עע"מ
בית המשפט העליון
|
6726-10
23/03/2011
|
בפני השופט:
1. מ' נאור 2. א' רובינשטיין 3. ס' ג'ובראן
|
- נגד - |
התובע:
1. סיעת למען תורה וגמילות חסדים בעירית צפת 2. הרב יהודה נדל - חבר מועצת עירית צפת 3. הרב צמח מזוז - חבר המועצה הדתית צפת
עו"ד רפאל וינברגר
|
הנתבע:
1. המועצה הדתית צפת 2. בנימין לגזיאל - יו"ר המועצה הדתית צפת 3. עירית צפת 4. הרב שמואל אליהו - רב העיר צפת 5. המשרד לשרותי דת 6. עמוס חדד 7. צבי (הרמן) אדלר 8. הרב רועי מוסקוביץ 9. הרב נהוראי לחיאני 10. הרב רחמים עמרוסי 11. הרב זאב רייך 12. הרב עזריה סופר 13. הרב יהודה תאיק 14. הרב משה סוויסה 15. הרב נחמן קעניג 16. הרב רפאל כהן 17. הרב מרדכי דב קפלן
עו"ד אייל נון עו"ד אלכס וייס עו"ד משה רותם עו"ד אבינעם סגל-אלעד עו"ד ד"ר אביעד הכהן
|
פסק-דין |
השופט א' רובינשטיין:
א. ערעור על פסק דינו של בית המשפט לעניינים מינהליים בנצרת (השופט ארבל) מיום 29.7.2010 בתיק עת"מ 303-09. עניינו של ההליך, פרסום מכרז לתפקיד רב שכונה בעיר צפת.
רקע
ב. מאז פטירת רבה האשכנזי של צפת (בשנת 2002), ומאחר שבעיר מעולם לא מונו רבני שכונות, מכהן בצפת רק רב ממונה אחד - הוא רב העיר הספרדי (המשיב 4). ביום 23.10.09 פירסמה המועצה הדתית בצפת (המשיבה 1) לראשונה מכרז לבחירת רב שכונה. ביום 10.11.09 הגישו המערערים עתירה מינהלית, בה נטען כי אין זה ראוי שמועצה דתית בשלהי כהונה תעסוק במינוי כאמור (להלן העתירה הראשונה). ביום 12.11.09 הושגה הסכמה, אשר קיבלה תוקף של פסק דין, לפיה תיבת המכרזים תיפתח על ידי המועצה הדתית החדשה, והיא אשר תעסוק במינוי. כך סוכם, וכך היה. לאחר מינויה המשיכה המועצה הדתית בהרכבה החדש את הליכי המינוי. כלפי המשך ההליכים הגישו המערערים עתירה מינהלית נוספת (להלן העתירה השניה), בה עוסק ההליך שלפנינו, ובמסגרתה נטען כי המכרז פורסם בניגוד לתנאים שנקבעו בחוזר מנכ"ל משרד הדתות תש"ס/1 (מחודש חשון תש"ס (נובמבר 1999); להלן החוזר או חוזר המנכ"ל). כיון שהמערערים לא עמדו בתנאים שנקבעו למתן צו ביניים (הפקדה כספית להבטחת נזקי המשיבים), נמשכו הליכי המינוי. ביום 18.12.09 מינתה המשיבה בהרכבה החדש את המשיב 16 לרב שכונה, וביום 29.7.10 דחה בית המשפט קמא את העתירה. זאת, חרף עמדת המשיב 5 (להלן המשרד לשירותי דת או המדינה) שתמך בעמדת המערערים.
ג. בפסק הדין נקבע, כי אף שהמערערים היו מודעים להוראות חוזר המנכ"ל כבר במועד הגשתה של העתירה הראשונה, לא טענו להפרת הוראה מהוראותיו (ונדרשו רק לשאלת המינוי בשלהי כהונה), ולפיכך מנועים הם מלהעלות טענות אלה במסגרת העתירה השניה. עוד נקבע, כי המניעים להגשת העתירה אינם קשורים, לאמתו של דבר, לשאלת העמידה בתנאי חוזר המנכ"ל - אלא ברצון "בבחירת רב עיר אשכנזי ולחלופין בחירת רב שכונה אשכנזי" (רב העיר וכן המשיב 16 הם ספרדים). מעבר לצורך נקבע, כי המכרז עמד בדרישות חוזר המנכ"ל. הוזכר, כי לפי חוזר המנכ"ל תנאים מוקדמים לפתיחת הליכים למינוי רב שכונה הם אישור ועדת תקנים של המשרד לשירותי דת, ואישור תקציבי (של המועצה הדתית, הרשות המקומית והמשרד); ונקבע, כי מבחינה מהותית התקיימו תנאים אלה.
