הסעד הזמני במשפט העיברי

מאת: צבי ויצמן, הרשם | :

הסעד הזמני במשפט העיברי

מאת: הרשם צבי ויצמן

המאמר עוסק בשאלה מהו השווה והשונה שבין הדין האזרחי, במתכונתו החדשה, לבין המשפט העיברי, וכיצד מתמודד המשפט העיברי עם הדילמות אותן מעלה המשפט האזרחי לאור הוראות חוק יסוד כבוד האדם וחירותו

 
 

בס"ד

הדין האזרחי מציע לתובע, סעדים זמניים, אשר יש בהם לעזור לו בגביית חובו עוד קודם למתן פסק הדין. פרק כ"ח לתקנות סדר האזרחי,התשמ"ד-1984,העוסק בסעדים הזמניים, תוקן לאחרונה בתיקון מס' 6 .[1]

ננסה, איפוא, לעמוד על השווה והשונה שבין הדין האזרחי, במתכונתו זו החדשה, לבין המשפט העיברי. כמו כן נבחן כיצד מתמודד המשפט העיברי עם הדילמות אותן מעלה המשפט האזרחי לאור הוראותיו של חוק יסוד כבוד האדם וחירותו.

עיקול זמני

סעד זמני מוגדר כ -"סעד שניתן להבטחת קיומו התקין של ההליך או ביצועו התקין של פסק דין ..."[2]

תנאי למתן סעד זמני הינו קיומן של ראיות מהימנות לכאורה, לקיומה של עילת תביעה, כמו כן על ביהמ"ש לשקול בעת מתן הסעד הזמני את סוג הסעד המבוקש, היקפו ותנאיו, כמו גם הנזק שעלול להיגרם למבקש אם לא ינתן הסעד כנגד הנזק למשיב אם ינתן הסעד, כן ישקול בית המשפט, האם הבקשה הוגשה בתום לב, והאם מתן הסעד אינו פוגע במידה שאינה ראויה. [3]

סעד העיקול הזמני נזכר בדיברי הרא"ש על סוגית "שדה שיצאו עליה עוררין ".[4]

וזה ענינה של הסוגיה – ראובן מכר לשמעון שדה שלא באחריות, כעבור זמן יצאו עוררין על השדה, היינו, התעורר ספק בדבר זהות בעליה האמיתיים של השדה. הגמ' מבהירה כי כל עוד לא החזיק שמעון בשדה, הוא יכול לחזור מעיסקת המכר מאידך מעת שהחזיק בשדה אינו יכול לחזור בו מעיסקת המכר.

בענין זה כותב הרא"ש –

"...וכן מי שבא לפני בי"ד ואומר: יש לי תביעה על פלוני, ומצאתי לנכסיו במקום ידוע, ואני ירא שאם יבואו לידו יבריחם, ולא אמצא מקום לגבות ממנו חובי, ומבקש שיעכבו בי"ד הנכסים עד שיתברר תביעתו...ואם רואה הדיין אמתלא בדברי התובע, או שלא יוכל ראובן לגבות חובו משמעון כשיגיע זמנו, מצווה הדיין לעכב ממון הנתבע, עד שיברר התובע תביעתו ... וכן מצאתי בשם הגאון ז"ל כתוב, דתקנתא דרבנן הוא באיניש דמפסיד נכסיה, משום השבת אבידה. ולי נראה דלא צריכנא לתקנתא דרבנן, אלא דין גמור הוא, שחייב אדם להציל עשוק מיד עושקו...". [5]

נראה כי מבחני שיקול הדעת שמציע הרא"ש, קודם לביצוע ההליך הזמני, קלים מהמבחנים הנדרשים ע"פ תקנות סדר הדין המתוקנות. תקנות 362 ו –374 לתקסד"א דורשות - הן ראיות מהימנות לקיומה של עילת תביעה והן ראיות מהימנות לכאורה, לקיומו של חשש סביר שאי מתן הצו יכביד על ביצוע פסק הדין. מלשונו של הרא"ש מאידך, ניתן להבין, לכאורה, כי באם מתקיים ולו תנאי אחד מהתנאים המפורטים, די בכך על מנת להקנות לדיין הזכות להטיל צו עיקול על נכסי הנתבע. [6]

יחד עם זאת, המהר"י בן לב [7] כותב שלשונו של הרא"ש - "ואם רואה הדיין אמתלה בדברי התובע" סובלת שני פירושים - האחד, שיש צורך באמתלה לענין עילת התביעה בלבד, השני, שיש צורך באמתלה הן לענין עילת התביעה והן לענין אי יכולת גבית החוב מנכסי הנתבע .

