אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> החלטה בבקשה לצו ביניים בעתירת הורים לאפשר המשך הליכי מיון תלמידים

החלטה בבקשה לצו ביניים בעתירת הורים לאפשר המשך הליכי מיון תלמידים

תאריך פרסום : 10/02/2016 | גרסת הדפסה
עת"מ
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו כבית-משפט לעניינים מנהליים
43253-01-16
04/02/2016
בפני השופטת:
צילה צפת

- נגד -
מבקשים:
מועצת ההורים של בית הספר לטבע סביבה וחברה בתל אביב 2 -33
משיבים:
1. משרד החינוך
2. עירית תל-אביב-יפו
3. בית הספר לטבע חברה וסביבה בת"א

החלטה.
 

 

עניינה של ההחלטה בבקשה לצו ביניים המורה ,כי יש להשעות עד למתן פסק דין בעתירה, את החלת החלטת המשיב 1, משרד החינוך, המפורטת במכתב מיום 24.12.2015, לפיה נאסר על העירייה לקיים במסגרת תהליך הקבלה לבית הספר לטבע, סביבה וחברה בתל אביב יפו (להלן: "בית הספר" או "בית הספר לטבע"), בדיקות התאמה של הילדים הנרשמים לבית הספר מהטעם ש"מדיניות משרד החינוך אוסרת מיונים מכל סוג שהוא לתלמידים בבתי הספר היסודי" כמדיניות כלל ארצית, למרות שבהחלטה מכירה הוועדה בבית הספר כ"בית ספר ייחודי על אזורי"

העותרים הם מועצת ההורים של בית הספר ו 32 הורים, רובם הורים לתלמידים שהתקבלו ולומדים בבית הספר, מיעוטם הורים לתלמידים העולים לכיתה א' שטרם התקבלו.

לטענת העותרים בדיקות ההתאמה למועמדים מתקיימות מאז הקמת בית הספר לפני 30 שנה ולאחר מכן מתקיימת הגרלה מבין המועמדים שעברו את סף ההתאמה. עתה, ובאופן פתאומי, מורה משרד החינוך בהחלטתו דלעיל, להחליפן בהגרלה בלבד, כבר משנת הלימודים הקרובה (תשע"ז). עוד נטען כי הפסקת מבחני ההתאמה תפגע בילדים שיתקבלו ללימודים שאינם מתאימם לייחודיותו שהוכרה, כמו גם בילדים מתאימים שלא יוכלו ללמוד בכיתות שחלקן הגדול יכלול ילדים בלתי מתאימים, ובכלל תלמידי בית הספר אשר ילמדו בבית ספר שישנה פניו ויהפוך לבלתי ייחודי, למרות הסתמכות על ייחודיותו.

העותרים סבורים כי סיכויי העתירה טובים ביותר וכי מאזן הנוחות נוטה לטובתם באשר, לא יגרם כל נזק באם בדיקות ההתאמה במתכונת שמתקיימת מזה  30 שנה תימשך שנה נוספת.

עיריית תל אביב, הודיעה בתגובתה לבקשה, כי קביעת תנאי הקבלה לבית הספר לטבע הינה בסמכות משיב 1 ועל מבקשת להותירה כמשיבה פורמלית בלבד. יחד עם זאת הביעה עמדתה בפני משיב 1 כי יש להותיר את תהליכי המיון לבית הספר כפי שהיו.

המשיב 1, משרד החינוך, מתנגד למתן הצו. לטענתו, מדובר בהחלטה שהתקבלה לאחר 9 שנים, במהלכן נידון עניינו של בית הספר לרבות תנאי הקבלה אליו, אשר בוטלו בהליך הדרגתי. מדובר בהחלטה שהתקבלה על ידי אנשי מקצוע מתחומים שונים, שלא ראו הצדקה להליכי המיון הנהוגים בבית הספר, מה גם כי מתן הצו משמעו ביטול החלטת הוועדה ביחס לשנת הלימודים הבאה המהווה את הסעד העיקרי בעתירה למצער בהתייחס לשנה זו.

