בשל הלקונה בחוק, קבע היועץ המשפטי לממשלה ביום 27.10.03 הנחיות שתשקפנה את עמדת המדינה בעניין "נטילת זרע לאחר המוות ושימוש בו" (הנחיית היועץ המשפטי לממשלה 1.2202 (2003) (להלן - הנחיות היועמ"ש). הנחיית היועמ"ש מבוססת בעיקרה על שני יסודות – "האחד, כיבוד רצון הנפטר, הנובע מעקרון האוטונומיה של הפרט וזכות האדם על גופו; והשני, רצונה של בת-זוגו של הנפטר בהמשכיות שאיפתם המשותפת, שנקטעה באיבה בשל המוות, בילד משותף לשניהם" (פסקה 9 להנחיית היועמ"ש).
לגישת היועהמ"ש, אשר קיבלה ביטוי בהנחיות, תפיסת הרצון המשוער של הנפטר מבוססת על מציאות החיים לפיה אדם מן השורה אומנם אינו נדרש בחייו לשאלת השימוש בזרעו לאחר מותו, אך קיימת הנחה כי הוא מעוניין בדרך כלל בהמשכיות ובהקמת זרע גם לאחר מותו, במיוחד כאשר בת זוגו רוצה בכך, ובלשון סע' 6 להנחיות היועמ"ש–
"הרצון להמשכיות ולקיום לאחר המוות על ידי הותרת צאצאים הוא רצון בסיסי של רוב הפרטים בחברה. ביטוי מוחשי לרצון זה ניתן לגלות כבר במורשת היהודית ובהלכה...יוזכר כי גם מצוות פרו ורבו היא הראשונה במצוות התורה".
בצד זה ההנחיות מחלקות ומבדילות בין מנוח שהיה נשוי או בזוגיות קבועה קודם לפטירתו לכזה שנפטר ברווקותו. כך בסעיף 17 להנחיות היועמ"ש הובהר כי על דרך הכלל רצון בת הזוג בהמשכיות מן הנפטר ילמד על רצונו המשוער, ובלשון ההנחיות:
"ככל שאין עולה אחרת מנסיבות העניין, ההנחה היא שבת הזוג היא המייצגת הנאמנה ביותר של רצון בן זוגה המת, שכן היא הייתה האדם הקרוב אליו ביותר ושותפתו הטבעית לעניין הנדון, ועל כן הריהי האדם המתאים ביותר לייצג את עמדתו של הנפטר באשר לעמדתו ורצונו בצאצאים בכלל, ולשימוש בזרעו לאחר מותו בפרט".
ומאידך בכל הקשור לנפטר הרווק קובע סעיף 19 להנחיות היועמ"ש כי -
"מקום שלנפטר לא הייתה בת זוג קבועה ומסוימת בחייו, לא ניתן יהיה- ככלל- לייחס רצון משוער לנפטר להביא צאצא לעולם מזרעו לאחר מותו. רצון לצאצא כרוך, מטבע הדברים, בבת זוג למעשה יצירה זה. בהיעדר בת זוג כאמור אין מקום להיענות לבקשה, וזאת בשל צירוף של היעדר אפשרות ייחוס רצון משוער או קונקרטי לנפטר והיעדר אינטרס ציבורי להתיר שימוש בזרע לאחר המוות כאשר אין בת הזוג מבקשת לממש את ההורות מבן זוגה שנפטר"
בשנת 2007 אומצה הנחיית היועמ"ש, כלשונה, בסעיף 30 לחוזר מנכ"ל משרד הבריאות 20/07 מיום 8.11.2007 שכותרתו "כללים בדבר ניהולו של בנק זרע והנחיות לביצוע הזרעה מלאכותית".
18. אלא שכאן יש לזכור, כי להנחיות היועהמ"ש אין תוקף מחייב והן משקפות למעשה את עמדת היועהמ"ש בלבד, ככאלו הן מחייבות את הרשות המבצעת אך נתונות לביקורת בית המשפט (ראו לעניין זה – בג"ץ 35/85, סיעת "כך" נ. יושב ראש הכנסת (1985); בג"ץ 1635/90 ז'רז'בסקי נ' ראש הממשלה (1990); ד"ר זאב סגל, דמוקרטיה ישראלית, התשמ"ח, עמ' 164 ואילך), בד-בבד, ניתן להיעזר בהנחיות כאמת מידה מנחה וכך נהגו לא אחת בתי המשפט (עוד לעניין מעמדן של הנחיות היועץ המשפטי לממשלה ראו- בג"ץ 4445/02 מור נ' ראש עיריית הרצליה, (2002); בג"ץ 4886/06 עיריית באר שבע נ' שר הפנים (2007), פסקה ה' לפסק-הדין והאסמכתאות שם).
ואכן, בתי המשפט לענייני משפחה בפסיקתם מצאו לא אחת, מצד אחד, לקבל את הנחיות היוהמ"ש בהעדר חקיקה, ומהצד השני, להרחיב ולהוסיף על העולה מהנחיות היועמ"ש. כך בצד קבלת עמדת היועהמ"ש בכל הקשור לנפטר אשר היה בזוגיות קודם לפטירתו וקביעת מעין חזקה הניתנת לסתירה כי רצונו של נפטר שהיה נשוי קודם פטירתו בהמשכיות מבת זוגו אחר מותו (וראו פסק דינו של כב' הש' יעקב כהן בתמ"ש (כ"ס) 11870/03 - י.ש נ' מדינת ישראל (2003) ופסק דינה של כב' הש' טובה סיון ז"ל בתמ"ש (תל אביב) 58540/05 - ק.ב.ל.א. נ' המרכז הרפואי על שם סוראסקי באיכילוב (2006)) דחו בתי המשפט את סברת היועהמ"ש כי לא ניתן ללמוד על רצונו המשוער של נפטר רווק להמשכיות ולזרע. כך, לדוגמה, כאשר הנפטר הפקיד זרע בחייו על מנת שיוותר זרע שלא נפגע בשל טיפול רפואי שעליו לעבור, מצאו בתי המשפט בפעולה זו עדות לרצונו של הנפטר בילדים אחר מותו. ראו בה"פ 1922/96 פלונית נ' שירותים רפואיים בינלאומיים (1996):
"ניתן ללמוד מעצם מתן הזרע על ידי המנוח, שעה שלקה במחלה קשה. גם אם קיווה כי השימוש בזרע, לצורך הפריה יעשה בחייו, הרי במחלתו, יש להניח כי ראה לנגד עיניו את האפשרות כי הזרע המוקפא ישמש להפריה, כאשר הוא עצמו לא יהיה בין החיים. מאוד ייתכן כי דווקא שאיפה זו, של הותרת בן אחריו, שהיא שאיפה טבעית נחלת רבים, היא היא שהניעה אותו לעסוק במתן הזרע, על אף חוליו. בנסיבות העניין, די בהסכמה משמעותית זאת כדי לראות את המנוח כמי שהסכים לשימוש בזרע על ידי המבקשת"
למסקנה דומה הגיע בית המשפט בעניין תמ"ש (קריות) 13530/08 משפחה חדשה נ. מרכז רפואי רמב"ם (2009) -
"עומדת לנגד עיני העובדה כי ע' הפקיד בחייו, בהיותו מודע ובעל רצון חופשי את זרעו בבנק הזרע בכדי שיוכל להעמיד צאצאים בעתיד, תוך שהוא מתייחס לאירוע זה באומרו: " הושטתי להורים שלי את הנכדים שלהם בתוך כוסית פלסטיק"... אך סביר כי לנגד עיניו עמדה גם האפשרות כי לא יחלים ממחלתו"
19.למעשה גם היועהמ"ש עצמו נתן לא פעם בעבר את הסכמתו, או למצער לא הביע התנגדותו, לשימוש בזרעו של נפטר אשר נפטר ברווקותו. כך בבג"ץ 2254/02 פלונית נ' מדינת ישראל (2002) הגיעה המדינה להסכמה עם אמו של חייל שנהרג בפעילות מבצעית (מבלי שהייתה לו בת זוג קבועה), לפיה תתאפשר שאיבת זרע מגופתו והוא יישמר. בתמ"ש 14217-06-14 (תל אביב) משפחה חדשה נ' בית החולים הדסה עין כרם (2015) ותמ"ש 28130-07-14 (ירושלים) מ.פ. נ' משרד הבריאות (2014) אשר עסקו בעניינו של חולה סרטן שנפטר בלא שהייתה לו בת זוג, הותיר היועץ המשפטי לממשלה את ההכרעה בדבר השימוש בזרעו של הנפטר לשיקול דעת בית המשפט, אשר נעתר למבוקש במקרים הנזכרים.