מכל מקום מדברי בעל תרומת הדשן [8] ניתן ללמוד שצריך אמתלה בשניהם. [9]

עוד לענין המבחנים הנדרשים קודם להטלת עיקול זמני, מצאנו בטור, המביא את דעת הראב"ד, [10] שאם רוצה התובע לעקל את ממונם של יתומים עד לבירור התביעה כנגדם, על מנת שלא יאכלו הקטנים את ממונם, אין שומעים לו .

הסמ"ע ביאר את הדברים וכתב - " דדווקא כשאדם ודאי חייב לחברו, ויש לחוש שיכלה ממונו קודם שיגיע זמן הפירעון אמרינן שלוקחין בי"ד את ממונו מידו. ולא בכהאי גוונא דעדיין לא יתברר שחייבים לו", היינו הסמ"ע דורש הקפדה בבדיקת סיכויי הצלחת התביעה קודם מתן הצו, ומאידך מציין את בדיקת יכולת הפירעון של החייב כמבחן מהותי והכרחי קודם לנתינת הצו.

מאידך, המבי"ט כותב [11] " ואין אנו שומעים לעכב כי אם בראיית שטר או פסק דין או עדות או אמתלה שהוא חייב לו ולא בתביעה או בערעור בעלמא " דהיינו, לדעת המבי"ט, ינתן עיקול זמני כאשר יש ראיות מהימנות אחרות לעצם עילת התביעה,

ואין צורך לבחון סיכויי הצלחתה או את יכולתו הכלכלית של הנתבע (ודוק בלשונו - "...עדות או אמתלא שהוא חייב לו...") .

בדברי רבינו ירוחם מצאנו [12] מעין סיכום של הדברים -

" ואלו הדברים תלויין בראות עיני הדיינים אם יש בדבר הפסד לתובע אם לא יעוכבו ויוכל להפסיד את חובו כשיבוא זמנו, או אם יש פסידא לנתבע אם יתפסו ממונו עד שיגיע זמן השטר. כ"ז יש לדקדק לדיין הדן אלו הענינינים, והכל לפי הענין להציל העשוק "

קיים, איפוא, שוני בין בתי הדין במקומות השונים באשר לאפשרות נקיטת הסעד הזמני וכך כתב הש"ך [13] "דהכל תלוי במנהג, ומקומות מקומות יש ".[14]

פה מקום להעיר - יש ראשונים הסבורים שאין לעקל כלל קודם למתן פסק הדין או טרם סיומה של תקופת הפירעון בשטר, כך דעת רב יהודאי גאון [15] וכן דעת רב נוטראי גאון [16] המופיעה בתשובת הרשב"א, אשר נשאל - האם מחייבים לווה המבזבז את נכסיו או רוצה ללכת למדינת הים כך שלא יהיה במועד הפירעון על מנת לפרוע את חובו, ליתן נכסים בידי בי"ד ? הרשב"א פוסק כי אין לעכב המלווה מללכת למדינת הים ו/או להפקיד ממון וכיוצ"ב. [17]

אפשר שהמקור להיסוס באשר להטלת עיקול על נכסי החייב, מקורו באיסור החד משמעי, המופיע בפרשת "כי תצא", האוסר על כניסה לביתו של החייב [18].

הרמב"ם, כדוגמה, מדגיש כי על אף ההוראה שהתחדשה ע"י הגאונים,[19] בדבר הטלת שבועה חמורה על לווה אשר אין לו לפרוע, איסור הכניסה לביתו של הלווה בעינו עומד, משום שאין לעקור מצווה מן התורה .[20] מאחר ופעולת העיקול דורשת מעצם טיבה כניסה לחצריו של החייב ואיתור נכסיו, ברורה התנגדותם של אותם חכמים להליך .

