לפסק הדין בעניין אהרון נ' פלאפון תקשורת בע"מ ואח'
חברת פלאפון העמידה ללקוחותיה שירות גיבוי לאנשי הקשר ששמורים בזיכרון הסלולרי, אך בפועל לא סיפקה אותו לחלק ממנוייה. בעקבות זאת, ביקש לקוח לתבוע אותה בתובענה ייצוגית. לפני שאושרה הבקשה, הציעו הצדדים הסדר פשרה, לפיו תתרום החברה 750 אלף שקל לעמותות שנבחרו עקב הצעות דרך הפייסבוק. ביהמ"ש אישר את ההסדר.
בשנת 2009 החלו לקוחות פלאפון, שהיו מעוניינים בכך, ליהנות משירות גיבוי של זיכרונות אנשי הקשר השמורים במכשיר הסלולרי שלהם. שירות זה, הניתן בתשלום, נמכר גם ללקוחות המחזיקים במכשיר מסוג "אייפון", למרות היעדרה של אפליקציה התומכת בשירות זה.
משכך, הגיש לקוח פלאפון המחזיק במכשיר אייפון בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד פלאפון לביהמ"ש המחוזי בירושלים. בבקשה טען הלקוח, שפלאפון נטלה על עצמה התחייבות חוזית שלא בוצעה. לטענתו, פלאפון הטעתה את לקוחותיה, הפרה את חובת הגילוי והתנהלה בחוסר תום לב.
בתגובה לבקשה, טענה פלאפון כי גם הלקוחות המחזיקים ב"אייפון" נהנו משירות הגיבוי בפועל משום שניתן להפעילו דרך מרכז השירות שלה ולאחר מכן לבצע עדכון יזום באתר האינטרנט של פלאפון או במרכזי השירות. לדבריה, מגבלות שירות הגיבוי לבעלי מכשיר "אייפון" הובהרו בתנאי ההתקשרות, כך שהבקשה לא מגלה עילת תביעה.
ברמה העובדתית ובמסגרת דיון בהסדר פשרה אליו הגיעו הצדדים, הסתבר כי פלאפון גבתה תשלום עבור שירות הגיבוי מדצמבר 2009 ועד לפברואר 2013. מתוך 100 אלף מנויים שקיבלו את השירות באותה תקופה, כ-53 אלף מנויים חויבו בפועל. בין אותם מנויים, קרוב ל-13 אלף מנויים מעולם לא עשו שימוש בשירות אף שחויבו. לדברי פלאפון, לפנים משורת הדין ומטעמי שירותיות, היא נהגה להפסיק את החיוב למנויים שלא עשו שימוש בשירות עד שלושה חודשים מיום שהצטרפו אליו.
בהתאם לנתונים אלה, עלה כי הסכום שנגבה מקבוצת המנויים הוא כ- 130 אלף שקלים, כך שכל מנוי זכאי להחזר של כ- 10 שקלים.
לנוכח הקשיים לאתר את חברי הקבוצה, כיוון שחלק מהמנויים שחויבו אינם מנויים עוד בפלאפון, ולנוכח סכום ההחזר הנמוך, הגיעו הצדדים להסכם פשרה, בו הוחלט כי פלאפון תתרום את הסכום בתוספת הפרשי הצמדה וריבית לעמותות שעליהן יחליטו המנויים.
למנויים שהשתמשו בשירות וגיבו את זיכרונותיהם באופן ידני דרך מרכזי השירות, הוצע כי יקבלו הטבה של חודש חינם לשירות גיבוי חדש ומשודרג, המופעל דרך אפליקציה המותקנת על מכשיר ה"אייפון". ללקוחות שכבר נהנים משירות זה ללא תשלום, הוצע ליתן הטבה של נפח גלישה חינם לחודש. לאחר שהתברר שההטבות שהוצעו אינן ישימות לאלו שאינם מנויים עוד בפלאפון, הציע היועץ המשפטי לממשלה להמיר את ההטבות בתרומה נוספת ולהגדיל את סכום התרומה לסך של 750 אלף שקל.
פלאפון תתרום את הפיצוי
השופטת תמר בזק רפפורט מצאה כי ההסדר אליו הגיעו הצדדים מהווה דרך יעילה והוגנת להכרעה במחלוקת. השופטת תמכה בהצעת פלאפון להגדיל את סכום התרומה, לאחר שהתברר כי ההטבות שהוצעו אינן מעשיות לחלק מחברי קבוצת התובעים, באומרה כי הדבר משרת באופן נאות את עניינו של הציבור.
השופטת קבעה כי ניתן להצדיק תרומתו לעמותות במקום השבה פרטנית ללקוחות. יודגש, כי מדובר ברשימת עמותות אשר פלאפון אינה תורמת להן במהלך העסקים הרגיל ואשר גובשה בהסכמה בין באי כוח הצדדים. כמו כן, לא תזקוף פלאפון לזכותה את התרומה כתרומה פילנטרופית שלה.
משכך, אישרה השופטת את הסדר הפשרה, וקבעה כי פלאפון תתרום סכום בסך של 750 אלף שקל לעמותות שנקבעו זה מכבר. עוד נקבע, כי הגמול למבקש יעמוד על 52,500 שקל ושכר טרחת בא כוחו יעמוד על 135 אלף שקלים בתוספת מע"מ.
עו"ד עמוס האוזנר, העוסק בדיני תקשורת ובתובענות ייצוגיות, מוסיף כי כאשר הפיצוי לכל לקוח הוא נמוך, מקובל לתרום לעמותה הקשורה לנושא התביעה. כדוגמת המקרה המפורסם של הסיליקון בחלב, בו נפסק פיצוי של כ-38 מיליון שקל, חלק גדול מסכום הפיצוי הועבר לעמותות המטפלות בחלוקת חלב לנזקקים ולמחקרים על תזונה. לכן, במקרה של פלאפון, יש טעם לתרום את הכסף לעמותה המטפלת בתלונות בענף הסלולאר .
לפסק הדין בעניין אהרון נ' פלאפון תקשורת בע"מ ואח'
למדור: דיני צרכנות
אתר המשפט הישראלי "פסקדין"
www.psakdin.co.il
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.