אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תעבורה >> רגלית המנוף השתחררה בעת הנסיעה ופגעה בהולכי רגל- מי אחראי לתאונה?

רגלית המנוף השתחררה בעת הנסיעה ופגעה בהולכי רגל- מי אחראי לתאונה?

מאת: יעל גורליק, עו"ד | תאריך פרסום : 06/08/2012 14:22:00 | גרסת הדפסה

להכרעת הדין בעניין מדינת ישראל נ' עמאד קיסוואני

חמישה הולכי רגל נפגעו באורח קשה, לאחר שפגעה בהם רגלית מנוף של משאית שהשתחררה בעת הנסיעה. בכתב אישום שהוגש כנגד נהג המשאית נטען בין היתר כי התרשל. הנהג טען להגנתו, כי הרשות אישרה את התקנת המנוף שלא לפי הוראות הבטיחות של היצרן. האם התקן הישראלי המקל פוטר את הנהג מאחריות לתאונה?

נהג משאית שעליה הותקן מנוף, לא וידא שהנצרה המחזיקה את רגליות התמיכה במנוף נעולה, ובמהלך הנסיעה אחת הרגליות השתחררה ופגעה קשה בחמישה הולכי רגל שפסעו לתומם בשולי הכביש. בעקבות התאונה, הגישה המדינה כתב אישום כנגד הנהג, בו נטען בין השאר, כי התרשל כשלא בדק שהנצרה נעולה לפני שהחל בנסיעה.

כטענת הגנה, טען הנאשם, כי המנוף של המשאית הורכב ע"י מומחים מטעם הרשות המפקחת ובאישורה, כך שהיא האחראית על כך שהנצרה השתחררה. לטענתו, התקן האירופאי והוראות היצרן מחייבים כי למנופים יהיו שני התקני נעילה לכל רגלית, בעוד שהרשות הסתפקה בהצבת התקן נעילה אחד בלבד.

לחילופין נטען, כי אין כל הוראה בחוק המטילה על הנהג את החובה לבדוק נצרות לפני הנסיעה, ומשכך לא ניתן להאשים את הנהג במחדל, שכן לא ניתן להוכיח מחדל כשאין כל חובה בצידו.

"האם התנהגותה הלקויה של הרשות המפקחת (הנטענת על ידי ההגנה) מאיינת את אחריותו של הנאשם מהתאונה?" שאל השופט אברהם טננבוים, והשיב על השאלה בשלילה, בקובעו כי למרות שלא נחה דעתו כי לא קיים תקן ישראלי ברור, אין בכך כדי להסיר את האחריות מכתפי הנאשם.

נפסק כי גם אם בישראל עוד לא התקבל תקן מחמיר, הרי שהמנוף אושר ע"י מכון התקנים, וגם אם ראוי היה שיהיה תקן דומה לזה האירופאי, עדיין רובצת על הנאשם האחריות לבדוק טרם הנסיעה, כי הנצרה נעולה וכי אינו נוסע עם רגלית פתוחה, ומשלא עשה כן- אין חולק שהתרשל.

בניגוד לטענת הנאשם, קבע השופט כי החובה לבדוק כי הרגליות נעולות מקורה בהוראת חוק העונשין, המחייבת נקיטת משנה זהירות בידי כל אדם שממונה על דבר שיש בו פוטנציאל סכנה, כשאין ספק, כי משאית עבודה היא רכב, שמטבעו טומן סכנה למשתמשים בכביש, וכל אדם סביר מבין כי נסיעה עם רגליות משוחררות במשאית עלולה להוביל לתוצאות קשות.

לאחר שהרשיע את הנאשם במרבית העבירות בכתב האישום, ובכללן רשלנותו כאמור, הורה השופט, כי העתק מהכרעת הדין יועבר ליועמ"ש של משרד התחבורה ומכון התקנים, על מנת שיבחנו את סוגיית התקן הישראלי בנושא.

להכרעת הדין בעניין מדינת ישראל נ' עמאד קיסוואני

למדור: תעבורה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את Get Lawyer
אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום תעבורה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום תעבורה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