אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> החלטה בתיק ו"ע 36375-12-13

החלטה בתיק ו"ע 36375-12-13

תאריך פרסום : 19/02/2014 | גרסת הדפסה
ו"ע
בית המשפט המחוזי בירושלים
36375-12-13
19/12/2013
בפני השופט:
1. אמנון כהן שופט בכיר
2. עו"ד י' ריכטר חבר
3. סא"ל ה' שוורץ חברה


- נגד -
התובע:
אל"מ יצחק אלימלך
הנתבע:
צבא הגנה לישראל
עו"ד ג'ני לובובסקי
עו"ד באמצעות הפרקליטות הצבאית
החלטה

1.         לפנינו בקשה למתן היתר לפי סעיף 6 לחוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט-1969 (להלן - החוק).

2.         המבקש, אל"מ יצחק אלימלך, כיהן כנספח מחקר ופיתוח בנספחות צה"ל בארצות הברית, מיום 10.8.10 ועד ליום 9.8.13, מועד בו סיים את תפקידו ויצא לחופשה. הוא עתיד לפרוש לגמלאות מצה"ל ביום 1.4.14. בקשתו של המבקש הינה, לקצר את תקופת הצינון של שנתיים הקבועה בסעיף 6 לחוק לגבי מי שמילא תפקיד בשירות הציבור בחוץ-לארץ, ולהתיר לו להתחיל לעבוד בחברת תע"ש, כמנכ"ל IMI SERVICES בארצות הברית, זאת החל מיום 1.2.14. לדבריו, העבודה תתבצע תחילה בישראל, מלבד מספר נסיעות לארה"ב בחודשים מאי-יוני 2014 (לצרכי חפיפה). מיום 1.7.14, הוא עתיד לעבוד במדינת מרילנד, ארה"ב.

3.         במסגרת נימוקיו לבקשה, פירט המבקש, כי במסגרת תפקידו כנספח מחקר ופיתוח (מו"פ), הוא היה אחראי על שיתוף הפעולה בין גורמי מו"פ במשרד הביטחון לבין גורמי המו"פ הביטחוני בממשל האמריקאי. כן היה אחראי על שיתוף הפעולה בין משרד הביטחון לבין גורמי מו"פ בממשל בקנדה. לדברי המבקש, תפקידו לא כלל פעילות עסקית של רכש ומסחר ולא היה לו קשר עם התעשיות הביטחוניות האמריקאיות. המבקש הוסיף, כי חברת IMI SERVICES הינה חברה שהקימה תע"ש, אשר פועלת בארה"ב ואחראית לשווק ולמכור את מוצרי החברה, במרבית הפעמים תוך שיתוף פעולה עם חברות ביטחוניות אמריקאיות. בחברה מועסקים בעיקר יועצים אמריקאים, עימם לא היה לו קשר במסגרת תפקידו בנספחות צה"ל בארה"ב.

4.         המבקש הוסיף לגבי נסיבות פרישתו, כי מספר ימים לאחר סיום תפקידו בנספחות בארה"ב, הוא שב לישראל. אז הוחלט, שהוא לא יכהן כראש מו"פ, תפקיד אליו היה מועמד. בהמשך לכך, סוכם, כי המבקש יחל בתהליך פרישתו מצה"ל. לדבריו, ההצעה לעבוד בחברת IMI SERVICES הגיעה רק לאחר חזרתו לישראל, זאת לנוכח סיום תפקידו של המנכ"ל הנוכחי של החברה בארה"ב. לבסוף, התחייב המבקש להימנע ממגע עם אנשי קשר אמריקאים עימם עבד במסגרת תפקידו כנספח מו"פ וכן התחייב שלא לקיים קשרי עבודה עם נספח מו"פ הנוכחי, עד תום שנתיים מיום סיום תפקידו.

5.         המשיבה, מצידה, הביעה דעתה, כי בנסיבות אלה, ובעיקר משום שהמבקש עתיד לעסוק בנושאים שונים בתכלית מאלה בהם עסק בתפקידו בנספחות צה"ל - אין מניעה לקבל את בקשתו. היא הסכימה לראות בתקופה החל מסיום תפקידו של המבקש כנספח מו"פ (ביום 9.8.13) כתקופת צינון פנימי, כך שהמבקש יחל בתקופת החפיפה בארה"ב בחלוף כ-9 חודשי צינון, ויחל את עבודתו בארה"ב בחלוף כ- 11 חודשי צינון.

6.         הצדדים הודיעו, כי הם מוותרים על קיום דיון בפני הוועדה והם מבקשים ליתן החלטה על סמך הבקשה ותגובת המשיבה, שהוגשו בכתב.

