ה"פ
בית המשפט המחוזי ירושלים
|
61895-10-15
14/02/2016
|
בפני השופט בכיר:
אמנון כהן
|
- נגד - |
מבקשים:
איגוד נותני שירותי סיעוד בישראל ע"ר 58-050-382-9 עו"ד פרידמן
|
משיב:
המוסד לביטוח לאומי עו"ד אלי כהן
|
החלטה |
1.המדובר בבקשה למתן צו מניעה זמני במסגרת המרצת פתיחה שפתחו המבקשים נגד המשיב.
2.ביום 16.12.15, לאחר ששמעתי את הצדדים, הוסכם כי בית המשפט ימנה מומחה מטעמו, ואף ינסח למומחה שאלות.
3.ביום 17.12.15, מיניתי את ד"ר יצחק שמר כמומחה מטעם בית המשפט, והפניתי אליו את השאלות השנויות במחלוקת. כמו כן, החלטתי, כי המומחה יהיה רשאי להעלות מיוזמתו גם שאלות נוספות.
4.למרות לוח הזמנים הקצר שהקצבתי למומחה, הגיש המומחה ביום 31.1.16 חוות הדעת מקיפה, רצינית, מקצועית ומושקעת ויש לשבחו על כך.
5.אין תימה אפוא, כי הצדדים הסכימו להמלצת בית המשפט לקבל את חוות הדעת המומחה ואת המלצותיו.
6.למען הסדר הטוב , יצוין, כי המוסד לביטוח לאומי מעניק שירותי סיעוד בביתם של זכאים באמצעות נותני שירותי סיעוד המעסיקים מטפלות ומשלמים את שכרן. המוסד לביטוח לאומי משלם לנותני השירות מדי חודש עבור שעות הטיפול בפועל על סמך דיווחי הנוכחות של המטפלות. התקציב המיועד לכך עולה על חמישה מיליארד ש"ח בשנה.
7.המוסד לביטוח לאומי מבקש להקים מערכת חדשה והחל לנסות את המערכת בבאר שבע. המוסד לביטוח לאומי מבקש לפקח בזמן אמת על נוכחות מטפלות סיעוד ועובדים מקצועיים אחרים בבתיהם של הזכאים על פי חוק הביטוח לאומי. המערכת החדשה פותה על ידי מלם-שכר, אשר גם מתפעלת אותה עבור המוסד לביטוח לאומי.
8.ייאמר מיד, כי כוונות המוסד לביטוח לאומי טובות ורצויות, אך הדרך לביצוע הרפורמה אינה פשוטה.
9.המומחה קבע, כי מדובר בשינוי תפיסתי מהותי, כי עדיין קיימים מטופלים רבים שלא ניתן לדווח מביתם (המדובר בדיווח טלפוני), כי חלק מהסברי המוסד לביטוח לאומי לעניין הפעלת המערכת "מנותקת מהמציאות" וכי המוסד לביטוח לאומי לא נערך כיאות לניטור התפעול השוטף.