מקור הסמכות לסעד זמני בדין העיברי

שאלה אותה אנו נוהגים לבחון במאטריה המשפטית הינה - מהו מקור הסמכות מכוחו נתקנה התקנה? בענין דנן, נראה כי ע"פ הרא"ש מקור הסמכות לעיקול נכסי הנתבע הינו בהלכה שחייב אדם להציל עשוק מיד עושקו, מאידך ע"פ שיטת הגאון, הנזכר בדיברי הרא"ש, הסמכות לצוות על העיקול נשאבת מדין "השבת אבידה" [21].

רכישת נכס דלא ניידי כערבות לחוב

דומני, כי המשפט העיברי התקדם צעד נועז אחד מעבר למשפט האזרחי הנהוג אצלנו, כך לדוגמה, מצאנו ברי"ף שיכול בית הדין לחייב את הנתבע להציג ערבויות, או במילים אחרות לרכוש נכס דלא ניידי, ממנו ניתן יהיה לגבות את החוב -–

"... אבל אם אין לו ממון שישלם לו מצאנו רבותינו ז"ל שמקפידים וחסים על בני אדם שלא יאבדו ממונם אצל אחרים. והוא שאמר - כותבים אדכרתא אנכסיה, והני מילי אמקרקעי, אבל אמטלטלי לא כתבינן..."

והרב צבי יהודה בן יעקב מציין - "...בפסקו של הרי"ף יש רבותא, לכאורה, יותר מאשר בפסקו של הרא"ש – הרא"ש עוסק בעיקול נכסים קיימים, ואילו הרי"ף – מחייב לקנות נכסים שיהיו ערבים לחוב עתידי !"[22]

עיכוב נישואין

דרך מענינת נוספת להבטחת פירעון החוב שמציע המשפט העיברי הינו עיכוב נישואין .

הנימוקי יוסף [23] כותב, לענין אדם שהילווה לאישה ללא שטר וכעת היא עומדת להנשא - " אם בא המלווה קודם שנישאת למחות בידה, שתפרעהו או שתיחד לו נכסים כדי שלא יפסיד ... מעכבין בהם " ועל דברים אלו כתב הרמ"א [24] "ואם בא המלווה קודם שנישאת -ורצה למחות נישואיה עד שתפרעהו... הדין עימו ואע"פ שלא הגיע זמן הפירעון ". וישאל השואל מדוע לא יכול המלווה לעקל את נכסי האישה במקום לעכב את נישואיה? אלא נראה שאם היה עושה כך, הנכסים המעוקלים עדיין נחשבים כשייכים לאשה, ובנשואיה הם נכנסים לרשות הבעל כנכסי מילוג, ושוב לא יוכל המלווה להפרע מהם.

גבית חוב מזונות

סוגיה מענינת לענין עיקול הינה סוגית המזונות ובעיקר מזונות הילדים. לענין חוב המזונות מקפיד המחוקק האזרחי על החייב במזונות במספר ענינים יותר מאשר החייב בחוב רגיל. כך לדוגמה, בסמכותו של ראש ההוצל"פ לאסור חייב בגין חוב אזרחי אך ורק למשך 7 ימים, מאידך משך המאסר כנגד חייב במזונות הינו 21 יום.[25]

אף המשפט העיברי מקפיד הקפדה יתירה על החייב במזונות ילדיו, ובוודאי שכך הם הדברים עד הגיעם לגיל 6 ( קטני קטנים ), ואולם נשאלת השאלה לאחר מועד זה, כאשר החיוב הוא רק מדין התקנה או צדקה, [26] האם ניתן לעקל נכסיו של האב החייב? ובכן בית הדין הרבני [27] חילק בין חיוב מזונות לחוב רגיל ופסק כי לענין מזונות מדין צדקה " ספק רב אם יכולים לעכב להבטחת פירעונם להבא " וזאת כיוון שהחיוב הוא מדין צדקה, ובזה אין מעכבים על חיוב שעדיין לא קיים, זאת בניגוד לחוב שאדם חייב לחברו שבזה נפסק [28]- " אם רואה הדיין שום אמתלא לדבריו שלא יוכל לגבות חובו כשיגיע הזמן, מצוה על הדיין לעכב הממון עד שיגיע זמן השטר " [29] מטעם זה אף עיכב ביה"ד הרבני יציאתו של אב את הארץ בשל התחייבות לזון את בניו עד גיל 18 בהסכם הגירושין, שכן דעת הרוב היתה שהסכם מסוג זה הינו התחייבות ממונית גרידא, כשל חוב רגיל, ללא קשר לחיוב המזונות המקורי [30].