7.         בשים לב להסכמת המשיבה, ולאחר ששקלנו את הדברים, הגענו למסקנה, כי יש להיעתר לבקשתו של המבקש לקיצור תקופת הצינון. כידוע, כאשר עסקינן בבקשה של מי ששימש בתפקיד בשירות הציבור בחו"ל, החשש הוא כפול: הן חשש לפגיעה באמון הציבור הישראלי בטוהר המידות של השירות הציבורי והן חשש לפגיעה בתדמיתה של מדינת ישראל כמדינה מתוקנת. ברם, נחה דעתנו, כי בעניינו של המבקש, חששות אלה אינם ממשיים. זאת בהינתן, שתפקידו כנספח מו"פ לא כלל עיסוק ברכש או מסחר עם התעשיות הביטחוניות האמריקאיות, אלא התמקד בשיתוף פעולה בנושאי מחקר ופיתוח עם גורמי הממשל האמריקאי והקנדי. המשמעות היא, כי המבקש עתיד לעסוק בנושאים שונים בתכלית מהנושאים בהם עסק כנספח מו"פ: הוא עתיד לעסוק בשיווק ומכירה של מוצרים קיימים, להבדיל מעיסוקו הקודם בפיתוח מוצרים חדשים. כפועל יוצא, הגורמים עימם יהא המבקש במגע, אינם גורמים עימם עבד במסגרת תפקידו כנספח מו"פ. אנו סבורים, כי מעבר לכך, שהדבר מפיג את החשש לפגיעה בתדמית המדינה ובטוהר השירות הציבורי, הרי שיש בעובדה זו גם להפיג את החשש, לניצול ידע בעל ערך מסחרי, שהגיע למבקש במסגרת מילוי תפקידו.

8.         בנוסף, העובדה, שבשלב ראשון לא יהיה המבקש נוכח בארה"ב, מלבד מספר נסיעות בחודשים מאי-יוני 2014 לצורכי חפיפה, והוא יחל את עבודתו בארה"ב רק בחודש יולי 2014 (בחלוף 11 חודשים מיום סיום תפקידו כנספח מו"פ), מפחיתה גם היא פגיעה אפשרית בטוהר המידות או במראית עין של פגיעה כזו. לכך מצטרפת העובדה, שפרישתו של המבקש מצה"ל נעשתה ללא קשר לעיסוק המבוקש ובשל הגיעו לגיל פרישה - לאחר שסיים את תפקידו בנספחות צה"ל כמתוכנן ולא נתמנה לתפקיד ראש מו"פ עליו התמודד (ר' בסעיף 14(ב)(1) לחוק). כן עומדת לזכותו של המבקש הצהרתו לפיה בחברת  IMI SERVICES מועסקים בעיקר יועצים אמריקאים, עימם לא היה לו קשר במהלך שירותו כנספח צה"ל. עובדות אלה, מפיגות את החשש, שהמבקש ניצל בתקופת שירותו את מעמדו וסמכויותיו לטובת קידום ענייניו האישיים אצל הגורמים עימם הוא מבקש לעבוד לאחר פרישתו. נוסיף, כי העובדה, שמקום העבודה המבוקש הוא בחברה ממשלתית, מהווה גם היא שיקול לטובת מתן ההיתר (ר' בסעיף 14(ב)(5) לחוק).

9.         אנו סבורים, כי כל אלה, בצירוף התחייבותו של המבקש, להימנע ממגע עם גורמים עימם עבד במסגרת תפקידו כנספח מו"פ וכן שלא לעבוד מול נספח מו"פ הנוכחי -  עד תום שנתיים מיום סיום תפקידו - מטים את הכף לטובת קיצור תקופת הצינון כמבוקש. לפיכך, אנו קובעים, כי תקופת הצינון של שנתיים תקוצר באופן שהמבקש יוכל להתחיל לעבוד בחברת IMI SERVICES החל מיום 1.2.14. בצד זה, המבקש יהא רשאי לנסוע לארה"ב לצורכי חפיפה, רק החל מחודש מאי 2014 והוא יהא רשאי להתחיל לעבוד באופן קבוע בארה"ב, החל מיום 1.7.14.

היתר זה ניתן למבקש בכפוף לקיום המגבלות המוטלות עליו בסעיפים 2 ו-3 לחוק, כדלקמן:

"2.       מי שטיפל, אגב מילוי תפקידו בשירות הציבור, בענין פלוני של אדם פלוני, לא ייצג אחרי פרישתו מהשירות את האדם באותו ענין כלפי המוסד של שירות הציבור שבו שירת.

3.         מי שפרש משירות הציבור וערב פרישתו היה נמנה עם סוג עובדים ששר המשפטים, באישור ועדת העבודה של הכנסת, קבע בתקנות לענין חוק זה בהתחשב עם אופי תפקידם - לא ייצג אדם לפני עובד בשירות הציבור שהיה כפוף לו ערב פרישתו, ולא יבקש ממנו להעניק זכות לו עצמו ולצורך עסקו, בין בהסכם ובין כמעשה של רשות, כשההענקה מסורה לשיקול דעתו של אותו עובד; והוא, כל עוד לא עברה שנה אחת מהיום שבו פסקו יחסי הכפיפות".

ניתנה היום,  כ"ז טבת תשע"ד, 30 דצמבר 2013, בהעדר הצדדים.

                                                ___________________          ___________________

                                                    עו"ד י' ריכטר, חבר                    סא"ל ה' שוורץ, חברה

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