אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> נזקי גוף ותאונות >> כלב נובח וגם נושך

כלב נובח וגם נושך

מאת: עו"ד דותן לינדנברג | תאריך פרסום : 04/06/2013 13:19:00 | גרסת הדפסה

מאת: עו"ד דותן לינדנברג

המדריך פורסם גם ב-

אם יש לכם כלב - המדריך הבא הוא בשבילכם. בתי המשפט לא מהססים לחייב בעלי כלבים לשלם פיצויים גבוהים למי שהכלב נשך אותם, אבל יש גם מקרים בהם תוכלו לצאת מזה בשלום.

לפעמים הפגיעה הכי כואבת היא בכיס. לא משנה אם השגחתם על הכלב שלכם או נתתם לו להתרוצץ חופשי, אם הוא נשך או פגע בכל דרך שהיא בעובר אורח, מכר או שכן - אתם תישאו בנזק הכספי. בהתאם לפסיקות של בתי המשפט השונים, מי שמחזיק בכלב, נתפש כמי שנושא באחריות הבלעדית לכל נזק העלול להיגרם בעטיו של הכלב. ריכזנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת בשביל לא להגיע לבית המשפט.

1. מה אורך הרצועה שלכם?

בכל פעם שהכלב יוצא מפתח הבית או החצר - חובה להחזיק אותו ברצועה, ולא סתם רצועה: החוק קובע, כי אורך הרצועה לא יעלה על 5 מטרים ועליה להיות חזקה דיה, כך שתאפשר למי שמחזיק בכלב לשלוט בו בכל רגע ולמנוע מהכלב להשתחרר ממנה או לפגוע באחרים. דוגמא מצוינת לכך היא פסיקה של בית-משפט השלום בתל-אביב, שעסקה בעובד, שהגיש מים לכלב של מעסיקו לאחר שריחם עליו. הכלב נשך את העובד באופן שנגרמה לו נכות בידו והוא קיבל פיצויים בסך של 292,732 שקלים. (ת"א 47229-06 טישנקו איגור נ' בלומנפלד שלום ואח'- פסק דין מיום 14.4.11.)

2. מה גודל השלט בחצר?

יש לכם כלב בחצר? החוק קובע כי בעליו של כלב שמוחזק בחצר, יציב בכל כניסה לחצר כאמור, במקום גלוי שלט שבו כתוב "זהירות כלב"; גודל כל אות בשלט לא יפחת מ-5 סנטימטרים.

יתרה מכך, בפסק-דין משנת 98' נקבע, כי אם השלטים אינם גלויים לעין ומצויים בטווח שדה-הראיה של הבא בשער, הרי שאין להם תוקף ומשמעות. במקרה כזה על בעל הכלב לשאת בנזקים העלולים להיגרם כתוצאה מכניסה לא זהירה לחצר. (ת"א אש' 3559/98 ממו ציון נ' כהן שלמה).

3. ומה גובה הגדר?

שימו לב לגובה הגדר בחצר בה מסתובב הכלב. אם הגדר נמוכה מדי או שהכלב גדול מדי, לא תהיה לו שום בעיה לקפוץ מעליה ולתקוף את העוברים ושבים. בית-משפט השלום בתל-אביב פסק לתובע, אשר ננשך ע"י כלב ש קפץ מעל גדר, פיצוי בסך של 194,252 שקלים, בתוספת בסך 40,000 שקלים הוצאות משפט. (ת"א 163576-09‏ ‏ מוטי גולדמן נ' חולון מוטורס בע"מ - פסק דין מיום 8.1.13).

4. ביטוח עשיתם?

החוק מנסה לומר לבעלי הכלבים, כי כאשר אדם מחליט להחזיק בכלב עליו להפנים את הסיכון הכרוך בכך, לרבות על ידי עשיית ביטוח הולם. בית משפט השלום בראשון-לציון פסק לתובעת קשישה שנפלה ברחוב, לאחר שכלבת השכן הצעירה ושובבה קפצה עליה לצורך משחק, פיצוי בסך של כ-70,000 שקלים. (ת"א (ראשל"צ) 15857-06-10 סולטנה קמרי נ' איתן קציר - פסק דין מיום 4.4.13). הכלבה, שהסתובבה לא קשורה בחצר פתוחה, לא התכוונה להרע לקשישה, אולם המשחק נגמר בפגיעה פיזית. במקרה כזה, בוודאי עדיף היה לבעלי הכלבה לשלם פרמיה חודשית נמוכה מאשר לספוג את כל הסכום בבת-אחת.

5. את החוק העירוני בדקתם?

במועצות השונות הותקנו חוקי עזר עירוניים בנוגע לפיקוח על כלבים. כך למשל, באשקלון חייבים מחזיקי הכלבים לקבל רישיון מאת רופא ווטרינר הממונה על ידי העירייה, והוא רשאי לבטלו בהתאם לקריטריונים הקבועים בחוק העזר. במקומות אחרים מחייבים מחסום על פי הכלב. בדקו מה קורה בעיר מגוריכם וודאו שאתם עומדים בכל הקריטריונים.

6. אבל רגע, הכלב לא אשם!

זה נכון שהחוק מעדיף את האינטרס של עוברי-אורח תמימים על פני האינטרס של בעלי כלבים, אבל יש הגנות לבעלי הכלבים במקרים של "עושי-צרות" מקצועיים: אם הכלב תקף אדם שהתגרה בו, או שתקף את בעלי הכלב או את בני משפחתו או שהסיג גבול ונכנס לשטח הפרטי של בעלי הכלב - הרי שאז החוק עומד לצד בעלי הכלב ואותו אדם אינו זכאי לפיצוי.

לסיכום

כלבים הם בין חיות המחמד הנפוצות והאהובות ביותר, אך לצד ההנאה שבגידול הכלב, על הבעלים לנקוט בכללי הזהירות הקבועים בחוק. ברור גם, שהאינטרס של בעלי הכלבים עצמם הוא למנוע תקיפה אפשרית של הכלב ולהגן על יתר האזרחים מפגיעה בגופם.

על כן, מומלץ לכל בעלי הכלבים לעמוד בהוראות החוק בכדי להימנע מפגיעה בכיס ואף מהגשת כתב אישום בגין אי נקיטת צעדי זהירות בחיה.

* עו"ד דותן לינדנברג עוסק בתחום נזקי גוף (כולל תאונות דרכים, תאונות עבודה ורשלנות רפואית), נזקי רכוש ותביעות ייצוגיות.


** כל המוצג במאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואין בו כדי להוות יעוץ ו/או חוות דעת משפטית כלשהי. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

לפסקי-הדין המאוזכרים במאמר:

ת"א 47229-06 טישנקו איגור נ' בלומנפלד שלום ואח'

ת"א 163576-09‏ ‏ מוטי גולדמן נ' חולון מוטורס בע"מ

ת"א (ראשל"צ) 15857-06-10 סולטנה קמרי נ' איתן קציר

למדור: נזיקין

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום נזקי גוף ותאונות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום נזקי גוף ותאונות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