צווי מניעה

ע"פ דברי ההסבר לתקנות הסד"א [31] של משרד המשפטים הרי שאחד התיקונים החשובים בתיקון מס' 6 הנ"ל הינו - הכנסת סעדים זמניים שניתנו מכח ההלכה הפסוקה ולא היו מעוגנים בדבר חקיקה לתקנות עצמן. כך הוא הדין עם צו אנטון פילר (צו אשר נכנס למשפט האזרחי שלנו דרך פסיקה האנגלית משנת - 1976 של לורד דאונינג שעניינו תפיסת נכסים, כגון מסמכים וכיוצ"ב, שלא לצורך גבית החוב אלא על מנת שיהיה בהם לסייע לתובע בתביעתו)[32] וכן "צו המרווה" (צו הגבלת שימוש בנכס) שהינו למעשה צו "in persunam " (בגברא ) להבדיל מצו " in rem" (בחפצא).[33] ובכן צו המרווה אשר תוקן בתקנות משפטינו האזרחי רק בחודשים האחרונים, היה בשימוש המשפט העיברי לפני מאות שנים, או לפחות צו הדומה לו, כך לדוגמה, אישה יכולה להטיל צו מניעה על בעלה להשכיר את דירתם או בעל יכול לאסור על אישתו להכניס לביתם אנשים מסוימים, היינו, מדובר בצווים שהינם חובת הגברא להבדיל מחובת החפצא. כך לדוגמא, הרמב"ם פוסק - [34] "האומר לאישתו אין רצוני שיבואו לביתי אביך ואימך אחיך ואחיותיך שומעין לו ... וכן שהיא אמרה אין רצוני שיכנסו אצלי אימך ואחיותך ...שומעין לה ..."[35] [36].

 

עיכוב יציאה מן הארץ

מעת שנחקק חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, נפל דבר בישראל.

סע' 6 לחוק קובע מפורשות כי "6. (א) כל אדם חופשי לצאת מישראל".

תקנה 384 לתקסד"א מאפשרת, לשופט או לרשם, לעכב יציאתו של נתבע מהארץ כסעד זמני, וזאת אם שוכנע, על בסיס ראיות מהימנות לכאורה, כי קיים חשש סביר שהוא עומד לצאת מן הארץ לצמיתות או לתקופה ממושכת וכי הדבר יכביד על המשך קיום ההליך ו/או ביצוע פסק הדין .

תקנה זו עומדת, לכאורה, בסתירה לאמור בחוק היסוד, לפיכך, בהחלטה יוצאת דופן בחריפותה, קבע כב' הש' שמואל ברוך[37] כי התקנה בטלה וממילא נשמט, לכאורה, המקור לעיכוב יציאה מן הארץ קודם למתן פסק דין ( לאחר מתן פסק הדין אנו מעכבים יציאתו של חייב מכח האמור בסע' 14 א' לחוק ההוצל"פ ) .

ואולם, לא נחטא לאמת אם נאמר, כי שופטי ביהמ"ש ורשמיו ממשיכים ומעכבים,

כענין שבשיגרה, יציאתם של נתבעים מהארץ תוך הפעלת שיקול דעת קפדני ו"איזון אינטרסים ראוי" בין זכות חירותו של החייב למול זכות השמירה על קנינו של הזוכה. [38]

מערכת האיזונים, שבין השמירה על כבודו של החייב לבין שמירה על זכותו של בעל חוב לגבות חובו, נבחנה ונשקלה אף במשפט העיברי – את ההוראה כי גובים מן הלווה אף "מגלימה דעל כתפיה"[39] ( מהבגד שעליו ) הבהיר המהר"ם מרוטנברג בתשובותיו - "דדוקא אם יש לו שני סרבלים, אחד יפה יותר מדאי, יקח הלווה הטוב ויתן למלווה הגרוע. אבל אם אין לו אלא אחד גרוע לא יקח המלווה וישב הלווה ערום שגדול כבוד הבריות שדוחה את לא תעשה שבתורה" [40]היינו, יש לאזן בין כבודו של החייב לזכותו של הזוכה לגבות את חובו .

