אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> אימוץ עם אופק לקשר כלפי אב שעבר שיקום

אימוץ עם אופק לקשר כלפי אב שעבר שיקום

תאריך פרסום : 27/09/2012 | גרסת הדפסה

תיק אימוץ
בית משפט השלום אשדוד
14-10
12/06/2012
בפני השופט:
ענת אלפסי

- נגד -
התובע:
היועץ המשפטי לממשלה
הנתבע:
1. . א.ד.
2. עמותת ש.פ.ר.

עו"ד דינה מאירוב
פסק-דין

עניינו של פסק דין זה בקטין, אשר חייו הקצרים רצופי טרגדיות. הסכסוכים בין הוריו הובילו את אימו להימלט עימו למעון לנשים מוכות בהיותו בן כשלוש שנים. הקשר עם אביו דעך והלך.                אימו ניהלה חיים שאינם יציבים, אשר נסתיימו טרם מלאו לקטין שמונה שנים, עת נרצחה האם באכזריות על ידי בן זוגה הצעיר.

כאשר הגיע הקטין לבית הילדים (באמצעות גורמי הרווחה) חודש הקשר בינו לבין אביו הביולוגי, אשר היה אותה עת שתיין חסר בית. קשר זה נמשך מספר חודשים, הקטין החל להתקרב לאביו, אך בשלב מסוים הפסיק האב להגיע למפגשים ושוב נחל הקטין אכזבה מרה.

כאשר נפתחו ההליכים המשפטיים, נעדר מהם האב בשלב המקדמי, בו הוחלט על העברת הקטין למשפחה המעוניינת לאמצו, בה הוא עושה חיל.

ואולם, עם תחילת ההליך העיקרי, עבר האב תהליך גמילה מאלכוהול, נשמע לגורמי הרווחה, ונתן לבנו את "ברכת הדרך" בעת העברתו למשפחה המיועדת לאמצו. כיום, השתקם האב כליל, עובד לפרנסתו ומתגורר בדירה משלו. כעת, מבקש הוא לגדל את בנו לכל הפחות לפגוש בו מדי פעם.

האם יש לקבוע כי הקטין בר אימוץ כלפי אביו? האם יש לאפשר קשר בין השניים?

אלה הן השאלות המרכזיות נשוא פסק הדין.

תחילה יובא הרקע העובדתי ויפורטו ההליכים המשפטיים, לאחר מכן תובא המסגרת המשפטית, בהמשך יפורטו העדויות ולבסוף ייערך הניתוח המשפטי. כאן המקום לציין כי בשל מורכבות העניין נעתרתי לבקשות ב"כ היועמ"ש ואף בקשת המשיב לארכה בהגשת הסיכומים. כתיבת פסק הדין אף היא ארכה זמן רב, בין השאר נוכח ריבוי הדיונים וההחלטות בתיקים אחרים המתנהלים בפני, ועל כך אין לי אלא להצר. מכאן, לגוף העניין.

א.        רקע משפחתי:

1.         הקטין נולד בבאר שבע ביום  15.10.01 לאימו (ז"ל) ולאביו, הוא המשיב מס' 1. טרם מלאו לו שלוש שנים, נטלה אותו אמו  וברחה עימו למקלט לנשים מוכות. כעבור זמן קצר עברה להתגורר עימו באשדוד. המפגשים בין הקטין לבין אביו התקיימו בתחילה אחת לשבועיים, חלקם באשדוד וחלקם בבאר שבע, בה נותר האב. ואולם, הדירה בה התגורר נמכרה על ידי הבנק למשכנתאות. מקום עבודתו שלח אותו לדרכו ואת הקטין פגש  אחת למספר חודשים. מובטל וחסר בית, מצא האב נחמה בטיפה המרה עד שהתמכר לה כליל וזנח את הקטין כמעט לחלוטין.

