אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> אלדן תחבורה בע"מ ואח' נ' חלפלה ואח'

אלדן תחבורה בע"מ ואח' נ' חלפלה ואח'

תאריך פרסום : 10/06/2013 | גרסת הדפסה
תא"מ
בית משפט השלום חיפה
17149-10-11
04/06/2013
בפני השופט:
אריקה פריאל

- נגד -
התובע:
אלדן תחבורה בע"מ ח"פ 510454333
הנתבע:
אליאב חלפלה
פסק-דין

פסק דין

1.ביום 25.1.11 אירעה תאונת דרכים שבה היו מעורבים מכונית מסוג קאיה מ"ר 20-961-72 (להלן: המכונית) וקטנוע מ"ר 52-166-64 (להלן: הקטנוע). במועד הרלוונטי היתה המכונית בבעלות התובעת (להלן: חברת אלדן) ובשימוש אם נהגהּ אוהד גנד (הנתבע שכנגד 2, להלן: נהג המכונית) שנהג בהרשאת אימו. הקטנוע היה בבעלות התובעת שכנגד 1 ובעת התאונה נהג בה הנתבע-התובע שכנגד 2 (להלן: נהג הקטנוע).

2.בעטיה של התאונה ניזוקו שני כלי הרכב:

שמאי מוסמך העריך את נזקי המכונית בסך 17,035 ₪ כולל ירידת ערכה. חברת אלדן שילמה סכום זה וכן שכר טרחת השמאי בסך 400 ₪ (חברת אלדן זכאית לנכות את מס התשומות, ולכן הסכומים הללו אינם כוללים מס ערך מוסף). סך כול נזקיה מסתכמים אפוא בסך 17,435 ₪.

בהתאם להערכת שמאי מסתכמים נזקי הקטנוע בסך 4,187 ₪ ועל סכום זה יש להוסיף שכר טרחת השמאי שבדק את הקטנוע, בסך 600 ₪. התובעים שכנגד גם תובעים 620 ₪ בגין עלות פינוי נהג הקטנוע באמבולנס ממקום התאונה לבית החולים. בסך הכול מסתכם הנזק הנתבע בתביעה שכנגד בסך 5,407 ₪ (קרן, נכון ליום 7.2.11).

3.תחילה הגישו נהג הקטנוע ובעליו תביעה כספית נגד הנתבעים שכנגד לבית משפט לתביעות קטנות בעכו בת"ק 8925-03-11 ובמהלך הדיון הגיעו לידי הסכם פשרה אשר קיבל תוקף של פסק דין. בהתבסס על חלוקת האחריות המוסכמת באותו הליך (שווה בשווה) הגישה חברת אלדן את התובענה דנן. בד בבד הגישה בקשה למתן פסק דין שכן לדעתה יצר פסק הדין של בית המשפט לתביעות קטנות מעשה בי-דין בשל השתק פלוגתא.

בדיון לפניי הסכימו בעלי הדין כי הסכם הפשרה ופסק הדין של בית משפט לתביעות קטנות יבוטלו, כי תביעתה של חברת אלדן תועמד על מלוא סכום הנזק שנגרם לה וכי שתי התובענות יידונו יחדיו. כאמור, בפועל הוגשה תביעה שכנגד.

4.ההליך הוגש בסדר דין מהיר. לכן תהא ההנמקה תמציתית, כמצוות הדין.

5.התאונה אירעה בעיר כרמיאל בצומת המהווה מפגש ארבעה רחובות. במרכז הצומת נבנה מעגל תנועה. שני כלי הרכב הגיעו למעגל התנועה מכיוונים שונים והיה בכוונתם לחצותו. הקטנוע נכנס למעגל תנועה מצד שמאל כיוון נסיעת המכונית. מהתמונות אשר הוגשו עולה כי שדה הראיה פתוח, כך שכל נהג המגיע לצומת יכול להבחין בכלי רכב המצויים במעגל התנועה.

במרכזו של מעגל התנועה עץ רחב צמרת וצמחיה נמוכה. סביב השטח המגוּנן קיים משטח מאבנים משתלבות, כשאבן השפה כמעט בגובה מפלס הכביש.