אף לענין עיכוב יציאה מן הארץ מצאנו במשפט העיברי את מערכת האיזונים הנזכרת, כך לדוגמה הרדב"ז [41] פוסק כי ניתן לעכב החייב מלצאת את הארץ כשיש חשש שיברח למדינת הים, אולם זאת דווקא כאשר אנו חוששים שיפקיע עצמו מבעלי חובו, אך אם סיבת יציאתו הינה לצורך עשית עסק טוב וכיוצ"ב - "אין מעכבין עליו אלא משביעין אותו שאם ירוויח יפרע לבעל חובו"[42] [43]

סכומם של דברים – הדין האזרחי, במתכונתו הנוכחית, בכל הנוגע לסעדים הזמניים הניתנים לתובע קודם למתן פסק הדין, נושק ברובו למשפט העיברי הן לגבי השיקולים להם נדרש בית בית המשפט או הדיין קודם שבא ליתן הסעד והן בכל הקשור לעצם קיומם והיקפם של הסעדים הזמניים .

דומני שעל כך אין לנו אלא לתת את הברכה .[44]       


[1] על האבחנה שבין התקנות קודם לתיקון לאחריו, ראה דבריה של כב' הש' הילה גרסטל בע"א 2052/01 אלרוב נדל"ן ומלונאות בע"מ נ. רובנר דוד ואח', דינים מחוזי ל"ב (10) 730

[2] תקנות סד"א התשמ"ד 1984, סע' 1

[3] שם סע' 362 (א) ו – (ב).

[4] בבא קמא דף ח, עמ' ב'

[5] ראה לשונו של הרא"ש "אין לו לדיין להוציא המעות משמעון, עד שיהיה בטוח שלא יפסיד מעותיו" היינו מעייניו של הדיין צריכים שיהיו מכוונים לצרכיו של הקונה/ התובע הפוטנציאלי, אך ורק כאשר חששו של הקונה אינו סביר, לא יתיר הדיין את עיכוב הכספים.

[6] ראה לשונו,שם -"...ואם רואה הדיין אמתלא בדברי התובע או שלא יוכל ראובן לגבות חובו כשיגיע זמנו..."

[7] תש' מהר"י בן לב ח"א סי' ק"ג

[8] סי' ש"ה

[9] ועיין בדברי המהרי"ק, שורש, ק"ט שכתב שמנהגינו לעקל אף כשאין אמתלה.המבי"ט כתב על כך שאפשר שבזמנו ובמקומו נתפשט מנהג זה אך לא בשאר מקומות.

[10] חו"מ סי' כ"ח

[11] תש' חלק ב' סי' ל"ג ואין אנו שומעים לעכב כי אם בראיית שטר או פסק דין או עדות או אמתלה שהוא חייב לו ולא בתביעה או בערעור בעלמא

[12] נתיב א ח"ח

[13] ס"ק ל"ג

[14] ובדברי חיים מצאנזמצאנו - "שמנהגינו לעקל אפילו על טענה כל דהו ואפילו בע"פ" דרישת הכתב,איפוא , לא נתפסה כדרישה הכרחית למתן סעד זמני במשפט העיברי מאות בשנים קודם שתיקן עצמו המשפט האזרחי בכך.

[15] ראה בבעל תרומות שער ט"ז ח"ג אות א'

[16] מובאת בתשובת הרשב"א ח"ה סי' ק"ע

[17] וכן ראה דעת הריב"ש תש' ק"ט

[18] ראה דברים כ"ד, י-י"א"כי תשה ברעך משאת מאומה, לא תבא אל ביתו לעבוט עבוטו. בחוץ תעמוד, והאיש אשר אתה נשה בו יוציא אליך את העבוט החוצה."

[19] וראה ענין שבועה זו ביתר פירוט בדברי הרמב"ם, הלכות מלווה ולווה פרק ב',ב'.

[20] הלכות מלווה ולווה פרק ב',ב' וראה לענין זה תשובת הרי"ף המובאת בטור, חושן משפט, סימן צ"ז, כ"ז שכתב שאם הלווה אלים ומעיז פנים כנגד בעל חובו "מותר להכנס לביתו לדעת מצפוניו" וכן ראה בסיפרו של מ. אלון, כבוד האדם וחירותו בדרכי ההוצאה לפועל, הוצאת מגנס, תש"ס שהביא בעמ' 52 הערה 3 את דעת הרדב"ז המופיע במוהריק"ש,חו"מ, סי' צ"ז "...אם יש לו עיסקא ביד חברו דיודע שהוא בתוך ביתו או דבר הבא מכוחה, יכול להכנס לביתו ולמשכנו" ודבריו של הכותב שלא מצא תשובה זו של הרדב"ז בספר תשובותיו.