2.         הקטין גדל בבית אימו, אשר ניהלה אף היא חיים שאינם יציבים, צרכה אלכוהול לעתים  מזומנות, יצאה לבלות כשהיא מותירה את הקטין לבדו ואף יצרה קשר זמני עם בחורה הצעיר ממנה בעשר שנים.  ביום 27.3.09, והוא בן  שבע שנים וחצי, נתייתם הקטין מאימו בנסיבות טראגיות. האם נרצחה בביתה, בדקירות סכין, על ידי בן זוגה הצעיר. הקטין היה אותה עת בחצר הבית וכאשר ראה אתך אימו המתבוססת בדמה, נאמר לו כי נחתכה מסכין מטבח.

3.         גורמי הרווחה ניסו לברר עם הקטין מיהם קרובי משפחתו, אך לא קיבלו כל מידע. ניסיון לאתר את הסבתא באוקראינה, העלה כי אינה מעוניינת בכל קשר עם הקטין. בודד ויתום מאם, הועבר הקטין למרכז החירום "שוסטרמן"  בירושלים. הדמות היחידה שהזכיר הייתה בן הזוג של האם, אשר רצח אותה. את אביו הביולוגי, כלל לא הזכיר.

4.         כעבור יומיים הגיע אביו של הקטין לתחנת המשטרה באשדוד, לאחר שקרא בעיתון אודות הרצח, וביקש לברר היכן בנו, על מנת לטפל בו.  בשלב זה, היה האב נטול בית, ומכור לאלכוהול, כאשר את ימיו ולילותיו בילה בקיוסק שככל הנראה העסיק אותו תמורת קורת גג.

5.         ביום 2.4.09 התקיימה ועדת חירום, בה נכחו כלל גורמי הרווחה לרבות פקידת הסעד לחוק האימוץ, וכן אביו של הקטין ודודו (אחיו של האב). בשל מצבו של האב, הציע אחיו לגדל את הקטין בעצמו. ואולם, הלכה למעשה, סירב לקיים קשר עם גורמי הטיפול ואף לא יצר עימם קשר נוסף. ביום 8.4.09, המליצה הועדה להעביר את הקטין לבית הילדים "רעים".

ב.         ההליכים המשפטיים:

1.         ביום 20.4.09 התקיים דיון בבית המשפט לנוער ( בתיק נ' 121/09) בפני הנשיאה, כב' השופטת מור ויגוצקי. אבי הקטין לא נכח במעמד זה ובתום הדיון הוכרז הילד כ"קטין נזקק" כמשמעותו של מנוח זה על פי חוק הנוער (טיפול והשגחה).

            בשלב זה הועבר הקטין ממרכז החירום שוסטרמן לבית הילדים "רעים", שם החל הקטין לקבל טיפול פוסט טראומטי על מנת לעבד את החוויה הקשה של רצח אימו.

2.         ביום 8.7.09  נתמנתה עמותת "ש.פ.ר" כאפוטרופא על הקטין על פי צו שניתן בבית המשפט לענייני משפחה ע"י סגנית הנשיאה כב' השופטת גולן ( בתמ"ש 6510/09).

3.         החל ביום  13.7.09 החלו להתקיים מפגשים בין האב לבין הקטין אחת לשבועיים בבית הילדים "רעים". בתום כל מפגש קיבל האב הסבר והדרכה לגבי המפגש הבא. בין השאר, תודרך להגיע למפגשים כאשר אינו שתוי.

4.         ביום  23.9.09 התקיימה ועדת טיפול והערכה בלשכת הרווחה והמליצה על העברת הקטין לבית קבוע.  אבי הקטין התנגד לכך וביקש לאפשר לו לשפר את מצבו האישי, על מנת שיוכל לגדל את הקטין בעצמו. עו"ס בית הילדים "רעים", מר אמיר לוין, ניסה ליצור קשר עם לשכת הרווחה בבאר שבע על מנת לקדם  תהליך הגמילה של האב, אלא שהאב לא שיתף פעולה.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