לאחר עיון בבקשה ובתגובה לה, נמצא כי אין להיעתר לבקשה.

באשר לסיכויי העתירה, נראה כי אלו אינם גבוהים במיוחד לאור דברי חקיקה וחוזרי מנכ"ל האוסרים אפליה ומיון מתוך העיקרון "שהתלמיד בוחר בבי"ס ולא בי"ס בוחר בו" (חוזר מנכ"ל תשעא/6(א), כ"ז בשבט התשע"א, 01 בפברואר 2011) וכן חוזרי מנכ"ל רבים נוספים ולאור העובדה כי מדובר בהשגה על החלטת וועדה מקצועית ובית משפט לעניינים מנהלים לא יתערב תדיר בהחלטה מעין זו;

זאת ועוד, מכתבי הטענות ונספחיהם עולה, כי טענת העותרים (החוזרת ונשנית) בדבר הצורך הדחוף בהמשך המצב הקיים בפועל בעניין הליכי התאמה המתקיימים מזה 30 שנה, אינה מדוייקת (בלשון המעטה). הוא הדין לגבי הטענה, כי החלטת הוועדה שהובאה לידיעתם ביום 24/12/15, אך כחודש ימים לפני מועד הגשת העתירה, עת ההרשמה מסתיימת ב 31/1/16 והליך הקבלה מתחיל בחודש פברואר 2016, משמעה "שינוי מיידי של מרכיב מרכזי במהותו של בית הספר לטבע" ועל כן מוגשת העתירה "בדחיפות ובבהילות". ולא היא.

היסטוריית הליכי ההתאמה לבית הספר אשר נסקרה על ידי משיב 1 בתגובתו לבקשה מלמדת, כי המתכונת הראשונה של מבחני ההתאמה לבית הספר עד לשנת הלימודים תשע"ב, כללו את "מבחן קרני" לצד סדנאות קבוצתיות. מבחנים אלו בוטלו לפני 3 שנים. ודוק! המדובר במבחנים הנערכים לילדי גן חובה לקראת כניסה לכיתה א'.

בתחילת שנת הלימודים תשע"ב הודיע משרד החינוך, כי הבקשה להמשיך בהליכי המיון במתכונת הנ"ל נדחתה על ידם. בסופו של יום, לאור בקשה של משיבה 2, עיריית תל אביב, בשיתוף עם בית הספר, הוחלט, להיענות לבקשה ולאשר מתכונת מצומצמת של הליכי התאמה באמצעות "תצפיות" בלבד ולשנת הלימודים תשע"ג בלבד, כניסוי לשם הערכה ולמידה בלבד. בהמשך ניתנו שני אישורים נוספים כשתוקפו של כל אחד לשנה בלבד. אישור אחרון ניתן לשנת הלימודים תשע"ה קובע במפורש: "תהליך זה מאושר לרישום לשנת תשע"ה בלבד."

עיננו הרואות, כי מתכונת המיון הראשונה הופסקה לקראת שנה"ל תשע"ב. מני אז, ואף לפני כן, הביע משרד החינוך התנגדות להליכי המיון, תוך הוצאת חוזרי מנכ"ל, השבים ומדגישים את איסור האפליה ואיסור המיון. בסופו של דבר, נאות משרד החינוך להסכים למתכונת מצומצמת של תצפית בת שעה וחצי על מועמדים לכיתה א', על פי אישור שנתי בלבד, עד לאישור שנתי אחרון שניתן לשנה"ל תשע"ה בלבד.

למרות האמור, היינו – ללא קבלת אישור - הורתה משיבה 2 להמשיך את הליכי המיון גם לקראת שנת הלימודים תשע"ו. משמע, הליכי הקבלה לשנת הלימודים הנוכחית נערכו שלא כדין, זאת בידיעת עיריית תל אביב ובית הספר.

