אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> החלטה בדבר הלנת שכר ברשויות המקומיות ובמועצות הדתיות

החלטה בדבר הלנת שכר ברשויות המקומיות ובמועצות הדתיות

תאריך פרסום : 17/09/2007 | גרסת הדפסה
ס"ק
בית דין ארצי לעבודה
7-07
11/09/2007
בפני השופט:
הנשיא סטיב אדלר

- נגד -
התובע:
1. התאחדות התעשיינים בישראל
2. לשכת המסחר תל אביב איגוד לשכות המסחר
3. רשות שדות התעופה
4. חברת נמל אשדוד בע"מ
5. רכבת ישראל בע"מ

הנתבע:
1. הסתדרות העובדים הכללית החדשה
2. מרכז השלטון המקומי
3. מדינת ישראל - משרד הפנים ומשרד האוצר

החלטה

1.         ביום  כ"ו אלול  ה'תשס"ז  (09.09.2007) התקיימה בפני ישיבת דיווח נוספת בהליך זה. ישיבה זו יוחדה לבחינת נתוני הלנת שכר העובדים ברשויות המקומיות ובמועצות הדתיות.

רשויות מקומיות

2.         הלנת השכר - מן הנתונים שהגישו הצדדים עובר לישיבת הדיווח עולה, כי לעת הזאת קיימת תופעה של הלנת שכר ב - 27 רשויות. אמנם, נתוני המדינה ונתוני ההסתדרות באשר לרשויות המלינות שכר ולמספר חודשי ההלנה לא תאמו במספר מקרים. עם זאת, מכלל הנתונים עולה, כי ב - 12 רשויות מקומיות קיים חוב שכר העולה על חודשיים וביתר הרשויות, קיים חוב שכר של בין חודש לחודשיים.

     התרשמנו, כי אין מדובר בהלנת שכר בהיקפים אותם ידענו בעבר. בתוך כך, מספר רשויות, שהוגדרו בעבר כ"רשויות בעייתיות" ואשר הלינו את שכר העובדים חודשים רבים ( ראמה, כפר כנא), אינן מופיעות ברשימת הרשויות מלינות השכר, ועל פי דברי עו"ד תקן, אף הסתייע בידי עובדי רשויות אלו  להשיב את ההלוואות שקיבלו מקרן ההסתדרות. פועלן של רשויות אלה ראוי לציון ואנו תקווה כי הן יצאו לדרך חדשה.      

     באמור לעיל, אין כדי להפחית מחומרת תופעת ההלנה ומן הצורך לעקרה מן השורש.

3.        הצעדים בהם נוקט משרד הפנים בפיקוח על הרשויות המקומיות, בהבראתן, ובביעור תופעת הלנת השכר - מן הדיווחים עולה, כי משרד הפנים אינו שוקט על שמריו, וכי במסגרת הטיפול בהבראתן של הרשויות המלינות שכר ננקטו מגוון אמצעים, ובהם חיוב הרשות לחתום על תוכנית הבראה (ג'וליס); שדרוג תוכניות הבראה (אבו - סנאן, באקה - ג'ת, דבורייה, טובא - זנגריה, יאנוח - ג'ת, כפר מנדא, כפר קאסם, מגדל, עין מאהל, עיר הכרמל, פקיעין); מינוי ועדת חקירה (טובא - זנגריה, טורעאן, טירה); פיזור מועצת הרשות ולעיתים אף העברת ראש הרשות מתפקידו ומינוי ראש רשות ממונה (באקה - ג'ת, דבורייה, זמר, ירכא, כפר מנדא, מגדל, נחף).

     מר פינצי ציין, כי בחלק מן הרשויות המקומיות המלינות את שכר עובדיהן בחודשיים האחרונים, ההלנה אינה נובעת מקושי תקציבי אמיתי לשלם השכר, אלא שרשויות אלה מנסות באמצעות התנהלות זו לקבל תקציבים נוספים מן השלטון המרכזי. בסוגיה זו, ציינו כבר בעבר, כי אנו סבורים שבקידום החלטת הממשלה מיום 25.03.2007, לפיה תורחב סמכותו של שר הפנים, כך שבמקרים בהם רשות מקומית הלינה את שכר רבע מעובדיה, משך חודשיים, תפוזר מועצת הרשות או יועבר ראש הרשות מתפקידו, יהא כדי לסייע בביעור התופעה.

     ראוי לציון פועלם של שרי האוצר והפנים אשר אישרו וחתמו על טיוטת תקנות העיריות (כללים למינוי ועדה למילוי ראש הרשות המקומית והמועצה) (תיקון), התשס"ז - 2007 (להלן - התקנות), המעגנות את החלטת הממשלה. לפי שהבינונו, טיוטת התקנות מצוייה לעת הזו על שולחנה של ועדת הכספים בכנסת. יש לצפות שחברי הוועדה הנכבדים יתנו דעתם לתופעת הלנת השכר וייחסו את המשקל הראוי לאפשרות הממשית כי התקנות יביאו לצמצומה, וכי החלטת הוועדה תתקבל בהקדם.

