אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> החלטה בתיק וע' 1034/05

החלטה בתיק וע' 1034/05

תאריך פרסום : 13/08/2007 | גרסת הדפסה
ו"ע
בית המשפט המחוזי ירושלים
1034-05
28/09/2005
בפני השופט:
1. מ' שידלובסקי-אור
2. עו"ד רון פיינשטיין חבר
3. עו"ד נעם נויימן חבר


- נגד -
התובע:
משה שחורי
עו"ד בלכר ושטיין
הנתבע:
צבא הגנה לישראל
עו"ד גלעד לין
החלטה
 
 
ה ח ל ט ה

לפנינו בקשה למתן היתר, לפי סעיף 4 לחוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט-1969 (להלן: "החוק"). תא"ל משה שחורי (להלן: "המבקש") נמצא בחופשת פרישה החל מיום 16.3.05. המבקש עומד לסיים את חופשת הפרישה ולהשתחרר משרות צבאי ביום 31.12.05. הוא מבקש להתחיל לעבוד בחברת נשר צילומי אויר (להלן: "החברה") מיד. לחלופין, הוא מבקש להתחיל לעבוד בחברה מיום מתן ההחלטה, בכפוף להתחייבותו כי עד למועד פרישתו יימנע מלעבוד במסגרת החברה מול גורמי צה"ל.

1.       הרקע העובדתי הנוגע לענייננו אינו נתון במחלוקת בין הצדדים. המבקש שימש בתפקידו האחרון, עד צאתו לחופשת פרישה, כקצין מודיעין ראשי (להלן: " קמנ"ר"). הגדרת תפקידו, על-פי הוראות הפיקוד העליון (הפ"ע 2.0201), מלמדת כי הוא משמש כקצין חיל ראשי וכפוף פיקודית לראש אגף המודיעין. בתפקידו, כקצין חיל ראשי, חבר הקמנ"ר במטה המקצועי של המטה הכללי, יועץ מקצועי לרמטכ"ל ולמטכ"ל בנושאים מקצועיים שבתחום עיסוקו ומשמש כסמכות המקצועית הראשית כלפי כלל צה"ל בתחומי אחריותו. בין שאר הנושאים עליהם הוא מופקד מתוקף תפקידו זה, "פיתוח וויסות כוח האדם". בנוסף, נושא הקמנ"ר באחריות לתחום האיסוף, מפקד על היחידות הכפופות לו, אחראי על אופן הפעלתן, פיתוח אמצעי הלחימה לפי הנחיות ראש אגף המודיעין ועוד. לענייננו קמנ"ר אחראי מתוקף תפקידו על "הפעלת מערך האיסוף... והקצאת המשאבים בהתאם".

אגף המודיעין, מבלי להיכנס לתיאור מפורט, בנוי מיחידות וגופים רבים העוסקים בעולמות תוכן שונים. תחומי העיסוק השונים מביא לכך שהיחידות אחראיות בנפרד על בניין היכולת המקצועית ובכלל זה פיתוח כוח האדם הנדרש לשם ביצוע המשימות וכן רכישת האמצעים הנדרשים. קמנ"ר, לפיכך, אינו עסוק בניהול היחידות או הפרויקטים אלא בעיקר בהתוויית המדיניות ומעקב אחר ביצועה.

מתוך תצהירו של המבקש, והמשיבה לא חולקת על העובדות המופיעות בו, אנו למדים כי בשנת 2004 התבצעה עבודת מטה בצה"ל שבחנה את האופן בו רוכשות היחידות השונות את תצלומי האוויר מחברות אזרחיות. בסופו של התהליך, בו היה המבקש מעורב, הוחלט כי כל פעולות הזמנת תצלומי האוויר עבור כל היחידות השונות ירוכזו בידי גוף אחד- המערך למודיעין חזותי המצוי תחת פיקודו של המבקש.

חברת נשר צילומי אוויר היא אחת מאותן חברות שמהן, על פי ההחלטה האמורה לעיל, עתיד מערך החוזי לרכוש את שרותי הצילום באופן מרוכז. היא מספקת למערכת הביטחון שרותי צילום אוויר, צילומים אנכיים. מדובר בצילומי שטח הנדרשים על ידי המערך המודיעיני והמבצעי לצורכי פעילות ביטחונית שוטפת.

