באשר לתנאי הראשון, לטענת המבקש הוא מתקיים מקצבת זקנה מהמוסד לביטוח לאומי, ממנה משולמים סכומים לבית האבות בו הוא מתגורר וכן עבור ביטוח בריאות, וכי נותר לו סכום של כ-400 ₪ למחייתו מדי חודש, ממנו משולם סך של 150 ₪ בגין איחוד תיקים בהוצאה לפועל.
אלא, שמעיון בפסק דין שניתן בעניינו בפש"ר 52121-01-11 חזן נ' הכנ"ר (מיום 13.7.2015) (להלן גם – "פסק הדין"), שלא צורף על-ידי המבקש לבקשה ו/או לעתירה אך צורף על-ידי המשיבה 4 לתגובתה, עולה תמונה המעלה סימני שאלה של ממש באשר ליכולותיו הכלכליות של המבקש.
כך, למשל, נכתב בפסק הדין כי –
"לאחר ששקלתי את הדברים, דוחה אני את הבקשה למתן הפטר לחייב ומורה אני על ביטול צו הכינוס בשל ניצולו לרעה על-ידי החייב ממספר טעמים, לא כל שכן משקלם המצטבר.
למעשה, עניין היציאות מן הארץ ללא היתר לא הוכחשו על-ידי החייב. בעניין זה אקצין ואומר שתהא הסיבה ליציאה מן הארץ אשר תהא, חייב אינו יכול לעשות דין עצמי ולצאת מהארץ בלא היתר מטעם הנאמן, הכנ"ר ובית המשפט. גם אם בסופו של יום חוזר החייב לארץ כמו במקרה הנדון, אזי אין ספק שמדובר בהפרה של תנאי צו הכינוס. עוד אציין כי יש ממש בתהיות הנאמן בנוגע ליעדי הנסיעה ומטרתן, בין היתר, יצא החייב את הארץ לטאבה. החייב לא הסתפק בנסיעה אחת בלתי מאושרת, אלא חטא בשלוש נסיעות, כאשר נסיעה אחת בלתי מאושרת אף סיבכה אותו בחוב לגב' שמרות.
בעניין זה אכן הגב' שמרות הייתה ערבה לחיובי החייב לצורך חזרתו לארץ. משהפר החייב את תנאי החזרה, דרשה הגב' שמרות כספים וכך הגיעו הצדדים לאותו הסכם אשר צורף לבקשת הנאמן, הסכם אשר לא הובא בזמנו לידיעתו. מדובר ביצירת חובות חדשים תוך כדי הליך הכינוס, דבר אף הוא המהווה עילה לביטול.
מעבר לכך, מהמסמך עולה שהחייב שילם במזומן סך של 3,000 לירות שטרלינג לגב' שמרות, דבר המעיד על יכולתו הכלכלית שאינה עולה כלל וכלל בקנה אחד עם צו התשלומים החודשי בסך 200 ₪. גם אם נכונה הטענה שאת הכספים נתנה לו הגב' לב (ואין לכך ביטוי בהסכם שהוצג בפניי), אזי אין ספק שמדובר בתמיכה של חברים ובני משפחה אותה יש לציין בדו"חות החודשיים. הדו"חות החודשיים שותקים בעניין מענק זה.
הוא הדין לעניין הדוחות הכספיים בכללותם. בדו"חות אלו אין כל ביטוי לנסיעות של החייב, להוצאות שהוציא בהן ולעזרה אשר קיבל, לטענתו, מבלי המשפחה ומהגב' לב לצורך מימון אותן נסיעות. אציין כי אם מדובר בעזרה על בסיס קבוע, וגם אם מדובר בסיוע נקודתי למטרות כלשהן, יש להביא את הדבר לידיעת הנאמן על מנת שישקול את יכולתו הכלכלית של החייב ואת התאמת צו התשלומים להכנסות ולהוצאות. במקרה הנדון דומה שסך של 200 ₪ אינו הולם את יכולותיו של החייב.
דומה גם כי החייב לא דיווח דיווחי אמת באשר למגוריו. [...]
אם אסכם עד כה, אזי אין ספק שהחייב הפר את תנאי צו הכינוס בכך שיצא מן הארץ ללא רשות; הוכח כי החייב או מי מטעמו שילם סך של 3,000 לירות שטרלינג לגב' שמרות בהיותו נתון תחת צו כינוס וללא דיווח; שוכנעתי כי דו"חותיו הכספיים של החייב אינם משקפים את הכנסותיו והוצאותיו ואת רמת חייו בפועל; יש סוד מוצק להאמין שהחייב אינו מתגורר דרך קבע בבית האבות אלא שוהה רוב הזמן בבית זוגתו, התומכת בו כלכלית; הסבירות כי החייב אכן זכה בפיס בהיותו נתון תחת צו כינוס מבלי לדווח לנאמן הינה גבוהה."
הנה כי כן בפסק הדין בפש"ר 52121-01-11 נקבע קביעות חמורות ביחס למבקש, ובפרט – באשר לדיווחים שאינם דיווחי אמת באשר למצבו הכלכלי ובוטל צו הכינוס והמבקש לא הרים את הנטל ,לאור ספקות אלו ,שאינו מסוגל מבחינה כלכלית לעמוד בחיוב של האגרה.
על מבקש הפטור מתשלום אגרה לפרוש בפני בית המשפט את התשתית העובדתית המלאה והעדכנית בעניינו, כאמור. בענייננו, המבקש נמנע מלצרף את פסק הדין בפש"ר 52121-01-11 לבקשה ולעתירה, כאשר בפסק הדין נקבעו קביעות חמורות ביחס למבקש וכן ביחס ליכולתו הכלכלית, כמפורט לעיל, מהן ניתן ללמוד כי המבקש לא פרש את התשתית המלאה והעדכנית כנדרש, על מנת לעמוד בתנאים לפטור מאגרה, ודין הבקשה להידחות וזאת מבלי לחוות דעה באשר לקיומה של עילה בעניינו של המבקש.
כך גם עולה מהעתירה כי לאור פסק הדין בפש"ר 52121-01-11 ערכה המשיבה 2 חקירה בעניינו של המבקש, וחרף כי המבקש טען כי החקירה לא העלתה "שום דבר חריג" (סעיף 36 לעתירה), הרי שבהמשך לתוצאותיה ולפסק הדין הודע למבקש כי המשיבה 2 ו-3 שוקלות להפסיק את המימון של בית האבות עבורו (סעיף 48-49). הדבר עולה בקנה אחד עם מכתבה של היועצת המשפטית למשיבה 2, בו היא כותבת כי הבדיקה שערכה המשיבה 2 הובילה למסקנה כי לו היה המבקש "מפרט את מצבו הכלכלי לאשורו, לא היה זכאי לשהות בבית אבות עירוני במימון משרד הרווחה" (מכתבה של הגב' קימל מיום 12.8.2015, נספח ד' לתגובת המשיבות 1-3 לבקשה לעיכוב ביצוע), וכי המשיבה 2 אף הודיעה למבקש כי בעקבות פסק הדין בפש"ר 52121-01-11 ולאור הבדיקה שערכה, היא לא תחדש למבקש את הנזקקות ולא תשבצו בבית אבות אחר (מכתב המשיבה 2 למבקש מיום 17.8.2015, נספח ח' לתגובת המשיבה 4 לבקשת המבקש לעיכוב ביצוע).