[21] וראה לענין זה בהרחבה לרבות הנפקויות הנובעות משני הגישות מאמרו של הרב צבי יהודה בן יעקב, עיקול נכסים ועיכוב יציאה, תחומין ט"ו עמ' 199

[22] ראה הערה 22

[23] ס"ה, א בדפי הרי"ף על בב"ב קל"ט עמ' א'

[24] אה"ע צא,ד

[25] סע' 74 לחוק ההוצל"פ

[26] לנוחיות הקורא אביא את תימצות הדין העיברי והאזרחי החל לענין מזונות ילדים של הורים יהודיים כפי שסיכמתי את הדברים בהחלטתי בבש"א 742/02 פלונית נ. פלוני (בבית המשפט לעיניני משפחה בכפר סבא –ט.פ) –

" ע"פ הדין האישי החל בנדון, דיני ישראל, כפי שפורשו ויושמו בפסיקת ביהמ"ש העליון חובתו של האב לשאת במזונות ילדיו הקטנים כדי צורכיהם ההכרחיים עד גיל 15. אשר ליתרה – חייבים שני ההורים בהם מדיני צדקה ע"פי יכולתם.

ראה לדוגמא – מ"א (תל אביב) 2777/89 לוי נ. לוי תק – מח 92 (1) 1156 עמ' 1157.

אבהיר בציפורן הזרת את התפתחות המשפט העיברי החל בכל הקשור לפסיקת המזונות – ראשיתו של דבר נקבע כי עד גיל 6 החיוב במזונות הינו מן הדין ואילו לאחר גיל זה עד לגדלות החיוב מתקנת חכמים (תקנת אושא ) אם האב "אמיד" מתווסף על חיוב זה גם חובתו מדין צדקה

ראה שולחן ערוך אבן העזר, ע"א, א

הרמב"ם הלכות אישות פרק י"ב הלכה י"ד

ע"פ נתיבות המשפט של ר"ח אלגזי על ספר "מישרים" של רבינו ירוחם נתיב כ"ג, ח"ה מובהר כי כל אב שאינו עני נכנס להגדרת "אמיד" ואפשר לכפות עליו את מילוי צרכיו ההכרחיים של הילד.

כידוע אין חובותיו של האב מצטצמים לסיפוק צרכי הילד המינימליים אלא היא מגיעה מעבר אליהם חובה זו נובעת מדיני הצדקה לפיה יש לגבות מן האב את צרכי הילד כפי הראוי לילד.

ראה – שלחן ערוך, אבן העזר, פ"ב, ז'

שלחן ערוך, יורה דיעה רנ, א ( לענין הגדרת "ראוי" )

הרמב"ם פירוש המשנה, כתובות ד,ו

מביאור הגר"א על שו"ע שם, רמח, א ניתן ללמוד כי חובתו של אדם לפרנס את בנו ולא רק לשפר את צרכיו ההכרחיים אלא עליו לאפשר לו לחיות באותה רמת חיים לה הורגל או שהוא ראוי לה, מדין צדקה.

תקנות הרבנות הראשית משנת תש"ד יצרו חובה משפטית הניתנת לכפיה בדרך הוצל"פ וכן העלו את גיל החובה מגדלות לגיל 15.

ומה לגבי חובתה של האישה בכל הקשור למזונות הילדים -?

אשה פטורה מלשלם מזונות ע"פ דין אך לענין חובת הצדקה שוים האישה והאיש ולבד שנתקיימו בה המבחנים לגבי חיוב הצדקה דהיינו שיש ביכולתה ליתן צדקה.

כך לדוגמה פוסק הגאון בן המאה ה- 18 יליד קרקא ר' יהונתן איבשיץ בסיפרו בני אהובה –

"ונראה דוודאי אם האישה עשירה כופין את האם לזון בניה דהא כופין על הצדקה ואין לך צדקה יותר מזה וכופין אותה כפי שכופיען על כל הצדקה"

הלכה זו רווחת אף בבית המשפט.