2.       המבקש מעוניין להצטרף לחברה לצורך מתן שירותי ניהול. לטעמו, אין מניעה שיצטרף לחברה לאלתר ולחליפין הוא מתחייב שלא לעסוק במסגרת עבודתו בחברה בכל נושא הקשור לצה"ל "ויתרכז בתחום האזרחי ובפיתוח פעילות החברה בחו"ל", עד לתום חופשת הפרישה מהצבא. שתי טענות מרכזיות עומדות בבסיס בקשתו. לטענתו, סעיף 4(א) לחוק אינו חל על עניינו כיוון שמעולם לא עמד במצב בו יכול היה להעניק זכות כלשהי לחברה או לתת לה עדיפות כאמור בחוק. אומנם, הוא היה אחראי על קבלת ההחלטה שבסופו של דבר הייתה לה השפעה עקיפה על העובדה שהוענקה זכות לחברה. אך המבקש לא עסק במתן הזכות לחברה עצמה אלא בהחלטה העקרונית של העברת הזכות לידיים אזרחיות. מערך החוזי הוא אשר מעניק את הזכויות ומחלק בין החברות האזרחיות השונות. המבקש לא נדרש לשום מעורבות בעניין זה.

המבקש מוסיף וטוען, כי גם אם ניתן לטעון שסעיף 4(א) חל בעניינו כיוון שהכפופים לו היו ממונים על מתן הזכות לחברה, בחינה מדוקדקת של סעיף 14 לחוק מלמדת כי אין כל חשש לפגיעה בטוהר המידות במעבר שלו לתפקיד ניהול בחברה בשל מספר סיבות. הסיבה הראשונה היא משך הזמן הקצר, שלושה חודשים, בהם היה העניין תחת אחריותו. עד אותו מועד בו הועבר עניין הצילומים למערך שתחת פיקודו מעולם לא עסק בעניין, לא ידע על קיום החברה ולא נדרש לקבל כל החלטה אשר יכולה הייתה להשפיעה על עניינה. בהתאם להוראות סעיף 14 (ב)(4) לחוק, "היקף הנושא של החלטה ומשקלו", מהווה משך הזמן שיקול בבחינת הבקשה להיתר. במקרה דנן שלושת החודשים בהם היה עניין החברה תחת אחריות הקצינים הכפופים למבקש הם זמן קצר ולא משמעותי, המלמדים על כך שנגיעתו של המבקש בעניינה של החברה היה מועט ביותר , אם בכלל.

לדעתו, אף אין חשש לפגיעה בטוהר המידות בעניין  מידת הכפיפות של מקבלי ההחלטות אליו כקמנ"ר. באגף המודיעין כל אחת מהיחידות מנהלת את ענייניה בנפרד. המשמעות היא שהוא אינו מתערב בהחלטות המקצועיות, כולל נושא הצילומים, אשר מקבלים המערכים השונים. לפיכך, לדעתו, הייתה כפיפות מקבלי ההחלטות אליו קטנה ולא מתקיים החשש לטוהר המידות כאמור בסעיף 14 (ב) (2) לחוק.

המבקש הוסיף וטען כי ההחלטה שקיבל ואשר הביאה לשינוי בעניין מערך צילומי האוויר לא חרגה מהיקף ההחלטות שקיבל כעניין שבשגרה. מתוקף תפקידו הבכיר קיבל החלטות רבות בעלות משמעויות רחבות היקף. ההחלטה בעניין צילומי האוויר לא נגעה בחברה באופן ספציפי אלא הייתה בבחינת התווית מדיניות לכלל מערכי המודיעין. לפיכך, אין גם חשש לפגיעה בטוהר המידות כאמור בסעיף 14 (ב) (3) לחוק. לסיום טוען המבקש כי פרש מהצבא לאחר שרות של שנים רבות. שחרורו נעשה בצורה מתוכננת ונעשה רק לאחר שנעתר לבקשתו של ראש אגף המודיעין להוסיף ולהישאר שנה נוספת בתפקידו. אם היה משתחרר במועד המקורי לא היה צריך להתייצב כלל בפני הוועדה.

