אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> החלטה בתיק פר"ק 22783-01-10

החלטה בתיק פר"ק 22783-01-10

תאריך פרסום : 27/08/2012 | גרסת הדפסה

פר"ק
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו
22783-01-10
01/08/2012
בפני השופט:
ורדה אלשיך - סגנית נשיאה

- נגד -
התובע:
1. עו"ד גבריאל טלמור
2. עו"ד אלון שירי

הנתבע:
1. עו"ד אמנון לורך
2. בתפקידו ככונס נכסים מטעם בנק דיסקונט לישראל בע"מ
3. כונס נכסים רשמי תל אביב

עו"ד אילון בריל
החלטה

עיינתי בבקשה ובתגובות לה ונראה כי דין עמדת כונס הנכסים הרשמי להתקבל.

אכן, פעולתם של המפרקים כמו גם ניסיונם להגן על קופת הפירוק ולמקסם את זכויותיה ראויים לכל שבח, אולם נראה כי במקרה זה הרחיק חלק מטענותיהם לכת מעט יתר על המידה.

במה אמורים דברים? עניין לנו למעשה בשאלת "מערכת יחסים" או שמא ה"היררכיה" בין שני חוזים אשר לגבי האוטנטיות של שניהם אין מחלוקת.

האחד, הסכם שיצר שיעבוד לטובת בנק דיסקונט אשר מוטל במפורש על מלוא הזכויות של החייב במקרקעין מסוימים. אין, ולא יכולה להיות, מחלוקת כי השעבוד מוטל פשוטו כמשמעו על מלוא הזכויות של החברה החייבת באותם מקרקעין. בעניין זה הרי שאף אם ייתכן ופירוט נוסף היה עשוי להקל או להועיל הרי ספק אם הפירוט הבסיסי אך הפשוט דנן אינו עומד בדרישות הדין, קל וחומר שספק אם ניתן להסתמך על כך כדי לבטל את תוקפו של המשכון למפרע.

האחר, חוזה או מסמך הבנות, שנחתם בין שני בנקים, בנק לאומי ובנק דיסקונט שהוא המשיב בבקשה זו, וזאת נוכח העובדה כי לטובת שניהם נרשמו שעבודים על אותם מקרקעין. במסמך דנן מוותרים הבנקים זה לזה על הזכויות הנובעות ממועדי הרישום ותחת זאת יוצרים מנגנון לשיתוף פעולה וסדרי חלוקה מוסכמים היה ויקרה אירוע מימוש.

בנסיבות המקרה מנסים המפרקים להסתמך על העובדה כי בנק לאומי גבה את חובותיו, וסיים את הליכי המימוש. אי לכך הם מעלים טענות המבוססות על החוזה בין הבנקים, לעניין שטחים וחלקים שלכאורה בנק דיסקונט מרחיב את השעבוד, ומטיל אותו גם עליהם. זאת לצד הטענה בדבר היעדר תשריט, אשר לשיטת המפרקים עולה ביחד עם אי סדרים אחרים לכדי אי תיאור פרטני מספיק של הנכס המשועבד.

עם טענות אלו, במלוא הכבוד הראוי, לא אוכל להסכים. חלקן היו עשויות לשחק תפקיד אך ורק במקום בו היה נופל סכסוך בין שני הבנקים על דרך יישום החוזה הפנימי ביניהם.

מעיון באותו חוזה, הרי שלא בלשונו ואף לא בתכליתו והגיונו ניתן למצוא כוונה ליתן לצדדי ג' זכויות שלא ניתנו להם בהסכם המשכון עצמו. לשון אחר, הבנקים מסדירים יחסים בין שני שעבודים שהופכים פחות או יותר שווים בדרגה אולם אין בכך בכדי לפגוע בעיקרון היסוד הבסיסי לפיהם חל השעבוד על כל הנכס כפי שנקבע במסמכי היסוד שלו.

המסקנה המתבקשת מכך, כי המפרקים הבאים בנעלי החייב שמשכן את הנכס, הופכים למעשה את ההיררכיה שבין שני החוזים והופכים אוסף הסכמות אובליגטוריות ונהלי עבודה בין שני בעלי שיעבודים, לעילה לפגוע בבסיס הקנייני של השעבודים עצמם. זאת, כאמור, על ידי מי שאינו צד להסכם וספק אם הוא יכול ליהנות ממנו. התוצאה הינה כי מקום בו לבנק דיסקונט שיעבוד על כל הנכס, ואילו בנק לאומי פרע את חובו ויצא מן התמונה, הרי שההבנות האובליגטוריות בין הבנקים סיימו את תפקידן, והשיעבוד של בנק דיסקונט חוזר "ומתפרש" על פני כל הנכס המשועבד כפי שנקבע במסמך שיצר את השעבוד .

סוף דבר; אין מנוס מדחיית בקשת המפרקים בנוסחה זה ומתן היתר לכונס לפנות לראש ההוצאה לפועל בהתאם לסעיף 34א לחוק המכר כמבוקש על ידו. אך מובן הוא כי למפרקים עומדת הזכות להביע את דעתם ולהגיש התנגדויות בעניינים ספציפיים אשר יראו להם כלא נכונים. לעניין זה אעיר כי גם הכונס, בהגינותו, הודה כי בנוסח הקודם נפלו שגגות ואי דיוקים ואי לכך חזקה עליו כי יתקן את המעוות ובכך ימנע מהמשך ההתכתשות המשפטית עם בעלי התפקיד.

בכפוף לאמור לעיל אני דוחה את הבקשה. בנסיבות המקרה לא מצאתי מקום ליתן צו להוצאות.

ניתנה היום,  י"ג אב תשע"ב, 01 אוגוסט 2012, בהעדר הצדדים.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