ראה לדוגמה :- ע"א 166/66 גולדמן נ. גולדמן פד"י כ (2) 533 בעמ' 536, ע"א 473/78 אשתר נ. אשתר פד"י ל"ד (1) 57

וכן מאמרו של פ' מ. שאווה " מזונות ילדים קטינים במשפט העיברי ומשפט הפוזיטיבי" עיוני משפט ז' 316,583.

סיכומו של דבר לגבי ילד שבין 6-15 מחייבים את האב בצרכיו ההכרחיים ואת שני ההורים מדין צדקה, כשיש בידם האפשרות לכך, להשלמת מזונותיו"

[27] פד"ר ב' 77-92

[28] שו"ע חו"מ ע"ג, י

[29] לענין מזונות הבנים מדין צדקה ראה מאמרו של הרב שלמה דיכובסקי " מזונות הבנים – תקנת חכמים מיוחדת מדין צדקה" תחומין ט"ז.

[30] ראה לענין זה מאמרו של הרב אברהם שרמן, הצמדה קנסות פיגורים וריבית בחיוב מזונות, תחומין י"ב וכן דעתו החולקת של הרב דיכובסקי בתחומין ט"ז

[31] ראה דברי הסבר לתקנות הסד"א (תיקון מס' 6) התשס"א – 2001 – בעריכת עו"ד תמי סלע, משרד המשפטים (ניתן להוריד את דברי ההסבר מאתר האינטרנט של משרד המשפטים).וכן דברים ששמעתי מהרצאתו של כב' נשיא ביהמ"ש המחוזי בתל אביב מר אורי גורן בשבת השתלמות שופטים באילת, ט"ו באייר בתשס"א.

[32] ראה תקנה 387 א

[33] ראה תקנה 383

[34] הילכות אישות י"ג,י"ד

[35] וכן ראה המחבר באה"ע עד, ט-י

[36] למען הדיוק יהא זה מן הראוי לציין כי למרות האמור ניתן להבחין בין "צו המרווה האזרחי", שמטרתו לרוב מניעת עיסקה בנכס אשר עיקול רגיל עליו לא יהיה בו תועלת לדוגמה נכס הנמצא בחו"ל לבין "צו המרווה ע"פ הדין העיברי " שעניננו מעין מיגבלת שימוש קלה יותר או פחות של האדם בנכס.

[37] ראה בש"א 3203/01 בלקר נ. אשטמקר (שלום רמלה) ניתן ביום 13.1.02 (ט.פ)

[38] על איזון האינטרסים הנזכר יוכל הקורא ללמוד מתוך החלטתי בבש"א 742/02 הנ"ל –

"תקנה 384 לתקנות סדר הדין האזרחי נותנת בידי הרשם הסמכות ליתן צו עיכוב יציאה מן הארץ כנגד בעל דין, אם שוכנע על בסיס ראיות מהימנות לכאורה כי קיים חשש סביר שאותו בעל דין עומד לצאת מן הארץ לצמיתות או לתקופה ממושכת וכי הדבר יכביד באופן ממשי על קיום ההליך או על ביצוע פסה"ד.

כמובן שקודם שאנו נדרשים לבחינות הנדרשות ע"פ תקנה 384 עלינו להשתכנע כי מתקיים " תנאי הסף " הקודם למתן כל סעד זמני באשר הוא, היינו קיומה לכאורה של עילת תביעה כדרישת תקנה 362 (א) לתקסד"א .

בכל הקשור לבחינת עיכוב יציאתו של בעל דין את הארץ קבעה הפסיקה כי המבחן הינו מבחן של "חשש כן ורציני" להבדיל מ"קרבה לוודאות".

ראה לעניין זה דברי כב' השופט חשין בבש"פ 1986/94 מדינת ישראל נ' עמר (טרם פורסם)

"במשפט האזרחי נקבע, ככל הנראה, אמת המידה של "חשש כן ורציני" לאמור ניתן לעכב יציאתו של בעל דין לחו"ל אם קיים "חשש כן ורציני", ראשיתו של המבחן בפרשת קאופמן, פרשת לב...".

וכן ראה ע"א 244/82 דוד ינאי נ' שיבולת ינאי, פ"ד לט (1) 532:

"... צו בדבר עיכוב יציאה מן הארץ לא צריך להינתן כלאחר יד. אמנם כיוון שאין אפשרות לדרוש הגשתן של הוכחות כגון דא, די בחשש סביר שתגרם תוצאה פלונית, אולם לא די בקיומו של החיוב הכספי בלבד אלא שיש חומר המצביע על סכנה של סיכול או הכבדה...".