3.       המשיבה סבורה כי סעיף 4 לחוק חל על המבקש כיוון שמתוקף תפקידו היה  "ממונה על עובד אחר בשירות הציבור" שהיה מוסמך להמליץ על הענקת הזכות לחברה. המשיבה מקבלת את עמדתו של המבקש כי אינו אחראי מקצועית להחלטות המתקבלות ביחידות השונות שתחת פיקודו. אלא, שתפקידו של קמנ"ר, כאמור לעיל, כולל אף את כל הנוגע לקידומם של בעלי התפקידים ביחידות השונות שתחת פיקודו. תכליתו של סעיף 4 לחוק למנוע עובד ציבור מלשקול שיקולים לא ענייניים במסגרת שיקולו כאשר הוא נמצא במגע עם חברות מסחריות. לדעת המשיבה, הכפיפות האמורה בסעיף 4 אינה נוגעת רק לכפיפות מקצועית אלא גם למי שאחראי על נושא קידום כוח האדם. במקרה דנן, ולמרות האופי המיוחד של היחידות השונות שתחת פיקודו של קמנ"ר,  ניתן לומר כי  סמכותו בכל הקשור לעניין כוח האדם מכניסים את המבקש תחת תחולתו של סעיף 4 לחוק.

המשיבה מקבלת את טענת המבקש כי במקרה דנן הוא לא הכיר כלל את החברה שאיתה היו הכפופים לו בקשר ואשר היו יכולים להיות מושפעים מסמכותו בעניין קידום כוח האדם. המשיבה גם מקבלת את דברי המבקש כי לא הכיר את פעילות יחידת האיסוף מול החברה ולכן לא יכול היה לפעול בקרב אנשיו לקדם את עניינה. בנוסף שוקלת המשיבה לקולא את העובדה שמדובר בתקופה קצרה בת שלושה חודשים וכן את נסיבות פרישתו שהיו, כאמור, מתוכננות ואף נדחו לאור בקשת מפקדיו.

לסיכום, המשיבה סבורה כי ניתן להיעתר לבקשה ולאפשר למבקש להתחיל לעבוד בחברה לאלתר וכי מתן ההיתר לא יפגע בטוהר המידות. בכדי להימנע ממצב של מראית עין לניגוד עניינים ממליצה המשיבה כי במידה ויינתן היתר לאלתר הוא יהיה רק עבור התחומים הנוגעים לשוק האזרחי, כל עת שהמבקש לא פרש מהשרות, או לחליפין כי יקדים וישתחרר מצה"ל.

4.       הבקשה המונחת לפנינו דנה בעניינו של המבקש שעה שהוא נמצא בשרות פעיל ועדיין לא השתחרר. הצדדים העלו בפנינו את סוגיית סמכותה של הוועדה לקבל החלטות המתייחסות לתקופה עובר לשחרורו של המבקש. ב"כ המבקש חשש ממצב בו המבקש ימצא עצמו עם החלטות שונות אשר יתקבלו מצד אחד על ידי וועדה זו ומאידך על ידי ראש מחלקת פרישה. גם ב"כ המשיבה סבר שעל הוועדה להבהיר האם החלטתה בנוגע למועד מתן ההיתר נובע מכך שהוועדה דנה בעניין רק מיום הפרישה או שהיא משקללת גם תקופת צינון המצוי במהלך השרות.

5.       קודם שנדון בבקשה לגופה, נשוב ונבהיר את גבולות סמכותה של וועדה זו. שמו של החוק מעיד כי הוא עוסק ב"הגבלות לאחר הפרישה". את המושג "פרישה" יש לפרש בדרך אחת והיא, סיום השרות. לאורך השנים הבהיר הוועדה עניין זה מספר פעמים ודוגמא יפה לעניין הם דברי הוועדה בוע (י-ם) 6031/03 ניר גלעד נ' מדינת ישראל, (פורסם בנבו) פסקה 24 (להלן: "עניין גלעד"):

"לפי החוק, ההגבלות המוטלות על העובד מתייחסות למועד פרישתו ...לא יכול להיות ספק כי המונח "פרישה" בהקשר זה מכוון למועד סיום יחסי עובד ומעביד. בענייננו יחסי עובד ומעביד של המבקש מסתיימים בתום חודשי ההסתגלות שניתנו לו".

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