21. דומה כי ההתפתחות הבאה הייתה בהנחת תזכיר חוק בנקי הזרע, התשע"ז-2016 שגיבש משרד הבריאות, לפני הכנסת (להלן – התזכיר). התזכיר נועד להסדיר באופן מקיף את כלל הפעילות של בנקי הזרע בישראל. הוא כולל פרק הנוגע ל"הקפאת זרע לשימוש עתידי" (פרק ט' לתזכיר) וכן יוחד בו פרק ל"נטילה ושימוש בזרע נפטר" (פרק י' לתזכיר), המאמץ בעיקרו את המלצותיה של ועדת מור יוסף. תמציתן של הוראות התזכיר היא כי בהיעדר הוראות בכתב שהותיר הנפטר "אשתו או בת זוגו הקבועה בלבד רשאית להרות מזרע הנפטר או להפרות את ביציותיה בזרעו בהתאם להוראות סעיף 67(1)" (סעיף 70(2) לתזכיר). עוד נקבע בתזכיר כי "לקרובי הנפטר, זולת אשתו או בת זוגו הקבועה, לא יהיה כל מעמד לעניין שאיבת זרעו או שימוש בזרעו, אלא אם הנפטר לא היה נשוי או לא הייתה לנפטר בת זוג קבועה בעת פטירתו ורק אם הוא הורה על כך בכתב, כאמור בסעיף 67(ב)" (סעיף 74 לתזכיר).
אלא שגם כאן חלפו השנים ותזכיר החוק לא הפך לדבר חקיקה חתום וגמור.
22.כאמור, ביום 22.12.16 ניתן פסק דינו של בית המשפט העליון בבע"מ 7141/15. באותו ענין דן בית המשפט "לראשונה בעולם" (כלשונו של הנשיא כב' הש' עמית) במחלוקת שנפלה בין הוריו של מנוח לאלמנתו באשר לשימוש בזרעו, כאשר ההורים ביקשו לעשות שימוש בזרעו של בנם המנוח לצורך הפריית אם נושאת למרות התנגדות אלמנת המנוח, אשר ביקשה שלא לעשות שימוש בזרע להפרייתה שלה. שם מצא בית המשפט העליון למתן את פסיקתם של בתי המשפט לענייני משפחה, אשר על דרך הכלל נענו באופן רחב לבקשות הורי נפטר לעשיית שימוש בזרעו. בית המשפט העליון קבע, ברוב דעות, כנגד דעתו החולקת של כב' הש' חנן מלצר, כי אין להרחיב את ההיתר לעשיית שימוש בזרעו של נפטר הרבה מעבר לזה אשר נקבע בהנחיות היועהמ"ש והמלצות ועדת מור יוסף וכי יש לצמצם השימוש בזרע אך ורק במקום בו הוכח רצונו המשוער של הנפטר להמשכיות וזאת ע"פ בקשת בת זוגו ורק לצורך הפרייתה שלה. בית המשפט נתן דעתו לכך שהנחיות היועמ"ש פרצו לאורך השנים דרך "לא סלולה", אשר כמעט שלא ניתן למצוא לה אח ורע בעולם, ראיה לדבר שמדינות רבות במערב, דוגמת גרמניה, צרפת, קנדה ושבדיה אוסרות קטגורית על נטילה ושימוש בתאי רבייה לאחר המוות, מתוך שכך סבר כי ראוי לשמור על הגדרים שנגדרו באותן הנחיות ולא לפרוץ אותן לחלוטין. בית המשפט הוסיף וקבע ברוב דעות כי מקום שבו נפטר אדם שהייתה לו בת זוג קבועה מבלי שנתן ביטוי מפורש (בכתב או בדרך אחרת) לרצונו או להסכמתו לעניין נטילת זרע מגופו ושימוש בו לאחר מותו, קמה חזקה הניתנת לסתירה באשר לקיומו של "רצון משוער" של הנפטר להביא ילדים לעולם גם לאחר מותו עם בת זוגו. לכן, ככלל, תהא בת הזוג, ולא איש מלבדה, אף לא הורי הנפטר, רשאית לעשות שימוש בזרע לצורך הפרייתה היא. בד-בבד – ובכל הנוגע לנדרש לענייננו בבע"מ 7141/15 לא שלל בית המשפט העליון שימוש בזרע של נפטר רווק או חסר בת זוג בעת פטירתו ככל שהוכח רצונו המשוער בהמשכיות אחר פטירתו. ובלשונה של כב' הנשיאה הש' א. חיות –
"כפי שצוין, ייתכנו מצבים חריגים ונדירים שבהם מן הראוי לאפשר להורים לסתור את ההנחה שבבסיס הנחיית היועץ. אפשרות זו קיימת לא רק כאשר הם מבקשים להתנגד לבקשת בת הזוג לעשות שימוש בזרעו של הנפטר, במקרים דוגמת אלה הנזכרים לעיל, אלא גם כאשר ההורים מבקשים להוכיח כי רצונו המשוער של המנוח להעמיד צאצאים לאחר מותו לא התמצה בהבאת ילדים רק עם מי שהייתה בת זוגו בעת פטירתו"
נעיר כי גישתה זו של כב' הש' א. חיות, אשר נראה כי היא מהווה את דעת הרוב בהלכה זו, שמה בחזית את רצונו של המנוח ולאו דווקא את רצון שאריו וקרוביו. עמדה זו זכתה לביקורת מצד מלומדים שונים הסבורים כי רצון המת, כשלעצמו, אינו מהווה הצדקה מספקת ליצירת נתיב רבייתי המאפשר לאדם להפוך לאב גנטי לאחר מותו. פרשנות ראויה של הזכות להורות (והמשגות קרובות אחרות של אינטרס המת בהקשר זה, כגון המשכיות) דורשת קבלת אחריות הורית ומעורבות פעילה בחיי הצאצאים העתידיים כתנאי להכרה בה, כזו שהמת אינו יכול ליטול על עצמו. לפי גישה זו ההצדקה לפרקטיקה תימצא דווקא בקרב החיים, ובייחוד בזכותה של בת הזוג של המנוח ושל אישה זרה לו המבקשת להרות (ראו, כדוגמה, במאמרים שאוזכרו מעלה – לדוגמה במאמרם של י. השילוני-דולב וצ. טריגר; ראו גם במאמרם של נ. יעקובי גן-אור וש. ליפשיץ, על החיים ועל המ(וו)ת: לקראת מודל חדש להסדרת שימוש בזרע המת לשם הולדה, עיוני משפט מז 2024, 595-666; צ. טריגר "מותו של זה הוא חייו של זה": הולדה לאחר המוות מזרעו של גבר מת על ידי הוריו והאידיאולוגיה של ההורות הישראלית-היהודית, תיאוריה וביקורת 49, 67 (2017); י. מרגלית "זרע של תקווה או זרע של פורענות" ICON-S-IL Blog(2024)). מכל מקום על פניו כעולה מפסיקת העליון הנזכרת - ניתן להיעתר אף לרצונו של רווק לעשות שימוש בזרעו אחר פטירתו לצרכי הולדה ובלבד שהוכח מעבר לכל ספק רצונו הבלתי מותנה לעניין זה.
23. גדרו ומהותו של "הרצון המשוער" הנדרש להוכחה טרם מתן ההיתר לשימוש בזרע נפטר הובהרו וחודדו על ידי כב' הש' נ. הנדל בעניין בע"מ 6046/18 היועץ המשפטי לממשלה נ' פלונית, פס' 6 לפסק-דינו (2.9.2019)) –
"רצון משוער איננו מושג שיש ליצוק לו תוכן נורמטיבי-ערכי התלוי בשאלה מה ראוי שיהיה רצונו של הנפטר. התחקות אחר הרצון המשוער גם אינה תלויה ברצונם של גורמים חיצוניים, אלא בנפטר עצמו. אכן, לעיתים ניתן להיעזר בגורמים חיצוניים – דוגמת הוריו של הנפטר – כדי לגלות, מבחינה ראייתית, מה היה אותו רצון משוער. אך הם אינם יכולים לעצב בעצמם את אותו הרצון, הגם אם הדבר נעשה מתוך ניסיון להתמודד עם אובדן גדול, ומתוך אהבה וכמיהה להשיב את מה שאיננו עוד"
בעניין בע"מ 2224/23 הנ"ל, הובהר כי הדרישה הראייתית המחמירה, שורשה ביראת הכבוד הנדרשת בבואנו לברר את רצונו של הנפטר, שעה ש"את כוונתו האמתית לוקח הוא עמו אל מותו". הכבדה זו במשקל הראייתי הנדרש להוכחת הרצון המשוער, מקבלת משנה תוקף עת עסקינן בשימוש בזרעו של הנפטר, זאת שכן:
"לא בתרומת זרע מדובר, אלא בבחינת רצונו של אדם ערב מותו להעמיד צאצא לו עצמו, שיוולד למציאות ידועה מראש שבה אביו מולידו לא יהיה נוכח בחייו. אנו מצווים לכבד את האוטונומיה של אדם על גופו גם לאחר לכתו, ונגזרת היא שככלל נדרשת הסכמה מדעת לשימוש כלשהו באיבריו או ברקמת גופו, כך בזרעו. רצונו של אדם – כבודו, הן בחייו הן במותו" (הדגשה שלי - צ.ו; בע"מ 6046/18 בפסק-דינה של השופטת ע' ברון; עוד ראו והשוו: בע"מ 5984/22 פלונית נ. המרכז הרפואי רבין (2023)).
מתוך שכך אף נקבע כי אין די בעצם רצונו של הקטין להיות אב, המתבטא בעצם הפקדת מנות הזרע, כראיה לרצונו כי ייוולדו לו ילדים לאחר מותו בדמי ימיו. עמד על הדברים כב' הש' מזוז בעניין בע"מ 378/20 פלונית נ. בית החולים אסף הרופא (2020) :
"בחינת רצונו המשוער של הנפטר לענייננו אינה מתמצה בשאלה, האם הנפטר רצה בהבאת צאצאים לעולם, אלא עיקרה בשאלה, האם רצונו זה של הנפטר מתקיים גם בנוגע להבאת ילדים מזרעו לאחר מותו" (עוד ראו: בע"מ 5984/22 הנ"ל, בפס' 15 וההפניות שם).
חידוד נוסף אנו מוצאים בדברי של כב' הש' י. דנציגר בעניין בע"מ 7141/15 -
"...אף אם מסכימים כי ניתן ואף ראוי לייחס לנפטר רצון משוער, עולה השאלה מהו בדיוק תוכנו של אותו רצון שאחריו אנו תרים? על פניו התשובה לשאלה זו קלה – עלינו לנסות ולשער אם היה הנפטר רוצה כי לאחר מותו יועמדו צאצאים מזרעו. אלא שאם אכן מבקשים אנו לחשוף את רצונו המשוער של הנפטר באופן המדויק והנכון ביותר, האם לא מוטל עלינו לחקור מה הייתה עמדתו ביחס לשימוש הספציפי שייעשה בזרעו? הנה כי כן, על פניו יהיה עלינו לבחון את רצונו המשוער להעמדת צאצאים מאישה מסוימת – דוגמת בת זוגו הקבועה או לחילופין אישה אחרת. זאת ועוד, האם יש לשער מה היה רצונו של הנפטר לוּ היה יודע כי לאחר מותו תסרב בת זוגו הקבועה להעמיד צאצאים מזרעו וכי אף על פי כן מעוניינים הוריו לעשות זאת? שמא אף בכך לא די ויש לבחון האם היה נותן את הסכמתו לאופן שהוריו מבקשים להעמיד מזרעו צאצאים – באמצעות אישה מסוימת (שהכיר או אפילו לא הכיר בחייו) או לחילופין אישה "אנונימית" באמצעות תרומת זרע, כבמקרה דנא? והרי, לא מן הנמנע כי אף בחייו הייתה עמדתו של הנפטר שונה ביחס לכל אחד מן המצבים הללו ועל כן לשאלה כלפי איזה ממצבים אלו יש לבחון את רצונו המשוער ישנה חשיבות מכרעת..."