חופש היציאה מן הארץ מעוגן כיום בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו וגם לכך יש השלכה לעניין פרשנותה של תקנה 384 (א) הנ"ל.

על מערכת האיזונים שנקבעה בפסיקה להבחן היום מחדש תוך מתן משקל ראוי לזכותו של בעל דין לצאת בחופשיות את הארץ כמצוותו של סעיף 6 לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו.

ראה לעניין זה בר"ע 7208/93 ויסגלס נ' ויסגלס, פ"ד מח (4) 529

וכן בש"פ 6654/93 בניקין נ' מ"י, פ"ד מח (1) 290.

פרופ' מיגל דויטש בספרו "דיני הקניין" עמ' 268 אומר לעניין זה –

"חופש התנועה לרבות חופש היציאה מישראל היא אחת הזכויות האישיות בעלות העוצמה על פי הערכים החברתיים המקובלים אצלנו. ניתן לומר כי היא נופלת בעוצמתה אך במעט מהזכות האישית החזקה ביותר – הזכות לשלמות הגוף."

מול זכותו של בעל דין לצאת את הארץ ניצבת זכותו של בעל הדין שכנגד לממש את זכות הקניין שלו בחוב פסוק או בחוב העתיד להיות פסוק. על פניה נראה כי זכות זו מעוגנת בסעיף 3 לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו ובלשונו - "אין פוגעים בקניינו של אדם".

כך לדוגמא כב' השופט קלינג בת"א 2189/85 איילין נ' רוטנברג ואח' (טרם פורסם) תומך בדעה לפיה יש לפרש באופן מרחיב את זכות ה"קניין" שבסעיף הנ"ל לפיה היא כוללת מכללא את זכותו של זוכה לגבות את חובו שכן אין ממש בזכות הקניין במובנה הצר אם לא צמודה לה הזכות לממשה.

גישתו של כב' הש' קלינג אומצה אף ע"י כב' הש' ד. בר אופיר אשר קבע בבר"ע 10974/93 (ט.פ) כי הזכות להבטחת מזונות ילדים מעוגנת בסע' 3 לחוק האמור שהרי הקטינים מבקשים לממש ולהגן על זכות שהוקנתה להם מכח האב לזון את ילדיו הקטינים.

וראה לענין זה אף מ"א 1213/94 נחמיאס נ. נחמיאס תק- מח 95 (1) 1342.

[39] בבא קמא י"א עמ' ב' וכן בבא בתרא דף קנ"ז עמ' א

[40] תשובות המהר"ם, דפוס פראג, תשובה ת'

[41] תשובות הרדב"ז, חלק א' סימן ס'

[42] עוד לענין עיכוב יציאה במשפט העיברי, ראה - תשובת ר' חיים בנבנשת בשו"ת בעיי חיי, חו"מ,חלק שני, סי' קמ"ז המובא בסיפרו של הנ"ל של אלון עמ' 207 הערה קטנה 366 לפיה ניתן לעכב יציאתו של חייב ומאידך תשובת ר' רפאל בירדוגו במשפטים ישרים, חלק ב' רס"ב לפיה אין לעכב יציאתו של חייב אף אם מדובר בחייב מזונות אשר ברור כי עם עזיבתו הסיכוי לגבית החוב נקלש.

[43] עוד ובהרחבה לענין המשפט העיברי ראה-

הרב צבי יהודה בן יעקב, עיקול נכסים ועיכוב יציאה, תחומין כרך ט"ו עמ' 195.

פר' נ. רקובר, כבוד האדם כערך על, ירושלים,תשנ"ט, עמ' 139.

פר' נ. רקובר, דרכי הוצאה לפועל של פסקי דין במשפט העיברי, דעות ל"ז (תשכ"ט) עמ' 105-107.

[44] על השווה והשונה בין המשפט העיברי והדין האזרחי בהליכי הוצל"פ ראה סיפרו של מ. אלון " כבוד האדם וחירותו בדרכי ההוצאה לפועל" הוצאת מגנס, תש"ס


המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

שאל את המשפטן יעוץ אישי, שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך