ת"ק
בית משפט לתביעות קטנות ראשון לציון
|
2460-09-12
03/09/2013
|
בפני השופט:
נועם רף
|
- נגד - |
התובע:
1. בנימין עזני 2. אהובה עזני
|
הנתבע:
איילה נסיעות ותיירות נגד קווי חופשה בע"מ
|
פסק-דין |
פסק דין
1.התובעים רכשו באמצעות הנתבעת חופשה (טיול מאורגן) לקוסטה ברווה שבספרד לתאריכים 31.5.12 – 7.6.12. התובעים שילמו סך של 5,744 ₪ עבור החופשה כאמור. התובעים טוענים שהנתבעת התחייבה בפניהם לכך שהמלון בו ישהו יהיה בדירוג של 4 כוכבים. מספר ימים לפני הטיסה קיבלו הודעה מצד ג' לפיה המלון בו ישהו הינו בדרגה של 3 כוכבים בלבד. למרות ההודעה כאמור יצאו התובעים לטיול. לתובעים טענות להטעיה מצדה של הנתבעת בכל הנוגע לדירוגו של המלון וכן טענות ביחס לשירות והתנאים במלון בהתאם. לתובעים אין טענות בנוגע לטיול עצמו. הנתבעת הגישה כתב הגנה ואף שלחה הודעת צד ג' כנגד ספק הטיול. המחלוקת אשר עומדת לדיון לפניי הינה האם הוטעו התובעים ע"י הנתבעת בכל הנוגע לדירוגו של המלון טרם ביצוע ההזמנה והאם לצד ג' אחריות כלשהי בעניין זה.
2.על פי הנטען בכתב התביעה, ביום 21.5.12 הזמינו התובעים אצל הנתבעת טיול מאורגן לקוסטה בראבה שבספרד. סוכם על מלון 4 כוכבים חצי פנסיון בעלות של 5,744 ₪. יומיים לפני הטיסה קיבלו התובעים הודעה מצד ג' ממנה התברר להם שדירוגו של המלון 3 כוכבים בלבד.
3.התובעים מוסיפים וטוענים לכך שהמלון היה סיוט וברמה של אכסניית נוער ויש בכך בכדי הטעייה כלפיהם.
4.לתובעים אין טענות בכל הנוגע לטיול עצמו מעבר לכך.
5.הנתבעת טוענת להעדר יריבות מאחר והינה אך סוכן שלוח המבצע הזמנות ללקוחות דרך ספקים.
6.הנתבעת העבירה לתובעים את כל המידע הרלוונטי הן בכתב והן בע"פ ואף טיפלה בתלונת התובעים אל מול הספק טרם הגשת כתב התביעה.
7.הנתבעת מכחישה כל סיכום למלון 4 כוכבים ולנתבעת אין יד בבחירת בתי המלון ובמסלול הטיול. הנתבעים ידעו טרם יציאתם מהארץ את כל הפרטים הרלוונטיים והמהותיים לרבות שם בית המלון ודירוגו ובאפשרותם היה לבטל את הטיול בכל עת. בכל הנוגע לטיב האירוח בבית המלון, לנתבעת אין שליטה או אחריות לכך ותלונת התובעים הועברה להנהלת בית המלון, אך לא ידוע לה מה עלה בגורלה.
8.הנתבעת הגישה הודעת צד ג' כנגד הספק - חברת קווי חופשה בע"מ.
9.צד ג' טוענת בכתב ההגנה שמעולם לא הייתה בקשר עם התובעים, לא קיבלה את הזמנתם ולא ידעה על צרכיהם, דרישותיהם או ציפיותיהם. צד ג' סיפקה מלון ברמה של 3 כוכבים חצי פנסיון והיא אינה מספקת בתי מלון ברמת 4 כוכבים בטיולים מאורגנים. מידע זה מפורסם אצל צד ג' כמפורט בכתב ההגנה.