כאמור, בעניין דנן אין כל מחלוקת באשר לעצם רצונו המשוער של הקטין בהמשכיות לאחר מותו בדרך של שימוש בזרעו על ידי אם מיועדת שתבחר על ידי הוריו.
24. עניין נוסף שנקבע בפסיקה הוא כי מעמדם של ההורים בתביעה לשימוש בזרע של נפטר הוא בגדר מבקשים המעידים על רצונו של המת ולא מעבר לכך. אין להורים זכות שימוש בזרע מעצם היותם הורים וסבים, אף לא הורים לקטין, כפי שהבהירה כב' הש' וילנר בעניין בע"מ 2224/23 הנ"ל -
"אין בידי לקבל את טענות ההורים שלפיהן אף אם לא הוכח כי הקטין חפץ שייוולדו לו ילדים לאחר מותו, יש בידיהם "מנדט עצמאי" להכריע בדבר השימוש בזרע כאפוטרופוסיו. סעיף 62 לחוק הכשרות המשפטית מורה, כהאי לישנא, כי: "אפוטרופסות על קטין פוקעת בהגיעו לבגירות"; וכי "אפוטרופסות על כל אדם פוקעת במותו". לפיכך, ברי כי מעת שהקטין הלך לבית עולמו – לא ניתן לקבוע כי להורים סמכות מכוח אפוטרופסותם המקורית. למעלה מן הצורך, יודגש כי אין בסעיף 63 (ב) לחוק הנ"ל כדי להעניק מזור להורים, כטענתם בפני הערכאות הקודמות. סעיף זה, אשר קובע כי אף בפקיעת האפוטרופסות "יהיה אפוטרופוס לענייני רכוש מוסמך" לבצע פעולות מסוימות – אינו חל בענייננו, שכן לא ניתן לְדַמּוֹת שימוש בזרע "להעברת נכסיו של נפטר מיד ליד. לא מדובר בנכס, כי אם במטען גנטי שבכוחו להביא חיים לעולם, ליצור אדם בשר ודם בעל מחשבה ותודעה – הלא הוא נזר הבריאה" (בע"מ 6046/18, בפס' 6 לפסק-דינו של השופט הנדל).
כך עולה אף מפסק דינה של כב' הנשיאה חיות בעניין בע"מ 7141/15, עת בכל הקשור למעמד ההורים קבע בית המשפט כי אין להורי מנוח מעמד בכל הקשור לשימוש בזרעו מתוך "זכות הסבוּת", שכן הדין הישראלי אינו מקנה להורי ההורים מעמד כל עוד ילדיהם ובני זוגם בחיים וכשירים מבחינה משפטית, וכי לכל היותר מעניק החוק בישראל מעמד או זכות להורי ההורים לצורך קיום קשר עם נכדים שכבר נולדו ואין המדובר בזכות לסבות אשר משמעותה הכרה בזכותם של הורי ההורים לתבוע את הולדת הנכדים (וראו סע' 22 לפסק דינה של כב' הש' א. חיות). מאידך, סבר בית המשפט כי אין לשלול באופן מוחלט מתן מעמד להורים בכל הקשור לשימוש בזרע בנם המנוח מכוח זכותו של הנפטר לכבוד, כבוד זה מתממש, כפי שהבהרנו לעיל בדרך של "מימוש רצונו המשוער" (סע' 24 לפסק דינה של כב' הש' א. חיות). ההורים, הם אפוא, פֶּה למנוח שאינו יכול להביע רצונו במילים.
ואם כן, חוזר הגלגל – מתן מעמד להורים בכל הקשור לשימוש בזרעו של בנם המנוח יעשה אך ורק כאשר אנו משוכנעים כי זהו אכן רצונו המשוער של המנוח, ואין מקום לשים את רצון ההורים תחת רצונו שלו. ההורים בעדויותיהם יוכלו ללמדנו על רצון המנוח ואולם תידרש ראיה חד משמעית אשר לא ניתן להסתפק לגביה.
כאמור, אין מחלוקת כי בנדון הוכח רצונו המשוער של הקטין המנוח, המחלוקת היא אך ורק ביחס להתחשבות ברצון זה.
התחשבות ברצונו המשוער של קטין בהמשכיות אחר פטירתו
25. אחר הלכת פלונית, בע"מ 7141/15, נעשו ניסיונות של המחוקק לגבש חוק המסדיר את השימוש בזרע של נפטר, אשר הוסיפו והתייחסו אף לגילו של הנפטר, אולם בחינת הצעות החוק השונות אשר השתנו מעת לעת (ולא הגיעו כדי חקיקת חוק מוגמרת) מעלה על נס את התלבטות המחוקק באשר לגיל בו ראוי להתחשב ברצונו המשוער של המנוח. המחוקק התלבט האם יש לקבוע גיל זה על גיל הבגירות – 18, או שמא ניתן להעמידו על גיל סף הבגירות - 17. כך בסע' 7 להצעת חוק שימוש בזרע של נפטר לשם הולדה התשפ"ג- 2022 (הוצעה ע"י ח"כ מירב בן ארי; מספר הצ"ח פ/976/25( צוין –
"לא יאושר שימוש בזרע שהפקיד נפטר בחייו אם בעת פטירתו טרם מלאו לו 18 שנים "
אולם בסע' 4 (ה) להצעת החוק צוין –
"על אף האמור בסעיפים קטנים (א) עד (ד), הפקיד מי שמלאו לו 17 שנים זרע בבנק זרע, יציע לו בנק הזרע למסור באותו מועד הנחיות בכתב לעניין אפשרות השימוש בזרע לאחר מותו, כאמור בסעיף 5; מי שהפקיד זרע בבנק זרע בטרם מלאו לו 17 שנים רשאי לאחר שהגיע לגיל 17 למסור לבנק הזרע הנחיות כאמור; הנחיות לפי סעיף קטן זה ייחתמו בפני מנהל בנק הזרע או רופא אחר בבנק הזרע.
ובסע' 7 (ב) לאותה הצעה צוין –
"לא יאשר מנהל בנק הזרע שימוש בזרע שהפקיד נפטר בחייו בבנק זרע אם בעת פטירתו טרם מלאו לו 17 שנים".
