אישור תובענה ייצוגית שעניינה בכך שהמועצה להסדר הימורים בספורט (להלן
"המועצה") סימנה במשחק "ווינר" באמצעות האינטרנט ברירת מחדל של 30 ש"ח, שאינה הסכום הנמוך ביותר האפשרי להשתתפות במשחק.
1. בין ההימורים שמפעילה המועצה גם "משחק הקבוצות", הידוע בשם "ווינר". המשחק מאפשר למשתתף שמצליח לנחש תוצאות משחק ספורט לזכות בסכום שהשקיע כפול יחס זכיה שקבעה המועצה מראש.
ניתן להשתתף בהימור באופן מקוון, באמצעות אתר האינטרנט של המועצה.
ברירת המחדל של ההימורים עמדה במועד הרלוונטי לבקשה על 10 ש"ח, שהיה הסכום הנמוך ביותר שניתן היה להשקיע במשחק. משתתף שלא מלא את סכום ההשתתפות חויב לכן ב-10 ש"ח.
באתר האינטרנט של המועצה הועמדה ברירת המחדל על 30 ש"ח. כך טוען המבקש, כי בעוד שלא מלא את סכום ההשתתפות, וסבר כי הועמד על 10 ש"ח, הוא חוייב בסכום פי 3.
המבקש פנה לשירות הלקוחות של אתר האינטרנט של המועצה, ונענה טלפונית כי לא ניתן לבטל טופס שנשלח באמצעות אתר האינטרנט.
טענות הצדדים
2. המבקש טוען כי המועצה פעלה בניגוד לחוק המסמיך, חוק להסדר ההימורים בספורט, תשכ"ז-1967 (להלן
"חוק ההימורים בספורט") ובניגוד לתקנות להסדר ההימורים בספורט (תכנית הימורים יומיים), התשס"א-2001 (להלן
"תקנות ההימורים היומיים"), הן בהעמידה את סכום ברירת המחדל על הסכום שאינו הסכום הנמוך ביותר להימור; הן בדחיית הפניה לבטל הימור בניגוד לסעיף 63 בתוספת לתקנות ההימורים היומיים. עוד טוען המבקש לעילות הטעיה וניצול מצוקת הצרכן מכח חוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981; להפרת חובת תום הלב והחובה למסור פרטים נכונים אודות הנכס הנמכר מכח חוק המכר, תשכ"ח-1968; להפרת חובת תום הלב בקיום החוזה או במו"מ מכח חוק החוזים (חלק כללי), תשל"ג-1973; השבה לפי חוק עשיית עושר ולא במשפט, התשל"ט-1979; וכן תרמית והפרת חובה חקוקה מכח פקודת הנזיקין [נוסח חדש].
3. המועצה סבורה שיש לדחות את בקשת האישור הן מטעמים הקשורים באי התאמתה לתובענה ייצוגית הן מטעמים הקשורים בעילת התביעה. המועצה מסכימה כי ביום 23.2.2010 שינתה את ברירת המחדל במשחק הווינר ל-30 ש"ח, ומבהירה כי הודיעה על השינוי באתר האינטרנט שלה החל מיום 25.2.2010 ולמשך שבועיים ימים.
המועצה סבורה כי סעיף 6(ב) בתוספת לתקנות ההימורים היומיים מתייחסת למצב שבו אף אחת מן האפשרויות להימור אינה מסומנת בטופס. במצב כזה יש לחייב בסכום הנמוך ביותר. לעומת זאת, במקום שמסומנת ברירת מחדל מסויימת, יש לחייב לפי אותה ברירה. הטופס סומן מראש בברירת מחדל של 30 ש"ח, ולכן לא היה מקום לפעול כטענת המבקש, ולחייב בסכום של 10 ש"ח בלבד, שכן כל המהמרים שהתכוונו ל- 30 ש"ח היו נפגעים מכך.