10.צד ג' מסרה לתובעים את כל המידע הנדרש ואלו לא ביקשו לבטל את הטיול.
11.צד ג' אינה אחראית לשירות שניתן במלון.
12.ביום ה 1.9.13 התנהל דיון בתיק ונשמעו עדויות הצדדים. מטעם הנתבעת נשמעה בנוסף עדותה של סוכנת הנסיעות אשר הייתה בקשר עם התובעים, הגב' פודים.
13.התובעים טוענים לכך שהתחייבו בפניהם למלון בדרגה של 4 כוכבים.
14.הגב' פודים העידה בעניין זה:
"אני סוכנת נסיעות. מכרתי החבילה לתובעים. הם התקשרו אליי. טיול מאורגן. הם לא היו לקוחות שלי קודם. לשאלת ביהמ"ש התחייבתי לדרגת תיירות טובה. זה בין 3-4 כוכבים. לשאלת ביהמ"ש אי אפשר לדעת במדויק כמה כוכבים המלון. הספקים לא אומרים לנו מראש אם זה 3-4. אף פעם בטיולים מאורגנים הם לא מתחייבים. הלינה בקוסטה בראבה. הם מתחייבים לדרגת תיירות טוב. לא מלון מעופש. מלון דרגת תיירות טובה. בדקתי מול קשרי תעופה. כי לא ידעתי איזה מלון יקבלו. צריך לבדוק מול הספק. לא תמיד הספקים יודעים. תמיד זה יומיים לפני הנסיעה. יש הבדיל בין מלון של 3 או 4 כוכבים. אבל לא תמיד ההבדל כזה משמעותי. זה יכול להיות הבדל גם בעלויות. תלוי. בחבילות, לא תמיד".(ר' עמ' 4 לפרוטוקול ש' 2-9).
15.סעיף 2 לחוק הגנת הצרכן, התשמ"א – 1981 קובע:
" 2.(א)לא יעשה עוסק דבר – במעשה או במחדל, בכתב או בעל פה או בכל דרך אחרת לרבות לאחר מועד ההתקשרות בעסקה – העלול להטעות צרכן בכל ענין מהותי בעסקה (להלן – הטעיה); בלי לגרוע מכלליות האמור יראו ענינים אלה כמהותיים בעסקה:
(1)הטיב, המהות, הכמות והסוג של נכס או שירות;..."
16.עדותם של התובעים לכך שסוכנת הנסיעות – הגב' פודים, התחייבה כלפיהם למלון בדירוג של 4 כוכבים נחזתה בעיני כאמינה. הגב' פודים העידה שהתחייבה לדרגת תיירות טובה בין 3-4 כוכבים. יחד עם זאת, הגב' פודים הוסיפה וציינה שלא יכלה לדעת במועד ההתקשרות דירוגו של המלון מבחינת כוכבים באשר הספקים אינם מוסרים להם מידע זה מראש. כמו כן, לא ידעה איזה מלון יקבלו התובעים וכן ציינה שיש הבדל בין מלון של שלושה או ארבעה כוכבים, אם כי לא תמיד ההבדל כזה משמעותי אך יכול להיות גם הבדל בעלויות. מאחר וקיים הבדל בין מלון 4 כוכבים למלון 3 כוכבים והדבר יכול לבוא לכדי ביטוי במחיר ובתנאים, מאחר והגב' פודים לא ידעה מראש וטרם ההתקשרות באיזה מלון ישהו התובעים ודירוגו ולמרות זאת לטענתה העלתה האפשרות בפני התובעים של מלון 4 כוכבים וכן לאור זאת שאמונים עלי דבריהם של התובעים לכך שהובטח להם מלון 4 כוכבים, הנני מקבל את טענתם להטעיה מצדה של הנתבעת בכל הנוגע למצג שיקבלו מלון בדירוג 4 כוכבים ובפועל קיבלו מלון בדירוג 3 כוכבים.