מילים אחרות, למרות הכלל לפיו השימוש בזרע של נפטר לשם הולדה יעשה מגיל 18 הרי שאם ניטל הזרע מקטין טרם הגיעו לגיל 17, ניתן יהא לשמוע הנחיות באשר לנעשה בזרעו החל מגיל 17 ! וזאת מתוך ההנחה כי עסקינן בקטין הקרוב לגיל בגירות והיכול לעמוד על דעתו וממילא עניינים הקשורים באמונתו, רצונו בהמשכיות, ותפיסת עולמו ראוי שישמעו. גישה זו נשמרה גם הצעות חוק שהונחו לשולחן הכנסת לאחרי כן, כך ביום 20.3.23 הועלתה הצעת חוק זהה על ידי ח"כ קטי שטרית הצעת חוק שימוש בזרע של נפטר לשם הולדה, התשפ"ג–2023 (הצ"ח פ/2867/25); וביום 5.2.24 הונחה לשולחן הכנסת הצעה זהה - הצעת חוק שימוש בזרע של נפטר לצרכי הולדה התשפ"ד – 2024 (ח"כ אלי דלל; ה"ח פ/4284/25).
ביום 31.3.25 הונחה לשולחן הכנסת הצעת נוספת – הצעת חוק שימוש בזרע של נפטר לשם הולדה – תשפ"ה- 2025 (הצעת ח"כ אופיר כ"ץ; פ/5744/25) כאשר בסע' 2 (א) להצעה, אשר כעולה מדברי ההסבר שלה, היא גובשה נוכח אירועי השבעה באוקטובר וריבוי נטילת זרע מנופלים, צוין –
"אדם שמלאו לו 18 שנים רשאי לתת הנחיות לעניין אפשרות השימוש בזרע אחרי פטירתו לשם הולדה, ורשאי הוא לשם כך, לתת הנחיות בטופס שבתוספת; ניתנו הנחיות כאמור, יראו בהן כמבטאות את רצונו"
בהצעת חוק זו אין התייחסות למי אשר ניטל זרעו קודם הגיעו לגיל 17, ככל הנראה בשל מטרתה כהוראת שעה נוכח אירועי השבעה באוקטובר, כפי שצוין בסע' המטרה להצעת החוק (סע' 1 להצעת החוק)-
"מטרותיו של חוק זה הן לאפשר למי שמעוניין למסור הנחיות לעניין שימוש בזרע לשם הולדה לאחר פטירה וכן להסדיר את השימוש בזרעו של אדם שנפטר עד תום תוקפה של ההכרזה על מצב מיוחד בעורף מיום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) או עד תום הפעולות הצבאיות המשמעותיות, לפי המאוחר, לשם הולדה לאחר פטירתו".
וכך גם בחלוף כחודשיים, ביום 5.5.25, הניחה חברת הכנסת מירב בן ארי פעם נוספת הצעת חוק זהה - חוק שימוש בזרע של נפטר לשם הולדה התשפ"ה – 2025 (פ/5772/25 ) הכוללת אף היא את הוראת סע' 2 (א) הנזכרת, ללא התייחסות למי שניטל זרעו קודם לגיל 17. רק שבוע חלף וביום 12.5.25 הונחה על ידי חברי הכנסת מיכל מרים וולדיגר, משה סולומון, אוהד טל ושמחה רוטמן הצעת חוק נטילה ושימוש בזרע של נפטר לשם הולדה התשפ"ה- 2025 (פ/5795/25) כאשר בסע' 7 (ב) להצעה צוין –
"לא יאושר שימוש בזרע שהפקיד נפטר בחייו בבנק זרע אם בעת פטירתו טרם מלאו לו 18 שנים"
אם ניתן לסכם את הצעות החוק שטרם התגבשו לדבר חקיקה חתום וגמור, נראה כי אף המחוקק מתלבט באשר לגיל בו ניתן להתחשב ברצונו של נפטר לעשות שימוש בזרעו אחר הפטירה לצרכי פטירה, כאשר, ההתלבטות היא מהו קו הגבול ממנו ניתן יהיה לקיים דברי נפטר באשר לשימוש בזרעו אחר הפטירה – האם מגיל 17 בהיותו קטין –בוגר או מגיל 18 גיל הבגרות המשפטית הרגיל. ההתלבטות מובנית וניתן למצוא בעניינה טעמים לכאן ולכאן. אך עיקר לפנינו - אין כיום מגבלה בחוק לגיל הציווי לשימוש בזרע לאחר פטירה לצרכי הולדה, ובצד זה יש בידינו את המגבלה היחידה שנקבעה בפסיקה והיא - הוכחת רצונו המשוער של הנפטר בחייו.
26. מניסיונות החקיקה שטרם הושלמו נבוא לפסיקתם של בתי המשפט. בעניין תמ"ש (תל אביב) 23723-11-19 פ' ואח' נ. האפה"כ (2022) סבר כב' הש' ש. בר יוסף כי אין להתחשב ברצונו של קטין בכל הקשור לשימוש בזרעו לאחר פטירתו. נציין כי ערעור על פסק הדין נדחה על ידי בית המשפט המחוזי ביום 15.1.23 (עמ"ש 4326-03-22) ובקשת רשות ערעור נדחתה על ידי בית המשפט העליון ביום 21.4.24, מבלי שאלו נדרשו להכריע בשאלת ההתחשבות ברצונו המשוער של קטין להמשכיות אחר פטירתו, שכן נמצא עובדתית כי באותן נסיבות לא הוכח רצון שכזה (בע"מ 2224/23). בצד זה ניתן ללמוד מעמדת בית המשפט המחוזי בעניין הנזכר (עמ"ש 4326-03-22) כי, ככלל, אין מקום להגביל את הגיל בו יעשה שימוש בזרע של נפטר לגיל הבגרות המשפטית בהכרח. כפי שנבהיר ונרחיב להלן.
לסברתו של כב' הש' בר יוסף, ככלל, אין מקום להתחשב ברצונו של קטין, שכן הבאת ילדים לעולם היא החלטה בעלת משמעויות מרחיקות לכת ביותר, הן לגבי ההורה והן לגבי היילוד, וכי מדובר בהחלטה הרת גורל שלקטין אין כלים מספקים לקבלה. לכן, לטעמו, הנורמה הראויה היא, שאין להכיר ברצון של קטין להורות, כרצון בר תוקף משפטי. כב' הש' בר יוסף לא התעלם מהעובדה שהחוק אינו אוסר על קטינים לקיים יחסי מין, אשר מהם אפשר ותהרה הקטינה, אולם לסברתו לא ניתן ללמוד מכך, מן הבדיעבד על הלכתחילה, משום חוסר יכולתו של קטין, אפילו הוא בוגר לגילו לגבש בנושא אומד דעת בר תוקף משפטי. לכן, כאשר בפטירת קטין עסקינן, לא ניתן לקבוע, ככלל, שהיה לו רצון בר תוקף להורות (הולדת ילדים בחיים). כב' הש' נפתלי שילה שישב במותב ערכאת הערעור על החלטת בית המשפט לענייני משפחה -הטיל ספק רב במסקנתו זו של כב' הש' בר יוסף, בהינתן שיש דברי חקיקה רבים שאינם מגבילים את שיקול דעתו של הקטין בעניינים שונים הנוגעים לבריאותו ולצרכיו דווקא בגיל בגרות - היפוכם של דברים, הנטייה היא לקבל ולהתחשב ברצונו, בצרכיו ובאמונתו והשקפת עולמו של הקטין הבוגר.