וכאילו לא די בכך, הרי שפסק דין מיום 4/11/15, בעת"מ 16560-10-15 (כב, הש' מ. יפרח) העוסק גם הוא בעניין הליכי הקבלה של בית הספר לטבע, מותח ביקורת קשה על התנהלות בית הספר ועיריית תל אביב תוך שקבע: "אין חולק על כך שהליך הקליטה לבית הספר לשנה"ל תשע"ו לא היה כדין. הואיל וכך, זכאים היו העותרים 1 ו-2 להתקבל לכיתה א' בבית הספר דנן בלא כל הליכי מיון או תצפית או מבחן מוקדם כתנאי לקבלתם. זהו עיקרון היסוד שביטויו לא רק בחוק לימוד חובה, התש"ט – 1949 ובחוק חינוך ממלכתי, התשי"ג – 1953, כי אם אף בתקנות לימוד חובה וחינוך ממלכתי (רישום) התשי"ט – 1959, בחוזר מנכ"ל משרד החינוך.... ובפסיקה....".

ועוד : "זכאותם של העותרים 1 ו-2 ללמוד בכיתה א' בבית הספר לא בטלה ועברה מן העולם מחמת אי-החוקיות שדבקה במעשיי העירייה אשר חייבה את המועמדים ליטול חלק בתצפית ולקבל ציון מסוים על מנת להיות כשירים לבא בקהל התלמידים. אי חוקיות זו גורמת לבטלות הדרישה להשתתף בתצפית, אך בטלות זו תהא מסוייגת במובן זה שנוכח השיהוי בפניה לבית המשפט, לא ניתן לקבל את העותרים 1 ו-2 בשנה הנוכחית לבית הספר. לולא אי החוקיות, היו העותרים זכאים למוד בכיתה א' בבית הספר. על כן זכאותם תישמר להם לשנת הלימודים הקרובה,.."

הנה כי כן, פסק הדין קובע בלשון שאינה משתמעת לשתי פנים, כי הליך המיון לקראת שנת הלימודים תשע"ו אינו חוקי ונערך שלא כדין באופן הגורם לבטלות הדרישה להשתתף בתצפית. חזקה על העותרים שידעו זאת לפחות ממועד פסק הדין הנ"ל 4/11/15 ואילו העתירה הוגשה רק ביום 21/1/16. אין מקום לפיכך ל"דחיפות ובהילות". לעניין זה יצויין עוד, כי העותרים ידעו עוד טרם מתן פסק הדין בעתירה לעיל על העדר אישור לעריכת הליכי התאמה (ראה מכתבם מיום 2/11/15 (נספח 26 לעתירה). ניתן היה על כן להגיש את העתירה מבעוד מועד ולא להיקלע לסד זמנים באופן שיגרום לכך שקבלת הבקשה לצו ביניים תאיין את החלטת משרד החינוך לפחות למשך שנה נוספת. אומנם ראוי היה כי משרד החינוך יתן החלטתו מבעוד מועד הן לפני הליכי הקבלה לשנה"ל תשע"ו והן לפני הליכי הקבלה לשנה"ל תשע"ז, אולם העדר החלטה אינו מאפשר לקיום הליכי מיון שהאישור לגביהם פג. ודוק! גם העדר החלטה יכול ויהווה עילה לעתירה מינהלית.

הבקשה שבענייננו  - להמשיך את המצב שהיה קיים בפועל (סע' 31 א לבקשה) – מיון בלתי חוקי לשנת הלימודים הנוכחית תשע"ו, חרף האמור בפסק הדין הנ"ל, מבקשת להכשיר הלכה למעשה, בדלת האחורית, המשכו של מיון בלתי חוקי למשך שנת לימודים נוספת תשע"ז. זאת, לא ניתן לאפשר במסגרת צו ביניים.

גם בבחינת מאזן הנוחות, הכף אינה נוטה לטובת העותרים.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