אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> אין למנוע זכויות מכח חוקי המגן גם אם לכאורה העובד ותר עליהן

אין למנוע זכויות מכח חוקי המגן גם אם לכאורה העובד ותר עליהן

תאריך פרסום : 09/05/2006 | גרסת הדפסה

ע"ע
בית דין ארצי לעבודה
300087-96
05/04/2006
בפני השופט:
סגנית הנשיא אלישבע ברק-אוסוסקין השופט יגאל פליטמן השופטת נילי ארד

- נגד -
התובע:
משה רייכנטל
עו"ד דניאל רביבו
הנתבע:
ראדא תעשיות אלקטרוניקה בע"מ
עו"ד ערן מאירי
פסק-דין

פ  ס  ק    ד  י  ן

 סגנית הנשיא אלישבע ברק אוסוסקין

מר משה רייכנטל טען לזכאות לגמול שעות נוספות והפרש פיצוי פיטורין. ראדא תעשיות אלקטרוניקה בע"מ טענה כי התוספות המכונות "מענק" ו"בונוס מיוחד" מהוות גמול שעות נוספות. תביעתו של מר משה רייכנטל התקבלה בחלקה על ידי בית הדין האזורי, השופט חיים סומך ונציגי הציבור מר ארציומר ויניק (תב"ע נח/3-98). שני הצדדים ערערו בפנינו. 


המסכת העובדתית

בין מר משה רייכנטל לראדא תעשיות אלקטרוניקה בע"מ התקיימו יחסי עובד מעביד בתקופה שבין 1.1.1989 עד 31.12.1993. מר משה רייכנטל פוטר ביום 20.12.1993 בנסיבות המזכות אותו בפיצויי פיטורין. על הצדדים חל ההסכם הקיבוצי הכללי לתעשיות המתכת, החשמל והאלקטרוניקה, כפי שקבע בית הדין. מר משה רייכנטל קיבל ממבטחים סך של  8488 ש"ח בגין פיצויי פיטורין וכן קיבל  ביום 6.2.1994 סך של 3102 ש"ח. על היחסים חל סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים. משכך בא התשלום במקום פיצויי פיטורים.

במהלך עבודתו עבד מר משה רייכנטל בשעות נוספות. שכרו של מר משה רייכנטל כלל רכיבים שכונו "מענק" ו"בונוס מיוחד" וכן "אחזקת רכב". ראדא תעשיות אלקטרוניות בע"מ העמידה לרשות העובדים הסעות לעבודה וממנה.

מר רייכנטאל  הגיש תביעה נגד ראדא תעשיות אלקטרוניות בע"מ לשלם לו סכום של 37841 ש"ח, בתוספת פיצויי הלנה, שעות נוספות ופיצויי פיטורין.

טענות הצדדים בבית הדין האזורי

גמול שעות נוספות

המחלוקת העיקרית בין הצדדים היא האם מר משה רייכנטל זכאי להפרשי גמול שעות נוספות. כאמור ראדא תעשיות אלקטרוניקה בע"מ סברה שהתוספות למיניהן באו כתשלום בגין שעות נוספות שעה שמר משה רייכנטל טען שהמענקים והבונוסים שולמו לו בשל שקדנותו ומקצועיותו ואין הם מהווים תמורה לשעות הנוספות בן עבד. ראדא תעשיות אלקטרוניקה בע"מ טענה כי מר משה רייכנטל מושתק מלטעון עתה לגמול שעות נוספות באשר היא שינתה את מצבה לרעה. לדעתו של מר משה רייכנטל אין לראות בתביעתו לתשלום עבור שעות נוספות לאחר סיום יחסי עובד-מעביד השתק או מניעות.

ראדא תעשיות אלקטרוניות בע"מ סומכת על ההסכם הקיבוצי הכללי לתעשיות המתכת, החשמל והאלקטרוניקה. לטענתה חל הסכם זה על היחסים בין הצדדים. מכוח הסכם זה שעות עבודה אינן מהוות שעות נוספות אם הן לא עולות על מכסה של 198 שעות עבודה בחודש. במסגרת מכסה זו יש לחשב את השעות שמר משה רייכנטל החסיר. מר משה רייכנטל מצדו טען כי ראדא תעשיות אלקטרוניות בע"מ לא הוכיחה כמה שעות החסיר. מר משה רייכנטל יצא לעתים מזומנות לביקורת מחוץ למפעל בנסיבות בן לא יכול היה להדפיס כרטיס נוכחות.

כאמור ראדא תעשיות אלקטרוניקה בע"מ טענה שהתוספות שניתנו למר משה רייכנטל באו לפצות על השעות הנוספות.

הפרש פיצויי פיטורין

מר משה רייכנטל טען כי יש לכלול בשכר היסוד לצורך תשלום פיצויי פיטורין את המענק בהיותו רכיב קבוע בשכר. לדבריו הדבר אושר על ידי חשב ראדא תעשיות אלקטרוניקה בע"מ, מר פררה, בעדותו. אשר לרכיב אחזקת רכב טען מר משה רייכנטל כי זה שולם לו בקביעות למרות שלא היה ברשותו רכב. ראדא תעשיות אלקטרוניקה בע"מ הכחישה כל זכות להפרשי פיצויי פיטורין בגין התוספות ששולמו למר משה רייכנטל. לפי עדותם של מר פררה ומר גרינפלד מטעם ראדא תעשיות אלקטרוניקה בע"מ היוו תשלומים אלו חלק מהחישוב הכולל בגין עבודה בשעות נוספות. אשר לתוספת בגין הוצאות אחזקת רכב טענה ראדא תעשיות אלקטרוניות בע"מ כי מר פררה אישר למר משה רייכנטל תוספת בגין אחזקת רכב על סמך מידע שקיבל לפיו היה ברשותו רכב שנעשה בו שימוש לצורך הגעתו למפעל. לדברי ראדא תעשיות אלקטרוניקה בע"מ אין כל בסיס לטענת מר משה רייכנטל  לפיה תוספת זו ניתנה לו לאור הבטחתו של מר גרינפלד כי יקבל העלאה במשכורת שתכונה תוספת אחזקת רכב. מר גרינפלד העיד כי הוא כלל לא ידע  שמר משה רייכנטל קיבל תוספת אחזקת רכב ואף לא  פנה לחשב ראדא תעשיות אלקטרוניות בע"מ בדרישה לשלם תוספת זו.

אשר לתביעה לפיצויי הלנה טענה ראדא תעשיות אלקטרוניות בע"מ כי אין מקרה זה מצדיק תשלום פיצויי הלנת פיצויי פיטורים משמדובר במחלוקת כנה ביחס לזכאות מר משה רייכנטל להפרשי פיצויי פיטורין.

פסק דינו של בית הדין האזורי

בית הדין האזורי קבע בדעת רוב כי על  הצדדים חל ההסכם הכללי לתעשיות המתכת, החשמל והאלקטרוניקה. לפי הסכם זה שעות העבודה הרגילות הן 198 שעות לחודש. לא היתה מחלוקת כי מר משה רייכנטל עבד בשעות נוספות והוא זכאי לקבל גמול שעות נוספות. נפסק כי הרכיבים "בונוס" ו"מענק" אינם מהווים תמורה עבור שעות נוספות ואינם שוללים את זכאותו של מר משה רייכנטל לגמול שעות נוספות. כן נקבע כי רכיב אחזקת רכב יכלל כחלק מהשכר הקובע לצורך חישוב פיצויי פיטורים. עם זאת נפסק כי אין מקרה זה מצדיק  פסיקת פיצויי הלנת פיצויי פיטורים.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