27. לסברתנו וכפי שרמזנו לעיל, שלא כעמדת כב' הש' בר יוסף, אין לשלול קטגורית התחשבות ברצונו של קטין להמשכיות ולקבוע מיניה וביה כי אינו בעל רצון משפטי לצורך כך.
אמנם יש בנמצא חוקים העוסקים בפריון שבהם מוטלת לכאורה הגבלה על פעולותיו ורצונו של קטין. כך תרומת ביצית אינה אפשרית קודם לגיל 18 ואף הנתרמת צריכה להיות מעל לגיל זה (סעיפים 11 ו 13 (ה)(1) לחוק תרומת ביציות); לא ניתן לאשר הסכם לנשיאת עוברים לפי חוק הפונדקאות אלא אם כן שני ההורים המיועדים הם בגירים (סעיף 5 (א) (1ג)(א) לחוק הפונדקאות), ואף הוראת סע' 26 לחוק הירושה המתייחסת לרצון קטין באשר למה שיעשה אחר פטירתו, מורה כי צוואת קטין בטילה (בצד זה נציין כי סע' 24 לתזכיר חוק הירושה תשפ"א – 2021 מציע להעמיד גיל קטין לצורך בטלות צוואה על גיל 16 !).
בדומה הוראת סע' 28 (ב) לחוק השתלת איברים תשס"ח – 2008 מאפשרת, מחד, לקטין בן 17 שהינו בעל כשרות לתת הסכמתו לתרומת איבריו אך מוסיפה ומציינת כי כל זאת דווקא אם נפטר אחר הגיעו לגיל 18 –
" לעניין קבלת הסכמה כאמור בסעיף קטן (א), יראו קטין שמלאו לו 17 שנים והוא מסוגל להביע את רצונו ולא הוכרז כפסול דין, כבעל כשרות לתת את הסכמתו, ובלבד שאם נפטר טרם הפך לבגיר, יחולו הוראות חוק האנטומיה והפתולוגיה כאילו לא ניתנה הסכמה"
כאן ראוי להעיר כי חוק השתלת איברים אינו חל על תאי זרע שכן הגדרת "איבר" בסעיף 1 לחוק קובעת שהיא אינה כוללת "דם, מוח עצם, ביצית ותא זרע".
28.אלא שאל מול דברי חקיקה אלו יש בנמצא רבים אחרים המאשרים פעולותיו, רצונותיו והחלטותיו של קטין על אף קטינותו-
כך סעיף 25 לחוק החולה הנוטה למות תשס"ו – 2005 מאפשר לקטין – בוגר לקבל החלטות על טיפול רפואי הנוגע אליו וכן לקבל מידע רפואי הנוגע לעניינו ובלבד "שכושרו ובשלותו השכליים והנפשיים של הקטין מאפשרים את שיתופו בקבלת ההחלטה בעניינו" (ראו גם סע' 26 לחוק). בהתאם אין לאשפז קטין שמלאו לו 15 ככל שאינו מסכים לכך על אף הסכמת הוריו (סע' 4 א לחוק טיפול בחולי נפש תשנ"א – 1991; ובדומה נדרשת הסכמת קטין שמלאו לו 16 לצורך ביצוע בדיקה גנטית לקשרי משפחה (סע' 25 לחוק מידע גנטי תשס"א – 2000); בית המשפט רשאי להתיר נישואין לקטין מעל לגיל 16 בנסיבות מיוחדות (סע' 5 (א) לחוק גיל נישואין תש"י – 1950); בדומה קטין שטרם מלאו לו 18 רשאי להסכים למסירת ילדו לאימוץ (סע' 9 ב (א) לחוק אימוץ ילדים תשמ"א - 1981).
עיננו הרואות, הדין הישראלי מתחשב לא אחת בבגרותו הנפשית ויכולותיו הקוגנטיביות של קטין לצורך הכשרת עניינים כאלה ואחרים הנוגעים לו, להגשמתו האישית, לאמונתו לבריאותו הפיזית והנפשית ולצרכיו ובעיקר - לרצונו. מתוך שכך יפים לענייננו דבריו של כב' הש' נ. שילה בעניין עמ"ש 4326-03-22 פ' ואח' נ' המרכז הרפואי סוראסקי ואח' (2023) (הערעור על פסק דינו הנזכר של כב' הש' בר יוסף)-
"העובדה שבנושאים מהותיים וחשובים כמפורט לעיל, העניק המחוקק תוקף ומשקל לרצונו של קטין מעל גיל שש עשרה בתנאים מסוימים, מלמדת כי ייתכן שאף בנושא של שימוש בזרע, יהיה מקום להעניק משקל לרצונו של קטין שהוכח שהיה בוגר דיו והבין היטב את משמעות החלטתו ואת תוצאותיה וזאת, אם הוכח בראיות ברורות וחד משמעיות שזה היה רצונו. ייתכן שיש מקום להקיש מהחוקים הנ"ל, המעניקים תוקף לרצונו של קטין בוגר ומבין בנושאים מהותיים ומשמעותיים ביותר. אין מקום אפוא לקבוע באופן מוחלט שכל קטין אפילו בוגר לגילו, אינו מסוגל לגבש אומד דעת בר תוקף משפטי בנושא זה, כפי שקבע ביהמ"ש קמא. לפיכך, אני סבור שאין לקבוע קטגורית שלרצון של קטין כבן שבע עשרה, כמו במקרה דנן, אין תוקף משפטי" (הדגשה שלי- צ' ו')
29.כאמור, הנחיות היועהמ"ש, כמו גם פסיקת בית המשפט העליון, מבקשות לחלק לצורך שימוש בזרעו של נפטר רווק – בין מצב בו הוכח רצונו המשוער של המנוח לבין מצב בו רצון זה לא הוכח ונתון בספק. בנדון אין חולק באשר להוכחת רצונו המשוער של המנוח – אשר רצונו בהמשכיות אחר פטירתו ובכך שהוריו ימצאו אם מיועדת לילדו שיוולד מזרעו – רצונו היה חד-משמעי וברור. הנחיות היועהמ"ש ופסיקת בית המשפט אינן קובעות ככלי לבדיקת אפשרות השימוש בזרעו של נפטר את סוגית גילו, וכאמור אין אף הוראת חוק המגבילה גיל לצורך שימור ושימוש בזרע. סוגית הגיל היא למעשה משנית לסוגיית הרצון המשוער, רוצה לומר אם וככל שיוכח כי הקטין היה בוגר דיו על מנת לקבוע עמדה באשר למה שיעשה בזרעו, אם עסקינן בקטין שהוכח כי הוא אוחז בהשקפת עולם יציבה ומודעת – אשר רצונו משקף את השקפת עולמו – דומה כי אין מניעה להעתר לרצון זה. אכן, ואיננו מתעלמים מכך, המחוקק בחוק הירושה סבר כי אין די ברצונו של קטין לצורך קביעה מה יעשה בעזבונו, ואולם דומה כי יש לחלק בין צוואה שעיקרה בהחלטות והכרעות רכושיות, לבין עניינים שבאמונה, הוויה, הגשמה עצמית ועולמו הפנימי של הקטין – ככל שהוכח רצון ברור ומלא באשר להשקפת עולמו ורצונו בהמשכיות שומה עלינו לכבד רצון זה. ושוב יפים לעניין זה דבריו של כב' הש' הנדל בעניין בע"מ 6046/18 הנ"ל -
"לא מדובר בנכס, כי אם במטען גנטי שבכוחו להביא חיים לעולם, ליצור אדם בשר ודם בעל מחשבה ותודעה – הלא הוא נזר הבריאה" (פיסקה 6 לפסק-דינו של כב' השופט הנדל).
