שהמשיבה 1 (להלן: "נת"י") מנועה מלבצע את עבודות הקמתו של החניון, מבלי שיהיה בידה היתר בנייה כדין. עוד נתבקש בית המשפט להצהיר כי לא ניתן לקבל היתר בנייה מכוחה של תכנית מתאר ארצית 31/א/10. כפועל יוצא מכך, נתבקש בית המשפט לחייב את המשיבים 2 ו- 3 לאסור על נת"י לבצע עבודות בנייה כלשהן, במסגרת הקמת החניון.
עיקר טענות העותרת:
3. החניון הינו חלק ממערך תנועה שנועד ליתן מענה תחבורתי במסגרת עבודות לשדרוג דרך מספר 1 (כביש ירושלים - תל אביב). במסגרת זו, תוכננו שני חניונים רחבי היקף: חניון ראשון בעל קיבולת של כ- 1,000 מקומות חניה, וחניון שני (הוא החניון נשוא דיוננו) בעל קיבולת של כ- 820 מקומות חנייה.
4. עניינו של שלב א' לחניון (להלן: "חניון שלב א'") נדון במסגרת עת"מ (מרכז) 7997-01-15.
במסגרת אותה עתירה, לאחר דיון בבקשה לצו ביניים ובהתחשב בשלב המתקדם בו נמצאו העבודות לבניית החניון הראשון, הגיעו הצדדים להסכמה לפיה לא יעוכבו עבודות הבנייה של חניון שלב א'. מאידך, התחייבה נת"י להוסיף אלמנטים בטיחותיים שונים בכביש הגישה לחניון, שעיקרם: הכשרת מדרכה במעבר התת קרקעי והתקנת רמזור ידני וכן הוספת שביל לרוכבי אופניים בכביש ההיקפי ומדרכה להולכי הרגל [פר' עמ' 10 בעת"מ (מרכז) 7997-01-15]. הקמתו של חניון שלב א' אמורה להסתיים בימים אלה.
5. לנוכח הצהרתה של נת"י, שבמהלך החודש הקרוב צפויה היא להתחיל בביצועם של העבודות לבניית שלב ב' של החניון (להלן: "חניון שלב ב'") ובהתחשב בחשש שמיקום החניון בצד הצפוני של כביש 443 ייצור מפגעים בטיחותיים וסביבתיים, הוגשה העתירה דנן.
6.שני החניונים נבנים מכוח תכנית מתאר ארצית (תמ"א) 31/א/10. בהוראות תמ"א 31/א/10, נקבע שיוקם צוות מלווה לתכנית.
באחד הדיונים שנערכו בצוות המלווה, עלו השגות ביחס לסמכותו של הצוות לאשר את הקמת החניון. לדעת חברים בצוות המלווה, היה צורך בהבאת הנושא לאישור המועצה הארצית לתכנון ובניה. בסופו של יום, לא נתקבלה החלטה מחייבת על ידי המועצה הארצית. כל שבוצע הוא דיון לצרכי עדכון [פרוטוקול מיום 12.11.13 של ישיבת המועצה הארצית].