אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני חברות >> מהו היקף חובותיו של נאמן כלפי נושה שהגיש תביעת חוב?

מהו היקף חובותיו של נאמן כלפי נושה שהגיש תביעת חוב?

מאת: ניצן בן הלוי-ארביב, עו"ד | תאריך פרסום : 16/12/2009 14:37:00 | גרסת הדפסה

להחלטה בעניין איזוטופ בע"מ נ' רו"ח קרמין

בית המשפט המחוזי בנצרת קבע, כי בהחלטת נאמן לדחות תביעת חוב בחלקה, בלא נימוק ראוי וללא מתן זכות טיעון לנושה, קיים פגם אשר מצדיק את התערבות בית המשפט, ועל הנאמן לשוב ולדון בתביעה.

המערערת, חברת איזוטופ, ביצעה עבור חברת א. ג'ברין בע"מ בדיקות התאמה לתקני בנייה, שבגינן הוצאו חשבונות לתשלום. כנגד ג'ברין הוצא צו הקפאת הליכים ומונה לה נאמן, אליו הגישה איזוטופ תביעת חוב בשל אי תשלום מלא התמורה עבור שירותיה. תביעת החוב התקבלה בחלקה בלבד, ללא התייחסות לכלל החובות הנטענים.

לטענת איזוטופ, דחייתה החלקית של התביעה בלא שבחן הנאמן את כל מרכיביה וללא נימוקים כמתחייב, הינה הפרת חובת תום הלב וההגינות כלפיה בהיות הנאמן "זרועו הארוכה של בית המשפט". מנגד טען הנאמן, כי במערכת היחסים בין החברות התקיים נוהג, על פיו בסיום כל שנה סוכמה יתרת החוב ולפי סיכום זה אושרה התביעה על ידו.

השופט עאטף עיילבוני קבע, כי חובת ההנמקה של החלטות הנאמן "אינה דרישה טכנית גרידא, אלא דרישה מהותית ועקרונית הנובעת ממעמדו המיוחד של הנאמן, וממהות החלטתו, שהינה מעצם טבעה בגדר החלטה שיפוטית". נקבע, כי להנמקה חשיבות עבור הנושה, להבטיח כי תביעתו נדונה ברצינות הראויה, וכדי שיוכל להבין את משמעותה ולבחון את האפשרויות העומדות בפניו, וכן עבור ערכאת הערעור, שכן בהיעדר הנמקה, יתקשה בית המשפט לבקר את ההחלטה.

עוד נקבע, כי פגם נוסף נפל בהתנהלות הנאמן, כאשר לא אפשר לאיזוטופ לשטוח טענותיה בפניו לפני דחיית חלק התביעה, כנדרש עפ"י כללי הצדק הטבעי. בדומה לחובת ההנמקה, גם זכות הטיעון בפני הנאמן משמעותית במיוחד בהיותו, כאמור, גוף "מעין שיפוטי".

לפיכך נפסק, כי במקרה זה, כאשר הנאמן נמנע מלנמק את החלטתו ולפרט מדוע התעלם מרכיב עיקרי ומהותי בתביעה, ובהיעדר מתן הזדמנות לאיזוטופ לטעון בפניו בטרם הכרעתו, ישנו חשש לפגיעה ב"מראית פני הצדק". על כן, יש להשיב את תביעת החוב לבירור מקיף אצל הנאמן, בו יתאפשר לאיזוטופ להשמיע טענותיה ותינתן החלטה מנומקת כנדרש.

להחלטה בעניין איזוטופ בע"מ נ' רו"ח קרמין

למדור: תאגידים

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני חברות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני חברות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