אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> בג"ץ 6133/14 גורביץ ואח' נ' כנסת ישראל ואח'

בג"ץ 6133/14 גורביץ ואח' נ' כנסת ישראל ואח'

תאריך פרסום : 26/03/2015 | גרסת הדפסה
בג"צ
בית המשפט העליון
6133-14
26/03/2015
בפני השופטים:
1. המשנה לנשיאה א' רובינשטיין
2. נ' הנדל
3. צ' זילברטל


- נגד -
העותרים:
גורביץ טניה ואח'
עו"ד חגי קלעי
המשיבים:
1. כנסת ישראל
2. שר האוצר
3. שר התקשורת
4. כונס הנכסים הרשמי
5. רשות השידור

עו"ד גור בליי
עו"ד נחי בן אור
עו"ד אביגיל בורוביץ
פסק דין

 

 

המשנה לנשיאה א' רובינשטיין:

 

א.             ביום 29.7.14 עבר בכנסת חוק השידור הציבורי, התשע"ד-2014 (להלן חוק השידור הציבורי), המסדיר את פירוקה של רשות השידור, ואת הקמתו של תאגיד שידור ציבורי חדש. העתירה דנא הוגשה מטעם 71 עובדי רדיו "קול ישראל" שברשות השידור, הגורסים, כי דינו של חוק זה בטלות. זאת, ראשית, בגין שני פגמים פרוצדורליים שנפלו בהליך חקיקתו. שנית – כנטען – בשל אי חוקתיותו של חוק זה, וביחוד מספר סעיפים בו, הנוגעים להסדרת מעמדם של עובדי רשות השידור עקב פירוק הרשות, ולמעמדם של העובדים העתידים למלא את שורותיו של תאגיד השידור הציבורי החדש. עסקינן בפרשה לא שגרתית, של חקיקת חוק כדי להפסיק קיומו של תאגיד סטטוטורי ותיק ולהקים חדש תחתיו, בחינת "עולם ישן עדי היסוד נחרימה" (המנון האינטרנציונל מאת אז'ן פוטיה מן המאה הי"ט, בתרגום אברהם שלונסקי).

 

רקע כללי

 

ב.             רשות השידור הוקמה מכוח חוק רשות השידור, תשכ"ה-1965, כגוף המופקד על השידור הציבורי בישראל ברדיו ובטלויזיה. לאורך השנים התגלו כשלים רבים עד מאוד בניהולה של הרשות, אשר אף קיבלו ביטוי בדו"חות מבקר המדינה ובפורומים שונים, וביניהם, כשלי מינהל תקין, וניהול כלכלי כושל שהביא לגרעון תקציבי משמעותי. הוגשו פעם אחר פעם הצעות לרפורמות שונות ברשות השידור, אך אלה לא יצאו לפועל. בשנת 2012 הוחלט על רפורמה חדשה שכללה, בין היתר, עריכת שינויים מבניים, שדרוג טכנולוגי, ונקיטת צעדי התייעלות שונים, זאת באמצעות תיקון רחב היקף בחוק רשות השידור (תיקון מס' 27), חתימה על הסכמים קיבוציים חדשים עם ועדי העובדים היציגים, וחתימה על הסכם מימון מול הרשות לכיסוי הגירעון. רפורמה זו כללה מספר שינויים הנוגעים לתנאי העסקה של העובדים, אך בין המשמעותיים שבהם, ניתן למנות את ההחלטה בדבר הפחתה של מצבת כוח האדם ב-42%.

 

ג.              עם היבחרה של הממשלה החדשה ב-2013, ומינויו של שר תקשורת חדש, השר גלעד ארדן, הוחלט להקפיא זמנית את המשך קידום הרפורמה; השר הביע רצון לחשיבה מחודשת על המתוה הרצוי לשידור הציבורי בישראל, נוכח החשש שהנהלת רשות השידור ומליאתה – בהרכבם באותה עת – לא יצליחו לקיים את הרפורמה כמצופה. ביום 2.9.13 מינה שר התקשורת את "הועדה לבחינת המתוה לשידור הציבורי העתידי בישראל", בראשות איש התקשורת רם לנדס, שבין חבריה היו נציגי ציבור, ונציגים ממשרדי האוצר, המשפטים והתקשורת (להלן ועדת לנדס). ביום 15.1.14, ובהסכמת שר החינוך, תוקן כתב המינוי של הועדה כך שבחינתה תכלול אף את הטלויזיה החינוכית. כנגד הרכב הועדה עתרה אגודת העיתונאים לבית משפט זה, בטענה כי מדובר ב"ועדה מטעם", שנועדה לקדם יעדים קבועים מראש. עתירה זו נמחקה בהסכמה, תוך שמירת טענות וזכויות (בג"ץ 6314/13 אגודת העיתונאים ירושלים נ' שר התקשורת (2014)).

 

ד.             ביום 3.3.14 הגישה ועדת לנדס את המלצותיה לממשלה. אלה התבססו, בין היתר, על חוות דעת של חברת ייעוץ חיצונית – עמרב השקעות בע"מ (להלן חברת עמרב). במרכזו של מסמך ההמלצות עמדה הקביעה, לפיה הרפורמה שגובשה בשנת 2012 לא תצליח ליצור את השינוי המיוחל ברשות השידור, וכי יש צורך בשינוי משמעותי יותר – סגירת הרשות והקמת תאגיד שידור ציבורי חדש תחתיה. על בסיס המלצות אלה גובשה הצעת החוק הממשלתית (הצעות חוק הממשלה תשע"ד בעמ' 706, 869). הצעת חוק זו אושרה בכנסת בקריאה ראשונה ביום 26.5.14, והועברה להכנה לקריאה שניה ושלישית בועדה פרלמנטרית מיוחדת, בראשות חברת הכנסת קארין אלהרר (להלן ועדת אלהרר). במקביל, נערכו דיונים מול ארגוני העובדים היציגים ברשות השידור – הסתדרות העובדים הכללית החדשה ואיגוד העיתונאים הארצי – אשר בסופם נחתמו, ביום 29.7.14, הסכמי עקרונות מוסכמים. הצעת החוק עברה בקריאה שניה ושלישית ביום 29.7.14, לאחר החתימה על ההסכמים עם ארגוני העובדים היציגים, והחוק פורסם ברשומות ביום 11.8.14.

 

ה.             בהסכמים שנכרתו עם הסתדרות העובדים הכללית החדשה ועם האיגוד הארצי של עיתונאי ישראל הושגו הסכמות לעניין תנאי סיום העסקתם של עובדי רשות השידור; שמירת תנאי העבודה הקיימים בתקופת הביניים עד לפירוק הרשות; ותנאי ההעסקה העתידיים שיחולו על עובדי הרשות אשר ייקלטו בתאגיד החדש. כך למשל, הוסכם, כי מיום פרסום החוק, יהא רשאי כל עובד להגיש בקשה לפרישה מרצון תוך זכאות לתנאי פרישה. נאמר, כי עובד שבמהלך התקופה שבין אישור החוק בכנסת ליום התחילה (שהוא 1.4.15) ימלאו לו 64 שנים ו-11 חודשים, יהא זכאי כי העסקתו תסתיים ערב הגיעו לגיל זה. בנוסף, הוסכם באשר לתנאי סיום ההעסקה, כי תנאי הפרישה יהיו לפי הסכם סיום העסקה שנכרת עם ארגוני העובדים, וכי עובדים שיסיימו העסקתם לאחר שימלאו להם 64 שנים ו-11 חודשים, אך לא יאוחר מגיל פרישת חובה לפי חוק גיל פרישה, תשס"ד-2004, יהיו זכאים בנוסף, למענק הסתגלות בגובה מכפלה של 6 משכורות בחלק יחסי שחושב לפי נוסחה. בנוסף, הוסכם שעל עובדים אלה יחולו התנאים הנהוגים בשירות המדינה לפי הוראות התקשי"ר לזכאות לדרגת פרישה. באשר לעובדים המבוטחים בקרן פנסיה ותיקה או בקרן פנסיה חדשה או בקופת גמל לקצבה שהיא קופת ביטוח או בקופת גמל שאינה משלמת לקצבה, ואשר יסיימו את העסקתו לאחר שמלאו להם 49 שנים אך טרם מלאו להם 50 שנים, הוסכם כי יהיו זכאים, בנוסף למענקים בהתאם להסכם סיום העסקה, למענק הסתגלות בגובה המכפלה של 7 משכורות בחלק יחסי לפי נוסחה. בעבור עובדים אשר אינם מבוטחים בקרנות פנסיה כאמור, ועומדים בתנאי זכאות המעוגנים בהסכם סיום העסקה, תרכוש רשות השידור, אצל מבטח חיצוני, זכות לקבלת קצבה מוקדמת לתקופה שמחודש לאחר מועד הפרישה ועד תום החודש שבו יגיעו לגיל פרישת חובה בהתאם לקבוע בחוק, או עד תום החודש של פטירתם חס ושלום. בנוסף, בעבור עובדים אלה אשר להם בן/בת זוג, תרכוש רשות השידור אף זכות לקבלת השלמה לקצבת שאירים. הטבות אלה הוגבלו בהתאם להשתלבותם של עובדים אלה בתאגיד השידור הציבורי החדש, ככל שתהיה.

 

ו.              באשר לתנאים בתקופת הביניים הוסכם, בין שאר הדברים, כי העובדים יהיו זכאים לתוספות והטבות מכוח ההסכמים הארציים: כך למשל מכוח הסכם המסגרת משנת 2008 לתוספת בשיעור של 5%, ובהתאם להסכם מסגרת משנת 2011, הגדלת הפרשות לקופת גמל לקצבה. באשר לתנאי ההעסקה בתאגיד השידור הציבורי החדש הוסכם, בין השאר, כי שר התקשורת יפעל מול המנהל הכללי של תאגיד השידור הציבורי לניהול משא ומתן קיבוצי לשם חתימה על הסכם קיבוצי בתאגיד עד ליום התחילה. כן הוסכם, כי סכום רכיבי השכר של עובדים, אשר יקלטו בתאגיד השידור הציבורי החדש מקרב עובדי רשות השידור, יעמוד על סכום השווה ל102% מרכיבי השכר ערב סיום העסקתם ברשות השידור. כן הוסכם בדבר אופן קביעתן של הדרגות והקצאתן, ועל שמירת הטבות שונות, שמהן נהנו העובדים ברשות השידור, בתאגיד השידור הציבורי החדש, לגבי הנקלטים בו.

 

העתירה

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