עת"מ
בית המשפט המחוזי חיפה כבית-משפט לעניינים מנהליים
|
16864-02-16
29/08/2016
|
בפני השופטת:
ריבי למלשטריך-לטר
|
- נגד - |
עותרים:
איגוד המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת לשינוע גרעינים ומספוא
|
משיבים:
1. עיריית חיפה 2. המשרד להגנת הסביבה 3. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים 4. איגוד ערים איזור מפרץ חיפה הגנת הסביבה 5. יפה נוף 6. תחבורה 7. תשתיות ובנייה 8. חברת נמל חיפה
|
החלטה |
1. בהודעת חברת הנמל מיום 14.4.16 עלה כי בתום תקופת הפיילוט הסתבר כי בנמל חיפה הוספה כתוצאה מהפיילוט תנועה של עשרות משאיות בודדות בשעות הרלוונטיות. לפיכך, הוחלט, לפנים משורת הדין, להיעתר לבקשת משרד הגנת הסביבה, ולהאריך את הפיילוט למעבר משאיות ריקות, לתקופה זמנית נוספת. יחד עם זאת החליטה חברת הנמל שלא לאפשר מעבר משאיות מלאות שאין להן עבודה בנמל, זאת בהתחשב בעלויות הנוספות התפעוליות והכלכליות שעלולות להיגרם לה כתוצאה מכך, אלא אם יימצא שיפוי או פיצוי מלא לעלויות אלו.
2. ב"כ העותרים פנה לבית המשפט על מנת שבית המשפט יאכוף על חברת הנמל שיתופו בנתונים שהביאו להחלטת חברת הנמל. אינני סבורה כי ב"כ העותרים זכאי לקבלת נתונים אלו במסגרת העתירה שבה חברת הנמל נרשמה כמשיבה פורמלית בלבד, ולא נדרש מולה כל סעד. פעולת חברת הנמל נעשתה בנסיון לפתרון הבעייתית, לפנים משורת הדין, במישור המשיבים.
עמדת חברת הנמל בע"מ ברורה – מעבר משאיות מלאות אפשרי, כנגד תשלום בעבור העלויות שיתווספו.
3. חברת הנמל חיפה בע"מ הינה חברה ממשלתית, הנשלטת על ידי מדינת ישראל. בין חברי הדירקטוריון שלה מצויים קרוב לוודאי, נציג משרד האוצר ונציג משרד התחבורה. ברור שנושא ההגבלות על התנועה בעיר התחתית הם תולדה של תוכנית יזומה על ידי משרד הגנת הסביבה – שגם מהווה זרוע ממשלתית. עוד הובהר כי במסגרת התוכנית הלאומית אמורים להינתן תמריצים שונים לצורך יישום תוכנית ההגבלות על כלי רכב מזהמים (כמו למשל סבסוד נסיעה במנהרות הכרמל ועוד). דהיינו בוודאי יוחד תקציב לכך. מדובר בגופים שכולם נציגי הרשות המבצעת ואמורה להיות זהות אינטרסים ביניהם לקידום התוכנית. עוד אציין כי גם התנהלות מיטבית של פריקת התבואה המיובאת לארץ ומהווה את עיקר השימושים של האוכלוסיה- הינו אינטרס ברמה הלאומית.
לפיכך, עולה השאלה – האם הוצגה דרישת תשלום ספציפית מחברת הנמל לגורמים הרלוונטיים ? אם כן, האם התקיים דיון בענין זה אצל הגורמים הרלוונטיים או מי מהם? האם ניתנה תשובה מוסמכת ? האם הבעיה שנותרה היא ייחוד תקציב ?
4. חברת הנמל תודיע בתוך 7 ימים מהיום, האם מסרה דרישת תשלום ספציפית שאמורה לכסות את עלויותיה למי מהגורמים הרלוונטיים, ואם כן מתי מסרה. המשרד להגנת הסביבה, משרד התחבורה, איגוד ערים אזור מפרץ חיפה ועירית חיפה יגיבו בנושא זה בתוך 14 יום מהיום.
6. ב"כ העותרים יבהיר בהודעה שתינתן בתוך 7 ימים מהיום האם פנה בבקשה להכרה במשאיות הנוסעות ל"דגון" וממנו, כחריג להגבלות שהוטלו, אם כן מתי, ומה היתה תשובת העיריה בעניין.
7. אלי למעקב ביום 15.9.16.
8. מיד לאחר מכן, ובכפוף לתגובות שימסרו, ינתן פסק הדין .
ניתנה היום, כ"ה אב תשע"ו, 29 אוגוסט 2016, בהעדר הצדדים.