6.בהודעה שמסרה מעבידתו של אם נהג המכונית לחברת אלדן מצוין כי התאונה התרחשה בשעה 19.00 (דהיינו, בזמן תאורה). נהג המכונית לא חזר על אמירה זו ונהג הקטנוע העיד כי בזמן התאונה טרם שקעה השמש. גרסתו זו לא נסתרה ומי מהנהגים לא העיד כי פנסי התאורה של כלי הרכב דלקו. ניתן להסיק אפוא כי התאונה אירעה בשעת בין-ערביים.

7.אין חולק כי נהג הקטנוע היה נער בן 16, נהג חדש אשר קיבל רישיון נהיגה כחודש ימים לפני אירוע התאונה ונהג ללא ביטוח.

8.לגרסת נהג המכונית, לפני הכניסה למעגל התנועה מוצב תמרור 'תן זכות קדימה'. בהגיעו לצומת עצר את המכונית, הסתכל לשני הכיוונים ולאחר שווידא שהכביש פנוי החל בנסיעה כשבכוונתו לחצות את מעגל התנועה ולהמשיך בנסיעה ישר. בעודו באמצע מעגל התנועה, ומהירות נסיעתו כ-20 - 30 קמ"ש, חש לפתע חבטה בדופן השמאלית של המכונית. הוא בלם 'בכל הכוח' והמכונית נעצרה במרחק כחמישה מטר ממקום התאונה.

עוד הוסיף, כי לאחר שעצר את המכונית עמד הקטנוע צמוד לדלת השמאלית האחורית, בניצב לה. כאשר פתח את דלת הנהג נפל הקטנוע ועף אחורה וכך פגע גם בדלת השמאלית הקדמית של המכונית.

9.לגרסת נהג הקטנוע, בהגיעו לצומת ראה רכב הנוסע במעגל התנועה, הוא נעצר בכניסה לצומת ולאחר שהרכב חלף נכנס למעגל התנועה במהירות הנע בין 15 - 20 קמ"ש. בעודו באמצע מעגל התנועה הבחין לפתע במכונית שנמצאה במרחק כמטר עד מטר וחצי ממנו. נהג הקטנוע בלם בבלם הקדמי ותוך כדי בלימה סטה שמאלה, עלה על האבנים המשתלבות אשר במעגל התנועה והתנגש בדלת השמאלית הקדמית של המכונית. היות שהמכונית המשיכה בנסיעה '[ו]גלש[ה] כמה מטרים קדימה הקטנוע גלש ופגע גם בדלת האחורית' (עמוד 8 שורות 8 ו-9).

10.בחרתי להעדיף בגרסת נהג הקטנוע על פני זו של נהג המכונית.

ראשית, לפני הכניסה למעגל תנועה מוצב תמרור 'תן זכות קדימה'. לפיכך זכות הקדימה נתונה לרכב הנמצא בתוך מעגל תנועה והבא מצד שמאל. נהג המכונית ידע זאת ואישר עובדה זו בעדותו. הוא גם אישר כי לפני כניסתו למעגל התנועה לא ראה את הקטנוע אשר נסע משמאלו, ולו זכות הקדימה.

שנית, מיקום התאונה (אשר אינו שנוי במחלוקת) מלמד כי הקטנוע נסע בתוך מעגל התנועה מרחק רב יותר מאשר המכונית. מכאן, כשהקטנוע היה כבר במעגל התנועה החלה המכונית בכניסתה אליו.

שלישית, מיקום הנזק במכונית מתיישב אף הוא עם גרסת נהג הקטנוע (כאמור, לגרסתו פגע תחילה בדופן הקדמית של המכונית ומאחר שזו המשיכה בנסיעה פגעה גם הדופן האחורית).

כאמור, נהג המכונית העיד כי בזמן שנסע במעגל התנועה הרגיש חבטה בדופן השמאלית, כי לאחר מכן הבחין בקטנוע עומדת בניצב לדלת האחורית וכי כאשר פתח את דלת הנהג נפל הקטנוע 'על הצד. הוא פגע בשמאל עף אחורה ופגע בדלת הקדמית מצד שמאל' (עמוד 4 שורה 5).

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