ד. הוטעם, כי בענייננו נמסר למועצה הדתית (על ידי החשב המלוה במכתבו מיום 24.11.09), שבדיון שנערך במשרד לשירותי דת (ביום 21.7.09) בהשתתפות "בין היתר, מנכ"ל המשרד, מרכז בכיר לפיקוח ובקרה... ונציגי המשרד החשב המלוה", הוחלט "בהתאם לנהלים" לאשר למשיבה תקן של רב שכונה. בכל הנוגע לאישור התקציבי נקבע, כי במסמכי המכרז נאמר מפורשות, שמועד "תחילת תשלום השכר ייקבע על ידי המועצה הדתית בכפוף לאישור תקציבי ולהקצאת תקציב בפועל מטעם עירית צפת ומטעם המשרד לשירותי דת" - ולפיכך לא נפל פגם בפרסום המכרז בטרם ניתן אישור תקציבי למינוי. ולבסוף נקבע, כי אין לקבל את עמדת המדינה ולעכב את הליכי המינוי עד לגיבושו של נוהל חדש למינוי רבני שכונות. בנסיבות אלה נדחתה העתירה תוך חיוב המערערים בהוצאות.
טענות הצדדים
ה. כלפי פסק דין זה הוגש הערעור שלפנינו. ואולם בטרם נפנה לסקירת טענות הצדדים ולניתוח הנושא אקדים ואומר, כי לאחר העיון בטיעונים הכתובים והשלמת טיעון בעל פה, החלטנו לקבל את הערעור ולהורות על ביטול המכרז. זאת, לא בגלל טענות שהעלו המערערים כלפי מינויו של המשיב 16 לגופו, אלא בגלל חשיבות ההקפדה על עמידה בתנאי חוזר המנכ"ל - אשר חוששני כי בנסיבות לא היה מקום לפרשנות מקילה בעניינם. מסיבה זו נתייחס להלן אך לאותם טיעונים המתייחסים לקיום תנאי חוזר המנכ"ל; ולעומת זאת נדגיש, כי אין בהחלטתנו כל רצון לפגוע במשיב 16 (שכנמסר טרם נכנס לתפקיד), אשר מהחומר שלפנינו (בין היתר נספח י"ח למוצגי המערערים) עולה כי הוא בעל ניסיון רב, ומכהן כרב קהילה מזה שלושים שנה. לא נידרש איפוא לטענות הצדדים לגבי תום ליבם ומניעיהם הפוליטיים של הצדדים לערעור (אם כי גם לאלה משקל בהחלטה להקפיד על תנאי החוזר ככל משפטם וחוקתם), ונוכח מיקוד הדיון בהתקיימות תנאי חוזר המנכ"ל נביא את סעיפיו הרלבנטיים כבר כאן:
"הליכי מינוי למשרות רבנים
1. נוהל זה יחול על מינוי למשרת רב שכונה...
2. הנוהל לא יחול על מינוי לכהונת רב עיר...
3. פתיחתם של הליכים למינוי למשרה של רב שכונה או רב אחר מותנית בתנאים המפורטים להלן, כולם יחד:
א. החלטת המועצה הדתית על הצורך במשרה...
ב. החלטת הרבנות המקומית על הצורך במשרה...
ג. ההחלטות האמורות תובאנה לוועדת תקנים של המשרד לענייני דתות לצורך אישורן - אין באישור ועדת התקנים משום אישור תקציבי כחוק.
ד. אישור תקציב כחוק על ידי המועצה הדתית, הרשות המקומית והמשרד לענייני דתות.
4. לקיום הליכי הבחירות תוקם ועדת מכרזים...
6. הועדה תפרסם הודעה על המכרז...
8. על המועמדים להיות בעלי תעודת כושר תקפה מהרבנות הראשית לישראל. המלצת רב העיר לצורך בחירת רב שכונה היא תנאי לצורך התמודדות... המלצת הרב איננה המלצה לבחירה, כי אם המלצה להתאמה לתפקיד...".