     המדינה הוסיפה ודיווחה, כי ביום 12.08.2007, התקבלה החלטת ממשלה נוספת, לפיה "...שר הפנים יהיה רשאי להורות לרשות מקומית לחדול דרך קבע או לתקופה, ממילוי תפקיד מתפקידיה (להלן - הרשות החדלה) ולהטיל את ביצועו על רשות מקומית אחרת (להלן - הרשות ממלאת התפקיד), אם ראה כי הרשות החדלה אינה ממלאת את התפקיד כראוי או שעלות מילוי התפקיד בידי אותה רשות, היא בלתי סבירה... לצורך מימון התפקיד ובסכום שאינו עולה על מימון התפקיד, יועברו לרשות ממלאת התפקיד ההקצבות המיועדות על פי דין למימון אותו תפקיד והאמורות להשתלם לרשות החדלה וכן המענק הכללי לאיזון שהוקצב לרשות החדלה, כולם או חלקם, ככל שהדבר נדרש למימון ביצוע התפקיד...". הצעה לתיקון לפקודת העיריות, בה תעוגן החלטת הממשלה לעיל, תעלה לדיון במסגרת הצעת חוק ההסדרים במשק המדינה לשנת התקציב הבאה (להלן - הצעת חוק ההסדרים). אנו סבורים, כי גם בעיגון בחוק של החלטה זו, לרבות לעניין ההגבלות על עיקול הכספים המיועדים למילוי התפקיד על ידי הרשות ממלאת התפקיד, יהא כדי לסייע להקטין משמעותית את תופעת הלנת השכר ולתמרץ רשויות להתנהל באופן ראוי ובתקציב מאוזן.

                 בעיות גביית הארנונה ואי-תשלום ארנונה על ידי תושבי המקום -  מין הנתונים שבפנינו עולה, שבחלק ניכר מן הרשויות מלינות השכר, אחוזי הגבייה (ברוטו) נמוכים ביותר. בחלקן המדובר בשיעור הפחות מ - 20%. למדנו מפי מר פינצי, כי גובה מענק האיזון המשתלם לרשות מותנה בעמידת הרשות ביעדי גביית מיסים מוניציפליים, ובמיוחד ארנונה. יש לקוות כי התניה זו תתמרץ רשויות מקומיות להגביר את שיעור הגבייה, וכי אף בכך יהא להביא את הרשויות לניהול גביתן ותקציבן באופן אחראי.

4.         תופעות מדאיגות בחלק מן הרשויות המקומיות:

א. ברשות המקומית ירכא לא עלה בידי הוועדה הממונה להיכנס לתפקידה, בשל התנהלות אלימה ומאיימת של גורמים ברשות. המדובר בתופעה שאין להסכין עמה. לפי שהבינונו עניין זה בא אף בפני ועדת הפנים של הכנסת, ויש להניח שמשטרת ישראל תעשה לפתרונו בקרוב.

               אנו מקווים, כי עובדי הרשות אינם נוטלים חלק בסיכול כניסת הוועדה הממונה לתפקידה וכי הם שועים להנחיית ההסתדרות ומר ארנון בר דוד, יושב ראש הסתדרות המעו"ף, כפי שהובאה בפנינו בישיבת דיווח קודמת, לפיה אל לעובדים ליטול חלק במאבק המקומי שלעיתים מתעורר כנגד פיזור מועצת רשות או העברת ראש רשות מתפקידו.

            ב. אשר לרשות המקומית מג'אר, נמצאנו למדים כי הרשות מסרבת להוציא אל הפועל תוכנית הבראה אשר אושרה על ידי משרד הפנים וכי הרשות אינה עושה די להגדיל את אחוזי גביית המיסים המוניציפאליים, מחשש למהומות. חזקה על משרד הפנים, כי ימצא את הדרך לסייע בהבראת  רשות זו, על מנת שיהא בידה לשלם שכר עובדיה.  

            ג. ברשות המקומית ערערה שבנגב, המלינה את שכר עובדיה זה כ - 3 חודשים, עומד שיעור גביית המיסים המוניציפליים על 4%. בנוסף, מוטלים עיקולים כבדים על חשבונות הרשות ומשרד הפנים מסייע בימים אלה בהסדרת הסרתם. 

יש לקוות שתופעות אלה ואחרות, יבואו על פתרונן בקרוב.

5.         רשויות מקומיות - דיווחים שעל הצדדים להגיש

            הדיווחים הבאים יוגשו עד ליום 07.10.2007, וידונו במידת הצורך בישיבת הדיווח הבאה שנועדה ליום 15.10.2007:

         א.         באות כח המדינה יעדכנו את בית הדין על ההתקדמות באישור ופרסום התקנות, ויגישו את פרוטוקול הדיון או הדיונים בוועדת הכספים ואת החלטת הוועדה.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