ת"א
בית משפט השלום תל אביב - יפו
|
54245-06
11/05/2010
|
בפני השופט:
בפני כב' ה שופטת ח נה ינון
|
- נגד - |
התובע:
אקו"ם בע"מ
|
הנתבע:
1. אשל שיבר בע"מ 2. עשהאל לוי
|
פסק-דין |
פסק דין
1.זוהי תביעה על סך של 250,000 ₪ אשר הגישו התובעים, אקו"ם בע"מ והמלחין מר דוד חלפון, כנגד הנתבעים, משרד פרסום אשר פרסם פרסומים לקבלני בניין, בגין טענה להפרת זכויות יוצרים בשיר שהלחין מר חלפון, ולהפרת הזכות המוסרית בסילוף מילות השיר.
ראיות הצדדים
2.מטעם אקו"ם, התובעת מס' 1, העידה גב' ענת זאנה חסון בתצהירה ת/1 כי בשנת 1974 חיבר מר דוד חלפון, התובע מס' 2, מילות השיר הנודע "אשליות", כשביניהן המילים:
"לגור בדירת פאר לחשוב שאתה מיליונר".
3.התובע מס' 2, מר חלפון, העביר זכויות היוצרים בשיר לאקו"ם באמצעות כתב העברה כללי וטופס הצהרה המעיד על העברה זו.
4.בחודש ינואר 2006 גילו התובעים כי הנתבעים, משרד פרסום ומנהלו, פרסמו בשלטים על גבי אוטובוסים כרזת פרסומת עבור חברת הבנייה "נצר זהב בנייה והשקעות בע"מ" שכללה המילים הבאות:
"לגור בדירת פאר להרגיש שאתה מיליונר".
(להלן: חברת "נצר זהב").
5.מילים אלה מהוות שימוש, לגישתה, במילים "לגור בדירת פאר לחשוב שאתה מיליונר" – שהוא המשפט הפותח של השיר הידוע "אשליות", ועל כן יש בשימוש זה משום הפרת זכויות יוצרים וכן הפרת הזכות המוסרית עקב סילוף מילות השיר.
6.בא כח התובעים הודיע על ההפרה הנטענת בשימוש במילות השיר ובין הצדדים נוהל משא ומתן לפשרה אשר לא צלח.
7.כן העיד בפני מר דוד חלפון, המלחין, בתצהירו ת/2, כי אכן זה השיר שזכויות בו נמסרו לאקו"ם, והמילים נשוא הדיון לקוחות משירו "אשליות".
8.כן מציין הוא כי הנתבעים כלל אינם מכחישים השימוש במילים אלה בכרזות על גבי אוטובוסים.
9.מטעם הנתבעים העיד מר לוי עשהאל בתצהירו נ/2 כי הינו בעלי משרד הפרסום "אשל שיבר בע"מ", הנתבעת מס' 1, וכי חברת "נצר זהב" שיזמה פרוייקט בנייה בראש העין ביקשה כי יערכו עבורה קמפיין פרסומי מקומי בדבר פרוייקט בנייה.
10.נערך פרסום עבור "נצר זהב" שכלל שילוט על אוטובוסים בסכום של כ – 35,000 ₪.
11.לחברת הבנייה היו קשיים כלכליים ועל כן בכך הסתיים הקמפיין, בן 28 יום, לאחר שילוט על גבי כ – 20 אוטובוסים שכלל שורה מן השיר דנן, פרסום שאינו מוכחש.
12.מברור שערך, עלה כי השלטים הוזמנו ע"י חברת "נצר זהב" בסכום של 41,400 ₪ וכן עלה כי זו לא מימשה הזכות להמשיך הפרסום מעבר ל – 28 יום.
13.את הסיסמא "לגור בדירת פאר להרגיש כמו מיליונר" יצר כטריגר שיווקי להדגשת רכישת דירה בראש העין כשבמחיר הדירה כלולים אבזור וריהוט מפוארים.
14.לדבריו, אינו מכחיש כי מכיר הוא את השיר "אשליות" אשר הוקלט ע"י הזמר ניסים סרוסי, אולם לא היתה כוונה בידו להשתמש בשורה זו תוך ידיעה שיש בכך הפרת זכויות יוצרים ולו היה סבור כך היה פונה, כפרסומאי, למקור שהינו בעלי זכות היוצרים ביצירה המוגנת.
הכרעה