ומכאן שההשוואה להוראות חוק הירושה אין לה על מה שתסמוך.
30.אם נבוא לסכם הדברים - היעתרות לרצונו של קטין – בוגר, כבן 17, אינה בגדר פריצת דרך קיצונית וחריגה, אלא ממשיכה את הקו הברור והמאופק שהותווה בהנחיות ובפסיקה שבאה בעקבותיהם שעיקרה – בחינה זהירה ומדוקדקת של רצון הנפטר קודם פטירתו כאשר ברור כי הרצון וגמירות הדעת ביחס להמשכיות מזרע הנפטר דורשת בגרות נפשית אשר שומה עליה להבדק באופן פרטני בכל מקרה ומקרה. בנדון הוכחו מעבר לכל ספק בגרותו של המנוח ורצונו בהמשכיות מזרעו, ללא מגבלה ותנאי באשר לזהות האם הממשיכה, זאת כעולה, בין השאר, מתסקיר רשויות הרווחה הנזכר לעיל, בו צויין -
"למרות גילו הצעיר היה לו קו ברור כיצד (הוא) מתכוון לנהל את חייו ותוכניות לעתיד כיצד יגשים את חלומותיו..... אחד מחלומותיו היה להקים משפחה ולהביא ילדים שבבוא היום יגדלו לצד ילדיה של ע. אחותו, אליה היה קשור מאוד... משהחריפה המחלה ההתייחסות למנות הזרע השתנתה ו(המנוח) החל לדבר בפתיחות על כך שיוולדו לו חמישה ילדים כנגד חמש מנות הזרע ששאבו לו"
כאשר אלו הם פני הדברים וכאשר המחוקק טרם אמר את דברו – אך למדנו כי הוא מתלבט האם ראוי לכבד רצונו של בוגר דווקא או אף רצונו של קטין בוגר כבן 17- ראוי כי נתייחס אך ורק לנסיבות המקרה הפרטני שלפנינו בהן הוכח מעבר לכל ספק כי רצונו של הקטין, כבן 17 ושלושה חודשים להמשכיות ועשיית שימוש בזרעו אחר פטירתו היה רצון מגובש וברור ובה מתוך השקפת עולם ברורה וסדורה. בכך יהא משום כיבוד האוטונומיה של הנפטר ומימוש רצונו והגשת מאוויו באשר לתכלית חייו – קיום זרע והמשכיות לו עצמו. זו אמונתו, זו תורתו, אלו דבריו האחרונים וראוי שנקיימם בהעדר חקיקה ברורה המונעת זאת. דבריו האחרונים של מנוח כאשר להמשכיותו אינם נופלים בחשיבותם מדבריו באשר לאופן קבורתו, אופן הנצחתו וכיו"ב – כל אלו הם בגדר "דברי המת" אשר מצווה לקיימם - וכך אנו מורים.
31. הערה לסיום – השיר שהובא בפתיח היה להיטה הראשון של זמרת הפולק והיוצרת האמריקאית לורה ניירו, היא כתבה את השיר בגיל 17 ועניינו בילד שיוולד לה אחר מותה וימשיך את עולמה. לורה נפטרה מסרטן השחלות אך זכתה להשלים את תקוותה להמשכיות עוד בחייה – בן נולד לה בהיותה כבת 30, והוא ממשיך דרכה בתחום המוזיקאלי .
סוף דבר
32.הערעור נדחה בחלקו באופן בו יותר השימוש בזרעו של המנוח, על אף היותו קטין בעת פטירתו, לצורך הפריית המשיבה 3 בשתי מנות מתוך מנות הזרע שהופקדו על ידי המנוח.
33. הערעור מתקבל בחלקו באופן בו ככל שלא תצלח הפריית המשיבה 3 ידרשו ההורים להגשת תובענה חדשה בה יציעו אם עתידית חלופית למשיבה 3.
34. מוצע כי בנסיבות העניין לא יעשה צו להוצאות.
השופטת ו. פלאוט, אב"ד
-
לאחר שהמערערת הודיעה כי היא חוזרת בה מנימוק הערעור השני באשר לאופן בחירת האשה אשר תופרה מזרעו של הקטין, אני מסכימה לתוצאות פסק דינו המלומד של חברי כב' השופט צ. ויצמן. היינו, כי בנסיבות העניין, כאשר אין כל ספק ברצונו של המנוח לאפשר שימוש בזרעו לצורך הולדת ילד/ה אשר יביאו להולדת דור הממשיך אותו ואת דרכו, וכאשר אין ספק כי המנוח היה בוגר בנפשו ובדעותיו, אין בכך בלבד שטרם מלאו לו 18 שנה, אך גילו מעל גיל 17, כדי למנוע את מימוש בקשתו ורצונו של המנוח. ההיפך הוא הנכון, רצונו של המנוח- כבודו, וחובתינו להורות על מימוש רצונו האחרון זה.
-
כמו כן אני מסכימה לתוצאה לפיה, ככל שנסיון הפריית המשיבה משתי מנות זרע של המנוח לא יעלה יפה, יהיה צורך בהגשת תביעה חדשה לקביעת זהות האשה שתופרה ממנות הזרע שנותרו. אני מסכימה עם האמור בפסק דינו של כב' השופט נ. שילה בעניין עמ"ש 4326-03-22, אשר הובאו בדברי חברי הש' ויצמן, לפיו, העובדה שבנושאים חשובים ומהותיים נתן המחוקק משקל גם לדעתו של קטין מעל גיל 16, יש בה ללמד בדרך ההיקש שאף בנושא שימוש בזרע של קטין שהיה בוגר דיו והבין את משמעות החלטתו, יש לתת תוקף לרצונו. הדוגמא הפשוטה ביותר ביחס לכך היא שהכל מסכימים כי לא יעלה על הדעת שלא לאפשר לידת תינוק שנהרה על ידי שני צעירים בני פחות מגיל 18, מחד, והיתר שנתן המחוקק לקטינה (ללא מגבלת גיל) לתת הסכמה להפסקת הריון אף ללא הסכמת הוריה (סע' 316(ב) לחוק העונשין התשל"ז- 1977), מאידך.
