אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> אל-על תעיין בסודות מסחריים של חברות תעופה זרות בנוגע למספר הנוסעים המוטס על ידן

אל-על תעיין בסודות מסחריים של חברות תעופה זרות בנוגע למספר הנוסעים המוטס על ידן

תאריך פרסום : 20/12/2006 | גרסת הדפסה
בש"א
בית דין להגבלים עסקיים
110-06
14/12/2006
בפני השופט:
מרים מזרחי

- נגד -
התובע:
אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ
עו"ד ד"ר דוד תדמור
הנתבע:
הממונה על הגבלים עסקיים
עו"ד נאוה קרואני
החלטה

1.       ביום 27.10.05 הכריז המשיב, הממונה על ההגבלים העסקיים (להלן: הממונה), כי המבקשת, אל-על נתיבי אוויר לישראל בע"מ (להלן: אל-על), היא בעלת מונופולין בהטסת נוסעים רגישי זמן ורגישי מחיר בשווקי התעופה האזרחית לארבעה יעדים: יוהנסבורג, הונג-קונג, בנגקוק ובומביי (להלן: ההכרזה; היעדים המוכרזים).

2.       על פי סעיף 26(א) לחוק ההגבלים העסקיים, התשמ"ח-1988 "יראו כמונופולין ריכוז של יותר ממחצית מכלל אספקת נכסים או מכלל רכישתם, או של יותר ממחצית מכלל מתן שירותים, או מכלל רכישתם, בידיו של אדם אחד (להלן - בעל המונופולין)". מההגדרה שהובאה לעיל נובע, כי דבר קיומו של מונופולין נגזר מהיחס בין מספר הנוסעים המוטס על-ידי אל-על למספר הנוסעים המוטס על-ידי כלל החברות ליעדים המוכרזים. לצורך הכרעה בשאלה האם באה אל-על בגדר "בעל מונופולין", הוגשו לממונה מסמכים ונתונים שונים, בין היתר, על-ידי חברות תעופה זרות המפעילות קווי תעופה מישראל ואליה (להלן: החברות הזרות), הכוללים נתונים אודות מספרי הנוסעים בכל אחת מהחברות הזרות ליעדים המוכרזים.

3.       אל-על הגישה ערר על ההכרזה. בד בבד הגישה אל-על בקשה להורות לממונה למסור לעיונה את תיק ההכרזה, כדי לבחון את הנתונים שעמדו ביסוד ההכרזה. חלק מאותם נתונים ומסמכים נמסר לאל-על על-ידי הממונה, לאחר שניתנה הסכמת חלק מהחברות הזרות למסירתו של המידע. שש חברות זרות התנגדו למסירת נתוניהן, בטענה כי מדובר בסוד מסחרי, שחשיפתו תוביל לפגיעה באינטרס המסחרי שלהן (להלן: החברות המתנגדות). החברות המתנגדות הן: אוזבקיסטן איירוויס, סוויס אינטרנשיונל איירליינס, רויאל ג'ורדניאן, בריטיש איירווייס, ק.ל.מ. ואירוסויט איירליינס. הממונה התנגד להעמדת תיק ההכרזה לעיונה של אל-על, בטענה שמדובר בסוד מסחרי או בחומר פנימי, החוסים תחת החריגים המנויים בחוק לזכות העיון בתיק הרשות.

4.       בית המשפט העליון סמך ידיו על קביעת בית הדין להגבלים עסקיים (כב' השופט עדיאל), לפיה "אין כל אפשרות לבחון את הכרזת הממונה מבלי להיזקק לנתונים שעליהם ביסס הממונה את ההכרזה" (ראו: ע"א 4524/01 מעריב נ' הממונה על ההגבלים, פ"ד נז(4) 521 (2003) (להלן: פרשת ידיעות אחרונות)). ברור, על כן, כי ללא אותו מידע לא תוכל אל-על להתמודד עם ההכרזה.

          סעיף 30 לחוק בתי דין מינהליים, התשנ"ב-1992 קובע כי מי שזכאי להגיש ערר על החלטתה של רשות מינהלית, זכאי לעיין במסמכים שבידי הרשות הנוגעים להחלטה. ואולם, סעיף קטן (ב) מסייג את זכות העיון, וקובע כי היא לא תחול:

 "על מסמכים או חלקי מסמכים, שהתקיים בהם אחת מאלה...

(2) יש בהם סוד מקצועי או מסחרי או ידיעה סודית כמשמעותה לפי כל דין.

...

(5) הם מכילים חומר פנימי, כגון: רשומות מדיונים פנימיים, דיווח לממונים, הצעות וטיוטות של החלטות...".

          התנגדותו של הממונה למסירת נתוני החברות המתנגדות מושתתת על הטענה, כי נתונים אלה הינם סוד מסחרי, ועל כן נופלים בגדר החריג שבסעיף 30(ב)(2) לחוק. ההתנגדות למסירת מסקנות הרשות, ובכללן תחשיב נתחי השוק של אל-על ביעדים המוכרזים, נשענת על הטענה כי מדובר ב"חומר פנימי", במובנו בסעיף 30(ב)(5) לחוק. טענות אלה יידונו כפי סדרן.

האם מדובר בסוד מסחרי?

5.       עמדת החברות המתנגדות לגילוי מצויה לפני כפי שפורטה בכתב, לאחר שהחברות המתנגדות נתבקשו, על פי הוראת בית הדין, להתייחס לצורך ההליך לאפשרויות הבאות:

א.      גילוי כלל הנתונים.

ב.       מסירת הנתונים המצרפיים על ידי הממונה ומסירת התחשיב שנערך על ידו.

ג.       מסירת הנתונים משני הסוגים דלעיל לידי באי-כוחה של אל-על, בכפוף לכתב התחייבות לשמירה על סודיות כדרך שננקטה בפרשת ידיעות אחרונות (בה"ע (י-ם) 1/99 ידיעות אחרונות נ' הממונה על ההגבלים העסקיים, תק-מח 2001(2) 1241, שאושר על-ידי בית המשפט העליון בע"א 4524/01 הנזכר לעיל).

          יצוין, כי ההתייחסות המיוחדת לנתונים המצרפיים נעשתה בשל המחשבה שנתונים כאלה, הכוללים נתוני מספר חברות יחדיו, לכאורה אינם מגלים את הנתונים המיוחדים לחברה מסוימת, וככאלה הם שומרים על מעטה הסודיות של כל אחת מהחברות.

6.       ביסוד קבלת כל התנגדות לגילוי, צריכה להיות מונחת הקביעה כי מדובר בסוד מסחרי. סעיף 5 לחוק עוולות מסחריות, התשנ"ט-1999 קובע, כי "סוד מסחרי" הוא "מידע עסקי, מכל סוג, שאינו נחלת הרבים ושאינו ניתן לגילוי כדין בנקל על ידי אחרים, אשר סודיותו מקנה לבעליו יתרון עסקי על פני מתחריו, ובלבד שבעליו נוקט אמצעים סבירים לשמור על סודיותו".

טיעוני החברות המתנגדות וגם טיעוני ב"כ הממונה לעניין השאלה האם מספר הנוסעים ליעד מסויים בכל חברה הוא סוד מסחרי היו סתמיים וכלליים. ב"כ הממונה טענה, כי "עיקר המסמכים עליהם מתבססת ההכרזה כוללים נתונים אודות מספרי הנוסעים ליעדים המוכרזים, חלוקתם למחלקות הרישום השונות (סוגים שונים של כרטיסים) ואפיונן של מחלקות רישום אלה ... חברות התעופה מטבע הדברים, מתחרות במידה כזו או אחרת באל-על ובחשיפת נתוניהן הנ"ל בפני אל-על יש משום יתרון מסחרי שלא כדין לאל-על, ומשום מתן נגישות למידע שאינו פומבי, וככלל אינו עומד לרשות המבקשת" (עמ' 4 לתגובת הממונה לבקשה). ב"כ הממונה הוסיפה, כי גם המספר המצרפי של הנוסעים אשר טסו לכל אחד מהיעדים המוכרזים הוא בגדר מידע סודי, וזאת בשל כך שלאל-על יש גישה ישירה למערכת מידע הקרויה MIDT (Marketing Information Data Tapes), המספקת מידע אודות הזמנה של כרטיסי טיסה. במערכת זו מצויים חלק מנתוני החברות המתנגדות, אשר יש להן הסכמי קוד שייר עם אל-על. הטענה היא, כי לאור המידע המצוי במערכת, יש באפשרותה של אל-על לחלץ את הנתון הסודי מן המספר המצרפי, ומכאן שגם מסירת הנתונים המצרפיים מביאה לחשיפת הסוד המסחרי.

דא עקא, באת-כח הממונה לא הבהירה במה טיעון זה - או טיעון אחר -  מכניס את ידיעת מספרי הנוסעים לגדר "סוד מסחרי" כהגדרתו בחוק, ובמיוחד לא ברורה התשובה לשאלה זו, כאשר טיעון באת-כח הממונה בא ללמד כי למעשה אין קושי לדעת את הנתונים הנטענים כסודיים באמצעות נתוני MIDT. אם כך, לכאורה לא מתקיימים לגבי מספרי הנוסעים יסודות המונח "סוד מסחרי", ובפרט היסוד "שאינו נחלת הרבים ושאינו ניתן לגילוי בנקל על ידי אחרים". ברם, לאור טענת ב"כ המבקשת עצמה, לפיה נתוני MIDT הם חלקיים, אינם אמינים ואינם נותנים תמונה מדויקת של מספר הנוסעים, אני נמנעת מלהישען על טענת ב"כ הממונה בהקשר זה. ואולם, אני גם סבורה כי ללא כל הסבר אחר, לא ניתן להבין מדוע ידיעת מספר הנוסעים המוטסים על-ידי כל חברה ליעד מסוים מקנה יתרון עסקי. אציין, מבלי שהדבר נטען על-ידי החברות המתנגדות, כי אם נתון זה (מספר הנוסעים) מגלה את רמת הביקוש לשירות אותה חברה או לטיסה ליעד מסוים, נראה כי אין קושי לגלות עניין זה בדרכים אחרות, לרבות באמצעות נתוני MIDT, לפי  שלאו דווקא המספר המדויק של הנוסעים נותן את המושג הדרוש.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