לעילת הביטול משיבה המועצה כי אכן, עד 21.12.2010 לא ניתן היה טכנית לבטל הימורים שנערכו באמצעות האינטרנט, דבר שנרשם מפורשות בסעיף 27 בתנאי השימוש באתר. עם זאת, משתתפים שפנו בבקשה לבטל הימורים משום טעות בטופס נענו, וההימור שלהם בוטל באופן ידני. במהלך התקופה היו 28 פניות כאלו. המבקש, לעומתם, פנה בשאלה כללית. המועצה מבהירה שאין מקום לבטל הימור בעלמא, ובעיקר כך לאחר שנודעו תוצאות התחרות.
אשר לאפשרות הכללית לביטול הימור, המועצה היתה מודעת לכך שלא ניתן טכנית לבטל הימור באתר האינטרנט, ואף הבהירה זאת למשתמשים בתנאי השימוש, כאמור. עם זאת, פעלה לביטול סעיף 63 בתוספת לתקנות, על מנת שלא תחול חובת ביטול, והצעתה זכתה לאוזן קשבת אצל המאסדר (רגולטור), משרד הספורט והמדע ומשרד האוצר. רק התנגדות משרד המשפטים לכך שלא תהיה אפשרות לבטל הימור באינטרנט הובילה לכך שהמועצה פנתה במכרז לרכישת אתר אינטרנט חדש שיאפשר ביטול במוקד שירות לקוחות.
עיקר טענת המועצה, כי התביעה אינה מתאימה לבירור כתביעה ייצוגית: ראשית, משום שרוב השאלות המועלות במסגרת משחקי הימורים אינן ראויות להידון כתובענות ייצוגיות; שנית, כיוון שבהטעיה מדובר, ויש להוכיח כי רוב חברי הקבוצה הוטעו. המועצה בדקה את אחוז המהמרים במשחק הווינר לפני השינוי ולאחריו בכל אחת מן הקטגוריות 10 ש"ח ו-30 ש"ח, ומצאה כי רוב המהמרים שינו את שיעור ההשתתפות לסכום ברירת המחדל הנוכחית. מכאן למדה המועצה כי הנסיבות אינן מקימות עילת תביעה לכל אחד מיחידי הקבוצה. זאת ועוד, התובע צריך היה להראות כי אלמלא הטעות לא היה משתתף בעסקה, וכן להוכיח את נזקיו. יתרה מזו, יש לאפשר למועצה להתיחס לענינו של כל אחד מן המשתתפים ולבחון עילות הגנה נגדו, למשל אם השתתפותו רוב הזמן היתה בסכום של 30 ש"ח, אזי קשה להניח שהסתמך על ברירת המחדל דווקא כאשר הימר ב-30 ש"ח לאחר התיקון באתר האינטרנט.
המועצה הוסיפה לטעון כי בנוכחות רגולציה מתאימה ואפשרות קלה יחסית לפנות לבג"צ, אין מקום להפעיל את התובענה הייצוגית, שהופכת להיות דרך פחות יעילה והוגנת.
4. אם כי נחקרו המבקש עצמו ועדי המשיבה (מר אהרון יונה, סמנכ"ל תפעול במועצה, וגב' טלי ארז, מנהלת אינטראקטיב במועצה) - לא הוסיפו החקירות תוספת משמעותית, שכן השאלות מוסכמות ברובן, וההכרעה הנדרשת משפטית בעיקרה.
עילת התביעה
5. סעיף 6 בתוספת לתקנות ההימורים היומיים קובע:
"(א) בכל טופס תציע המועצה מספר מחירים, מביניהם יסמן כל משתתף את מחיר השתתפותו (להלן - טבלת המחירים); כל מחיר מייצג השתתפות בניחוש אחד בלבד.
(ב) סימן המשתתף סימונים נוספים, בטבלת המחירים, יהיו סכום ההשתתפות צירוף של המחירים שסימן (להלן סכום ההשתתפות);
לא סימן משתתף כל סימון, יחושב מחיר ההשתתפות על פי המחיר הנמוך ביותר המוצע בטבלת המחירים לאותו משחק".