סוף דבר, וכאמור, אני מסכימה לתוצאה אליה הגיעה כב' השופט ויצמן בפסק דינו.
השופטת צ. גרדשטיין פפקין
-
אני מסכימה ומצטרפת לפסק דינו המעמיק של חברי השופט צ' ויצמן, כמו גם להערותיה של אב"ד, סגנית הנשיאה השופטת ו' פלאוט.
מתוך שכך, ובבחינת 'כל המוסיף גורע', אציין רק בתמצית, כי נקודת המוצא היא שהוכח לפני בית משפט קמא, ואין על כך חולק, כי רצונו המפורש של המנוח היה בעשיית שימוש בזרעו אחר פטירתו לצורך הולדה. על אף רצונו המפורש של המנוח, המערערת מבקשת להתנגד לקיום רצון זה, אך ורק בשל גילו של המנוח במועד פטירתו, עת היה בן 17 ושלושה חודשים, על סף הבגירות.
2.לטעמי מרגע שהוכח רצונו המפורש של המנוח, הרי שהמנוח היה כשיר להסדיר את ענייניו, בהתאם לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962 (להלן: החוק), בו נקבע ש"כל אדם כשר לזכויות ולחובות מגמר לידתו ועד מותו" (סעיף 1 לחוק), אלא אם הוגבלה כשרותו בחוק כלשהו או בפסק דין של בית משפט, במסגרת התנאים הספציפיים הנוגעים לקטין.
החוק מסדיר מעמדן של הפעולות המשפטיות שמבוצעות על ידי קטינים והוא אינו מבטלן, מיניה וביה, רק מאחר שבוצעו על ידי קטינים (להבדיל, לדוגמה מסעיף 26 לחוק הירושה אליו מפנה המערערת, שם הוגבלה מפורשות היכולת לערוך צוואה על ידי קטין, מה שלא נעשה בעניין דנן וראו לעניין זה הרציונל האפשרי לאבחנה ביניהם -בין דברים שבלב הנוגעים להגשמה העצמית לבין דברים שבממון כמפורט בחוות דעתו של חברי השופט ויצמן).
-
בכל הנוגע לקטינים בוחן החוק את הנפקות המשפטית של פעולות המבוצעות על ידי קטינים (כמו גם פסולי הדין) במסגרת ארבע קטגוריות - (1) פעולות משפטיות יומיומיות, שדרכם של קטינים לבצע והם אינם זקוקים לאישור מכל מקור שהוא כל עוד לא נגרם להם נזק של ממש. (2) פעולות בהן די בהסכמה שבשתיקה של הנציג (ובהיעדר נציג היועץ המשפטי לממשלה). חוסר התנגדות מצד הנציג מכשירה את הפעולות במסגרת קטגוריה זו, אלא אם התנגדו להן הנציג או היועץ המשפטי לממשלה, בתוך חודש ימים מהיום שנודע להם עליהן (סעיף 5 לחוק). (3) פעולות הדורשות הסכמה אקטיבית של הנציג לביצוען. (4) פעולות הדורשות את הסכמת בית המשפט כדי לעשותן, או את אישורו בהתאם לתנאים המפורטים והמפורשים שנקבעו בחוק.
מאחר שבעניינים שברומו של עולם ובדיני נפשות עסקינן, ברי הוא שיש לקבל את אישור בית המשפט למעשים אלו של הקטין-המנוח.
-
בית המשפט נדרש לבחון בזהירות מירבית את רצונו של הקטין, במיוחד נוכח ספק בהתגבשות רצון ממשי בגיל הקטינות. במסגרת זו שומה על בית המשפט לבחון האם אכן הקטין שקל גם את כלל ההשלכות לרצון זה לאחר מותו, כאמור בקביעותיו של השופט שילה : "וזאת, אם הוכח בראיות ברורות וחד משמעיות שזה היה רצונו" ולאחר שנבחן כי מדובר בקטין "שהיה בוגר דיו והבין היטב את משמעות החלטתו ואת תוצאותיה" (עמ"ש 4326-03-22 הנ"ל).
5.אני מוצאת לציין כי ככלל, כמו גם בענייננו, ישנה חשיבות לגילו של המנוח, שהיה על סף בגירות. לא בכדי המחוקק העניק תוקף ומשקל בעניינים מהותיים לקטינים מעל גיל שש עשרה.
גם בהצעת החוק הרלבנטית לעניינו, העומדת על המדוכה מזה מספר שנים, המחוקק בעצמו 'מתלבט' בין גיל שבע-עשרה לגיל שמונה-עשרה, כגיל שממנו יכול הקטין ליתן הוראות למה יעשה בזרע שהופקד על ידו לאחר מותו: "מי שהפקיד זרע בבנק זרע בטרם מלאו לו 17 שנים רשאי לאחר שהגיע לגיל 17 למסור לבנק הזרע הנחיות כאמור" (הצעת החוק משנת 2022, כמו גם משנת 2023, 2024, אל מול הצעת החוק משנת 2025 שם שונה לגיל 18).
אשר על כן, ומהטעמים שפורטו בהרחבה בפסק דינו של השופט צ' ויצמן, אני סבורה כי דין הערעור להידחות.
ככל שלא תצלח הפריית המשיבה משתי מנות זרע, ידרשו ההורים, ככל שיחפצו בכך, להגיש תובענה חדשה בה יפורט המבוקש בכל הנוגע לשימוש במנות הזרע האחרות.
*****
סוף דבר, הוחלט כמפורט בפסק דינו של השופט ויצמן –
-
ניתן היתר לעשות שימוש בזרעו של המנוח, על אף היותו קטין בעת פטירתו, לצורך הפריית המשיבה 3 בשתי מנות מתוך 5 מנות הזרע שהופקדו על ידי המנוח.
-
ככל שלא תצלח הפריית המשיבה 3 ידרשו ההורים להגשת תובענה חדשה בה יציעו אם עתידית חלופית למשיבה 3.
-
אין צו להוצאות.
ד.ניתן לפרסום ללא פרטי הצדדים הפרטיים.
ניתן היום, ל' אב תשפ"ה, 24 אוגוסט 2025, בהעדר הצדדים.

|

|

|
ורדה פלאוט, שופטת, סגנית הנשיאה – אב"ד
|
צבי ויצמן, שופט
|
צבייה גרדשטיין פפקין, שופטת
|